wat te doen tegen een sterk paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pr_BillyBoy

wat te doen tegen een sterk paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:24

Hallo BB :Y)

ik had een vraag want ik zit met het probleem dat Billy zo verschrikkelijk sterk is !
hij loopt rustig met je weg !
en met rijden ook .
en vooral buiten moet je er een ervaren iemand erop want als hij
het geintje door heeft hoe hij met iemand
weg loopt doe hij het ook !
zovwel met rijden ( wel minder ) als in de omgang
wie kan me tips geven ?
pb'en mag altijd :)

groetjes

Karenenditty

Re: wat te doen tegen een sterk paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:25

clickertraining? eskadron heeft ook een halster met ingebouwde hengsteketting? belonen is in ieder geval meest belangrijke voor als hij het goed doet!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 11:30

Karenenditty schreef:
clickertraining? eskadron heeft ook een halster met ingebouwde hengsteketting? belonen is in ieder geval meest belangrijke voor als hij het goed doet!

Bedankt !!

misschien is het wat want heel veel zeggen moet die sukkel maar niet zo stom doen ; ik ga hem niet meer buiten zetten zeggen ze dan

voor heen deden we nog wel een een touw om zijn neus maar daar geeft ie ook niks meer om !
en dat vind ik super jammer want ik vind die pony zo super :+:

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:37

"wat te doen TEGEN een sterk paard"

Tegen ga je het zowiezo niet redden, je moet het met hem doen, met kracht, hulteugels en andere truuucjes ga je het niet redden. Jouw paard is gewoon een prima leerpaard, als je het verkeerd doet, luistert hij gewoon niet _O-

Begin hem te leren luisteren naar kleine lichte hulpen, en zodra hij luistert beloon hem uitbundig, negeer negatief gedrag. Zoals hjierboven vermeld is clickettrainig een goede manier om jouw paard aan dehulpen te krijgen. Kijk of er iemand in de buurt is die je hiermee kan begeleiden. Belangrijkste is, is dat je slimmer bent dan dit paard, en dat ben je want je hebt (hopelijk) meer hersens, en dat je het niet met kracht gaat uitvechten want dat ga je nooit winnen, het paard moet respect voor je krijgen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:41

Knor schreef:
"wat te doen TEGEN een sterk paard"

Tegen ga je het zowiezo niet redden, je moet het met hem doen, met kracht, hulteugels en andere truuucjes ga je het niet redden. Jouw paard is gewoon een prima leerpaard, als je het verkeerd doet, luistert hij gewoon niet _O-

Begin hem te leren luisteren naar kleine lichte hulpen, en zodra hij luistert beloon hem uitbundig, negeer negatief gedrag. Zoals hjierboven vermeld is clickettrainig een goede manier om jouw paard aan dehulpen te krijgen. Kijk of er iemand in de buurt is die je hiermee kan begeleiden. Belangrijkste is, is dat je slimmer bent dan dit paard, en dat ben je want je hebt (hopelijk) meer hersens, en dat je het niet met kracht gaat uitvechten want dat ga je nooit winnen, het paard moet respect voor je krijgen.

Hier ga ik helemaal in mee. Kijk ook eens naar omgangsvormen uit het Natural horsemanship (parelli, voest ed).

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:44

Veel grondwerk doen :j Ik werk via de MR manier, maar het kan ook anders, ligt er maar net aan waar je voorkeur ligt. En jezelf dominant opstellen. Je mag hem best eens op zijn rechten wijzen :j

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:48

Zoals hier boven al gezegd is kun je grond werk gaan doen. Daarmee kun je je paard leren wijken voor druk en je ruimte te leren respecteren.

Als het je wat lijkt wil ik je best een pb sturen met specifiekere informatie over hoe je hieraan kunt beginnen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:52

Eerst zorgen dat het op de grond goed zit, dan pas weer het zadel erop.

Met grondwerk kun je een heleboel respect krijgen zolang je het op de juiste manier doet.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:04

ik zat ook te denken plak hem achter een leider. dus eerst paard 1 en dan de jouwe. paarden leren van elkaar. dus voeg alle tips samen en kijk of dat iets is? maar ga in geen geval geweld gebruiken.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:14

Karenenditty schreef:
ik zat ook te denken plak hem achter een leider. dus eerst paard 1 en dan de jouwe. paarden leren van elkaar. dus voeg alle tips samen en kijk of dat iets is? maar ga in geen geval geweld gebruiken.

Daarvan leert je paard niet naar correcte hulpen te luisteren....

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:30

nee dat is zo maar zat te denken zolang er nog geen snelle oplossing is. Op stal doen wij het wel zo dat de wildere in de buurt van een rustige geleid worden. in geval van nood werkt dit en anders komt onze turbo stalhouder ons redden. gelukkig kan hij ons meestal wel helpen. als het zo blijft zal ik zijn raad eens vragen, dan stuur ik dat ook even naar ts.

MarijeCasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:03

voor onder het rijden: vooruit rijden, vooruit vooruit vooruit! Niet inhouden, wel gecontroleerd rijden. Vraag anders om les :).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:16

Ik heb zelf een oer- en oersterk paard, die je ook zo alle kanten opsleurt als je dingen niet goed doet. :+
Ik rij bewust bitloos, rij inmiddels ook af en toe heerlijk buiten. Wat ik heb gedaan is er zo'n basis inbrengen met grondwerk (Parelli, Voest, Hempfling, mijn eigen dingetje in combinatie met goede les). Verder moet je ten alle tijden consequent zijn. Rechts is rechts, halt is halt. Maar vooral dat paard op jou te leren richten, is DE truuk. En daar ben ik de natural horsemanship heel, heel dankbaar voor!!!!!!

Mijn paard is behoorlijk dominant. Zijn moeder is op 5-jarige leeftijd afgemaakt wegens onhandelbaarheid ;( . Met haar hebben ze van alles uitgespookt, van allerlei hulpteugels (dwangmiddelen!!!) tot de heftigste bitten. Nou, ze ging zich alleen maar heviger verzetten en qua kracht verlies je het altijd van een paard. Mijn paard is er net zo eentje. Die krijg je met dat soort middelen echt niet waar je hem hebben wil. Welnee. :n
Daar is hij veel te slim voor. :D
En juist daarom hou ik ook zielsveel van dit paard. En ben ik me gaan verdiepen in zijn wereld.

Ik heb altijd alleen maar geloofd in echte samenwerking. En ik wilde ook nog eens per se bitloos. Ik heb een geweldig paard, hij is mijn allerbeste maatje en hij heeft naast zijn kracht ook weer iets betrouwbaars. Heel apart. Ik denk juist dat dat komt, doordat we als team samen werken. Ga je tegen hem vechten, kun je het echt schudden.

Dus in jouw geval zou ik zeggen, zoek een goede, kundige NHer en ga aan de slag. Je krijgt er een fijn paard voor terug en je zult veel, veel meer van je paard gaan begrijpen.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:06

Norway_girl schreef:
Veel grondwerk doen :j Ik werk via de MR manier, maar het kan ook anders, ligt er maar net aan waar je voorkeur ligt. En jezelf dominant opstellen. Je mag hem best eens op zijn rechten wijzen :j

Hoe doe je dat ? :)
en het is niet alleen voor mij maar voor iedereen die wel eens met dat paard loopt :P

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:08

fjordnina schreef:
Eerst zorgen dat het op de grond goed zit, dan pas weer het zadel erop.

Met grondwerk kun je een heleboel respect krijgen zolang je het op de juiste manier doet.

idd dat wil ik ook heel graag alleen het is een les pony ! :( dus als ik het goed probeer te doen gaan andere er weer op maar dat is allen op zaterdag dus inprincipe zou het mis wel kunnen ik ga er werk voor doen !
Want hij is zo leuk :o

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:09

xbbm schreef:
Hallo BB :Y)

ik had een vraag want ik zit met het probleem dat Billy zo verschrikkelijk sterk is !
hij loopt rustig met je weg !
en met rijden ook .
en vooral buiten moet je er een ervaren iemand erop want als hij
het geintje door heeft hoe hij met iemand
weg loopt doe hij het ook !
zovwel met rijden ( wel minder ) als in de omgang
wie kan me tips geven ?
pb'en mag altijd :)

groetjes

gewoon een stang inhangen, hij zal dan wel luisteren :+

dit was dus een grapje! ;)

nee zoals hierboven al gezegd is, beginnen met grondwerk.
er moet wederzijds respect zijn tussen paard en ruiter.
en wat op de grond niet lukt, zal vanop de rug ook niet lukken.

groetjes

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:11

Knor schreef:
Karenenditty schreef:

Daarvan leert je paard niet naar correcte hulpen te luisteren....

daar reageert hij wel op maar jammer genoeg leeer je hem daar niks mee ! :n

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:19

Twiggy2008 schreef:
Ik heb zelf een oer- en oersterk paard, die je ook zo alle kanten opsleurt als je dingen niet goed doet. :+
Ik rij bewust bitloos, rij inmiddels ook af en toe heerlijk buiten. Wat ik heb gedaan is er zo'n basis inbrengen met grondwerk (Parelli, Voest, Hempfling, mijn eigen dingetje in combinatie met goede les). Verder moet je ten alle tijden consequent zijn. Rechts is rechts, halt is halt. Maar vooral dat paard op jou te leren richten, is DE truuk. En daar ben ik de natural horsemanship heel, heel dankbaar voor!!!!!!

Mijn paard is behoorlijk dominant. Zijn moeder is op 5-jarige leeftijd afgemaakt wegens onhandelbaarheid ;( . Met haar hebben ze van alles uitgespookt, van allerlei hulpteugels (dwangmiddelen!!!) tot de heftigste bitten. Nou, ze ging zich alleen maar heviger verzetten en qua kracht verlies je het altijd van een paard. Mijn paard is er net zo eentje. Die krijg je met dat soort middelen echt niet waar je hem hebben wil. Welnee. :n
Daar is hij veel te slim voor. :D
En juist daarom hou ik ook zielsveel van dit paard. En ben ik me gaan verdiepen in zijn wereld.

Ik heb altijd alleen maar geloofd in echte samenwerking. En ik wilde ook nog eens per se bitloos. Ik heb een geweldig paard, hij is mijn allerbeste maatje en hij heeft naast zijn kracht ook weer iets betrouwbaars. Heel apart. Ik denk juist dat dat komt, doordat we als team samen werken. Ga je tegen hem vechten, kun je het echt schudden.

Dus in jouw geval zou ik zeggen, zoek een goede, kundige NHer en ga aan de slag. Je krijgt er een fijn paard voor terug en je zult veel, veel meer van je paard gaan begrijpen.

Woow bedankt voor dit berichrje !!
dat heeft me best geraakt met wat je er allemaal in heb gezet !
Elke weer als hij me weg loopt hou ik steeds weer een beetje meer van hem ( beetje stom gezegt )
ik ga hem ook heel veel meer vertrour bahalve dat hjij zen suuper pony !! egt waar bahalve dat hjij zo sterk is :n
hij is ook verkeersmak maar hij mag niet met mij naar buiten ofzoo omdat ie dan met je weg loopt
( maar ben wel al een keer naar buiten geweest maar er MOET de hele weg iemand naast lopen )
het is gewoon jammer dat het een les pony is anders was ik allang al begonnen
elke keer als ik de boerdrij ben probeer ik hem gewoon lekker een borstel te ggeven en aan de longeer lijn te doen en dan even wandelen over het erf ! :)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 20:22

ik ga gewoon proberen te Longeren borstelen wandelen over het erf want in 2 jaar is onze band wel al super geworden en dat kan altijd beter ! ik ga gewoon me best doen ervoor
ik ben er minimaal 2x in de week
beter iets met hem doen als niks toch ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:34

xbbm schreef:
Woow bedankt voor dit berichrje !!
dat heeft me best geraakt met wat je er allemaal in heb gezet !
Elke weer als hij me weg loopt hou ik steeds weer een beetje meer van hem ( beetje stom gezegt )
ik ga hem ook heel veel meer vertrour bahalve dat hjij zen suuper pony !! egt waar bahalve dat hjij zo sterk is :n
hij is ook verkeersmak maar hij mag niet met mij naar buiten ofzoo omdat ie dan met je weg loopt
( maar ben wel al een keer naar buiten geweest maar er MOET de hele weg iemand naast lopen )
het is gewoon jammer dat het een les pony is anders was ik allang al begonnen
elke keer als ik de boerdrij ben probeer ik hem gewoon lekker een borstel te ggeven en aan de longeer lijn te doen en dan even wandelen over het erf ! :)

Graag gedaan!! Ik weet hoe zwaar zo'n 'stug' paard kan zijn, maar echt, er zijn oplossingen voor. Maar ik begrijp dat het helaas niet om je eigen paard gaat en dat je er 'maar' 2x per week bent.... Nou ja, beter iets dan niets, maar lijkt me best lastig. Ik heb zelf heel veel tijd geinvesteerd in mijn paard, dag in, dag uit. En niet alleen maar met 'werken', nee, ik heb hem vanaf zijn tweede en toen hoefde hij nog niet zoveel te doen natuurlijk. ;)
Ik zit ook rustig uren bij hem in het land......

Rijden er ook nog eens veel verschillende mensen op? Want dat is ook iets wat de mijne niet trekt. Gewoon het liefst 1 persoon, 1 stijl (ik laat er heus wel eens vriendinnen op rijden, hoor, maar niet vaak), en ik probeer de omgeving ook goed af te wisselen juist. Ik rij niet eens heel vaak, ik doe vaak nog liever grondwerk. Dit jaar wordt hij 5 en wil ik het rijwerk een beetje opvoeren. Hoe oud is de pony? Mag ik vragen hoe hij gehouden wordt?

Ikzelf werk erg op lichaamstaal, zowel tijdens het grondwerk als bij het rijden. Maar ik krijg daar ook goede begeleiding bij van iemand, die heel goed met moeilijke paarden kan omgaan. Op zich heb ik geen moeilijk paard, maar hij heeft een paar pittige issues. Zo zie ik het. Ik ben blij dat je wel open staat voor je paard, niet meteen met allerlei dwanggedoe wilt gaan werken. Want daar zijn sommigen hier op bokt dol op. }:0
En bij dit soort paarden, werkt dat echt niet. Neem goede les in elk geval. Ik wens je alle succes met je lespaard toe!!! Hoop dat jullie er uit gaan komen...... :(:)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:32

Citaat:
Graag gedaan!! Ik weet hoe zwaar zo'n 'stug' paard kan zijn, maar echt, er zijn oplossingen voor. Maar ik begrijp dat het helaas niet om je eigen paard gaat en dat je er 'maar' 2x per week bent.... Nou ja, beter iets dan niets, maar lijkt me best lastig. Ik heb zelf heel veel tijd geinvesteerd in mijn paard, dag in, dag uit. En niet alleen maar met 'werken', nee, ik heb hem vanaf zijn tweede en toen hoefde hij nog niet zoveel te doen natuurlijk. ;)
Ik zit ook rustig uren bij hem in het land......

Rijden er ook nog eens veel verschillende mensen op? Want dat is ook iets wat de mijne niet trekt. Gewoon het liefst 1 persoon, 1 stijl (ik laat er heus wel eens vriendinnen op rijden, hoor, maar niet vaak), en ik probeer de omgeving ook goed af te wisselen juist. Ik rij niet eens heel vaak, ik doe vaak nog liever grondwerk. Dit jaar wordt hij 5 en wil ik het rijwerk een beetje opvoeren. Hoe oud is de pony? Mag ik vragen hoe hij gehouden wordt?

Ikzelf werk erg op lichaamstaal, zowel tijdens het grondwerk als bij het rijden. Maar ik krijg daar ook goede begeleiding bij van iemand, die heel goed met moeilijke paarden kan omgaan. Op zich heb ik geen moeilijk paard, maar hij heeft een paar pittige issues. Zo zie ik het. Ik ben blij dat je wel open staat voor je paard, niet meteen met allerlei dwanggedoe wilt gaan werken. Want daar zijn sommigen hier op bokt dol op. }:0
En bij dit soort paarden, werkt dat echt niet. Neem goede les in elk geval. Ik wens je alle succes met je lespaard toe!!! Hoop dat jullie er uit gaan komen...... :(:)

Bedankt ! :+:

uhm ik rij er zoizo elke week op en soms iemand op zaterdag en voorde rest niet jammer genoeg :n baal ik van
ik zou hem heel graag willen huren en mijn andere verzorg paarden er voor op willen offeren want is en blijf 1 ! (L)
het enige wat ik wel eens doe is een touw om zijn neus maar daar geeft ie al niks mer om en een elleboog in zijn nek ook niet meer zoveel !
gelukkig is het weg rennen met me wel minder !
de pony is iets van tussen de 15 en 18 jaar ofzoo !!
en hij word een paar keer in de week buiten gezet en ik rij er dat 1 keer perweek op en en in totaal mis voor die pony 2 x inde week ofzoo ;(
de pony's staan op stands jammer genoeg alleen de les pony;s ook niet allemaal en de rest staat op stal ! :)
jij ook succes met je paardje !

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:52

wat een leuke pony,kan me voorstellen dat je veel van hem houdt.
zo te zien is het een super lief dier waar geen greintje kwaad in zit.
volgens mij is hij alleen super eigenwijs en doordat hij erg sterk is altijd gewend zijn zin te krijgen.
zoals je in de reacties hebt kunnen lezen zijn er verschillende manieren om een eigenwijze pony te veranderen in een pony die naar je wil luisteren en wil (samen)werken met/voor jou. maar dat kost veel tijd,zeker bij een oudere manege pony die zoveel verschillende baasjes heeft.
ik vind het heel knap van je dat je ondanks alle moeilijkheden toch door blijft zetten en alleen maar meer om hem bent gaan geven.
ga zo door en ik hoop voor je dat je ooit eens een paard/pony voor je zelf helemaal alleen krijgt,want dat ben je wel waard.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:27

nu_of_nooit schreef:
wat een leuke pony,kan me voorstellen dat je veel van hem houdt.
zo te zien is het een super lief dier waar geen greintje kwaad in zit.
volgens mij is hij alleen super eigenwijs en doordat hij erg sterk is altijd gewend zijn zin te krijgen.
zoals je in de reacties hebt kunnen lezen zijn er verschillende manieren om een eigenwijze pony te veranderen in een pony die naar je wil luisteren en wil (samen)werken met/voor jou. maar dat kost veel tijd,zeker bij een oudere manege pony die zoveel verschillende baasjes heeft.
ik vind het heel knap van je dat je ondanks alle moeilijkheden toch door blijft zetten en alleen maar meer om hem bent gaan geven.
ga zo door en ik hoop voor je dat je ooit eens een paard/pony voor je zelf helemaal alleen krijgt,want dat ben je wel waard.

Bedankt voor dit erge lieve bericht !
ik denk ook zeker niet dat er kwaad in zit want als je Billy eenmaal door hebt en hij jou gehoorzaamt , dan loopt hij egt door vuur voor je ! , dat weet ik zeker
misschien heb je profiel al gelezen ! het zou ook kunnen dat hij pijn heeft je er kan gewoon niet elke dag op hem gereden worden ! maar elke keer als ik wee rop de boerdrij ben probeer ik hem gewoon lekker te longeren en daarna lekker aan de lijn over het erf te lopen .
ik ga misschien dit jaar al op wedstrijd met hem ! dus dat word ook naar buiten gaan . dat heb ik pas 1 keer gedaaan maar ergens moet je beginnen !
veel mensen zijn hem gewoon zat en ddaar baal ik gewoon van want ik weet dat het een leuke pony is en als ik het geld er voor heb ga ik hem zeker huren !
Bedankt dat je me de tijd gunt :+:

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:45

Als ik jou zo hoor, kent hij z'n eigen krachten niet echt of ziet hij jou niet als leider.
Heb je al eens grondwerk geprobeert ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:04

warom staat dit op RT-D en niet RT-P?