probleempje in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

probleempje in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:01

heey..
met mijn bijrijdpaard gaat het rijden nu al steeds beter, zo loopt al goed nageeflijk, ik hoef daar bijna niks voor te doen, alleen in de galop is het nog een probleem, want als ik in galop zit, gaat ze dus uit zichzelf aan de teugel lopen, daar ben ik wel blij mee, maar ze trekt mij naar voren, daadoor ga ik naar voren hangen, maar normaal doe ik dat nooit. maar hoe los ik dat op, benen geven heeft geen zin, dan gaat het heel even goed, en daarna doet ze weer precies hetzelfde.
alvast bedankt:D
groetjes jessica.
P.S. het is wel een aardig groot en breed paard, en ikzelf ben nog maar 13 :+

Pytje

Re: probleempje in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 09:54

toch been blijven geven, heel consequent daarin zijn. Mocht ze het na een aantal keer been geven nóg doen, kun je best eens een ophouding geven. Maar been is zeker het belangrijkst.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:38

Inderdaat benen eraan.
Maar de stelling die ze aanneemt en die jij "aan de teugel benoemt" is waarschijnlijk alleen maar het plaatje van het hoofd dat vertikaal gehouden wordt, het is heel belangrijk een nageeflijk paard te hebben, en dat is het dus nu zeker nog niet, een nageeflijk paard trekt niet aan je teugels, dat mag het bit niet vastnemen, en moet jouw hand dus volgen, en dit zelfs zonder enige weerstand.
Ik weet het het is niet makkelijk maar daarom , oefenen , oefenen oefenen
veel succes nog.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:41

Aan de teugel is niet het belangrijkste.
Probeer haar in galop lekker lang te houden, goede ontspanning en rechte rug is de basis van de galop. aAs zei dan echt steeds met haar hoofd 'aan de teugel' gaat, gewoon been blijven geven zoals hier voor is gezegd, de aanhouder wint. Succes! *D

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:41

Ten eerste les nemen..

daarnaast idd voorwaarts oplossen, dus ga in de galop heel veel schakelen, naar voren en terug (op je zit) en weer naar voren... Als die echt gaat hangen in je hand, loslaten, niet terugtrekken, maar hand ervanaf en naar voren rijden. daarna weer rustig oppaken en doorgaan waar je gebleven was...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 15:50

okj, bedankt allemaal:)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:52

Benen eraan en jezelf een beetje naar achter drukken en je handen wat hoger!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:04

Ciaraaa schreef:
Benen eraan en jezelf een beetje naar achter drukken en je handen wat hoger!

Waarom handen hoger? Je ziet hier niet eens een foto of iets dergelijks van de TS hoe ze zit, dus hoe kun je dit zeggen?

Ontopic:

Toch je benen eraan doen, want ze trekt jouw nu uit het zadel en valt waarschijnlijk dus ook erg op de voorhand. Ze moet opwaarts/voorwaarts "springen" vanuit de achterhand en dat kan alleen als je de "motor" achterhand dus stimuleert.

Vlak voor je voelt dat ze je naar voren gaat trekken geef jij been erbij, zodat ze voorwaarts blijft en jouw niet uit het zadel trekt. Trekt ze toch of ben je te laat dan trek je niet terug, geef been en open heel even je hand om het paard te laten weten dat ze echt naar voren mag en dan sluit je hand weer.

Heel consequent rijden en les nemen als je dat nog niet hebt!

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:06

Ik zou ook meer been geven zodat ze actiever wordt achter. Dan gaat ze voor minder hangen. En niet te lange stukken galoperen. Eerst kleine stukjes.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:09

kan het zijn dat dit paard de galop past kent?
Dab gebeurt dit namelijk ook vaak omdat ze de galop nog moeilijk vinden.
In zo'n geval zou ik je adviseren de teugels wat langer te maken zodat je paard ook lekker naar voren kan, dan moet hij zijn balans nog effe zoeken.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 07:43

@Onassa
Nee hoor, het is een KWPN van 10 jaar, en ze heeft Z1 gelopen, en kan ook al een beetje de wissels enzo. Dus de galop beheerst ze wel goed:)
@de rest
okj, bedankt, ik zal het gaan proberen:)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:53

Als het paard Z gelopen heeft is het duidelijk dat het niet aan het paard ligt toch,maar aan jou.
Les nemen, dus en heel veel oefenen, oefenen, oefenen, tot je tot een behoorlijk resultaat komt, als je paard je uit je zadel trekt is het bij jou niet nageeflijk.
En ligt het niet aan het paard maar aan jou.

IlovePrinses schreef:
@Onassa
Nee hoor, het is een KWPN van 10 jaar, en ze heeft Z1 gelopen, en kan ook al een beetje de wissels enzo. Dus de galop beheerst ze wel goed:)
@de rest
okj, bedankt, ik zal het gaan proberen:)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:10

Oh nee, dan gaat dat in jou geval niet op.