Wijken, wel in stap niet in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wanted

Wijken, wel in stap niet in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 13:28

Ik heb een probleem dat geloof ik veel mensen hebben..

Mijn paard vind wijken niet super leuk. De fysio heeft bevstigd dat hem niets mankeert, zijn zadel licht goed en hij gaat elk 1/2 jaar naar de tandarts. Na een les van Maaike Lassche hebben we het wijken in stap voor elkaar gekregen. Dan schaart hij super goed! In het begin ging hij steigeren, nu doet hij het heel braaf. Nu moet ik wijken in draf en rechtsom gaat hij op de 50 meter misschien 2 meter opzij. Schouderbinnenwaarts en Travers géén probleem, hij reageert meteen als ik mijn been verplaats. Maar wijken in draf is gewoone en ramp. Hij gaat gewoon lopen of reageert niet. Als hij gaat lopen is hij ook moeilijk te remmen. Met een zweep de achterhand wegdrukken helpt ook niet. Meer begrenzen of juist harder laten gaan ook niet. Vanuit een volte oid ook niet!!

Iemand tips :P

Alicia2u

Re: Wijken, wel in stap niet in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:30

Probeer eerst de pure zijwaartse beweging te isoleren: zet hem met z'n hoogd naar de wand en ga eerst in stap evenwijdig aan de wand, puur zijwaarts. Als dat goed gaat kun je het in draf doen en zelfs in galop. Dit kun je ook eerst aan de hand doen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:14

dat vind ik niet de meest handige en voor de hand liggende optie, Alicia2u.

Je paard vind het gewoon of heel moeilijk, of niet leuk (of allebei). Probeer eerst eens 1 pasje te wijken in draf. En telkens een pasje erbij doen, je kunt niet opeens een 10m wijken. Stap voor stap, net als je dat met de stap hebt geleerd. Heb geduld, na oefening moet het zeker goed komen (en blijf consequent!)

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:17

Ik zou juist voltes sluiten en dan openen voor je binnenbeen, zodat je paard gewend raakt om zijwaarts te leren lopen voor een enkelvoudige hulp, oftewel de hulp van je binnenbeen..
Als dit redelijk gaat beginnen vanuit een wending bijv. grote volte bij het midden, de binnenhoefslag nemen, iets van 2 meter en dan zijwaarts drukken..Dit opbouwen naar meer meters..Ik zou juist niet beginnen met meteen bij A afwenden, begin op het gemak met een paar meter en bouw dit uit..
succes ermee

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:22

Eerst jezelf ervan overtuigen dat je paard aan je been is (hard lopen betekend niet vanzelfsprekend dat ie aan je been is.) Voor het wijken zelf beginnen vanaf de binnenhoefslag, en dan je paard een beetje naar de hoefslag laten vallen. Dit kan je gaan uitbouwen wanneer ie het snapt. Succes.
Jessica

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:27

tipje wat bij mij hielp...... begin met een meter of 2 naast de hoefslag en probeer hem naar de hoefslag te wijken. die 2 meter kan je later als dit lukt uitbouwen naar de aclijn.
zet hem ver onder een arbeidsdraf, zodra hij het op een rennen zet, zet je hem eerst terug in dat rustige drafje en probeer je het opnieuw.
En misschien helpt het als je je gewicht wat naar de buitenkant brengt. Je gaat als het ware aan de binnenknie hangen en probeer hem daarmee wat zijwaards te gaan.
En al doet hij maar 1 pas goed, prijs hem de hemel in.....

succes

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:01

Alicia2u schreef:
Probeer eerst de pure zijwaartse beweging te isoleren: zet hem met z'n hoogd naar de wand en ga eerst in stap evenwijdig aan de wand, puur zijwaarts. Als dat goed gaat kun je het in draf doen en zelfs in galop. Dit kun je ook eerst aan de hand doen.

dit gaat het niet worden helaas, als ik dat doe gaat hij tegen het schot op!

voltes openen en sluiten is geen probleem

inderdaad maar weer vanaf de binnenhoefslag denk ik maar. en het tempo omlaag zetten ga ik zéker proberen!

in ieder geval al super bedankt voor al deze tips!

het lastige is gewoon dat hij wel reageert voor druk op het been. Want in stap doet hij het wel en achterhand naar binnen of buiten zetten is geen probleem, maar helemaal opzij... :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:08

Breng je je paard zelf niet per ongeluk in de war met conflicterende hulpen (wellicht om het perfecte wijken eruit te rijden?) bijv. dat je met je hand blokkeert omdat je paard anders over de buitenschouder wegvalt of onder je uitloopt, of dat je met je gewicht niet goed meezit?
Het klinkt voor mij alsof je paard geen flauwe notie heeft van wat nu eigenlijk de bedoeling is en daarom 'maar van alles doet'.

Je schreef dat je paard wel het wijken vanaf de volte snapt, wat als je rond D of G een voltetje draait, dat gaat vergroten en dan dus verder de bak inwijkt? (en dan interesseert het mij in eerste instantie vrij weinig of hij bij de hoefslag of een bepaalde letter uitkomt). Snapt hij dat wel?

Het afwenden op de middellijn, gaat dat goed?

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 22:59

Urielle schreef:
Breng je je paard zelf niet per ongeluk in de war met conflicterende hulpen (wellicht om het perfecte wijken eruit te rijden?) bijv. dat je met je hand blokkeert omdat je paard anders over de buitenschouder wegvalt of onder je uitloopt, of dat je met je gewicht niet goed meezit?
Het klinkt voor mij alsof je paard geen flauwe notie heeft van wat nu eigenlijk de bedoeling is en daarom 'maar van alles doet'.

Je schreef dat je paard wel het wijken vanaf de volte snapt, wat als je rond D of G een voltetje draait, dat gaat vergroten en dan dus verder de bak inwijkt? (en dan interesseert het mij in eerste instantie vrij weinig of hij bij de hoefslag of een bepaalde letter uitkomt). Snapt hij dat wel?

Het afwenden op de middellijn, gaat dat goed?

afwenden naar a-x-c- lijn gaat goed. zoals ik al zei gaat schoudervoor/ binnerwaarts en travers wel! ook het wijken in stap gaat super!! hij schaart goed en doet het op bv. de b-e lijn (bijna recht) maar ook goed voorwaarts. als hij niet zou weten wat ik bedoel zou hij het denk ik in stap ook niet doen....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:58

Ik heb ook paarden die het wijken in draf moeilijker oppakken en ik moet eerlijk zeggen dat dit geheel aan mij ligt :o Ik zit minder makkelijk in de draf en geef mijn hulpen dan minder correct, zit niet altijd op de goede kant en durf ook nog wel eens spieren in mijn bekken en billen op te spannen die ik los moet laten. _-:(
Schouderbinnenwaarts en travers zijn echt wat anders, vind zelf mn sb ook een heel stuk gemakkelijker te rijden dan correct wijken. En merk dat veel paarden sb ook makkelijker oppakken dan wijken in draf (maar dat ligt dus imo aan mezelf).

De kwaliteit van het wijken hangt heel nauw samen met het afwenden ook, vandaar dat ik het vroeg.

Had je nu ook al eens geprobeerd om hem in draf een klein voltetje te laten openen bij a of c en dat wijken ipv op de volte te laten vervolgen verder mee te nemen richting lange zijde?

betty_cham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:17

probeer in draf met je beide handen naar links of naar rechts te doen. dan zet je de voorhand op zij. in draf (en eerst in stap doen.) als die dat braaf doet dan je been er bij voor de achterhand mee te nemen. kijk maar of het werkt. ben benieuwd.

wanted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 10:53

Urielle schreef:
Ik heb ook paarden die het wijken in draf moeilijker oppakken en ik moet eerlijk zeggen dat dit geheel aan mij ligt :o Ik zit minder makkelijk in de draf en geef mijn hulpen dan minder correct, zit niet altijd op de goede kant en durf ook nog wel eens spieren in mijn bekken en billen op te spannen die ik los moet laten. _-:(
Schouderbinnenwaarts en travers zijn echt wat anders, vind zelf mn sb ook een heel stuk gemakkelijker te rijden dan correct wijken. En merk dat veel paarden sb ook makkelijker oppakken dan wijken in draf (maar dat ligt dus imo aan mezelf).

De kwaliteit van het wijken hangt heel nauw samen met het afwenden ook, vandaar dat ik het vroeg.

Had je nu ook al eens geprobeerd om hem in draf een klein voltetje te laten openen bij a of c en dat wijken ipv op de volte te laten vervolgen verder mee te nemen richting lange zijde?

Haha, ok 8-)
Gister ben ik met hem bezig gegaan eerst net zo lang in stap totdat hij het perfect deed en zonder te steigeren :Y)
Daarna geprobeerd goed te verzamelen. De eerste paar keer binnenhoefslag reageerde hij niet voor mijn been en ging heel hard lopen! Ik hem als hij dat deed stil gezet en weer verdergegaan waar we gebleven waren. Ik heb in ieder geval extra goed gelet op waar het nu precies mis gaat. Rechtsom is het ergst. Dit komt doordat hij een beetje vast zat achter zijn linkeroor. Dan pakt hij dus rechtsom de buitenteugel vast waardoor ik hem niet meer kan begrenzen. Gisteren heb ik dit helemaal los gewerkt en het ging een stuk beter!! Wel moest ik hem extra opsluiten.
Hij had alleen nu weer wat nieuws bedacht, hij loopt (wijkend) heel hard naar de hoefslag toe :+ . Vandaag ga ik weer bezig. Houd jullie op de hoogte

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:02

Als hij de oefening in draf nog moeilijk vind zul je toch terug moeten naar de stap, dan is er waarschijnlijk ergens in de basis iets nog niet helemaal goed, ga nooit verder als je ergens tegen aanloopt, maar controleer je basis.
Ga eerst eens aan de hand oefenen, dus ernaast, als dat goed gaat erop en zo kun je dit ook in draf doen, is wel zo handig, maar lukt het niet ga terug en zoek waar het fout gaat en los dat eerst op voor je verder gaat.
Geloof ook niet dat je paard wat nieuws bedenkt, denk dat jij misschien niet consequent in je hulpen ben of voor jou niet helemaal duidleijk hoe je de hulpen aan je paard moet leren en hij daardoor harder gaat lopen, dus een soort van vluchtgedrag vertoont, doe het op je gemak en laatr het ook eens een dag rusten , doe ook eens iets wat hij wel goed kan en laat het moeilijke eens lekker voor wat het is, als je misschien over een paar dagen het weer eens probeert snapt hij het beter en is er minder druk vanaf jou kant, geef het de tijd.