Pasje verruimen in draf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Pasje verruimen in draf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:29

Als ik met mijn pony een pasje wil verruimen in de draf dan schiet ze over in galop,
welke hulpen kan ik hierbij het beste gebruiken zodat ze gewoon verruimt in de draf?

Graag tips.

Pytje

Re: Pasje verruimen in draf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:32

Je moet hem echt met je been naar je hand toe rijden (uiteraard ook als je gewoon rijdt). Het is de bedoeling dat hij de passen ruimer maakt, en niet sneller gaat. Als je been geeft, en tegelijk je hand sluit, zal hij dat uiteindelijk gaan doen. Dus niet je teugels los doen!
Eerst oefenen met een paar pasjes en dan weer terug, gaat dit goed, dan kun je er steeds wat pasjes bij doen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:34

Oke bedankt voor de handige uitleg, zal hem proberen toe te passen als ik weer ga rijden! ;)

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:40

goede tip, mijne springt ook aan, maar nou ik dat zo lees, volgens mij doe k mn handen ook naar voren.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:54

Richt je pony eerst recht, zorg dat hij een goede eigen balans heeft. Dit doe je door veel op de binnenhoefslag te rijden en te voelen/kijken of hij echt recht door zijn lijf loopt. Maak je pony dan scherp aan je been en zit, zorg dat hij netjes je hand wil volgen. Dan kun voorzichtig een pasje middendraf gaan vragen. Berijd hem goed voor vanuit de hoek, stel hem recht en rijd dan een pasje weg. Blijf zelf recht zitten, geef been, open je hand iets, maar doe je hand niet naar voren. Dan gooi je alles weg. Wees tevreden met 2 passen in het begin, want het is moeilijk voor je pony om dit goed vol te houden. Hij moet sterker worden in de achterhand, want hij moet vanuit achter echt vertrekken en dit kost veel kracht.

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:56

Probeer het op een recht stuk te doen. Maak hem even attent met je stem en geef wat extra been. Niet de teugels in 1x los gooien. En doe het in kleine stukjes steeds. Niet teveel pasjes. Eerst is 1 of 2 al voldoende. En van daaruit verder uitbouwen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:06

Je moet hem het verschil tussen galophulp en uitstrekken duidelijk maken. Doe het verruimen met je binnenbeen en je buitenteugel eraan, het aanspringen in galop met je buitenbeen achter de singel en je binnenteugel meer eraan.
Als je duidelijke hulpen geeft en consequent bent, dus niet doorgalopperen als je wilt uitstrekken, dan zal hij het verschil leren.

Maak zijn achterhand sterker door veel overgangen te rijden, dus verzamelen en weer een pasje voorwaarts en weer terug, zowel in stap, draf als galop. Hoeven geen grote verschillen te zijn, gaat er meer om dat hij vlot vooruit en weer terug komt op je hulpen. Rijd ook oefeningen als schouderbinnenwaarts, daar wordt hij sterker van.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:25

Oke bedankt voor de reacties!

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:46

Je handen niet naar voren doen, en naar achteren leunen. Zachtjes tik geven met je voeten, en als je merkt dat ze wil aangaloperen druk op de teugels zetten.