Heet paard alleen tijdens overgangen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

debje18

Heet paard alleen tijdens overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 19:57

Hoi,

Ik heb een paard van 5,5 jaar oud, die nogal overbouwt is. En dus van zich zelf best veel op de voorhand loopt, en weinig achterhand gebruik toont van zich zelf. Het is van zich zelf een heel rustig paard. Maar ik wil dus de achterhand activeren doormiddel van heel veel overgangen rijden . Alleen op het moment dat ik heel veel overgangen ga rijden word hij heel heet en krijg ik hem bijna niet meer terug, terwijl als ik geen overgangen rijdt hij gewoon heel rustig tegen het sloom aan is! En ik moet toch echt doormiddel van overgangen zijn achterhand proberen te activeren. Maar het is zoo moeilijk als hij dan gewoon bijna niet terug en rustig te krijgen is.
Heeft er iemand hier tips?

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:12

Misschien eerst een paar overgangen rijden, als je voelt dat hij heet begint te worden doe je even wat anders. Bv Middenstap oefenen, keertje halthouden. Als je paard weer een beetje afgekoelt is, nogmaals een paar overgangen rijden.
Ook goed voelen dat als je paard dribbelt in een overgang of je hem zelf niet te veel vasthoudt met de hand, maar juist ontspannen meegeeft.

Alicia2u

Re: Heet paard alleen tijdens overgangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:20

Zorgen dat je rem net zo goed werkt als je gas.

Als ik veel overgangen rij met LB wordt hij vaak ook heet, als de rem dan niet meer helemaal naar behoren werkt en hij gaat drammen of ik teveel hand moet gebruiken, dan zet ik hem gelijk door naar z'n achteruit tot de plek waar ik eigenlijk halt had willen houden/hij had moeten reageren. Hier worden de overgangen terug echt ongelofelijk scherp van: van verzamelde galop zo op een zithulp (uitademen) naar halt. Werkt voor ons super! Wel heel consequent zijn hierin. anders werkt het niet.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:26

Afwisselen met schouderbinnen of schoudervoor of bijvoorbeeld traver.
Inderdaad ook zorgen dat de rem wel goed werkt als je hem vraagt, veel met je zit doen en weinig met je hand, in de overgang netjes je been eraan houden, zodat hij netjes van achter eronder komt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:30

heb je zijn rug al eens nagekeken? mijn pony wilde ook nogal heet worden als ik iets te veel van hem vroeg, maar sinds hij gekraakt is gaat het 100% beter :D

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 22:25

Dat is misschien wel een goede tip om dan ff iets anders te doen in stap. Misschien dat hij daar rustiger van word!
Dat achteruit gaan word wel wat moeilijker want dat kent ie nog niet zo goed, maar ik kan het wel uitproberen als niks werkt. Maar misschien dat veel afwisselen in schouderbinnenwaart enz ook helpt. Hij is al eerder een keertje gemasseerd door een fysiotherapeut maar die gaf aan dat er niks mis was met zijn rug.