Bamara v/h Laar @ Brabantse kampioenschappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hebbesje

Bamara v/h Laar @ Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:57

Hallo,

Ik ben met Mara reserve kampioen van kring Helmond geworden dus mochten
we door naar de regiokampioenschappen. Wij helemaal gelukkig en flink gaan oefenen.
Toen ik haar vrijwel klaar had (voldoende oprichting, actief genoeg enz.) werd ze ziek....
Ze dierenarts is er de week voor de kampioenschappen bijgeweest en constateerde dat
we een ontsteking op de voorste luchtwegen had. Ik natuurlijk flink balen want ik wilde dol
graag naar de kampioenschappen. Ik had medicijnen gekregen en algauw werd het hoesten minder.
Na de hele week rustig wat lang laag gestapt en gedraaft te hebben mocht ik haar donderdag weer
oppakken. Nog les gehad en al maam al met al een niet zo'n geweldige voorbereiding.
Toch gingen we ervoor.
Voor vertrek had ze nog een hoestbuitje gehad dus ik besloot om met losrijden het wat rustig
aan te doen. Alles was heel erg spannend, vooral het klapperend zeil voor de ingang van de inrijbak.
Na rustig los te hebben gereden mocht ik met mijn proef starten. Hier bleef ze wel actief genoeg
maar kwam regelmatig wat te diep. Ik heb geprobeert om haar hier zo veel mogelijk uit te rijden maar
dit lukte in de proef niet meer. (met losrijden nog wel regelmatig)
We hebben flink genoten en we hebben toch nog een 12e plek gehaald met 179 en 183 punten.
Ik ben zo trots op m'n meisje dat ze het toch weer heeft gedaan terwijl ze niet helemaal fit was!

Nog wat info over haar:
Bamara van het Laar (v. Marnix van de Vuufwegen)
Niveau is nu L1/L2 denk ik.
1.385 m hoog
7&8 feb. hebben we ons L1 debuut :D

Verbeterpunten:
-Niet te diep!
-Hakken uitdrukken
-Tenen naar binnen
-Handen laaaaag houden :(:)

Nou hier de foto's

1.Tenen naar binnen....
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.Inzet volte
Afbeelding
4.
Afbeelding
5. Onze o zo moeilijke middendraf. (had de eerste een tact fout dus reed deze op save)
Afbeelding
6.Op de voorhand...
Afbeelding
7. Weer te diep..
Afbeelding
8. Teugels op maat maken.
Afbeelding
9.
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Richting afgroeten, hier valt ze altijd uitelkaar...
Afbeelding
12. Zie 11.
Afbeelding

Commentaar mag, maar houd het wel vriendelijk aub.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:01

wat een leuke haf! het commentaar geef je zelf al! doe je de 7de en 8ste mee in heinkenszand? ik ben er ook ik rijd op een haf in de B ik rijd met een dekje met francinahof erop;) misschien zie ik je nog

xxxxx

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:03

Dankje, nee ik rijd in Uden :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:03

ah das balen precies dezelfde dagen is het in heinkenszand :o maar toch veel succes

Hebbesje

Re: Bamara v/h Laar @ Brabantse kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:04

Haha, dankje, jij ook!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:18

heeft jou haf nou dressuurknotjes :Y) hoe kan dat??? leg uit ik wil ze ook :o

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:48

Oei, meid, heb je nooit last van je rug? Je trekt je rug zo hol en er zit zoveel spanning in je schouders en bekken, hoe kun je zo prettig paardrijden? Dit is ook de reden dat je je hakken niet netjes uit kan drukken: je blokkeert in je bekken. Ik heb ook een beetje het idee dat die holle rug ook deels door je zadel komt: het lijkt wat hoog aan de achterkant. Ik denk dat het diepste punt van de zit te ver naar voren ligt en dat je daardoor op je schaambeen wordt gezet. Op de laatste dire foto's zit je echter weer in stoelzit (achterover met je schouders en hakken uit het lood), dus het zal niet alleen je zadel zijn.

Maak je beugels eens een gat langer en probeer je rug te ontspannen. Stap eventueel eerst een paar rondjes met je benen vóór het zwaatblad (waar je ze legt als je je beugels vanuit het zadel versteld), laat eventueel iemand de pony leiden als ze niet betrouwbaar is. Door deze oefening mobiliseer je je onderrug en bekken, doordat je zitbeenknobbels een voor een links en rechts wegzakken in de rug. Deze beweging kan heel ontspannend zijn. Hopelijk raak je zo de spanning en die rare kronkel kwijt.

pfff... ik zou je nog meer oefeningen mee kunnen geven, maar ik zie een beetje een gemixt beeld op de foto's en kan zo maar moeilijk inschatten wat er nu precies aan de hand is...

Ik hoop toch dat je er wat aan hebt.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:54

Nee, mijn rug heb ik eigenlijk nooit last van.
Ik was voor de wedstrijd behoorlijk zenuwachtig en dan maak ik me vaak té recht.
Ik zit al heel recht van me zelf waardoor ik dan te strak kom.
Dit gaat met lessen al steeds beter en ben ik al veel losser maar op een wedstrijd zoals
deze ga ik toch weer vlug té recht en te strak zitten.

Bedankt voor de tips. Ik zal het eens proberen:)

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:02

Hebbesje schreef:
Ik was voor de wedstrijd behoorlijk zenuwachtig en dan maak ik me vaak té recht.
Dit gaat met lessen al steeds beter en ben ik al veel losser maar op een wedstrijd zoals

Keurig uitgelegd Hilde!! Je zit idd soms wat te recht maar wel altijd goed mee in het ritme. Je zit nooit in de weg maar het hele beeld mag soms nog wat meer ontspannen.

Maar je foto's zijn hartstikke leuk en jullie hebben het SUPER gedaan!

Mara komt soms wat diep, maar gezien het B is vind ik dat niet zo bezwaarlijk. Als het Z was had je een probleem, nu heb je werk om verder te trainen.

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:07

roancka schreef:
Hebbesje schreef:

Keurig uitgelegd Hilde!! Je zit idd soms wat te recht maar wel altijd goed mee in het ritme. Je zit nooit in de weg maar het hele beeld mag soms nog wat meer ontspannen.

Maar je foto's zijn hartstikke leuk en jullie hebben het SUPER gedaan!

Mara komt soms wat diep, maar gezien het B is vind ik dat niet zo bezwaarlijk. Als het Z was had je een probleem, nu heb je werk om verder te trainen.

Dankjewel!! Je hebt helemaal gelijk.
We gaan er weer flink tegenaan! Alleen kan ik weer niet rijden omdat paardlief weer eens heeft laten merken hoeveel
ze van me houd... :z Maar morgen zit ik er weer op hoor! (weet nog niet hoe ik erop kom maar dat zien we dan wel ;) )

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:11

Hebbesje schreef:
We gaan er weer flink tegenaan! Alleen kan ik weer niet rijden omdat paardlief weer eens heeft laten merken hoeveel
ze van me houd... :z Maar morgen zit ik er weer op hoor! (weet nog niet hoe ik erop kom maar dat zien we dan wel ;) )

Tijd voor opvoeding!!!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:13

roancka schreef:
Hebbesje schreef:

Tijd voor opvoeding!!!

Klopt maar ik weet niet meer hoe.... Ze geeft nergens wat om....

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:15

Hebbesje schreef:
roancka schreef:

Tijd voor opvoeding!!!

Dan zal ik je nog wel wat trukjes leren...
Ze staat in rang boven jou, en dat moet veranderd worden...

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 22:17

Hebbesje schreef:
roancka schreef:

Dan zal ik je nog wel wat trukjes leren...
Ze staat in rang boven jou, en dat moet veranderd worden...

Is goed! Het moet nu wel eens afgelopen zijn...

untouched

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:25

ik vind het er super netjes uit zien,
gefeliciteerd!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:52

Hey Hilde!
Toppie hoor! Het ziet er netjes uit! En ik vind het heel knap want die week er voor was ze flink aan het hoesten!
Super gedaan, en heel erg veel succes in het L1!
Groetjes

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:03

Het ziet er netjes uit! Probeer je hakken wat meer uit te drukken hier en daar.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 08:55

het ziet er netjes uit! Wat je zelf zegt, af en toe te diep, heb ook het idee dat ze er dan wat achter kruipt? Maar als ze die week ziek is geweest en heeft lopen hoesten vind ik dit nog een hele knappe prestatie! Je hebt haar lekker aan het lopen. Zonde dat ze in de stap zo uit elkaar valt trouwens. Gewoon lekker door trainen! En die middendraf herken ik heel goed (zie mijn topic maar :+ ) vind de jouwe heel wat beter zelfs :+

Veel succes nog met haar!

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:05

Leuke haflinger, ziet er leuk uit alleen wat me opvalt is dat ze steeds op iedere foto haar oren naar achter heeft...

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 13:58

Hey,
Dankjewel allemaal!!
De stap gaat opzich al best aardig behalve in de proef bij het afgroeten. Dan weet ze dat ze klaar is xD
Haar oortjes heeft ze eigenlijk altijd zo.
En ze waren onder mijn proef de gang aan het vegen.....
En dat was 'eng' ;) Daarom wou ze soms ook niet helemaal op de hoefslag....
Achja ;)

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:16

Maar is het niet in die mooie hal in schijndel (die hele grote)
Of zijn er meer ringen ofzo?
Ik dacht namelijk dat het in die grote hal zou zijn:P en niet in die kleine:S?

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 14:19

Nee, wij moesten in de kleine....
Want er waren 3 ringen.
En laat nu net de fotograaf in de grote rijhal staan....
achja ;)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:20

Ik vind dat je pony een zeer nette proef neerzet na deze voorbereiding...

Ik vind het eerlijk gezegd wel heel vreemd dat je op wedstrijd gaat met een pony die notabene 's ochtends voor de wedstrijd nog een spuit krijgt tegen het hoesten! Op de eerste plaats ben ik van mening dat een paard 100% in orde moet zijn wil je ermee op wedstrijd gaan. Ik weet dat een B proef niet zo inspannend is, maar de indrukken, zeker op een BK, en de meestal toch wat warmere lucht in een binnenhal waar de hele dag gereden wordt doen er vast geen goed aan!

Daarnaast wil ik je er toch even op wijzen dat je met een pony onder de medicijnen helemaal niet had mogen starten! Ik weet dat er zelden gecontroleerd wordt op basiswedstrijden, maar was het je toch gebeurt had je zeker maatregelen mogen verwachten...

Als laatste nog vraag ik me af of je er wel bij na hebt gedacht of het hoesten/ziek zijn evt besmettelijk zou kunnen zijn? Je pony komt in contact met veel andere dieren op wedstrijd, persoonlijk zou ik het niet prettig vinden als iemand dat risico neemt...Iedereen die op wedstrijd gaat hoort toch wel een stukje verantwoordelijkheidsgevoel te hebben voor het welzijn van onze paardenpopulatie...

Verder vind ik het trouwens een hartstikke leuk dier en jullie zijn een mooie combi! Ben er maar zuinig op!!

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:27

Dankje.
Ik heb het er met de dierenarts over gehad en die zei dat ik gewoon (veilig) kon starten.
Ze heeft s'ochtends helemaal geen spuit gehad. (weet niet waar je het vandaan haalt :S)
Ik heb een kruidenmix gehad die verzachtend werkte. Ik heb niet lang gereden en rustig aan gedaan. En ze heeft onder het rijden helemaal niet gehoest.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:41

Mooi paardje,
heb ook een beetje het gevoel dat je redelijk gespannen op je paardje zit, maar dat zal wel mede door de wedstrijdstress zijn.
Probeer er een beetje op te letten want zo kan je je rug heel wat kwaad berokkenen (en ik spreek uit ervaring).