Tinker actief/niet actief met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibi1994

Tinker actief/niet actief met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:19

Ik heb een verzorgpaard(Tinker) ik spring nog wel eens met haar onder
het rijden en dresuur is ook wel leuk maar het liefst doet zij een ontspannende
buitenrit. maar in de bak (bij haar stal) is ze niet zo actief in het springen en in
de bak van een manege(binnenbak) zet ik ook wel wat hinderinssen op en dan
springt ze, ze (bijna) allemaal goed en is ze vrolijk en actief en doet ze
goed mee maarja, ik kan eigenlijk niet altijd in de manegebak rijden want mijn ouders
hebben geen goeie auto die een trailer kan trekken en die eigenaar wel maar daar moet
ik dus 5 euro aan betalen als ik in die binnenbak wil rijden maar ik denk dat ik zelf te
zacht voor haar ben, want mijn vriendin rijd er ook wel eens op enzo want springen vindt
ik zelf niet het leuks (van het onderdeel 'rijden') dus doet zij dat wel eens maar dan springt
ze ook wel (bijna) alles goed dus mijn vraag was moet ik mijn verzorgpony strenger aanpakken
of moet ik iets voor haar zoeken wat zij leuk vindt? want ze moet wel iets doen zegmaar aan
beweging omdat ze nog al een beetje dik is maar verder gaat het steeds beter met haar conditie

Groetjes :)

Alicia2u

Re: Tinker actief/niet actief met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:34

Doe je liever de afwas omdat je moeder het al 10 keer gevraagd heeft of omdat je daarna op de computer mag?

Als dit echt een moticatiekwestie is, dan kom je er niet alleen met streng aanpakken. Natuurlijk moet je consequent zijn voor je paard en bepaalde eisen stellen met betrekking tot reageren op de hulpen. Echter, als je paard echt geen plezier heeft in het werk, dan heeft streng aanpakken geen zin: daar krijg je alleen maar een sjaggerijnig paard van.

Doe dus dingen die leuk zijn: geef na een goede oefening even pauze (stilstaan of even stappen aan de lange teugel), iets lekkers (een snoepje, stukje appel of even grazen) etc. Als ze plezier heeft in springen, zet dan één hindernis(je) in de bak en laat dr onder de dressuur oefeningen af en toe even springen, bijvoorbeeld op de volte of wijkend naar de hindernis toe.

Als je een beetje creatief bent dan kom je er wel. Belangrijk is voor je paard om te weten dat er een beloning is aan het eind van een oefening.

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 08:49

Alicia2u schreef:
Doe je liever de afwas omdat je moeder het al 10 keer gevraagd heeft of omdat je daarna op de computer mag?

Als dit echt een moticatiekwestie is, dan kom je er niet alleen met streng aanpakken. Natuurlijk moet je consequent zijn voor je paard en bepaalde eisen stellen met betrekking tot reageren op de hulpen. Echter, als je paard echt geen plezier heeft in het werk, dan heeft streng aanpakken geen zin: daar krijg je alleen maar een sjaggerijnig paard van.

Doe dus dingen die leuk zijn: geef na een goede oefening even pauze (stilstaan of even stappen aan de lange teugel), iets lekkers (een snoepje, stukje appel of even grazen) etc. Als ze plezier heeft in springen, zet dan één hindernis(je) in de bak en laat dr onder de dressuur oefeningen af en toe even springen, bijvoorbeeld op de volte of wijkend naar de hindernis toe.

Als je een beetje creatief bent dan kom je er wel. Belangrijk is voor je paard om te weten dat er een beloning is aan het eind van een oefening.

Oke, bedankt voor je reactie

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:07

Ga inderdaad eens leuke dingen met haar doen, of eindig de training met iets leuks (dat laatste schijnen ze te onthouden.)

voorbeeld wat Alicia2u geeft is inderdaad een goede illustratie:)

succes!

daffie1986

Re: Tinker actief/niet actief met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:19

Een paard moet, om te kunnen springen: goed aan het been zijn, voorwaarts. En dan is ze dus blijkbaar niet maar hou het werk ook afwisselend bak,bos,duin,strand en doe niet altijd het zelfde.