Nashua, trainen voor de brabantse. (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Nashua, trainen voor de brabantse. (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:00

Gisteren heb ik Nashua nog maar eens getraind. Ik wilde het proefje een keer op de film zetten om te kijken wat voor beeld het gaf.
Nashua is een ruin van Lux. Hij is 13 jaar oud en we starten morgen M2 op de kampioenschappen.
Nashua is een staker, en ik ben er vooral mee bezig om dagelijks staakloos te rijden, wat een hele klus is.
Verder ben ik erg aan het trainen op de ontspanning van Nashua, en zelf ontspannen zitten.

Over de proef:
Er zaten nog enkele foutjes in, maar het was vooral mijn doel om een simpele proef te rijden.
1 keertwending laat hij een been staan (rechtsom) 1 pas te weinig achterwaarts. En het aanspringen ging 1 keer niet goed, hij is in deze bak heel erg kijkerig, en daar was hij er totaal niet bij.

Verder moet ik zelf nog meer op mijn zit letten.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=oBD57LD68fg

ik zie nu dat een stukje van t filmpje mist, helaas.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:07

je hebt je paard heel fijn aan het lopen, echt fijn om naar te kijken.
alleen zoals je zei ontspannen gaan zitten, dan ga je stiller zitten.
en je benen, die bewegen nogal.
desnoods 1 a 2 gaatjes korter zodat jij je hakken kan gaan uitdrukken en dus steun hebt op je voeten.het zou in het begin wel heel vervelend voelen ;)
en probeer hem echt actief te houden, vooral na de galop, dat je terug neemt naar draf en hem aanspoort met je tong. daar loopt ie mooi actief
Laatst bijgewerkt door ladylay op 30-01-09 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:07

Ik heb wel enkele opmerkingen:
Je zou je handen best wat stiller houden, dat geeft een leuker gevoel voor je paard.
Ook je rug mag je wel iets rechter houden..
Voor de eerste galop ging hij even in protest, daar kan je best wat aan doen :)
Ik heb niet verder gekeken dan de eerste x galop, maar verder ziet het er best aardig uit :)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:20

ladylay schreef:
je hebt je paard heel fijn aan het lopen, echt fijn om naar te kijken.
alleen zoals je zei ontspannen gaan zitten, dan ga je stiller zitten.
en je benen, die bewegen nogal.
desnoods 1 a 2 gaatjes korter zodat jij je hakken kan gaan uitdrukken en dus steun hebt op je voeten.het zou in het begin wel heel vervelend voelen ;)
en probeer hem echt actief te houden, vooral na de galop, dat je terug neemt naar draf en hem aanspoort met je tong. daar loopt ie mooi actief

dat ga ik zeker eens proberen!!
Maar morgen natuurlijk nog niet! misschien 1 gaatje, zodat ik wat meer steun op mijn beugels kan zetten!
HIj heeft ook wel zo'n gignatische draf dat je hem haast niet uit kunt zitten haha;) vooral die uitgestrekte draf is een ramp!
Maar ik ben er al 2 jaar mee bezig en dit vind ik echt 1 van de moeilijkste dingen die er zijn ;) maar we geven niet op natuurlijk! Het is al enorm verbeterd, maar voor het Z mag het natuurlijk allemaal nog wat netter

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:22

PonyPower_x schreef:
Ik heb wel enkele opmerkingen:
Je zou je handen best wat stiller houden, dat geeft een leuker gevoel voor je paard.
Ook je rug mag je wel iets rechter houden..
Voor de eerste galop ging hij even in protest, daar kan je best wat aan doen :)
Ik heb niet verder gekeken dan de eerste x galop, maar verder ziet het er best aardig uit :)

Zoals ik boven getypt heb, is Nashua een staker. Ik kan niets doen aan dat protest, de enige manier om het op te lossen is door het te negeren, zoals ik daar ook doe. Hij was er niet helemaal bij, bij mijn eerste hulp, en dan raakt hij in paniek omdat hij bang is dat hij op zijn donder krijgt, dus dan doet hij dit.
Als ik erop in ga, dan steigert hij, misschien wel 10 keer achter elkaar, dus dit is de beste manier.

Ik mag inderdaad proberen mijn handen stiller te houden, dat klopt! Probeer ik aan te werken!
En ik hang een beetje achterover! Daar ben ik ook hard mee bezig!

PreciousViva

Re: Nashua, trainen voor de brabantse. (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:24

Ik vind het er netjes uitzien!
Alleen mag je wel iets rechterop zitten, ziet er netter uit :).
Je hebt hem mooi aan het lopen, ondanks dat protest!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 18:50

PreciousViva schreef:
Ik vind het er netjes uitzien!
Alleen mag je wel iets rechterop zitten, ziet er netter uit :).
Je hebt hem mooi aan het lopen, ondanks dat protest!

Dankje!
Als ik wist waar het aan lag dat ik zo naar achter zit, dan had ik het op gelost! Ik ga binnenkort een keer met een ander zadel rijden, om te kijken wat daarvan het resultaat is!
Als ik mijn beugels korter maak, ga ik vaak nog meer butsen.
Ik klem te veel met mijn bovenbenen en vind het super moeilijk om daar te ontspannen!
Iets waar ik echt heel vaak aan herinnerd moet worden haha, misschien dat het dan een keer beter wordt:)

Dat protest ga ik zeker verkomen morgen, dan is mijn hulp niet helemaal duidelijk omdat ik me niet perfect concentreer, en dan komt Nashua daar vaak tegenin. Hij is wel een echte consequente vent haha

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:50

Wat ben ik blij dat ik dit topic zie.. mijn pony is precies zo'n geval wat jij hier neerschrijft. Kan ook heel leuk lopen, zolang die maar niet in protest gaat.
Staken, niks aan te doen. Kun je het negeren en vergeten want anders word het alleen maar veel erger.
Ben echt heel blij om te zien hoe fijn je deze rijdt, en geeft voor mij ook weer een stimulans +:)+

Succes!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:47

Hey Denise!
Het ziet er echt super uit.
Vandaag ook! je hebt het top gedaan!!
Probeer idd nog wat minder naar achteren te 'hangen'.
Meer rechtop.
Maar voor de rest super!

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:03

Hej denise
ik sluit me met de anderen aan. iets rechterop zitten met doorzitten en probeer te kijken waar je heen gaat. het is idd te zien dat het moeilijk uit zitten is ;) en probeer je ellebogen bij je lichaam te houden, zo worden je handen stiller.

succes met de wedstrijden en laat nog eens wat zien want jullie zijn een mooie combi

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:31

vandaag 3e geworden op het Brabants kampioenschap :D Op naar de Hippiade

wpb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:32

hey denise
het ziet er netjes heel netjes uit als je nu ook de kleine foutjes zoals hakken uitdrukken iets ruimte geven in zijn hoofd schouderbinnenwaarts schuiner dan kom je er wel

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:36

Hey,
het zag er super uit! Je hebt het verdiend!
x

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:46

super, gefeliciteerd !

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:04

gefeliciteerd!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:50

Je hebt je paard fijn aan het lopen op het filmpje, alleen het neusje mag er net iets meer uit af en toe, net iets meer lengte, zodat ze nog wat beter kan swingen. Nu zit er af en toe net teveel spanning in de nek en kaak.

Over je eigen houding: NIET je beugels KORTER doen! Ik heb namelijk hetzelfde probleem met wiebelbenen, naar achteren zitten en 'klotsen' op het paard (zie topic in onderschrift). Het probleem wat je hebt komt uit je heupgewircht en het feit dat je je knieën klemt. Daardoor kun je niet meer mee met de beweging van je paard: ga je bewegingen opvangen in je rug en nek (vandaar het geschud met je hoofd en de schokkende bewegingen van je onderrug) en ga je met je bovenlijf naar achteren, trek je je benen op, waardoor je steun verliest en ga je klemmen met je knieën om er toch op te blijven zitten.

Wat je moet doen is dus je heupgewricht losmaken en je bekken iets naar voren kantelen. Je heupgewricht is een kom-gewricht, wat betekend dat je je been vanuit je heup alle kanten op kunt draaien. Probeer maar eens op de grond met je been te zwaaien en rond te draaien, voel of je ergens beperkingen of blokkades hebt zitten. Doe daarna hetzelfde zonder beugels op je paard.

Wat je wil is dat je, als je rijdt, makkelijk een vlakke hand tussen het zadel en je knie kunt doen zonder dat je vingers fijnknijpt (ook tijdens het lichtrijden). Als je iemand hebt die hard mee kan rennen naast je, is dat misschien een goed idee om eens te controleren.

Verder moet je je bekken wat naar voren kantelen, zodat je balanceert op je zitbeenknobbels (neurtraal). Nu zit je namelijk met je bekken achterover gekanteld. Je kunt deze neutraal het beste vinden door de twee extremen te zoeken: helemaal naar voren gekanteld (op je schaambeen) en helemaal naar achteren gekanteld (op je staartbeen). Daar ergens tussenin.

Dan moet je gaan leren volgen met je bekken. Dat is heel erg moeilijk en kan ik je zo niet uitleggen. Ik hoop dus dat je iemand hebt die verstand heeft van het menselijk lichaam en een goed oog die je hierbij kan helpen.

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:56

Ik vind het er erg beheerst uitzien, mss wel iets te beheerst.
Zorg ervoor dat je het voorwaartse er niet uit rijdt,
Ik denk als je hem iets meer met een 'open" hand rijdt (Dus ook meer je nahd naar voren) dat een aantal storingen al gauw verholpen zijn.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:05

Seahorses schreef:
Ik vind het er erg beheerst uitzien, mss wel iets te beheerst.
Zorg ervoor dat je het voorwaartse er niet uit rijdt,
Ik denk als je hem iets meer met een 'open" hand rijdt (Dus ook meer je nahd naar voren) dat een aantal storingen al gauw verholpen zijn.

Ik wil hem inderdaad nog wel eens te veel vasthouden, maar dat wordt al steeds beter. Dat is niet de reden van de storing bij de galop.
Verder vind ik hem wel voorwaarts genoeg, persoonlijk! Maar hij gaat inderdaad wel meer sjouwen als ik hem nog meer durf los te laten

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:31

Allereerst gefeliciteerd met je 3e plaats :)

Misschien kun je eens proberen om vaker te belonen. Ik zie bijvoorbeeld een paard dat heel veel oefeningen keurig uitvoert, zonder daar een beloning voor te ontvangen. Ik snap dat je in de proef ook niet continue kunt belonen, maar misschien kun je dit wel in je training meepakken :) Een kriebeltje is vaak al voldoende :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 13:34

Dit was toch de Nashua van die bok-steiger-vlieg sessie foto's die je 'n heeele tijd terug hebt geplaatst, of niet?
Prachtig paard, je hebt 'n mooie stille aanleuning, hij mag inderdaad nog íets meer swingen.
Overgang galop-draf wanneer je met je tong klakt zie je dat 't achterbeen er snel bij is, probeer dit in de training veel mee te nemen, zeker als hij zo fijn op je stemhulpen reageert.

Verder super, succes op de hippiade! :)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:43

Gimli_ schreef:
Dit was toch de Nashua van die bok-steiger-vlieg sessie foto's die je 'n heeele tijd terug hebt geplaatst, of niet?
Prachtig paard, je hebt 'n mooie stille aanleuning, hij mag inderdaad nog íets meer swingen.
Overgang galop-draf wanneer je met je tong klakt zie je dat 't achterbeen er snel bij is, probeer dit in de training veel mee te nemen, zeker als hij zo fijn op je stemhulpen reageert.

Verder super, succes op de hippiade! :)

haha dat is hij zeker! Zo zie je hoeveel progressie er al geboekt is in die korte tijd, hij is zoveel beter geworden! toppertje :D

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 17:43

Riddikulus schreef:

Misschien kun je eens proberen om vaker te belonen. Ik zie bijvoorbeeld een paard dat heel veel oefeningen keurig uitvoert, zonder daar een beloning voor te ontvangen. Ik snap dat je in de proef ook niet continue kunt belonen, maar misschien kun je dit wel in je training meepakken :) Een kriebeltje is vaak al voldoende :j

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, en dat doe ik ook gedurende mijn hele training, behalve in de proef, wat eigenlijk heel krom is ;)
Daar zal ik zeker aan denken. Heb hem trouwens tijdens het kampioenschap constant toe zitten fluisteren dat hij zo braaf was haha;)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:58

Frannik schreef:
Riddikulus schreef:

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, en dat doe ik ook gedurende mijn hele training, behalve in de proef, wat eigenlijk heel krom is ;)
Daar zal ik zeker aan denken. Heb hem trouwens tijdens het kampioenschap constant toe zitten fluisteren dat hij zo braaf was haha;)

En blijkbaar met effect als je ziet hoe goed hij het gedaan heeft. Heb net ook je toppic van het kampioenschap gezien. Super! +:)+

claudiaaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:40

Wat een leuk paard zeg !:D
Ziet er echt leuk uit leuke combi :)

Tessaaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:59

Ziet er heel erg goed uit! je paard loopt prachtig, kan mooi strekken.
ik heb alleen, maar ik kan het niet zo goed zien, een puntje op het schouder binnenwaarts, begin van het filmpje
het lijkt heel erg alsof je de hals van je paard opzij trekt...
misschien iets om op te letten, maar kan ook zijn dat ik het fout heb hoor...