Problemen met buitenrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sassiewassie

Problemen met buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:12

Hallo. Ik rijd op een KWPN merrie van 7 jaar oud.
Als ik samen met mijn vriendin na de les naar huis uitstap gaat mijn paard erg snel lopen. Ik kan haar dan niet inhouden.
Ze doet der hoofd dan omlaag en trekt mij mee voorover.
Weten jullie misschien hoe ik haar langzamer kan laten lopen als we naar huis stappen??

Ilsje_

Re: Problemen met buitenrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:13

is het zo dat je blijft tegenhouden?
zoja, je moet haar tegenhouden, dan wanneer ze op normaal tempo is, de teugels laten gaan, gaat ze weer harder, dan weer tegenhouden!

Ire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:15

Juist, en de aanhouder wint :D

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:35

Ik laat haar meestal met wat langere teugels lopen omdat het ook uitstappen is. Maar ze begint meteen met snel stappen. Ik wil haar dan opvangen met kneepjes in me teugel. Want als ik hem helemaal strak houd gaat ze alleen maar sneller lopen.
Maar elke keer als ik een kneepje met me hand geef om der langzamer te laten lopen gooit me ze haar hoofd en hals omlaag en wel op z'n manier dat ik gewoon mee getrokken wordt naar voren. Dus ik kan wel de heleweg voor over getrokken worden. Maar daar heb ik ook niet echt zin in..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:46

Neem eens een andere weg, een omweg gewoon door een straat die niet direct naar huis wijst. Jou pony wil gewoon naar huis.... Staan zijn vriendjes thuis?
Het heeft geen zin om bijvoorbeeld te trekken want je wint het simpelweg nooit van een paard. Wel kun je haar met je zit corrigeren, probeer je zwaar te maken en goed op je evenwichtspunt te gaan zitten, bekken kantelen en bovenbenen aanspannen. Doordat jij je gewicht naar achter brengt en haar tempo dus als het ware blokkeert versnelt ze als het goed is niet meer. Dit is wel oefenen, niet ieder paard reageert direct op zit.
Ik zou gewoon eens proberen om een andere weg in te slaan en vanuit daar naar huis te rijden, rustig tegen haar praten en zorgen dat ze helemaal met haar concentratie bij jou is. Ik heb zelf jaren een 'naar huis lopertje' gehad, puur omdat thuis zijn favoriete plekkie was, vriendjes en lekker eten. Ook kun je er voor kiezen om af te stappen en er langs te lopen, zorgen dat ze jou tempo aanhoud en als ze versnelt neem je haar terug. Zo ben jij langs haar en kan ze iemand zien, iemand die ze vertrouwt daardoor zijn ze vaak al gerust gestelder.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:48

Zodra ze je naar voren trekt been geven, dan weer terug ophouden. zodra je been geeft doet ze der hoofd omhoog! en dan natuurlijk weer terug opvangen! Ik had ook zon terugnaarhuisren pony die ook wel wat van trekken met haar hoofd af wist! of schudden met haar hoofd, heeeeel irritant!

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:48

sassiewassie schreef:
Maar elke keer als ik een kneepje met me hand geef om der langzamer te laten lopen gooit me ze haar hoofd en hals omlaag en wel op z'n manier dat ik gewoon mee getrokken wordt naar voren. Dus ik kan wel de heleweg voor over getrokken worden. Maar daar heb ik ook niet echt zin in..

En dat is precies het moment dat zij haar zin krijgt.. Dus toch echt even doorzetten. Als ze in de gaten heeft dat ze het zichzelf alleen maar moeilijk maakt en het alleen maar langer duurt, houdt ze hier wel mee op. Dus elke keer als zij versnelt, neem je haar terug tot onder haar tempo. Volhouden he!! :D

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:50

als zij dur hoofd naar beneden trekt geef je haar een schopje dan gaat ze even vooruit en hou jij haar weer in ze heb gewoon naar jou te luisteren..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:51

Dat is dus een bewijs dat je paard nog niet genoeg nageeflijk is hé.
Je paard zou je hand moeten volgen, en mag dus het bit zeker niet vastnemen, het mag jou dus ook niet uit je zadel sleuren, dus heel consequent werken aan nageeflijkheid.
En als hij toch trekt, zeker ook niet uit je zadel komen want dan zit je niet meer en heeft je paard eigenlijk helemaal de vrijheid, zitten - zitten - zitten en benen eraan.

sassiewassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:50

xmarliez schreef:
Neem eens een andere weg, een omweg gewoon door een straat die niet direct naar huis wijst. Jou pony wil gewoon naar huis.... Staan zijn vriendjes thuis?
Het heeft geen zin om bijvoorbeeld te trekken want je wint het simpelweg nooit van een paard. Wel kun je haar met je zit corrigeren, probeer je zwaar te maken en goed op je evenwichtspunt te gaan zitten, bekken kantelen en bovenbenen aanspannen. Doordat jij je gewicht naar achter brengt en haar tempo dus als het ware blokkeert versnelt ze als het goed is niet meer. Dit is wel oefenen, niet ieder paard reageert direct op zit.
Ik zou gewoon eens proberen om een andere weg in te slaan en vanuit daar naar huis te rijden, rustig tegen haar praten en zorgen dat ze helemaal met haar concentratie bij jou is. Ik heb zelf jaren een 'naar huis lopertje' gehad, puur omdat thuis zijn favoriete plekkie was, vriendjes en lekker eten. Ook kun je er voor kiezen om af te stappen en er langs te lopen, zorgen dat ze jou tempo aanhoud en als ze versnelt neem je haar terug. Zo ben jij langs haar en kan ze iemand zien, iemand die ze vertrouwt daardoor zijn ze vaak al gerust gestelder.

Een andere weg heeft ook geen zin. Op het begin wel maar later ziet ze de stal en is gebeurt het opnieuw. Er naast lopen heb ik ook al gedaan maar ze duwt je gewoon opzij. Ik ga er samen met een vriendin naar les. En als mijn paard vandaag snel ging lopen liet ik haar draaien stukje terug lopen en achter het paard van me vriendin zetten. Dat werkte op zich wel goed en na z'n 3 minuten liep ze heel rustig. Maarja.. Om nou elke keer achter me vriendin aan te lopen is ook niet echt gezellig..

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:56

Het klinkt misschien heel raar maar moet je paard toevallig niet heel nodig plassen?? :o

Ik heb namelijk ook meerdere keren dit probleem gehad dat ie opweg naar huis hele erg haast had en maar liep te trekken maar zodra die in zijn stal stond moest ie erg nodig plassen... :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:59

Zo te horen heeft jou paard heel maar dan ook heel weinig respect voor jou. Waarom begin je niet eerst met respect en vertrouwen opbouwen? Respect is wel een must als het op rijden aankomt. Eerst moet je, je paard vanaf de grond kunnen leiden als je dat niet kan gaat het in het zadel nooit lukken... Begin eens met grondwerk en freestyle, laat haar op jou concentreren en jou vertrouwen. Doe alles in rust concentratie en vertrouwen, doe wat moeilijke leuke interessante oefeningen die haar lekker aan het werk zetten waar ze dus echt over na moet denken. Laat het rijden even voor wat het is. Zonder vertrouwen en respect op de grond, krijg je het ook niet in het zadel.......... en imo is respect voor elkaar toch wel het belangrijkste.

Gebruik je lichaamstaal en observeer je pony, hoe reageert jou paard op jou hulpen vanaf de grond en in het zadel. Denk aan jou fouten en hoe je paard daarop reageert. Neem jezelf een keer op en bekijk het terug bekijk je reactie van je paard na aanleiding van jou hulpen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:59

*Blijven doorrijden nadat je voorbij haar stal bent gereden.
*Als je thuis bent gekomen, opnieuw vertrekken
*Onderweg omdraaien en andere kant oprijden.
*Aan de hand gaan wandelen zodat je wat meer controle hebt.
*Buitenrijden moet megafun zijn. Onderweg eens afstappen en 5 minuutjes laten grazen.
*als ie echt te snel gaat, voltes rijden, wijken, travers, schouderbinnen. Alles wat je maar wilt om de aandacht bij jou te houden.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:03

ALs ze het ook met wandelen doet kan je proberen eerst ernaast te wandelen en elke keer als ze steeds sneller gaat lopen omdraaien en weg van stal lopen, dit kan je ook rijdend doen.

Dit heb ik bij mij paardje gedaan en die is ook een stuk relaxter hierin geworden.