paard heel erg bang van andere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

paard heel erg bang van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:59

Het paard waar ik bij onze manege op rijd heeft een paar maanden geleden tijdens de les een flinke mep op z'n neus gekregen van een ander paard (het was zo hard dat hij er een bloedneus van had). Het is niet gebeurd terwijl ik erop zat, maar tijdens een andere les. Hij is daar erg van geschrokken en nu nog geeft het problemen met rijden.

Als je dicht bij een ander paard komt, bijv. als je allebei een grote volte rijdt één bij de A en één bij de C, of er zwiept een paard dat dichtbij rijdt met z'n staart, dan is de concentratie totaal weg en wil hij in z'n achteruit of opzij. Ik vind het erg moeilijk om zijn aandacht erbij te houden en hem er langs te rijden alsof er niets aan de hand is.
Nu vraag ik me af hoe ik dit toch voor hem zo snel mogelijk zou kunnen verhelpen. Hij is echt bang, maar soms vraag ik me af: hoe moet ik dit nou oplossen, net doen of er niks is en gewoon doorrijden, kalmeren met m'n stem, of juist extra aansporen door te lopen, door bijv. extra been en een tikje met de zweep alsof hij zich aanstelt.

Het paard is van zichzelf echt een heel rustig paard, schrikt bijna nergens van en als hij schrikt doet hij misschien een paar pasjes harder en loopt dan weer gewoon door. Het is ook echt een lieve knuffel, hij lijkt er niets van te begrijpen waarom hij nou juist die mep heeft gekregen, maar ja, dan denk ik waarschijnlijk weer mensen gedachten voor een paard.
Ikzelf ben maar een simpele manegeruiter.....

Alle tips zijn welkom!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:04

Het is niet gek dat dit paard zelf is gaan opletten doordat de ruiter dit niet gedaan heeft op dat moment. Een paard ziet niet altijd het gevaar van een paard wat uit kan halen. Mijne vind het namelijk heerlijk om bij elk paard wat voor hem rijdt op de bil zijn hoofd te schuren. Bij onbekende paarden doet ze het ook gerust. Als ik niet oplet of het toe zou laten, heeft ze zo een knal te pakken. In jouw geval is hij voorzichtig geworden en let nu zelf wel op. Zorg dat je bij andere paarden uit de buurt blijft en zoek zoveel mogelijk de rust op. Desnoods rijd je het paard met minder paarden (2 of 3) in de bak en bouw dit langzaam op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:30

Gewoon afstand houden van je voorganger, das ook beter voor jou dan kan je zelf de oefeningen uitrijden en volgt jouw paard niet klakkeloos het andere.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:37

Ik vind dat je ook best kunt vragen aan je mederuiters in de bak of ze een beetje rekening met je kunnen houden de eerste paar keren totdat je paard weer iets meer vertrouwen heeft. Scheelt ook weer of iemand vlak naast je rijdt (en z'n paard net een tikkie geeft) of iets meer afstandhoudt en wat eerder voor je afwend.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:17

diega schreef:
Ik vind dat je ook best kunt vragen aan je mederuiters in de bak of ze een beetje rekening met je kunnen houden de eerste paar keren totdat je paard weer iets meer vertrouwen heeft.

In de beginpost schrijft ze 'een paar maanden geleden'. Het is dus langer dan de eerste paar keren.
Wat zegt je instructrice ervan?

Persoonlijk zou ik voor de negeeroptie gaan, maar dat werkt dus niet?

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 22:38

Caesar: Ik kan me wel vinden in jouw verhaal. Helaas ben ik bang dat het met een manege paard moeilijker wordt om zijn vertrouwen in de ruiter te laten terugkomen als dat het geval is. Met een eigen paard is het toch anders. We rijden trouwens nooit met heel veel in de les, als het te druk dreigt te worden loopt hij in die les niet mee. We waren de laatste keer met z'n drieën, en toch gaat het dan niet soepel.

aeolusnr1 en Diega: Mede ruiters houden rekening met ons gelukkig. En worden er ook op gewezen door de instructrice. Vlak achter een ander paard rijden doe ik zowiezo al niet, gewoon met voldoende ruimte op dezelfde hand gaat ook wel. Het gaat meer om het bij elkaar in de buurt rijden bij het rijden van figuren, zoals voltes en hand veranderen. Als dat te dichtbij wordt gaat het mis.

Narya: Instructrice roept: doorrijden! Dus eigenlijk net doen of er niets aan de hand is, maar dat lukt moeilijk, hij reageert bijna niet op het been, terwijl hij dat normaal heel goed doet. Hij staakt of vertoont vlucht gedrag door er snel langs te racen.

isioma

Re: paard heel erg bang van andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:21

mijn paardje is ook zo bang van andere paarden. Hij was altijd al laag in rangorde, maar heeft al een paar keer een mep van een manegepony gekregen.
Ik heb met rijden ook het probleem dat zodra een paard maar vlakbij komt, hij erg bang reageert. De vorige keer is dat met geduld langzaam overgegaan. helaas is hij onlangs weer gemept en is het probleem weer terug en ik sta ook nog eens op een heel drukke stal. Dus niet straffen, maar negeren en doen of er niets aan de hand is. Het slijt op den duur wel.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:47

Ik zou vooral zelf doen alsof je het niet weet en hem aansporen als hij gek doet door verbaasd te reageren. Dus een klein tikje als hij niet op je been reageert van "hey, gekkerd, wat doe jij nu? Vooruit". Kwaad worden en echt een harde tik geven helpt niet, want dat is net hetzelfde als een bange hond aan de leiband vooruit slepen naar een hond die er ooo zo eng uitziet volgens jouw hond... Helpt dus niet, maar aansporen en een "duwtje in de rug" om het zo te zeggen helpen hem er vast weer door.

Je moet er vooral zelf van overtuigd zijn dat het geen kwaad kan en hem aansporen er niet bang voor te zijn. Ik heb ook nog met een manegepony gekregen die altijd wachtte en wachtte om voorbij te steken en dan ineens op de hulpen reageerde en heel snel voorbij rende... Het paard helemaal op zijn gemak stellen was toen punt een, als ze dan niet voorbij wou extra benen, ev. een tikje als ze niet reageerde en goed opvangen als ze dan voorbij wil rennen. Na een aantal lessen had ze door dat ze telkens toch wel zonder een klap te krijgen kon langsrijden en was ze er veel geruster in. Belangrijk is dat je hierna je paard weer tot rust brengt voor je weer iemand gaat voorbij steken, anders hoopt die angst zich op, krijg je stress en valt er niks meer mee aan te vangen wat op iets trekt.

Je paard stelt hier dus eigenlijk "vermijdingsgedrag" en dit is moeilijk af te leren omdat ze op die manier denken dat ze het nooit tegenkomen, net omdat ze zo doen. Het is aan jou om je paard te laten ontdekken dat het op een andere manier ook niet gebeurd. Wees zelf niet bang en probeer het gedrag ook niet te verwachten, want dan voelt je paard jou zenuwachtig worden en is hij er nog meer van overtuigd dat er een "gevaarlijke" actie zal volgen.

Bovendien stijlt het gedeeltelijk zoals fjordenfan al zei. Veel succes

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:23

Kwaad worden deed ik zowiezo niet, heeft geen zin. Jullie bevestigen mijn verhaal van doen alsof er niets aan de hand is. Ik ga dat nog meer proberen uit te stralen, want ik moet bekennen dat ik zelf inmiddels ook rond zit te kijken wat ander paarden doen. Nog meer op ons concentreren dus en hopen dat hij er snel vertrouwen in krijgt.

En hopen dat het weer snel goed weer wordt om in de buitenbak te gaan rijden, die is een stuk grotere en hebben we meer ruimte.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:30

De meeste manege hebben vaste mensen voor probleem/stoute/bange paarden/ponys. Probeer anders eens met eerst 1 paard in de bak naast elkaar te stappen met betreffende paardje op de binnenhoefslag begin met een afstand waarop ze zich prettig voelt en als ze gerust is proberen iets dichter bij te komen en blijf eventueel tegen andere ruiter praten(hoeft geen heel uur begin met 20 minuten stappen 10 min. links en 10 min. rechts. Ga net zo lang door tot ze naast andere paard durft te blijven stappen en doe dit op zelfde manier in draf en galop en als dat goed gaat 1 paardje erbij. Paard moet vertrouwen terug krijgen, dus ook veel aaien en tegen paardje praten of ga zitten zingen of tegen andere ruiter praten wordt je zelf rustig van en dan t paard vaak ook secses ermee

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 21:53

Naast een ander paard is misschien wel een idee, zal ik eens vragen of dat lukken kan. Zelf ben ik niet onrustig ofzo, hij brengt zijn angst niet over, ben alleen wel alerter op anderen en dat is ws ook niet goed. Ik praat wel veel tegen hem als hij het goed doet, en een kriebeltje in z'n manen.
Er rijden trouwens niet héél veel verschillende mensen op hem, de meesten die hem rijden hebben hem wel zo'n beetje als vast paard en hij loopt ook niet elke dag mee.

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:01

Afstand houden maar natuurlijk wel doorrijden, en praten met de andere ruiters en je paard dan ontspant iedereen, dat is prettiger rijden. Veel plezier.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 09:39

Even een update:
Gisteravond weer gereden en net gedaan alsof we alleen in de bak waren, zelf niet op andere paarden gelet (wel gekeken waar we reden natuurlijk :D). Hij liep een stuk ontspannener, nog wel wat schrik momenten, maar het ging een stuk beter. Na de les met nog naast een paard dat hij een beetje vertrouwd uitgestapt en dat ging ook super +:)+ .
Binnenkort ook eens privé les nemen, zodat hij ook meer vertrouwen in mij krijgt als ik op z'n rug zit.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:01

Wat leuk dat het beter gaat +:)+ Een goed idee van die privéles, zo kan ze eens met jou rijden zonder stress en weet jij ook beter wat "normaal" gedrag is voor haar :) Veel succes samen

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 08:33

ik heb een paard gehad wat heel erg bang was voor andere paarden, is nooit helemaal goed gekomen bleef gespannen maar eerst draaide ze om of sprong aan de kant, schoot weg die dingen.
Zoveel mogelijk tussen andere paarden blijven rijden, veel op gemakstellen. als een paard voorbij komt begin dan gelijk te kalmeren met je stem, paard voorbij, even belonen.
Paard moet vertrouwen krijgen in jou dat het goed is, geef jij dit over dan ben je al een heel eind.
maar ga niet andere paarden ontwijken. Zo los je de oorzaak niet op alleen het probleem wat er van komt.
succes