buitenrijden gaat niet goed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuikerSpin5

buitenrijden gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 19:21

hee,

ik heb een welsh pony van 9 jaar, alleen met buitenrijden is hij heel druk. hij heeft me er al 2x afgegooit, en als er een tractor langskomt flipt hij helemaal. ook begint hij wel eens gewoon uit het niets te bokken. ik weet niet meer wat ik ermee moet doen. stoppen met buitenrijden maakt voor mij niet zo uit: ik rijd liever wedstrijden. alleen voor mijn pony is het fijn, dan kan hij even ontspannen enzo.. dacht ik :o
nu spring ik wel eens voor de afwisseling, alleen dat is ook niet echt 'ontspannend'. weet iemand van jullie wat ik eraan kan doen?

-xx-

LadyLynn

Re: buitenrijden gaat niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:41

Mijn pony wordt ook helemaal gek als hij buiten loopt (terwijl hij in de bak, waar regelmatig tractors enzo langskomen hartstikke braaf!)

Hij vind het gewoon helemaal geweldig om buiten te zijn, wordt hij helemaal jolig!

Probeer gewoon met een iets langer teugeltje van de dam af te stappen (geef hem dus de ruimte om wat rond te kijken en te zien wat er aan komt)

Wat ik een tijdje heb gedaan is zodra er een tractor aankomt op een veilige afstand te gaan staan, bijvoorbeeld in de akker, dat als hij wil rennen dat hij de ruimte heeft, maar laat hem er gewoon naar kijken!..

Probeer hem in het bos dus ook de ontspanning te geven. Blijf gewoon lekker stappen (neem desnoods iemand mee, waar je dan zelf mee kan kletsen en waar de pony ook rustig bij blijft!) En als je denkt dat hij rustig is kun je een klein stukje draven.

Maar hou het gewoon even rustig zodat hij zelf ook doorheeft dat hij in het bos gewoon op zn gemak kan zijn..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 00:37

Vind de tips van LadyLynn heel goed. Heeft bij mij ook geholpen!

En naar buiten gaan met iemand anders, die meer ervaring heeft met buitenrijden en goed weet hoe haar paard reageert kan heel veel zelfvertrouwen geven. Voor de eerste keer draf buiten kan je vragen of zij voorop gaat, zodat jij kan merken hoe je paard buiten draaft en als je jouw paard niet kan houden kan zij dan nog altijd helpen, met advies en eventueel het pad blokkeren. Zo heb ik ook vertrouwen op gedaan en nu gaan wij alleen, op een lange teugel naar buiten in stap, draf en galop.

Met trekkers die willen passeren stap ik wel even af, en ga tussen miep en de trekker (of vrachtwagen) in staan. Dat werkt bij Miep heel goed, dan heeft ze het idee dat niet zij de klappen op hoeft te vangen en ze beschermd wordt. Maar er zijn ook paarden die juist onrustiger worden als je afstapt. (hier kan je niet zomaar een akker op rijden, maar ben je gebonden aan de meestal niet zo brede berm)

Gewoon rustig en samen met iemand anders in de eerste instantie gaan zoeken naar methoden die voor jullie werken is mijn advies, en als je dan voldoende vertrouwen hebt opgebouwd eens alleen een stapritje gaan maken, als dat goed gaat een drafje erbij en pas als je er echt vertrouwen in hebt een galopje. Dat kan je steeds verder uitbreiden.

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:44

Iemand met een makke pony mee vragen op buitenrit. Dan leert je pony heel snel dat het niet eng is. Succes!

Frappant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:53

Ik wil ook binnenkort een buitenritje maken.

Hoelang heeft het geduurd voordat jullie met jullie paard naar buiten gingen?

En heeft dit nog verschil in zomer/winter? In de winter zijn ze wat drukker, dus misschien is de zomer een beter moment om voor het eerst naar buiten te gaan?

Wat kan ik zelf doen om zelf rustig te blijven?

Tips zijn zeer welkom!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:04

Probeer haar eens mee te nemen aan de hand. Laat haar met een lekker los halstertouwtje langs je lopen. Dat is namelijk een stuk veiliger.
Ook voor haar zal het fijner zijn want bij enge dingen staat ze er niet alleen voor, dan ben jij langs haar om haar te vertellen dat het allemaal wel goed is. Dat duwtje in de rug heeft ze even nodig bij enge dingen. Toen jij vroeger (rond een jaar of 3) ergens heen ging en je zag iets engs wilde je toch ook dat er iemand was om je te helpen? Voor paarden is 'het buiten rijden' ook nieuw. Vooral voor paarden die niet dagelijks buiten rijden. Enge dingen (zoals een tractor) hebben ze nog nooit gezien. Een schik reactie is daarom volkomen terecht. En wandelen kan ook heeeel erg ontspannen zijn hoor! :)

Pas als jij het gevoel hebt of jou paard jou dat gevoel geeft om erop te stappen zou ik het pas doen. Jou paard moet jou zowel op de grond als in het zadel kunnen vertrouwen. En als je erop zit en er is weer iets engs, stap gewoon af en loop er weer langs. Dat is geen teken van opgeven maar een teken van haar het vertrouwen geven dat het goed is. Ze is gewoon bang en door er op te blijven zitten (omdat het moet anders geef je op) wordt ze waarschijnlijk alleen maar banger. Dat is dan puur omdat jij het wil, maar soms hebben paarden gewoon steun nodig vanaf de grond en jij als ruiter moet ze dat dan geven :) .

Ik heb ook een welshje en ik weet het, die schrikken van alles wat los en vast zit.......... niet opgeven gewoon vol blijven houden, het is super dat je het probeert om buiten te gaan rijden maar het moet niet ten koste gaan van jullie vertrouwen in elkaar (hup eraf en nogmaals eraf). Daarom, begin lekker op de grond en je zult zien wat voor ontspannen pony je krijgt :) . Mij heeft het geholpen met mijn wilde, schrikachtige welsh :+ .

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:46

Dat zou ik ook doen. Hem gewoon aan het halster te voet mee het bos in nemen. En als er een traktor aankomt of iets waar hij bang voor is hem een snoepje geven nog voordat hij bang krijgt en de volgende keer wat later zodat je uiteindelijk komt bij het snoepje geven als jullie erlangs zijn zodat hij het associeerd met lekkers en niet met schrik en bokken. En ik zou ook net veel naar buiten gaan zodat hij het ook wat gewoon word en niet te enthoustiast is als jullie eens een keer naar buiten gaan. Een paar keer oefenen aan het halstertouw en dan buiten rijden met een paard voorop dat geen schrik heeft en na een paar keer moet dat wel lukken. Veel succes

SuikerSpin5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:33

oke, dankjewel :P

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:33

Met snoepjes werken zou ik niet doen, je pony word er schooierig van en je blijft dus je leven lang snoepjes voeren want 'ik ben bangggg.... oo dan krijg ik een snoepje!!' dan schrikt je pony van alles om zo maar een snoepje te kunnen bemachtigen. Paarden zijn slimme beesten dat moet je wel onthouden. Een lekkere rustgevende aai en een vertrouwd stemmetje, daar zijn ze net zo tevreden mee :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:49

Met mijn paard heb ik in het begin eindeloos gewandeld. Steeds hetzelfde rondje tot ze het gewoon vond en vervolgens een stukje verder tot ze dat weer gewoon vond.
Pas daarna ben ik erop gaan zitten en heb ik het vertrouwde rondje gemaakt samen met een ander, heel rustig paard dat ook nog eens met haar bevriend was. Dat gaf haar helemaal veel steun.
Het andere paard vond het ook helemaal niet erg, dat de mijne af en toe zowat ín haar kroop als ze iets engs zag :+

Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder. Mijn paard gaat nog steeds niet graag het erf af om een buitenritje te maken, maar met een bekend paard erbij doet ze het wel en blijft ze heel rustig.

Ik denk dat dit de beste manier is geweest om haar te leren dat buiten rijden niet zo erg is, als ze eerst dacht :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:01

Het zelfde rondje... dat deed ik ook en het gevolg? Bij een andere weg schoot ze alle kanten op 'Want dit rondje gaan we nooit dus dat is eeeennngggggg'.Een pony die alles eraan deed om die weg te ontlopen.. voor mij nooit meer vaak achter elkaar het zelfde rondje. Afwisselen heeeel veeel afwisselen. Bedenk voor jezelf een stuk of 4 rondjes en herhaal ze steeds maar niet achter elkaar. Zorg dat je elk straatje en paadje gehad hebt zodat ze het kennen en er langs durven zowel met jou op de grond als in het zadel :) .