Slofteugel bij 3 jarige paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tuole_

Slofteugel bij 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:01

Hallo,

Ik ben in het bezit van een 3 jarige (wordt binnenkort 4) D-pony.
Sinds kort ben ik veranderd van lesgever omdat mijn vorige ermee ophield.

Nu,mijn pony is goed vooruit,als ik een actie vraag krijg ik metteen een reactie terug.
Nu heeft ze goede,ruime gangen,maar ze loopt over haar tempo,en ze wil dus eigenlijk graag al is voor mij denken.
Mijn lesgever zegt dat ze op die manier haar passen niet goed kan maken. Hij haalde dus een slofteugel.
In het begin dacht ik er het mijne van maar ik moest hem eigenlijk gewoon los laten hangen in mijn hand,hij liep eigenlijk
heel de tijd te slodderen. Maar,als ze wat drammerig werd nam ik hem gewoon even op contact en ze werd weer rustig.

Ze heeft al een constante aanleuning,maar mede door haar overmatig tempo schud ze soms wat met haar hoofd. Na de eerste 15 minuten heb ik mijn slofteugel zelfs niet meer nodig gehad,hij hing er topen gewoon aan te zwieren. Ik heb een stille hand dus je moet
niet denken dan ik haar in de ''krul'' zoals sommigen dat noemen wil trekken. Ik ben voor het actief naar voren rijden en de aanleuning komt dan vanzelf,maar ik heb nu gemerkt dat die slof soms wel een goed hulpmiddel kan zijn...

Nu,ga de slof niet meer gebruiken,ze heeft na die paar keer rijden veel bijgeleerd en dus is hij niet meer nodig.

Maar nu vraag ik mij af ...
Is de manier hoe ik de slof gebruikte dan goed ?

Groetjes,

PonyPower_x

Re: Slofteugel bij 3 jarige paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:20

Mijn stelling is steeds geweest: al was het niet waarvoor het diende, als het hielp, was het goed :)

Kaatje0013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:25

Ik ben van mening dat een slof nooit een goed hulpmiddel is, maar ik denk niet dat jij hem heel slecht hebt gebruikt. Je pony liet zichzelf al los en je hebt niet erg aan de slof zitten trekken. Maar wat ik mij wel af vraag: waarom gebruik je een slof als ze voor jou gaat denken? Dat kun je op zo veel andere mogelijkheden oplossen. Je paard moet terug komen op jou zit en niet omdat je hem van voren tegenhoudt.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:33

Ik ben nou ook niet bepaald voor de slof, want bij jongere paarden [zoals die van jou] kan dat zelfs gevaarlijk worden! Als je paard steigert, en het trekt een met ze hoofd achteruit, dan kan hij gemakkelijk omslaan, met een beetje geluk kan je ervan afglijden voor hij valt, maar het blijft gevaarlijk, dat is mijn persoonlijke mening :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:12

Onder begeleiding moet het in princiepe kunnen. Mits de begeleiding goed is.
Zelf zou ik er niet voor kiezen. Zeker niet bij een jong paard. Die moet eers op zijn eigen benen leren lopen.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:37

Als ik jou was zou ik er niet meer mee gaan rijden, zoals je nu al doet. als je der te vaak mee gaat rijden met een jong paard is dat egt niet fijn! mijn verzorgpaardje is nu 6, en is ingereden en verder gereden met een slofteugel, tot deze eigenaresse hem kocht.. Doordat hij met de slof is gereden heeft hij nu een hele erge 'nep krul'. Daardoor heb je z'n mond niet in lichte aanleuning in je hand waardoor t dus lastiger is hem in te houden.. ook loopt hij er egt niet lekker op, houd ze spieren vast en kan z'n rug moeilijk loslaten:( dat is echt jammer maar daar zijn we nu mee bezig!
gewoon lekker voorwaarts houden idd en die aanleuning komt echt wel! met zo'n jong paard is het belangrijk dat je hem eerst goed aan het been zet en dat hij goed op je hulpen reageert. De rest komt later wel! Opzich leert een paard er misschien wel van maar het heeft vrijwel alleen maar nadelen als ie ouder wordt.. het moet geen obsessie worden voor t paardje als je er op rijd dat hij egt vol in de krul moet lopen.. het moet ook ontspanning kunnen zijn tog????:) ik rijd ook heel vaak gewoon met halstertje en een halstertouwtje en dan lkkr een beetje 'rondhobbelen' aan lange teugel. nou dat doet t paard egt goed. zo krijg je ook niet dat het erg wordt als er iemand op rijd!!!

succes nog verder met je paardje!!:D

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:03

r_oo_sje, ja deels mee eens, maar bij jullie pony is het een geval van slof "misbruik". Dan heeft de slof gewoon de hele tijd op spanning gestaan en daar is hij niet voor uitgevonden.
Ik was ooit fel tegen slof, ben er nogsteeds niet gek van, maar heb mijn 4 jarige fjordenmerrie er ook mee gereden, omdat ik haar gewoon niet hield. Dan hang ik er liever en slof aan dan dat ik "bij wijze van spreken" de hele tijd in d`r mond moet zitten. Verder hing hij ook de hele tijd lekker los en werkte hij in als ze haar dikke speknek erop gooiede en ervandoor wilde. ;)
Nu heb ik haar door en flinkt ze dit niet meer en kan ik het zonder slof af :D

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:02

als ik zo je verhaal lees heb je de slofteugel gebruikt waarvoor hij bedoelt is.
ik vraag mij allen af of je het terug /opnemen als hij over zijn tempo ging lopen niet lukte zonder de slof.
slofteugels zijn en blijven hulpteugels en zoals de meeste hulpmiddelen loert het gevaar van misbruik altijd om de hoek.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:09

persoonlijk zou ik ook niet zo gauw een slof omdoen bij een 3 jarige. je hebt de slof wel goed gebruikt hoor als ik dit zo lees. maar het gevaar van een slof is dat je heel snel denkt; oh ik doe maar even de slof aan... en voordat je het weet heb de slof vaker aan dan dat je het door hebt. een slof kan verslafend werken. en uiteindelijk is er een kans dat je niet meer zonder slof kan. maar dat is bij jou gelukkig nog niet zo, ts!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:54

bij goed gebruik prima hulpmiddel
bij verkeert gebruik een moordwapen.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:57

Een slof is nooit weg, rij met mn 4,5 jarige er sinds een paar keer ook mee, maar puur omdat ik iedere keer na het rijden met pijn in mn schouders afstapte omdat meneer zo lekker gaat hangen ipv na te geven. Voor mij is het echt het laatste hulpmiddel geweest.

Ik vind persoonlijk éen beetje onzin om daarvoor een hulpteugel erbij te pakken, terug rijden op zit en weer even de rust in je eigen lijf en dat van je pony terrug vinden. Met een slof is het dan toch vaak dat die spanning blijft.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:04

ik heb mijn jonge pony ook tijden met een slof gereden. ik ben van mening dat een slof een goed hulpmiddel is als je hem goed gebruikt. dat houd in dat je hem er niet mee naar benede mag rijden, dat je de slof als die los laat niet op spanning laat staan, en dat je hem de ruimte geeft om op eigen benen te lopen.
Ik snap niet waarom mensen hier zo tegen de slof zijn. Veel mensen hebben een slecht beeld van de slof.
Ik vind dat je hem goed gebruikt. Vooral jonge beestjes moeten nog leren wat goed is, en zo min mogelijk foute meters maken. Als je zo door gaat zul je vanzelf merken dat die gaat snappen wat je wil. Natuurlijk zonder is beter, maar als je hem goed gebruikt is het geen probleem. Houd er wel rekening mee dat je ook zonder moet rijden. En neem dus zo nu en dan eens paar dagen mee zonder.

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 14:29

Tmara schreef:
Een slof is nooit weg, rij met mn 4,5 jarige er sinds een paar keer ook mee, maar puur omdat ik iedere keer na het rijden met pijn in mn schouders afstapte omdat meneer zo lekker gaat hangen ipv na te geven. Voor mij is het echt het laatste hulpmiddel geweest.

Ik vind persoonlijk éen beetje onzin om daarvoor een hulpteugel erbij te pakken, terug rijden op zit en weer even de rust in je eigen lijf en dat van je pony terrug vinden. Met een slof is het dan toch vaak dat die spanning blijft.

hoi tmara wat vind je "onzin", je eigen slof gebruik of die van tuole_ ????

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:28

nu_of_nooit schreef:
hoi tmara wat vind je "onzin", je eigen slof gebruik of die van tuole_ ????

Van de TS ;)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:30

tmara, als je paard gaat hangen en je 'hangt' er een slof aan, kan ie nog meer gaan hangen en dan op de slof....ik snap wat je bedoeld met laatste hulpmiddel, maar een slof is hier ook niet de oplossing van.

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:31

de manier zoals jij je slof gebruikt is niet verkeerd alleen ik snap niet wat het feit ermee te maken heeft dat je paard te hard wil
dit kun je namelijk niet oplossen door het gebruik van een slof maar dit moet je oplossen door veel overgangen en oefeningen te rijden

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:56

Tmara schreef:

Het probleem is dat je een 3 jarige pony nog niet metteen met je zit kunt rijden...
Ik rijd met mijn zit,maar je hebt soms nog wel wat meer nodig dan je zit bij een 3 jarige :)

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 07:40

tmara ik ben het helemaal met criollolover eens.
wees bij"hangen" voorzichtig met de inzet van hulp teugels.
weet je zeker dat je alles al geprobeert hebt om het anders op te lossen??
vaak is het hangen een probleem dat je met veel geduld moet ombuigen,dus een langdurige kwestie.
en om nou langdurig met een slof te rijden wil je afraden

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:50

nu_of_nooit schreef:
tmara ik ben het helemaal met criollolover eens.
wees bij"hangen" voorzichtig met de inzet van hulp teugels.
weet je zeker dat je alles al geprobeert hebt om het anders op te lossen??
vaak is het hangen een probleem dat je met veel geduld moet ombuigen,dus een langdurige kwestie.
en om nou langdurig met een slof te rijden wil je afraden

Dit is natuurlijk niet mijn topic, en ben niet degene die om hulp vraagt.
Dan liever een pb naar mij persoonlijk.

@nu_of_nooit: Je hebt pb

@paardje25: Je zit in combinatie met je stem, mocht je paard er nog niet goed op reageren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:55

Tmara schreef:

Nou ik vindt de reden van TS minder onzin als jou reden, als jij last van je schouders hebt moet je daar iets aan veranderen een slof brengt er geen verandering in of jou paard gaat hangen of niet krijgt alleen maar meer kans om te gaan hangen gewoon voorwaarts rijden zodra paard dit doet en je handen naar voren doen werkt vaak beter, valt paard weer op eigen benen.

@TS Ik hou helemaal niet van dit soort teugeles maar dat terzijde als jij een slofteugel gebruikt moet ie strak staan en als je m niet gebruikt hoort ie los te hangen. Dus als jou pony weer rustig wordt passen afmaakt en nageefelijk loopt hangt de slofteugel in boogje(los) tussen voorbenen en bit, als pony begint te zwaaien met hoofd en passen niet afmaakt kun je de slofteugel weer ietsjes aannemen. Kort samengevoegd als het pony niet goed loopt moet de slofteugel begrenzen als pony goed loopt hoort de slof niet te werken. Ik maak uit op jou verhaal dat je dit ook doet dus heb je m goed gebruikt maar blijf de slof idd niet gebruiken zoals je zelf als zegt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:03

Ik zou als oplossing niet voor de hulpteugel gekozen hebben, maar gelukkig heeft het wel geholpen... :D Ben je toch mooi waar je komen wilde :D Een slof is inderdaad maar zo scherp als de handen van de ruiter...

soentjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:21

Eerlijk gezegd zou ik zelf niet een slof gebruiken vooral niet bij een jong paard. Jonge paarden moeten op hun eigen benen leren lopen en als je goed met je benen naar je hand rijd dan, gaat hij vanzelf snappen wat je van hem wilt. maar uit wat ik hier lees vind ik niet dat je "verkeerd" bent omgegaan met het rijden met de slof, ik zou er zelf alleen niet snel voor kiezen.