Oktober 2008 begon ik met het verzorgen van Promo.
Promo is een New Forest pony (v. Brummerhoeve's Boss) die in mei 4 jaar wordt. Zijn eigenaresse ment met hem, en het was de bedoeling dat ik hem zou gaan beleren zodat zijn achterhand sterker gaat worden. Dus langzaam aan zijn we begonnen met het zadel, met het hangen en nu zit ik er op!
Los! Wat een geweldig gevoel!
Ik heb ooit eerder een pony gereden die nog maar heel kort onder het zadel was, verder heb ik geen ervaring met jonge pony's. Voor mij is dit een heel leuke uitdaging en ik wil er dan ook veel van leren.
Daarom vraag ik jullie bij deze om goede tips en commentaar, graag onderbouwd!
Deze foto's zijn van de tweede keer los rijden. We beginnen altijd met longeren, daarna aan de longe 'rijden', en als dat rustig en goed gaat mag hij vrijwel meteen los.
Inmiddels zijn we alweer wat verder, maar ik wilde alvast deze foto's met jullie delen.
Ons niveau is, zoals je begrijpt, nog niet noemenswaardig.
Ik richt me nu vooral op het reageren op beenhulpen, het sturen, en het balans vinden.
Wat ik moeilijk vind is dat hij voor de wagen al het stuur heeft leren vinden en de rem. Hij neemt me met het wenden dan ook wel in de maling, ineens de andere kant op duiken bijvoorbeeld. Ook het nageeflijk rijden doet hij voor de wagen, ik vraag dat op deze foto's nog niet van hem omdat ik vind dat hij nog niet genoeg balans heeft en eerst maar eens voorwaarts moet. Bied hij het aan, neem ik het aan. Maarrr: als ik het aanneem, kan hij soms wat gaan hangen. Dan wil ik hem voorwaartser, en kan hij gaan trekken. Help. Wat moet ik doen?
Dus: héél graag tips!
1. Nog aan de longe

2.

3. Los, en hem op een rechte lijn zetten

4. Wenden. Handen erg wijd, nare gewoonte van mij.

5. Ook hier wenden. Ik moet opletten dat mijn handen een gelijke hoogte blijven houden, en ik mijn bekken niet ga kantelen bij het sturen.

6. Draven. Ik gooi hem te los, en ik val voorover.

7.

8.

9. Binnenarm iets te strak.

10. Weer zit ik te ver naar voren, meer op m'n kont zitten.

11. Het mooiste moment vind ik zelf. Dit is een moment dat hij zelf mijn hand opzoekt en makkelijker zijn balans kan vinden.

12. Promo in november, nog onbeleerd.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

)