Kacèr voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenn

Kacèr voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:11

Nou, meet Kacèr! Kas is een 7 jarige merrie en komt uit Hongarije. Wat ze hiervoor gedaan heeft e.d. is bij ons onbekend, ze is bij ons via de handelaar. We hebben haar nu sinds half september, 4 maanden dus.
Ik rij haar samen met een meisje van 16. 2 maanden geleden heeft dat andere meisje al een keer meegedaan met groentjes bij ons op stal, maar dit was alleen maar heel hard de proef door rennen. Vandaag was het dus tijd voor een nieuwe poging, en hierbij deed ik zelf ook mee!

Het ging eigenlijk heel goed! Ze was rustig, en dat was ons belangrijkste doel. Het andere meisje wat haar rijd had 171 punten en moest wat actiever doorrijden, maar het ging verder goed! Ik zelf had 181 punten en had wat algemeen commentaar, soms iets meer buiging. Het niveau waar we nu op rijden is dus B.

Okee, nu de problemen waar we tegenaan lopen. Dat zijn d’r heel wat, maar dat is ook logisch aangezien we haar pas zo’n korte tijd hebben. Een belangrijk punt wat verbeterd moet worden is de stelling en buiging, vooral op links. We zijn hier in de lessen al hard mee aan het werk en het gaat al iets beter, maar ze is niet zo sterk op links.

Verder, de galop. Ze galoppeert op rechts vaak verkeerd aan en vind het ook erg moeilijk om daarin ontspannen te blijven. Ze vind vooral erg lastig om in galop te buigen en daardoor ook, om goed de hoeken door te lopen. Als iemand hier tips voor heeft, graag! :) Want dat blijft een moeilijk aandachtspunt.

Waar ik verder nog mee aan het werk ben is het volgen van de hand, en haar dus wat meer voorwaarts/neerwaarts in te stellen. Ze vind dit erg lastig en kruipt snel achter de teugel. Ik probeer dit op te lossen door wel contact proberen te houden met de teugels en haar voorwaarts te houden. Door de jury werd dit ook als het slechtste punt aangegeven.

Verder zijn er natuurlijk nog meer punten, zoals de overgangen, achterhand er constant bij e.d. Maar die hierboven beschreven staan ben ik het meeste mee bezig op dit moment. Puntje voor mijzelf: beugels een gaatje langer.

1. Ze was al los gereden omdat ze voor mij dus al een proefje had gelopen, ben erop gestapt en meteen weggedraafd omdat ik nog maar 10 min. kon rijden.
Afbeelding

2. Hier tussendoor een pasje verruimen, valt ze uit elkaar
Afbeelding

3. Stukje wat dieper de hoek in proberen te rijden, wat ze ook erg moeilijk vind.
Afbeelding

4. Wachten tot ik de bak in mocht voor de proef!
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Hier schrok ze van een bakspook :P
Afbeelding

9. Dit is een stukje halsstrekken, en wat ik dus bedoel met het achter de teugel kruipen.
Afbeelding

10. Overgang naar stap, ook een minder punt. Had hiervoor ook terecht een onvoldoende :)
Afbeelding

11. Neusje is er iets teveel uit maar vind het verder wel fijn beeld geven
Afbeelding

12. De galop, hier valt ze dus echt helemaal uit elkaar.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. En op naar het einde! :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!

Djaleesa

Re: Kacèr voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:16

Ziet er alweer stukker beter uit Kir! Jullie gaan echt vooruit en ook de galop vind ik al stukker beter je weet zelf wel waar je aan moet werken. Stukje bij stukje komt het wel en al telt het niet mee super dat je die punten had top!

Je moet alleen meer vooruit kijken bij sommige foto`s let je teveel op haar ;). en proberen je handen iets rechter te zetten.

Maar ga zo door

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:20

Ontzettend mooi paard heb je daar, watvoor ras?

Verder commentaar geef je bijna allemaal zelf al; Beugels gaatje langer. En als ze schrikt andere kant op schrikken; Blijven zitten!

Maar ik vind dat dit er goed uitziet voor een paardje dat pas 4maanden van jou is. Ga zo door en dan weet ik zeker dat het helemaal goedkomt.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:25

FireScorpion schreef:

Verder commentaar geef je bijna allemaal zelf al; Beugels gaatje langer. En als ze schrikt andere kant op schrikken; Blijven zitten!

Maar ik vind dat dit er goed uitziet voor een paardje dat pas 4maanden van jou is. Ga zo door en dan weet ik zeker dat het helemaal goedkomt.

Dankje :) Ik weet niet wat voor ras ze is. Ze heeft een paspoort dat helemaal Hongaars is dus kan er weinig wijs uit :P Maar m'n instructeur dacht iets van een Hongaars Warmbloed ofzo, weet alleen niet of dat wel echt bestaat ;)

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:38

Kirstenn schreef:
FireScorpion schreef:

Dankje :) Ik weet niet wat voor ras ze is. Ze heeft een paspoort dat helemaal Hongaars is dus kan er weinig wijs uit :P Maar m'n instructeur dacht iets van een Hongaars Warmbloed ofzo, weet alleen niet of dat wel echt bestaat ;)

ik vind het echt een prachtpaard, veel plezier en succes met haar!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:43

leuk paardje! mijn pony heeft een beetje dezelfde problemen met de galop die jij beschrijft.........maar goed de aanhouder wint he :P

heb je trouwens geen aftrek gekregen voor de peesbeschermers?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:43

Mooi paard en ik denk dat je gewoon lekker moet dooroefenen, je lesjes nemen en geduld hebben en dan komt het helemaal goed!

Mijn tip? iets meer vragen in je hand, ze mag je best wel wat meer gaan volgen. Het kunnen momentopnames zijn maar ga niet teveel voorin je zadel zitten... Diep zitten, aan je houding ligt het niet, succes!

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:47

ze is echt mooi.
ik dacht er af en toe wat arabier in te zien:)
maar jah ik ben geen expert:P

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:50

@ Mjay, jury was een bekende en zij tikt dr eigen benen kapot. En omdat het toch groentjes was, was het geen probleem om ze om te houden :)

@ Montignac, dankje! Mn zit zo komt denk ik ook omdat ik nu de beugels wat korter had (voor de zekerheid voor als ze zou gaan vliegen) maar ik zal d'r eens op letten!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:51

Wauw idd prachtig slank gebouwd paard. Het ziet er zeker niet slecht uit voor de tijd dat jullie elkaar kennen :) Gewoon lekker samen plezier hebben en leren, tijd nemen, dat gaat helemaal goedkomen. Veel plezier saampies!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:01

He Kirsten! Wat een ontzettend leuk dier om naar te kijken!!
Kacér is een leukerd!

Jullie hebben zeker al grote sprongen vooruit gemaakt.
Ik hoop dat je met goede instructie op een juiste manier aan jullie punten kunnen werken!

Veel plezier samen!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:34

hij mag vaker nog wat meer nageven, en let op dat er geen boog in de teugel komt. en de haden rechtop zette

bdw: mag dat zweepje wel?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:38

janouke schreef:
hij mag vaker nog wat meer nageven, en let op dat er geen boog in de teugel komt. en de haden rechtop zette

bdw: mag dat zweepje wel?

Ja, het was sowieso gewoon groentjes dus zaten niet echt regels aan verbonden, zelfde verhaal als de peesbeschermers :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:58

Wauw, wat een supermooi paardje zeg! :oo Echt heel mooi gebouwd en een heel erg leuk koppie zit erop. :D Zul je vast veel plezier aan beleven!
Op sommige foto's lijkt het of je wat naar voren zit, omdat de teugels net iets te kort zijn. Misschien kun je ze beter ietsje langer laten, dan kun je je handen wat dichter bij je zadel houden en iets hoger en zit je zelf ook gelijk netter rechtop. :)

betty_cham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:21

handen iets hoger. werk goed aan de achterhand. rij veel overgangen.

untouched

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 06:17

wat zijn jullie een leuke combinatie. :D
probeer wel je handen rechtop te houden, en voor uit te kijken!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 10:08

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

@ Appelflapje, ik heb van de week voor het eerst privéles gehad, en zijn meteen met die teugel aan het werk gegaan. Is wel een goed punt idd :)

@ Untouched, dat voor uit kijken is écht een punt idd waar ik aan moet gaan werken, ik ben altijd stuivers aan t zoeken O:) Dankje!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:36

Kir, Dat je het voor stuivers doet zeg, ik zoek altijd 2 euro's. ;)
Stuivers zul je niet vinden, dus kijk maar vooruit. ;)

Jullie zijn in vergelijking met het begin echt al zo veel vooruit gegaan. Zoals al genoemd zit je iets te ver voor in het zadel, maar dit lijkt te komen door je te korte beugels, die ik overigs wel begrijp. :+

De aanleuning komt allemaal vanzelf wel goed.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:38

heb even een vraagje, sinds wanneer mag je met peesjes een dressuurproef rijden

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 10:45

Armani88 schreef:
heb even een vraagje, sinds wanneer mag je met peesjes een dressuurproef rijden

Staat hierboven ook al, het is groentjes en ze tikt (vooral als ze gestresst is) snel dr eigen benen kapot. We hadden het gevraagd en het was geen probleem

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:43

Ziet er idd een stuk beter uit als toen je haar net had, 't is echt een leuk paard.

Ligt je zadel niet wat ver naar voren? Vooral op foto 9 zie ik dat.

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:25

Leuke combi om te zien. Je hebt hem pas kort dus ik zie een goede toekomst voor jullie beide

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:27

wat een prachtig paard zeg!

De minpuntjes zijn al gegeven, jullie zien me er een stoere combinatie uit voor de toekomst!!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:42

Dank jullie! Eerst had ik niet echt ambities voor de toekomst, als t maar een leuk paard was. Maar nou begin ik stiekem toch soms na te denken om toch ooit op concours te gaan :P

@ Shauni, klopt! Helemaal goed gezien. Viel mij ook op en heb m meteen een stuk naar achter gelegd, ook op advies van mn nieuwe instructrice :) (En bij deze foto's vertekend het sjabrakje ook een beetje, die ligt heel ver naar voren door de singelstotenlusjes ;))