sloom in de stap..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annaenbowy

sloom in de stap..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 23:25

hallo,
mijn pony is vaak sloom in de stap, in de draf en galop gewoon voorwaarts maar zodra ik een overgang maak naar de stap wordt hij zo sloom. het ligt niet aan te veel terughouden omdat ik daar met privéles op gelet heb en dan doet hij het ook, en heb ookal geprobeerd veel overgangen te rijden, en dat helpt wel iets maar nog niet echt.
hij is gewoon helemaal lam voor het been zegmaar, maar in de draf is hij wel ineens voorwaarts..
ik heb hem nu 3 maanden ongeveer, bij de vorige eigenaar heeft hij altijd met sporen gereden, zou het daaraan kunnen liggen?
heeft iemand nog tips? (naast veel overgangen rijden en minder tegendruk geven (want dat is het dus niet))
ik wil niet met sporen rijden, heb wel een zweepje vind hij wel heel eng (omdat hij het eng vind dat er iets aan zn lichaam hangt :P ) maar is opzich wel mee te rijden, hoef hem niet aan te tikken en loopt wel meteen een stuk sneller, maar als ik aanspring in de galop word hij weer bang voor het zweepje omdat hij het dan in zn ooghoek ziet..
dus ik dacht misschien weet iemand nog een manier om het een beetje te verbeteren :D

Anoniem

Re: sloom in de stap..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:31

Aan het werk houden! overgangen in stap rijden stap-middenstap-stap stap-halt-stap
En verder voltewerk etc en hem aan het werk houden ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:36

Goede tip uit mijn westernlessen (maar kun je natuurlijk ook gewoon in de dressuur gebruiken): werk in een stappenplan om je paard gevoelig voor het been te maken. Dus: eerst met je zit, geen reactie, been, geen reactie, spoortje (als je daarmee rijdt), geen reactie, zweep (niet te flauw). Als je dit consequent volhoudt, weet ik zeker dat je paard beter gaat reageren en steeds minder hulpen nodig zijn om hem aan de gang te houden. Daarnaast inderdaad veel overgangen rijden, houdt het spannend voor jezelf en vooral voor hem.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:40

wat bij mij snel veel verbetering gebracht heeft is eerst aan de hand instappen met een zweepje en goed vlot doorstappen. Verder onder het zadel heb ik vaak van letter naar letter gereden, bv van de A tot de F hulpen geven en echt overdrijven tot hij goed doorstapt en dan van de F tot de B weer ontspannen zitten tot de M en dan weer drijven, zo letter per letter drijven en weer onstpannen, zodat je echt duidelijk verschil maakt in je hulpen en hem niet afstompt door constant een béétje te vragen.
Overgangen kunnen inderdaad ook wel helpen, maar het is vooral erg belangerijk om door te vragen tot je resultaat hebt (zoals yildiz al zei)
veel succes ermee!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:42

Ik heb ook vaak het idee dat mijn paard niet goed doorstapt, maar ik krijg hier nooit commentaar op van mijn instructrice of mijn coupon met wedstrijd, het ligt dus puur aan mijn eigen gevoel. Als ik namelijk vraag of het tempo goed is omdat ik twijfel, dan loopt hij juist in een mooi tempo. Misschien is dat bij jou ook zo? Ik merk namelijk zelf dat je wanneer je hier aan gaat werken je een paard al heel snel over zijn tempo gaat laten lopen. Het ligt natuurlijk anders als degene die je lesgeeft aangeeft dat je te langzaam stapt. In dat geval zou ik in de les om advies vragen.

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:58

ja precies wat yildiz zegt, en niet opgeven! probeer vooral niet telkens (onbewust) been te geven, daar worden paarden dood voor je been van
succes :)