Drachtige merrie pisnijdig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marleen74

Drachtige merrie pisnijdig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:39

Mijn merrie is nog maar 7 maand drachtig maar wordt al linker.
Ze viel me vorige week aan!!!
Beet me bijna in mijn gezicht!!!
En gisteren was ik aan het rijden en toen werd ze echt zo nijdig als ik been gaf.
Ze loopt wel lekker voorwaarts,als ze loopt.Maar als ik stil ga staan en dan weer weg wil }:)
Of van stap naar draf....ik was gewoon bang van haar.
Meer mensen met een drachtige merrie die hèèl duidelijk aangeeft AFBLIJVEN!!!??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:42

Waarom luister je dan gewoon niet naar je paard?
Je paard is al even drachtig, ik zou gewoon stoppen met rijden.
Sommige merries hebben er gewoon genoeg van als ze wat langer drachtig zijn.
Mijn merrie gaf vorig jaar 3 maanden voor de bevalling aan dat ze het rijden niks vond. Ik heb gewoon buitenritjes in stap gemaakt en dat kon prima.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-09 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:42

Mijn shetlandmerrie had het niet zo heftig als bij jou, met dat bijten etc. Maar met rijden idd geen of niet zoveel been willen krijgen.
Ik heb haar toen stilgezet..

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:45

Mijn merrie wordt wel duidelijk sjaggie. Niet zo zeer naar mij maar vooral andere paarden zijn de dupe en dan wordt ze ook echt wreed, Jaagt ze net zolang achter die anderen aan totdat ze door of over het draad springen.
Tijdens het opzadelen wordt ze wel kwaat op mij en tijdens het aanspringen in galop doet ze haar oren plat in de nek.. Ze moet trouwens ook nog maar 2 maand.
Maar sterkte met je merrie hoop dat ze snel weer normaal doet voor jou!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:49

Tijd voor zwangerschap-verlof!

Nog maar 2 maanden?En galoperen? Zou ik niet meer doen....

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:53

Dat is bij mij zo ja, ik rijd Marieke alleen nog voor conditie, dus dat zijn buitenritjes. En zo nu en dan idd een galopje, hangt van marieke af, of ze galoperen wil ofniet...

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:58

Niels,je kent het wel."Andere" mensen zeggen dan,gewoon aanpakken!!Ze krijgt nu ook gewoon rust,het is wel goed.Toch is mijn merrie is verandert van een engeltje in een ware she devil.Ook als je gewoon bij haar in de buurt komt moet je oppassen.
En het was zo`n lekker, nieuwschierig, lief merrietje.....

baby-smurfJarig

Re: Drachtige merrie pisnijdig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:01

dan valt het nog best mee met jou merry heb er een staan die zaggie is en dat blijft ze tot het veulen der is kan niet eens in de buurt komen want dan trapt ze je de stal uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:03

Is dit de eerste dracht van je merrie?
1 van onze merries die voor het eerst een veulen kreeg was ook zo´n ramp tijdens de dracht maar na de bevalling was de merrie gewoon weer normaal.
Omgekeerd kan ook, mijn tinkermerrie is tijdens haar dracht veel aanhankelijker en knuffeliger.

Lekker de wei op en lekker wat poetsen en wat wandelen, komt vanzelf wel weer goed :)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:06

niels;Yep,eerste keer voor ons allebij. :D

Baby;blij te horen dat ze er nog erger zijn.Aan de andere kant,ze is nog niet bevallen en het wordt steeds erger... :x

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:08

Hetzelfde verhaal hier. Flinte is nu 9 maanden drachtig en is enorm in het verzet gegaan tijdens de galop 2 weken terug, bokken enz. Vanaf nu dus geen galop meer... Heb dan ook deze week besloten om er vanaf nu af te blijven. Het is een lenig en actief ding, ze zal wel altijd haar conditie houden.
En ze is ook pak nijdiger naar de andere paarden. Dus overweeg ik om haar met een zwanger vriendinnetje op een weide apart te zetten. Ze is wel aandachtig en nieuwsgierig naar mij, maar komt niet meer knuffelen zoals vroeger, dus ik laat haar ook maar een beetje met rust, tenzij ze het zelf komt vragen.

Wel vervelend dat ze jou zo moet hebben! Ik zou wel kordaat optreden, en altijd opletten natuurlijk.

Je eigen drachtige merrie kan - helaas - door haar hormoontjes veranderen in een nachtmerrie.

Hou de moed erin en weet dat dit slechts tijdelijk is!

Hopelijk is het beter na de bevalling, hoewel ze hier ook nog kan veranderen in monster dan...

baby-smurfJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:09

bij mijn merrie is het de 2e keer bij ons
maar we zijn der achter gekomen dat het een bloed tapper is geweest dus vandaar dat ze mis een tik heb over gehouden en zij heeft het tijden het dragen tot dat het veulen afgespeent word

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:25

lientje;dat van als het veulen er is...dààr was ik al als de dood voor.Ze is n.l. nogal bezitterig.In een wei vol paarden zal niemand in de buurt van mij durfen komen,woestaantrekkelijk wordt ze dan.Ook haar vriendinnetje is van hààr!!

baby;wat is een bloedtapper????

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:28

Zoals gezegd vliegt de mijne op een weide apart, samen met de merrie van mijn vriend die uitgerekend is rond dezelfde periode. Idd, het zal moeilijk worden om er rond te komen, Flinte kan het ook niet hebben dat niet alle aandacht naar haar gaat. Je moet dan ook ogen in je achterhoofd hebben, om haar id gaten te kunnen houden als je met de andere paarden bezig bent!

Ach ja, we zijn intussen aan het aftellen. Ik hoop ook ZO hard dat ze wel normaal gaat zijn als het veulen er is, want als ze dan zuur & vervelend gaat doen...

baby-smurfJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:30

komt van de bloed bank weet ook niet precies weet allen dat er bloed bij ze weg word gehaald en daarna gedekt worden en naar handelaaren gaan

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:44

baby;een beetje een proefdier??? :?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:49

Het bloed van drachtige merrie's kan gebruikt worden voor medicijnen en de pil. Ze maken dus de merrie's drachtig en tappen bloed af. De rest van het jaar staan ze vaak gewoon op het land enzo.. Ik weet niet hoe de merrie's het vinden en hoe de mensen er mee omgaan..

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 14:56

Chefke;bedankt voor de uitleg.Had er nog nooit van gehoord.
Maar als ze daar een tik van over houden......lijkt me ook niet helemaal ok.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:18

jodi schreef:

Eh tis een paard en die zijn 11 maanden drachtig en geen 9 ;)

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:22

met mijn vorige merrie, de mama van Flinte, reed ik tot 1 week voor de geboorte lekker door, helemaal niets ad hand, galopperen door het land, dressuur, noem het maar, Ulana had in alles zin.

Dus werken of stilzetten hangt werkelijk van de merrie af. Maar als je echt voelt dat het niet meer lukt, zou ik ze stilzetten.

Als ze natuurlijk gewoon tikkeltje oren legt bij het benen geven, zou ik haar er (proberen) doorrijden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:23

Ik hoef bij die van mij ook niet in de buurt te komen, vorig jaar heb ik ook op de nightcare gezeten nadat ze me gebeten had in mn gezicht.
Ik laat haar nu met rust, borstel dr op het moment dat ze de wei opgaat op terug komt van de wei.

Sommige paarden laten duidelijk weten dat ze rust willen of met rust gelaten willen worden. Accepteer dat gewoon. tis maar tijdelijk

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:25

aslo schreef:
jodi schreef:

Eh tis een paard en die zijn 11 maanden drachtig en geen 9 ;)

Misschien even beter lezen? Ze reageerde op iemand boven haar, die zei dat haar paard nog maar 2 maanden hoefde ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:25

Hey, pas goed op jezelf en luister goed naar haar- ze wil niet meer. De ene drachtige merrie is de andere niet. Het is een hormonenkwestie en msischien doet rijden haar wel zeer.
Lekker laten staan. ;)

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 16:20

kelly en lientje:gevaarlijke situatie`s wil ik dus ook voorkomen.
Ben nog nooit van een paard afgevallen en er zijn wel eens momenten dat ik dacht,daar ga je!Maar gisteren legde ze de oren platter dan plat en ze keek om naar mij.Ik zou nu dood zijn als blikken konden doden.Vervolgens maakte ze haar rug helemaal bol.
Het klinkt zo suf zo :j ,maar je kent je paard gewoon.Na die aanval van van de week was ik er deze keer bang om af te gaan en dat ze dan zich zou omdraaien en me een trap na te geven. #)
Zoooo scary!
Dus voor ieders plezier stoppen we even met rijden :D

p.s de keer dat ze me beet heeft ze wel een tik terug gehad hoor.
En de aanval heb ik met zand schoppen kunnen stoppen :Y)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:34

Lief paard :D

Die van mij zijn ook wel eens chagerijnig maar dat mogen ze niet op mij uitleven!Ik laat ze bij de toekomstige vader staan,per slot van rekening is hij de schuldige :P O:)

:+