NF Promo (3) mag ook aan de bak: graag tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiN

NF Promo (3) mag ook aan de bak: graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:46

Dag bokkers!

Oktober 2008 begon ik met het verzorgen van Promo.
Promo is een New Forest pony (v. Brummerhoeve's Boss) die in mei 4 jaar wordt. Zijn eigenaresse ment met hem, en het was de bedoeling dat ik hem zou gaan beleren zodat zijn achterhand sterker gaat worden. Dus langzaam aan zijn we begonnen met het zadel, met het hangen en nu zit ik er op!
Los! Wat een geweldig gevoel!
Ik heb ooit eerder een pony gereden die nog maar heel kort onder het zadel was, verder heb ik geen ervaring met jonge pony's. Voor mij is dit een heel leuke uitdaging en ik wil er dan ook veel van leren.
Daarom vraag ik jullie bij deze om goede tips en commentaar, graag onderbouwd!

Deze foto's zijn van de tweede keer los rijden. We beginnen altijd met longeren, daarna aan de longe 'rijden', en als dat rustig en goed gaat mag hij vrijwel meteen los.
Inmiddels zijn we alweer wat verder, maar ik wilde alvast deze foto's met jullie delen.

Ons niveau is, zoals je begrijpt, nog niet noemenswaardig.
Ik richt me nu vooral op het reageren op beenhulpen, het sturen, en het balans vinden.
Wat ik moeilijk vind is dat hij voor de wagen al het stuur heeft leren vinden en de rem. Hij neemt me met het wenden dan ook wel in de maling, ineens de andere kant op duiken bijvoorbeeld. Ook het nageeflijk rijden doet hij voor de wagen, ik vraag dat op deze foto's nog niet van hem omdat ik vind dat hij nog niet genoeg balans heeft en eerst maar eens voorwaarts moet. Bied hij het aan, neem ik het aan. Maarrr: als ik het aanneem, kan hij soms wat gaan hangen. Dan wil ik hem voorwaartser, en kan hij gaan trekken. Help. Wat moet ik doen?

Dus: héél graag tips!

1. Nog aan de longe
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Los, en hem op een rechte lijn zetten
Afbeelding

4. Wenden. Handen erg wijd, nare gewoonte van mij.
Afbeelding

5. Ook hier wenden. Ik moet opletten dat mijn handen een gelijke hoogte blijven houden, en ik mijn bekken niet ga kantelen bij het sturen.
Afbeelding

6. Draven. Ik gooi hem te los, en ik val voorover.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Binnenarm iets te strak.
Afbeelding

10. Weer zit ik te ver naar voren, meer op m'n kont zitten.
Afbeelding

11. Het mooiste moment vind ik zelf. Dit is een moment dat hij zelf mijn hand opzoekt en makkelijker zijn balans kan vinden.
Afbeelding

12. Promo in november, nog onbeleerd.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:49

ik vind het er helemaal niet beroerd uitzien hoor, je bent voorzichtig met em, das altijd beter als te hard, :D
Alleen je handen beter bij elkaar, en werken aan je zit, zodat je op je kont kan blijven zitten als ie weerstand aan je geeft.
wat een schatje zeg :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:52

Als je nou gewoon alles verbeterd wat je zelf noemt dan heb ik niks meer toe te voegen :D behalve dat het er verder erg fijn en vriendelijk uit ziet! En een knappen poown!
Laatst bijgewerkt door PercyLeen op 30-01-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:52

Ziet er goed uit Nikki! Ik stoor me eerlijk gezegd helemaal niet aan je zit. Vind het juist altijd beter voor die jonge paarden dat je nog even niet te zwaar gaat zitten, zo ontlast je juist nog een beetje zijn rug.
Misschien dat hij in de wendingen wel weet hoe het moet omdat ie dat met mennen heeft geleerd. Maar het zou goed kunnen dat hij gewoon moeite heeft met zijn evenwicht omdat er nu natuurlijk ineens iemand op zn rug zit tijdens die wendingen.
Verder vind ik het er erg ontspannen uit zien, misschien dat ie nog wat actiever mag, is zo lastig om dat op fotos' te kunnen zien ;)
Als hij gaat trekken zou ik hem voorwaarts rijden. Dan inderdaad maar geen aanleuning, eerst voorwaarts en dan neerwaarts.

CM_

Re: NF Promo (3) mag ook aan de bak: graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:57

Idd, je doet het juist helemaal niet zo verkeerd.

Dat "breed"sturen is juist belangrijk om te doen bij jonkies, je moet ze wat duidelijker aangeven welke kant ze opmoeten.
En ook het wat lichter zitten zie ik juist als een plus :)

Ik zou zeggen, niet zo onzeker, houd je goede begeleiding erbij en ga zo door :D

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:01

Ziet er netjes uit Nikki
Jullie zijn een hele leuke combi!

Wat ik van de foto's zie is alleen dat hij nog wat actiever mag, maar dat is lastig te zien zo ;)

ga zo door!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:35

Dankjulliewel!
Wat leuk om van die positieve berichtjes te krijgen!

Dat ik er iedere keer instructie bij heb scheelt al enorm! Die kleine foutjes glippen er toch iedere keer weer bij, en met instructie is dat mooi te voorkomen :)

Bedankt! Nog tips om hem alerter op been te maken? Behalve de overgangen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:42

Veel schijnovergangen, en gewone overgangen.
En in het begin ietwat over het tempo laten lopen, dit om een jong dier te leren dat ie voorwaarts moet lopen onder de man.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:46

Ziet er goed uit!

En je handen/armen wat uit elkaar is totaal geen probleem, dan kan je jezelf ook minder vast zetten.

En meid, ik weet hoe moeilijk je het vind.
Ik ben vorig jaar begonnen met eowyn in te rijden en een jong paard inrijden....dat is erg moeilijk!!

Mensen die zeggen dat een jong paard inrijden makkelijk vinden, die liegen.
Daar geloof ik niks van!!
(niet vergeten de echte professionelen, maar die vind ik 8 van de 10 keer veel te hardhandig :o )
Dussss niet allemaal niet over 1 kam scherend!!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:48

crossmonster schreef:
Veel schijnovergangen, en gewone overgangen.
En in het begin ietwat over het tempo laten lopen, dit om een jong dier te leren dat ie voorwaarts moet lopen onder de man.

Dat had ik al gehoord (over het tempo) maar ik had zo mijn twijfels hierover. Ik ga het even aankaarten bij de instructrice en eigenaresse! Bedankt!
Laatst bijgewerkt door ikkiN op 30-01-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:52

Ziet er echt super leuk uit! Wat een gave pony (ben erg fan van Brummershoeve Boss).

Ook ik heb als enige commentaar: ga zo door! Je bent i.i.g. erg voorzichtig en eerlijk tegenover je paard plus dat je goede instructie hebt.. Jullie komen er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:26

Nou, echt!
Die 1e foto, het is echt net Robijn! :oo

Wel leuk zeg!

Als ie gaat hangen, probeer dan je paard niets te geven om in te gaan hangen, dus je hand even iets naar voren brengen, dan komt ie maar weer omhoog, begin je van daaruit weer opnieuw!
En je mag dan ook best met je been wat inkomen, dat ie van achteren naar voren blijft!

Super hoor, ik vindt jullie echt zooo leuk samen :+:

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:33

Ziet er erg fijn en rustig uit! Dingen die je zelf noemt mee aan de slag gaan en je bent weer een eindje verder :) Veel plezier, 't is een leuke pony!

melissa_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:38

mooie foto's, je zit er netjes en relext op..
Ook leuk paardje!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:51

Wat een leuk dier!!
Doe er je voordeel mee dat hij al voor de wagen loopt en gebruik dus stemhulpen ter ondersteuning van je nieuwe hulpen (been- en zit). Maak het jezelf gerust makkelijker door deze stemhulpen te gebruiken. Eerst been geven, geen reactie, weer op dezelfde manier been geven en tegelijkertijd de stemhulp die hij kent. Met terugrijden hetzelfde, eerste zwaar gaan zitten, geen reactie, stemhulp geven die bij de overgang hoort. Je kan het jezelf met dit soort dingen natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt. Maar als je eerst de hulp geeft en daarna dezelfde hulp incl. de stemhulp, gaat hij vanzelf die associatie leggen en na verloop van tijd op de eerste hulp reageren.

Ik vind ook dat je hem nu netjes rijd. Je trekt hem niet ondersteboven, maar je hulp is zo wel duidelijk en lijkt ook vriendelijk. Eerst maar eens balans vinden, en daarna kan je je hulpen gaan verkleinen.
Let er wel op dat je recht zit! Je hangt nogal makkelijk naar binnen met je bovenlijf.

Menpony's zijn over het algemeen goed afgericht op de buitenteugel. Houd deze dan ook goed in de gaten, grote kans dat hij daardoor nog wel eens de andere kant op schiet. Sturen op je buitenteugel, stelling vragen met je binnenteugel. Als je teveel buitenteugel geeft, heeft hij daar geen begrenzing meer en zal hij de 'verkeerde' kant op lopen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:35

Ziet er erg fijn en vriendelijk uit! Ik stoor me niet aan je handen en zit oid. Je paard loopt al erg ontspannen en zo te zien komt het helemaal goed. Wanneer hij begint te hangen, benen erbij. Die achterhand aan het werk houden, als hij trekt rijd dan een overgang terug. (of als hij dit in stap doet een overgang naar draf). Vooral niet terug gaan trekken of laten trekken, gewoon je handen stil en je been erbij. Voor de rest komt het volgens mij helemaal goed ;) veel kilometers maken en lekker lessen! Ben benieuwd naar foto's over een paar maanden :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:46

Jullie zijn goed bezig. Doe lekker rustig aan en laat je leiden door wat hij aanbiedt.
Wat mij goed bevalt bij een jong paard is om een soort kader aan te geven met je handen, je zit en je benen. Grenzen waarbinnen hij moet blijven en in dat kader moet hij zelf zijn balans leren vinden.
Voorwaarts is niet hetzelfde als een hoog tempo. Juist in een rustig tempo kan een paard beter zijn balans leren vinden en sterker worden. Stap is de allerbelangrijkste gang (voor ieder paard).

Veel plezier met hem!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:46

met zon paard inrijden moet je niet aan die vervelende hand denken! daar ben je op dat moment nog niet mee bezig,laat hem eerst lekker de hulp leren ;)
ik vind het er heel rustig uitzien,leuk duo!

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:03

Wat een leuke combinatie zijn jullie. Mooie pony !! ;) Veel succes met het rijden.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:58

Ik vind het er echt goed uitzien!
Je bent zacht in de hand! Voor het actiefe idd gewon onvergangen/ schijnovergangen!
Ga zo door!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 10:09

NewForestje schreef:
Wat een leuke combinatie zijn jullie. Mooie pony !! ;) Veel succes met het rijden.

:D :))

Bedankt! Er zitten heel nuttige tips tussen, ik ga ze zeker gebruiken!
Ik ben heel blij met die positieve reacties, stiekem toch een schouderklopje! Ik zal volgende week een nieuw topic plaatsen!

sandra_daan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:11

Wat een leuke combinatie. Het ziet er al goed uit!