Pony hangt op één teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Super_Lucky

Pony hangt op één teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 07:30

hoi.

ik heb sinds ong. 2 maandjes een nieuwe pony en het gaat best goed. ze liep in het begin erg goed, maar nog wel te diep. dit is ze afgeleerd, maar nu gaat ze oppeens op één teugel hangen. ze laat de andere teugel als het ware 'los' hangen. als ze schrikt, of er gewoon van door wil, kan ik haar nu dus niet houden. ik heb geen controle meer over mijn pony omdat ze zó hard trekt dat ik gewoon niets meer kan doen. ook in de galop hangt ze nog steeds op beide teugels, maar dat gaat al stukken beter. ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar mijn lesgever zei dat ik het maar eens moest opzoeken op het internet. vandaar dit topic.

heeft iemand hier dit probleem ook meegemaakt, of weet hoe je dit kan oplossen ?

ps. het kan trouwens ook liggen aan de mond van d'r, ze nam haar bit ook helemaal niet in. weet iemand hier ook op welke leeftijd ze de tanden gaan wisselen ? het zou daar ook nog aan kunnen liggen. dat kunnen we in het ergste geval denken;)
x

troi

Re: Pony hangt op één teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:07

Ik zou altijd even haar mond laten controleren, paarden wisselen volgens mij tussen hun 3e en hun 6/7e. Vindt het trouwens wonderlijk dat je instructrice je vraagt om het op internet op te zoeken. Dat lijkt me haar verantwoordelijkheid, daar betaal je haar toch voor??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:38

Laat ze vooralsnog laag lopen, dus nog niet oprichten, maar wel werken aan nageeflijkheid, ze mag het bit nooit vastnemen, ze moet dus leren je hand te volgen.
Nooit tegentrekken, is niet helemaal juist nooit blijven tegentrekken, steeds haar erop wijzen, dan weer toegeven.
Overvraag je paardje niet, hou het simpel.
Als ze wegschiet proberen een vrij korte wending te doen, andere kant op, dan weer goed voorwaarts, maar steeds goed vooruit, niet traag en slefferig.
Werk veel kris-kras door de piste, op de binnenhoefslag, op de middenlijn, wenden , stoppen ,draaien ,....
Weet wat je doet, als je je paard vraagt te versnellen; ik geef een voorbeeld ; je vraagt je paard aan te draven en je geeft uiteraard een beetje been erbij, paard springt in gallop, wat doe jij dan ???? Neee niet dadelijk aan die teugels beginnen trekken neeeeee niet doen, je vroeg tenslotte om vlugger te gaan en het paard doet wat je vraagt , alleen op een andere manier dan je eerst dacht, hou daar rekening mee, dit is gewoon verkeerd begrepen maar het was wel versnellen, even laten doen ( dat kan enkele seconden zijn ) dan een volte en weer naar draf overgaan . en gewoon verder oefenen alsof er niets verkeerd gebeurt is.
succes.

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 07:22

troi schreef:
Ik zou altijd even haar mond laten controleren, paarden wisselen volgens mij tussen hun 3e en hun 6/7e. Vindt het trouwens wonderlijk dat je instructrice je vraagt om het op internet op te zoeken. Dat lijkt me haar verantwoordelijkheid, daar betaal je haar toch voor??
Dat is dan wel van de clubles hihi, maar dan nog ja .. mijn pony word dit jaar 6.. dus het zou makkelijk kunnen;)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:47

je kan controleren of ze last heeft van haar mond door zachtjes op haar wangen te duwen als ze hier op reageert is er iets mis (haken doorkomende tand enz.) als ze het later nog doet probeer haar met je binnenbeen naar je buitenteugel te rijden of anderzom als dat nodig is helpt het echt niet geef haar een keer een duidelijke aansporing(hangt ze op rechts met je rechterbeen en anderzom)
veel succes ermee

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:34

Als het medische is uitgesloten zou ik gaan denken aan rechtrichten

melissa_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:26

ik dee een tijdje een paard die hing ook steeds aan 1 teugel.. ik moest van mij instructrice met de teugel die loshangt gaan spelen en niks met de teugel doen waat die aan ging hangen. Het hielp wel..

succes

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:48

Als je pony ongelijk is op twee teugels moet jij proberen deze druk wel gelijk te krijgen.
Je neemt de teugel die ze loslaat aan, en de teugel die ze vasthoud laat je losser zodat de druk gelijk wordt, dit werkt het beste als je dan niet naar beneden naar je pony kijkt.
Jij hebt dan een gelijk gevoel in je handen maar voor je pony zal het nu ongelijk lijken en deze zal dus met het hoofd naar een kant gaan lopen.
Het makkelijks is het om de kant op te gaan rijden wanneer de vaste kant van je pony aan de binnenkant zit en de kant waar jij meer gevoel moet gaan aannemen de buitenkant is.
Je pony kijkt dan naar buiten maar draait haar middenhand (buik) naar binnen, daar ga jij dan extra aandrijven zodat je als het ware de buik weer recht drijft, als dat lukt gaat het hoofd ook weer recht voor het lichaam van de pony en zal ze je weer gelijker worden op twee teugels.

Heel verstandig is om tijdig een Instructeur te zoeken die je even priveles kan geven om dit probleem op te lossen anders wordt het misschien steeds erger. (en dan niet die van je ponyclub)

nielsvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:24

hooi

ik herken het probleem jaa, ik denk dat de rug een beetje vast zit had mijn paard ook en nu heb ik les in de klassieke rijkunst en nu heb ik dat niet meer, hoe ik denk dat het beter moet gaan is , laat haar eerst op haar eigen benen lopen en goed voorwaarts laten lopen handen iets hoger en probeer een denk beeldige lijn voor je te zien en als ie naar binnen of naar buiten valt zet je dr weer terug op de lijn zodat hij op ze eigen benen gaat lopen

groetjes niels

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:30

dat probleem heb ik ook gehad,ik heb het opgelost door gewoon hele duidelijke ophoudingen te geven aan de kant die ze niet loslaat.
dus loslaten en weer teruig nemen .
werkte wel.

pasadena1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:11

eej, Je moet met ophoudingen gaan werken. Je moet snel reageren, ophouding en gelijk weer los. Ik rijd op een paard die rechtsgebogen is, die moet ik dan op de kleine volte doen en dan steeds naar binnen en dan als die 'valt' weer naar buiten. als

pasadena1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:13

het is ook goed om heel snel te schakelen, hup vooruit en dan als JIJ wil dat die dan ook weer terug gaat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:18

Super_Lucky schreef:
hoi.

ik heb sinds ong. 2 maandjes een nieuwe pony en het gaat best goed. ze liep in het begin erg goed, maar nog wel te diep. dit is ze afgeleerd,

Hier krijg ik ook al twijfels bij...
Hoezo afgeleerd en hoe heb je dat gedaan?

Tanden laten nakijken is iets wat je elk jaar moet doen, dus dat zou ik zéker aanraden...

Verder vind ik het héél vreemd dat je lesgever zei dat je het moest opzoeken op internet.... Snel een nieuwe instructeur zoeken dan!

Hangen op de teugels kan alleen als jij dat toe laat en blijft vasthouden -> nogmaals, een andere instructeur lijkt mij zeer verstandig!

Super_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 22:01

superwoman schreef:
Super_Lucky schreef:
hoi.

ik heb sinds ong. 2 maandjes een nieuwe pony en het gaat best goed. ze liep in het begin erg goed, maar nog wel te diep. dit is ze afgeleerd,

Hier krijg ik ook al twijfels bij...
Hoezo afgeleerd en hoe heb je dat gedaan?

Tanden laten nakijken is iets wat je elk jaar moet doen, dus dat zou ik zéker aanraden...

Verder vind ik het héél vreemd dat je lesgever zei dat je het moest opzoeken op internet.... Snel een nieuwe instructeur zoeken dan!

Hangen op de teugels kan alleen als jij dat toe laat en blijft vasthouden -> nogmaals, een andere instructeur lijkt mij zeer verstandig!

Het is maar net onder wat je verstaat voor 'afleren' . Sinds een maand loopt ze niet meer zo diep en kan ik haar gewoon rijden zonder dat ze gaat hangen in mijn teugels. Ik heb gewoon heel veel leren schakelen, en steeds haar wat hoger laten lopen, teugels wat korter enz.

Wat ik al zei was de instructeur van de clubles, maar ik weet ook niet of dit wel zo leuk is, als ze me toch bijna niet kan helpen ...

* Vandaag ging het als een stuk beter dan de vorige keer. Ze liep in het begin nog erg op één teugel, maar aan het eind van de les liep ze heel los op mijn hand. ik had haar ong. een kwartiertje lang gelaten, want was eigenlijk van plan om uit te stappen, we hadden al ong. driekwartier achter de rug, maar toen ik haar heel eventjes op moest pakken om langs een jong paard te gaan, liep ze echt geweldig. ik heb toen eventjes doorgereden in de hoop dat ze nu snapt wat ze moet doen. hopenlijk gaat het morgen ook zo;)