Paard stil laten staan tijdens bestijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mulleken

Paard stil laten staan tijdens bestijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:11

Kent iemand enige trukjes om je paard stil te laten staan tijdens bestijgen? Mijn paard heeft vaak de neiging weg te gaan wanneer ik haar wil bestijgen.

fannetje

Re: Paard stil laten staan tijdens bestijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:14

Dit is weer typisch iets wat te maken heeft met consequent zijn.
Als je paard het principe kent, dan is het een kwestie van steeds stilzetten, zodra ze weg wil lopen.
Soms is het handig om ze ergens tegenaan te zetten of in de hoek van de bak, zodat voorwaarts weglopen niet kan.
En desnoods iemand erbij en hem vast laten houden ( vooral bij jonge paarden)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:16

Indd, het soort truukje maakt niet eens een fluit uit, consequentie is het sleutelwoord :).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:17

Ik heb het mijn paard geleerd door het juist NA het rijden te oefenen, als ie moe is :D
Uitbundig beloond als ie bleef staan (de mijne wilde nogal vertrekken weg bij opstappen :o ). Toen had ie zo door wat de bedoeling was ;)

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:19

Truukje is er niet, het is gewoon een kwestie van consequent gedrag. Als mijn 4-jarige achteruit loopt als ik op wil stijgen, ik gaf 'm altijd met m'n vlakke hand een tik op z'n buik voor iedere stap die hij zette. breng ik precies het aantal stappen naar voren dat hij naar achteren heeft gezet ( of andersom :P ), zeg ho en probeer het dan nog een keer. Had ie snel genoeg door.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:23

Nou geef je toch een truukje Inujojo :+ of ben ik nou gek.
TS heeft toch niets aan "je moet gewoon consequent zijn"

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:29

Het truukje is dus consequent zijn. Uitleg daarbij wat daarmee bedoeld wordt is dan idd handig :D

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:29

Maar dat is bij die van mij wel de manier geweest.
Die had er ook een handje van, vooral als we niet in de bak waren. Met bovenstaande tips is het gelukt.
Hij staat nu zo stil als een huis. (behalve op westrijd, dan heeft hij haast om bij de start te komen, dan blijft hij precies zo lang staan totdat ik erop zit en dan gaan met die banaan)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:32

Dit begint al op de grond..die van mij is ruim 2.5 en halt is halt! Geen stap verder, doet ze het toch? achterwaarts terug en opnieuw het commando 'halt!' Net zo lang tot ze wel stil staat..iedere keer maar weer herhalen!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:34

heb ik ook gehad. Op een gegeven moment vond ik dat het toch moest kunnen zonder dat iemand haar steeds vast hield. Heb toen met mijn hak een streep in de bak getrokken. Pony er achter gezet. Elke keer als ze ging lopen, en dus over de streep kwam,halt roepen eventueel klein tikje tegen de borst en achteruit terug laten stappen tot achter de streep. Had me van te voren voorgenomen dat ook al zou het me een halve dag kosten, het zou gaan lukken. Ze gaf het binnen tien minuten op. :) sindsdien gaat het goed. De keren dat ze het weer probeert is 1 of 2 keer terug 'trekken' voldoende.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:37

Inderdaad streng zijn en duidelijk. Mss tip hou het paard zijn hoofd naar binnen dat ziet gij perfect wat je doet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:42

Er zijn inderdaat verschillend manieren om zoiets aan te pakken;
1e ; dit werd hier al een beetje verteld, je paard ergens langs zetten, of in een hoek, of laten vasthouden door iemand anders

2e ; Persoonlijk gebruik ik nog veel liever de manier waarbij ik het paard gewoon in het midden van de rijbak plaats, en telkens het paard niet stil blijft staan, extra aan het werk zetten, de meeste paarden hebben echt al vlug door dat ze er slechter bij varen als ze bewegen, en als ze blijven stilstaan dat dat de goede manier is, want dan krijgen ze net de rust die ze eigenlijk graag hebben.

De meeste paarden kennen zoiets heel vlug , tis ook iets dat eigenlijk behoort tot de basistraining van een paard. En met heel vlug bedoel ik wel vlug dus al bij de eerste les moet zoiets lukken. uiteraard moet het nadien nog wel consequent herhaalt worden om het ook vast te kunnen houden in het geheugen v/h paard, dit moet gewoon een gewoonte worden.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:43

Ik heb ook zo´n paard dat heel goed weet wat de bedoeling is maar soms stront eigewijs kan zijn met dat soort stomme dingen, ben 3 weken bezig geweest met geduld en elke keer terug zetten vasthouden etc. en toen was ik het beu (had m´n duim door dat stomme gedragd ook al eens uit de kom gehad). Heb iemand een meter ervoor gezet en gezegd als ze vertrekt geef je der een tik. Zo gezegd zo gedaan paard schrok zich dood ik lag haast naast, ben gaan zitten klontje gegeven afgestapt nog een keer opgestapt en vanaf dat moment vertekt zo nooit meer tot ik zit en de staphulp geeft.

Owja ik stap wel altijd op in de gang-op de wasplaats dus aan de kletter gaan kan niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:46

Maar hoe wil je dat paard extra aan het werk zetten? Als je er niet op zit valt er weinig aan het werk te zetten en als je het pas doet als er op zit snapt hij de connectie niet meer omdat het laat is.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:51

aeolusnr1 schreef:
Er zijn inderdaat verschillend manieren om zoiets aan te pakken;
1e ; dit werd hier al een beetje verteld, je paard ergens langs zetten, of in een hoek, of laten vasthouden door iemand anders

2e ; Persoonlijk gebruik ik nog veel liever de manier waarbij ik het paard gewoon in het midden van de rijbak plaats, en telkens het paard niet stil blijft staan, extra aan het werk zetten, de meeste paarden hebben echt al vlug door dat ze er slechter bij varen als ze bewegen, en als ze blijven stilstaan dat dat de goede manier is, want dan krijgen ze net de rust die ze eigenlijk graag hebben.

Zo is het!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:06

Ik heb dit probleem ook, maar die van mij heeft het (volgens de eigenaresse) altijd al gedaan. Het gaat meestal maar om 1 of 2 stapjes want als ik er eenmaal op zit ben ik de baas, en staat ze stil. De eigenaresse rijdt haar zelf op Z-niveau en ik niet, en zij krijgt de pony zelf ook niet stilstaand bij het opstijgen dus ik weer niet of het verstandig is als ik ermee aan de slag ga..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:09

Paarden kunnen heel het verschil onderscheiden bij wie ze wat wel en niet kunnen doen. Dus je zou er mee aan de slag kunnen gaan, als ze na 2 stapjes wel stil kan staan kan ze die 2 stappen ook achterwegen laten. Tenzij je hetzelf niet erg vindt of geen zin heb om het te veranderen.

Die van mij doet het al 20 jaar (wordt 24 in april). Nou daar ga ik niks meer aan veranderen := Sterker nog de keer dat ze wel stil stond had ik zo iets van: Huh.. iets klopt er niet :+
De 2,5 jarige gaat volgend jaar wel leren stil te staan. :D

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:17

De mijne probeert nu direct te gaan lopen op het moment ik op de zadel zit.

Ik probeer dit nog eruit te krijgen maar lukt niet echt.

Mijn methode bij deze; Wanneer ik erop zit, gelijk de halte brengen op me paard en aantal seconden staan.

petra31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 12:22

Stil blijven staan en het paard een rondje om je heen laten lopen (teugels aan de binnenhand vasthouden). Zo moet hij werken terwijl het jou geen inspanning kost en daar krijgt hij snel genoeg van. Dit kan de eerste keer aardig lang duren trouwens, maar al duurt het een kwartier, niet opgeven! Let op: als je wel na een tijdje stopt of het de volgende keer wel toestaat is al het werk voor niets geweest en kun je weer opnieuw beginnen. Natuurlijk wel belonen (als je er opzit) als hij braaf is blijven stilstaan!

Succes.