Friese ruin Nanning @work in de kou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonieee_

Friese ruin Nanning @work in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:15

hallo! Het werd wel even weer tijd om wat fotos te plaatsen van nanning dacht ik :)
Zijn volledige naam is nanning van de eenkemaheerd, en hij word in mei 5 jaar..
We rijden nu L1 en dat gaat lekker, we hebben nu 9 winstpunten.
Punten waar ik tegenaan loop zijn:

-dat ik niet altijd mijn handen netjes omhoog hou
- dat nanning (vooral op wedstrijd) zijn hals liever dubbelvouwt dan dat hij netjes ontspannen naar beneden gaat, dit doet hij trouwens wel als we lekker aan het rijden zijn, thuis of op de manege.. is ook puur spanning :)
Op deze fotos is hij ook niet zo nageeflijk als dat hij kan, een reden hier voor is dat het zeer koud was en ik geen gevoel in mijn handen had haha :D
- verder wat uitgestrekter lopen, dit heeft ook weer met zijn opgekropte hals te maken
- Hij loopt veel op de voorhand
- met aangalloperen wil ik nog wel eens voorover buigen
- mijn tenen draai ik maar al te vaak naar buiten :o
- en het valt me nu ik de fotos heb gemaakt ook op dat ik niet altijd even rechtop zit :)

Verder zijn alle tips welkom!
maar hou het wel netjes, in mijn vorige topic heb ik veel gedoe gehad, want hij moet iets dieper lopen en wat ontspannener, maar dat is nu eenmaal niet zo, dus daar hoor ik liever niet al te veel over (ik heb namelijk ook mijn teugels niet heel strak, wat veel mensen zeiden de vorige keer, maar dat is dus niet zo).

De fotos:

Afbeelding

even rechtop leonie :P

Afbeelding

ook hier, even meer rechtop en voor me kijken

Afbeelding

Afbeelding
hehe hier vloog ik dus voorover

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even racen XD :D

Afbeelding

groetjes leonie :D :o
Laatst bijgewerkt door Leonieee_ op 26-01-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Friese ruin Nanning @work in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:18

Prachtige fries!

Je mag hem er wel wat meer uitrijden. Ik weet dat dat wel wat moeilijker is bij een fries, maar probeer het wel :j Verder moet je je hakken meer uitdrukken, tenen naar binnen en je onderbenen verder naar achteren.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:25

Probeer hem wat meer lengte in de hals te geven, hij kropt zich nu érg op. Probeer zelf ook wat meer teugel te geven.
Volgens mij mogen je beugels ook wel een gaatje langer.
Probeer in de galop voor jouw gevoel is overdreven recht te zitten. Want dan zit je wss recht op :)
En op foto 2 lijkt het alsof je aan de teugels trekt :)

Verder snap ik dit commentaar niet helemaal?
"hier is goed te zien dat hij veel op de voorhand doet (erg bergopwaarts) "

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:26

Ziet er wel leuk uit. Maar...

Je anderbenen vind ik juíst té ver naar achteren zitten,je zit bijna met je sporen in zn lies te prikken. Verder moet die toch eigenlijk wel veeel meer ruimte in zn hals. Hij kropt zich op. Geef hem meer ruimte van voren en als die dan jou hand volgt zal die zijn lichaam meer gaan gebruiken en zal automatisch de juiste spieren trainen om meer op de achterhand te komen.

Succes!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:26

Laat hem goed van achteruit aan het werk gaan en geef hem veel meer lengte in de hals. Drafbalkjes doen wonderen bij Friezen net zoals de overgang stap/galop.
Succes. ;)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:27

ah leonie!! :D
I love jou setje!!! *D :+:
ah wat is nanning toch een lekkerding! :+:

nog even commetaar :o
probeer je benen in de galop op de singel te houden ;)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:40

Mooie Fries in goede conditie.
Wat ik van de foto's af kan zien is dat je je handen wat meer moet dragen, proberen rechtop te blijven zitten (maar dat zei je zelf ook al) en onderbeen lang houden. En onderbenen niet zover naar achteren leggen (ik heb dat probleem ook).
En inderdaad mag af en toe de neus er wat meer uit, maar ik weet dat dat niet altijd makkelijk is met een Fries.
Succes verder.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:44

Verder snap ik dit commentaar niet helemaal?
"hier is goed te zien dat hij veel op de voorhand doet (erg bergopwaarts) "

dit snap ik ook even niet ...

ik vind jullie een leuk stel samen.
je weet van jezelf wat je moet gaan oefenen en ik kan alleen maar zeggen ' zet m op '

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:54

haha fijn dat nadita ook een fries heeft :D

de hals is een vervelend punt inderdaad.. meestal is het ook vaak pas na drie kwartier rijden dat ie lekker ontspannen zn neusje naar voren rijd.. maar het was nu zo koud dat het met een halfuur wel klaar was XD

ja ik had zo'n vermoeden dat hij bergopwaarts liep maar dat zal dus wel niet zo zijn..

en die benen! ik zie het ook, veel te ver naar achter :)

Iriz_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:15

Ziet er goed uit! de meeste friezen zijn niet egt vooruit te branden maar jou paard ziet er erg voorwaards uit ;)

saweeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:19

HEy!

Wat een knapzak zeg!!! Dat te diep lopen is bij mij ook altijd een probleem geweest en nog... Probeer de hals langer te maken door hem eerst nageeflijk te maken en dan uit te schuiven...
Overgangen zijn altijd goed om de achterhand meer te activeren en vooral ook nep overgangen....

Veel succes!

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:24

the_leOnii schreef:
ja ik had zo'n vermoeden dat hij bergopwaarts liep maar dat zal dus wel niet zo zijn..

Op die galopfoto waar het onder staat gallopeert hij goed bergopwaarts hoor :)
Alleen je schreef het nogal vaag :') :)

sillyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:58

heey leonieeee:D

ziet er goed uit!!!!! jullie zijn ook een super leuk stel samen:D
probeer je benen idd been beetje meer bij de singel te houden

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:04

Wat een knapperd heb jij onder je kont! Probeer wat meer op je billen te zitten, zo val je iets minder snel voorover en zit je netjes recht. probeer ook naar de kant te kijken waar je heen gaat ;)

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:09

Wat een leukerd :).
Probeer goed te gaan zitten, meer ruimte te geven met je handen.
Drafbalkjes zijn ook goed om te oefenen!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:46

Nanning!!!!!!!!! :~ :+:
wat een leuk setje heb je ja!!

ziet er weer netjes uit hoor :)
alleen kijken voor je uit! :P en verder alles wat al genoemt is en wat je zelf al zegt ;) ohwjaa, en blijf op je kont zitten in de galop :P maar denk dat dat ook beter gaat als je benen ook goed zitten ;)
tot morgen!! :P

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:43

haha grappige reacties :P
ja die benen.. jeetje :P ik zie het ook.. denk dat ik het ook vooral deed om hem op de hoefslag te houden xD
en vooruit kijken natuurlijk :=

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:28

Iriz_lover schreef:
Ziet er goed uit! de meeste friezen zijn niet egt vooruit te branden maar jou paard ziet er erg voorwaards uit ;)

mmm vind dit nergens op slaan, dan ken jij zeker niet de echte friezen.

Mischien kan je een tijdje gewoon met lange teugels rijden, en het hem zelf laten uitzoeken. Ik weet het niet, bij sommige helpt dat, dan komen ze vanzelf naar benenden. En dan kun je voorzichtig de teugels weer oppakken. Ik vind het verder een erg mooie fries, wel weinig sokjes... maar ja de een heeft nou eenmaal meer als een ander :D
veel succes verder.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:52

Leuk diertje!!! Qua rijden valt er inderdaad nog heel wat te halen hoor! Ik zou hem graag wat meer over de rug zien, lager in de halslijn en meer beweging in zijn rugspieren. Dan zal die vanzelf ook meer aan de spieren van zijn achterhand gaan trekken. Eerst steeds terug naar een lage basis en daarvanuit weer omhoog rijden. En weet hoe moeilijk het is, heb zelf ook een fries die ik niet makkelijk in de lage halslijn krijg. Hij ziet er wel lekker aktief en voorwaarts uit! Volgens mij is het wel een paardje dat nog heel veel kan leren. Succes met hem!

Owja, en over je zit, je zit niet verkeerd. Je onderbenen mogen iets verder naar voren. Je schouders heup en hak moeten 1 lijn volgen. Je beugels hoeven daarvoor geen gaatje langer. Blijf ook goed op je zitbeenknobbeltjes zitten! Enne.. je ellebogen AAN je lijf houden. Dan houd je je armen vanzelf al veel stiller en dat helpt je paard bij het zoeken naar het juiste teugelcontact. Probeer je hulpen daarbij natuurlijk zo klein mogelijk te houden.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:58

wemkelover schreef:
Mischien kan je een tijdje gewoon met lange teugels rijden, en het hem zelf laten uitzoeken. Ik weet het niet, bij sommige helpt dat, dan komen ze vanzelf naar benenden. En dan kun je voorzichtig de teugels weer oppakken. Ik vind het verder een erg mooie fries, wel weinig sokjes... maar ja de een heeft nou eenmaal meer als een ander :D
veel succes verder.

Lange teugel rijden heeft ook geen zin, het paard moet wel een contact op kunnen zoeken om in de juiste houding te lopen. Dus je teugels iets langer houden en je handen en armen stil, daarbij veel overgangen rijden en dat proberen met je zit. Dan heb je kans dat je het juiste contact te pakken krijgt!

Mssn bedoelde je het ook zo, maar teugels losgooien werkt niet....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:37

LadyJane schreef:
Leuk diertje!!! Qua rijden valt er inderdaad nog heel wat te halen hoor! Ik zou hem graag wat meer over de rug zien, lager in de halslijn en meer beweging in zijn rugspieren. Dan zal die vanzelf ook meer aan de spieren van zijn achterhand gaan trekken. Eerst steeds terug naar een lage basis en daarvanuit weer omhoog rijden. En weet hoe moeilijk het is, heb zelf ook een fries die ik niet makkelijk in de lage halslijn krijg. Hij ziet er wel lekker aktief en voorwaarts uit! Volgens mij is het wel een paardje dat nog heel veel kan leren. Succes met hem!

Owja, en over je zit, je zit niet verkeerd. Je onderbenen mogen iets verder naar voren. Je schouders heup en hak moeten 1 lijn volgen. Je beugels hoeven daarvoor geen gaatje langer. Blijf ook goed op je zitbeenknobbeltjes zitten! Enne.. je ellebogen AAN je lijf houden. Dan houd je je armen vanzelf al veel stiller en dat helpt je paard bij het zoeken naar het juiste teugelcontact. Probeer je hulpen daarbij natuurlijk zo klein mogelijk te houden.

Hier ben ik het mee eens :j Lekker proberen hem te laten zakken en van daaruit verder werken. Verder vind ik het een heel knap paard!
Moeilijk trouwens he, om niet mee te bewegen in de overgang naar galop!? Ik heb ook nog vaak de neiging om linksom helemaal mee te buigen alsof ik hem daarmee naar voren kan krijgen. Dat is iets waar zowel jijzelf als je instructrice consequent op moeten letten.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:06

LadyJane schreef:
wemkelover schreef:
veel succes verder.

Lange teugel rijden heeft ook geen zin, het paard moet wel een contact op kunnen zoeken om in de juiste houding te lopen. Dus je teugels iets langer houden en je handen en armen stil, daarbij veel overgangen rijden en dat proberen met je zit. Dan heb je kans dat je het juiste contact te pakken krijgt!

Mssn bedoelde je het ook zo, maar teugels losgooien werkt niet....

ja zo bedoelde ik het indd ook meer, niet helemaal losgooien. Schreef het even onhandig op. Ik had het wel zo in me hoofd zoals jij het schreef.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:02

mijn hemel wat heeft dat paard weinig ruimte ,ik zou zeggen lekker voorwaarts neerwaarts!

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:01

Dit doe ik ook zeker als ik begin met rijden, lossere teugel en dan gaat hij vanzelf de nageeflijkheid opzoeken.. het proebleem is alleen vaak dat ik dat in elke gang opnieuw moet doen.. dus ik ben vaak lang bezig.. maarja hij is ook 4,5 :) hij moet nog veel leren, maar het is inderdaad een lekker voorwaarts dier (ik moet ook zeggen dat hij wat sportbrok ophad). maar op deze fotos ging ik eventjes rijden dus ik heb niet heel veel aandacht besteed aan het zeer neerwaartse rijden dus oogt het snel alsof ik hem te weinig ruimte geef.. maar dit is niet het geval. Hij kropt zichzelf zeer op.
En over dat meebewegen.. haha hij hobbelt er wat van dus het is altijd lastig om te blijven zitten maar mijn instuctrice zegt het ook maar al te vaak :P

We trainen lekker door en ik probeer hem zo veel mogelijk lekker over de hals te rijden en dan komt het vast goed :)

haha ja hij heeft weinig sokjes inderdaad.. dat is nooit echt veel geweest.. :)

betty_cham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:04

je mag je onderbenen wat rechter houden. je handen mogen iets hoger. geef iets meer hals lengte. rij veel overgangen voor de achterhand.