schrikachtig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuikerSpin5

schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:30

hee,

een vriendin van mij heeft een paard, alleen die is heel schrikachtig. al is er een blaadje van een boom dat beweegt, paard weg, al springt er een musje op de bak, paard weg, al staat de trailer 1cm dichter bij dan anders, paard weg.
ze is er al zo vaak vanaf gevallen toen hij schrok, dat ze het rijden nu niet meer leuk vind op dat paard. ze wil hem verkopen, maar ze houdt wel heel veel van hem, dus eigenijk wil ze hem ook weer niet kwijt..
dus hebben jullie nog tips?

-xx-

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:32

Haha, doorzetten!! En proberen niet te vallen :D .. ik rijd zelf ook zo'n paard, die is enorm heet, maar op de een of andere manier blijf ik er toch altijd nog net opzitten, al is het boven op dr oren, of onder dr buik,haha. Ik moet zeggen dat ik er soms ook echt moedeloos van word, maar je kan er echt helemaal niks aan doen, als ze heet zijn, verander je dat niet. Het enige is, dat de pony zich meer moet concentreren op je, dus echt op JOU zodat hij minder van de omgeving oppikt... en voorderest tja je moet er maar mee dealen denk ik zo (dat moet ik ook)...

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:36

Een oornetje tegen geluid en wind kun je ook proberen.

Kaatje0013

Re: schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:29

Laat je paard maar kijken als hij maar wel doorloopt. Hij mag dingen eng vinden maar hij moet wel naar jou blijven luisteren

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:54

Proberen door te rijden, voor zover dat lukt en zelf proberen niet te schrikken en te vallen.

Fabienne_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:08

Misschien is obstakel/schriktraining een idee?

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:47

Mijn pony heeft dit ook heel erg. Ik zet hem met rijden gewoon flink aan het werk en dan heeft hij het niet meer zo heel erg in de gaten. Als hij er dan toch vandoor gaat proberen meteen weer op te pakken waar je mee bezig was.
Mijn instructrice zegt ook, gewoon even op laten kijken en weer verder gaan. Beetje lastig als je er af valt natuurlijk, ik zou dan gewoon zn manen vast pakken, dan heb je wat houvast. :)
Met in en uit stappen dus wel en moet je goed op blijven letten.

Ik ben ook gewoon een tijdje veel met hem naar buiten gegaan, toen werd het ook wel iets minder.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:53

Oke, met het risico op veel kritiek van andere Bokkers -en ik ben echt niet van de gooi-er-maar-supplementen-in - maar hier mijn advies...

Als je paard echt constant gespannen, echt bang is en/of vluchtgedrag vertoont terwijl er geen absolute aanleiding voor is, kan er soms een supplement als EquiNervo of Pavo NervControl wel helpen. Mijn 13 jarige schimmel is er echt een ander - veel meer ontspannen, blijer, losser, nieuwschieriger en leuker - paard van geworden! Let wel, dit helpt alleen tegen het overmatig schrikachtige gedrag, voor de rest blijven ze natuurlijk gewoon zichzelf. Overigens ben ik dit op advies van de DA gaan gebruiken, nadat zadel en paard helemaal zijn onderzocht en goed en gezond zijn bevonden.

Andere eerder en hierna gegeven rijtechnische, grondwerk en opvoedkundige adviezen blijven natuurlijk ook van kracht.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 27-01-09 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:01

Vooral niet focussen op het probleem, als hij schrikt van de trailer ga dan niet express naar de tailer toe, probeer om gewoon door te rijden zoals je dat van plan was maar zonder hem meer overstuur te maken, dus als je de hoek moet afsnijden dan moet dat maar maar hij mag niet omdraaien en terug.

Doe ook schriktraining. Gooi eens de hele bak vol paraplu's, plastic, dekens enz en gooi je paard erbij, gewoon los.
Vervolgens pak je een bak biks en loop je de bak in, houd de biks duidelijk voor zijn neus en loop voor hem uit naar de andere kant van de bak, tussen de plu's en zeiltjes door en gooit daar de biks neer zodat hij het duidelijk kan zien.
En laat hem dan maar staan tot ie genoeg moed verzameld heeft om de biks te gaan halen.

Als je dat een paar keer los gedaan hebt kun je ook eens onder het zadel een plu in de bak leggen of een zeiltje. Probeer het juist meer bij het werk te betrekken ipv uit de weg te gaan, vestig er niet de aandacht op maar doe net of je gek bent, hoe raar je paard ook doet, als springt ie hoog en laag, gewoon stug doorrijden.
Succes!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:20

Schrikt ie echt of zoekt hij een reden om gek te kunnen doen en onder het werk uit te komen?
Houdt hem voorwaarts en zodra hij gaat kijken/zoeken volte 10 meter draaien zodat ie weer op jou gefocust is en weer doorrijden. Houdt hem bezig zodat ie zijn aandacht wel bij jou moet houden.
En als hij echt schrikt, idd schriktraining :j
je kan trouwens ook zo'n riempje voor aan je zadel maken waar je je aan vast kan grijpen als je paard gek gaat doen, kan ook nog wel eens heel goed van pas komen :Y)