stijgeren !? HELP!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dimra

stijgeren !? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:22

ik heb ook een probleempje! weet niet meer hoe ik het anders moet doen! heb les in Bathmen maar 1 voor 1 weten ze het niet meer..

ik heb een engels volbloed.. van Samber.. pittig beest! als ik aan wil galloperen dan maakt ie eerst 2 hele grote en brede galop sprongen en daarna zakt die door zijn achterbenen heen en begint ie te stijgeren! ik vind het onzin om een fysio of wat dan ook erbij te halen want dit heeft ie nog nooit gedaan het is gewoon een soort van uit proberen! hoe kan ik hem hier van af krijgen??

ik heb geen zin in commentaar ik vraag alleen tips!;)

Groetjes melany

kazary

Re: stijgeren !? HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:23

Hoe weet jij nou dat het uitproberen is en geen uiting van pijn?

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:24

als je je paard voorwaarts houd kan hij niet steigeren, of heb je dit al geprobeert?
zeker straffen als je heel zeker weet dat hij dit alleen doet om je uit te proberen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:27

tip 1) vet en cursief is niet nodig
tip 2) 1 bericht is wel genoeg
tip 3) steigeren is met ei
tip 4) jij bepaalt niet of mensen commentaar mogen leveren. Als je dat niet wil, moet je geen topic plaatsen.

Maar nu wb je probleem.
Ik vind het erg knap dat jij kunt bepalen dat, omdat hij het nog nooit gedaan heeft, hij nergens last van heeft en het dus uitproberen is. Juist als het zomaar komt zou ik aan een fysiek probleem denken. Dat ten eerste.
Verder ben ik erg benieuwd wat je hebt geprobeerd om het op te lossen? Je hebt les, maar ze weten het daar niet meer, dus je zult wel eea geprobeerd hebben. Wat gebeurde er dan?
Verder nog wat vragen:
- doet hij het op beide handen?
- doet hij het ook met longeren?
- wat is een brede galopsprong?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:27

gelijk een andere kant optrekken zodat die wel zijn benen weer aan de grond moet doen
straffen zou ik het even niet je zegt wel het is geen uiting van pijn
maar hoe wil jij dat nu weten/voelen?
meteen afleiding vragen en de aandacht weer aan jou vragen
en vooruit met die hap

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:33

Lielle schreef:
tip 1) vet en cursief is niet nodig
tip 2) 1 bericht is wel genoeg
tip 3) steigeren is met ei
tip 4) jij bepaalt niet of mensen commentaar mogen leveren. Als je dat niet wil, moet je geen topic plaatsen.

Maar nu wb je probleem.
Ik vind het erg knap dat jij kunt bepalen dat, omdat hij het nog nooit gedaan heeft, hij nergens last van heeft en het dus uitproberen is. Juist als het zomaar komt zou ik aan een fysiek probleem denken. Dat ten eerste.
Verder ben ik erg benieuwd wat je hebt geprobeerd om het op te lossen? Je hebt les, maar ze weten het daar niet meer, dus je zult wel eea geprobeerd hebben. Wat gebeurde er dan?
Verder nog wat vragen:
- doet hij het op beide handen?
- doet hij het ook met longeren?
- wat is een brede galopsprong?

Tss in welke tijd leef jij?!
iedereen kan tegenwoordig toch in het hoofd van je paard kijken?! :+
*grapje niks onaardigs bedoeld maar zo kwam het bij TS wel over van duh ik kan dat weten wat mijn paard verteld me dat*
Nee even serieus dat vergat ik erbij te zetten, wat heb je al geprobeert en hoe weet je zo zeker dat het geen pijn is?
P.S ik vind het wel lastig lezen hoe jij (TS) je tekst hebt getypt met al dat dikgedrukt en weet ik veel

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:08

onley schreef:
gelijk een andere kant optrekken zodat die wel zijn benen weer aan de grond moet doen
straffen zou ik het even niet je zegt wel het is geen uiting van pijn
maar hoe wil jij dat nu weten/voelen?
meteen afleiding vragen en de aandacht weer aan jou vragen
en vooruit met die hap

dit zou ik zeker niet op eigen initiatief gaan doen, de kans is groot dat je hem om trekt en
dat jullie samen ten val komen.
wacht even de fysio af of laat hem voor de zekerheid even checken door een goede dierenarts,
zadelmaker en/of tandarts. als je al die mogelijkheden hebt uitgesloten kan je verder kijken.
succes

ggit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:17

doet ie het met longeren of los ook? als ie nog jong is, is het misschien nog een evenwichtsprobleem. maar als ie altijd braaf aangaloppeerde en nu opeens niet meer, kan het juist iets fysieks kan zijn (heb je onlangs met een ander zadel gereden?). dus eens met maaike-d: ik zou m maar eens na laten kijken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:58

Zoek een goede instructeur of paardentrainer, dit gaat heel vlug van kwaad naar erger, als je dit niet aanpakt.
Ik ga er hier dus wel vanuit dat hij gezond is natuurlijk. (das uiteraard de eerste vraag die je je moet stellen )

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:13

Als je zeker weet dat hij geen pijn heeft kun je heb dr doorheen proberen te rijden.
K weet niet meer wie het hier zei maar dr werd gezegt goed voorwaards houden en dan kunnen ze niet steigeren, Jammer maar helaas je kan hem voorwaards houden maar als die wilt gaat die toch wel.
K zou niet met je zweep tussen zn oren gaan slaan, of omtrekken.
De eigenaar van onze stal zei vorige keer dat je ipv een ei het beste een "waterbalon" kan vullen met water en een beetje vissengrind als je die op het juiste moment tussen zn oren laat klappen leert die dr misschien van, K zou het niet meteen zo proberen !

Doet die het echt alleen in galop? En als je hem longeerd doet hij het dan ook?
Heeft dr al een ander op gezetten want misschien geef jij onbewust de verkeerde hulpen voor galop door.
Probeer anders eens om zodra hij die 2 rare sprongen maak dus voordat die steigerd hem echt even goed naar voren te trappen. Weer terug nemen en weer proberen. etc etc..

En anders je even de galop laten voor wat het is en goed aan de rest van de basis gaan werken.
Of een andere instructeur zoeken die je wel verder kan helpen!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:17

Dimra schreef:

ik vind het onzin om een fysio of wat dan ook erbij te halen want dit heeft ie nog nooit gedaan het is gewoon een soort van uit proberen!

ik heb geen zin in commentaar ik vraag alleen tips!;)

en ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die hun paard niet ff door een dierenarts fysio en tandarts laten nakijken voor dat ze verder PRUTSEN !

owjaa en als je geen comentaar wil plaats dit dan niet ...

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:24

Het oor vastpakken wil ook wel eens helpen. Je hoeft er niet aan te trekken maar gewoon vasthouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:29

@ Ts.......... op het moment dat je echt hulp wil voor je probleem zou ik een nieuw topic starten........ misschien dat er dan mensen je willen helpen.

Maar met deze info, en deze toonzetting kan helemaal niemand wat.

Ik zou bijvoorbeeld willen weten hoe oud het dier is, welk niveau, hoe lang je hem hebt en welke andere problemen je hebt rijtechnisch of aan de hand

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:33

Met deze informatie kan je niks. Je schrijft helemaal geen karakter eigenschappen van je paard enz. Daarbij vind ik dat je het verplicht bent naar je paard toe om er minimaal een dierenarts bij te halen. Liever 100 euro kwijt dan je paard straffen voor iets waar hij niks aan kan doen.
Paarden kunnen niet praten he, dus je kan er beter mensen naar laten kijken die ervoor geleerd hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:35

ik heb altijd zo iets dat als een paard dit plotseling gaat doen, en zeker een ouder paard............. dan heb je al een hoop signalen gemist..... en dan is er altijd iets aan de hand

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:41

Ik zou indd eerst een fysio of kraker laten komen en als die er niks uithaalt dan kun je verder kijken wij hebben ook een 3 jarig paard dat ook erg steigert en is ook al naar een kraker etc. geweest. wij hebben een heulpteuge een gogue weet niet precies hoe je het schrijft maar daarmee kunnen ze niet steigeren.
Als je de hulpteugel n iet kunt vinden dan PB me maar even dan zoek ik wel een plaatje voor je.
Groetjes

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:44

Als hij het plots doet, zou ik toch even een dierenarts laten kijken of iemand met voldoende verstand van paarden. Doet je paard het ook aan de longe of op andere tijdstippen of is het enkel wanneer je hem in galop zet?
Ik zou uitzoeken of het niets lichamelijks is en als dat niet het geval is en hij je dus aan het testen, zou ik hem gewoon goed doorrijden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:39

TS doet de opleiding paardenhouderij en ze adverteerd ook om paarden in te rijden en verder door te rijden, dit kan ze in 2 weken tijd :D
Dan moet ze toch ook weten dat een paard niet zomaar zonder reden gaat steigeren en door de achterbenen zakt???

edit; typo
Laatst bijgewerkt door Storm op 23-01-09 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:55

Hij zakt door zijn achterbenen in galop, wat en hoe moet ik me dat voorstellen, te zwak om te galopperen, maar wel sterk genoeg om te steigeren?
Geeft hij dan aan dat hij niet kan onder springen, een balans probleem, zou dan toch duiden op een probleem in de lendenen.
Longeren met in uitjes, als hij dat wel aan kan, moet hij na een paar dagen soepeler en makkelijker kunnen lopen in galop.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:20

Ik denk niet dat hij werkelijk door zijn achterbenen zakt, maar gewoon gaat zitten zeg maar, om te gaan steigeren. Dat voelt als het wegzakken van de achterbenen.
In het andere topic (er was sprake van een dubbelpost) kwam Houstenfan met een belangrijk punt.
Het is goed mogelijk dat je het paard in de mond zit bij het aangalopperen.
Wat je kunt doen is een halster onder het hoofdstel doen en daar teugels aan maken. Dus met dubbele teugels rijden. Bij het aangalloperen zorg je dat je meer op de halsterteugels rijdt dan de gewone.
Doet hij het ook bij anderen?
En als je bv op een volte galoppeert?
Aan de longe? Als hij het bv niet aan de longe doet, is het een idee om er op te gaan aan de longe en dan geen teugels gebruiken zelf. Kijken wat er dan gebeurt. Als hij het dan niet doet, is het toch echt een kwestie van je paard in de weg zitten bij het aangalopperen.
Ook kan het niet je handen, maar je zit zijn. Als je in het zadel klapt, is dat ook reden tot protest na een paar passen.
Heb je wel eens geprobeert in verlichte zit aan te galopperen (en door te galopperen)?

Nooit in de weer gaan met waterbalonnen, tussen de oren slaan en weet ik het wat voor onzin, want dan ga je je op het steigeren concentreren en je moet gewoon blijven RIJDEN. Klap op zijn reet hooguit om hem voorwaarts te krijgen. Maar in de eerste plaats is het steigeren het gevolg van iets. En DAT moet gevonden en aangepakt, dan ben je ook van het steigeren af.
Misschien kun je je bij de volgende les laten filmen. Dan is alles heel helder. Als je je niet te kijk wilt zetten op bokt, kun je die ook per pm aan mij sturen. Ik ben niet van afkraken maar van vooruit helpen...

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:28

Flink tempo draven en steeds beetje meer zodat hij vanzelf in de galop rolt en hand naar voren houden
Hij is waarschijnlijk toch bang geworden van te veel teugel.
Als hij in galop is goed naar voor rijden

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:46

supercool om zelf aan te modderen en al la char (het medium) zelf te weten dat een paard denk:'' laat ik mijn baas irriteren en steigeren"!!
Zo denkt een dier niet, een dier werkt volgens actie = reactie. Alleen de mens is in staat iemand een hak te zetten uit eigenbelang.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:19

100% engelse volbloed maar de vader is de brave Samber????
Onze eigenste beste KWPN Samber???

Sorrie, maar is dit bericht wel gemaakt door iemand die in het laatste jaar zit van de opleiding paarden? Ik weet heel weinig van bloed en afstamming, maar Samber is KWPN en geen engelse volbloed, dat weet ik dan weer wel.
Hij vererft voornamelijk hele beste en bovenal goedmoedige paarden, dus als jouw Samber zich gedraagt als een lastige stoute puber( profiel) dan zou ik hem zeker eens laten nakijken op school!

Steigeren, bokken met aanspringen duidt in mijn boek op pijn of onzekerheid, dus eerst de pijn uitsluiten!

fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:35

De PIJN wordt toch in de meeste gevallen veroorzaakt door de ruiter
te veel hand = pijn in de mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:57

amondi schreef:
100% engelse volbloed maar de vader is de brave Samber????
Onze eigenste beste KWPN Samber???

Sorrie, maar is dit bericht wel gemaakt door iemand die in het laatste jaar zit van de opleiding paarden? Ik weet heel weinig van bloed en afstamming, maar Samber is KWPN en geen engelse volbloed, dat weet ik dan weer wel.
Hij vererft voornamelijk hele beste en bovenal goedmoedige paarden, dus als jouw Samber zich gedraagt als een lastige stoute puber( profiel) dan zou ik hem zeker eens laten nakijken op school!

Steigeren, bokken met aanspringen duidt in mijn boek op pijn of onzekerheid, dus eerst de pijn uitsluiten!

In de eerste plaats staat er nergens dat het 100% Engels Volbloed is, dat maak jij er van, en in de tweede plaats is Samber half Engels volbloed (vader is Engels Volbloed Pericles). Als de moeder een Volbloed is, krijg je dus een driekwart Volbloed. Dit vele Volbloed bloed kan nu best eens zorgen voor iets meer pit. Tenslotte is niet alleen de hengst verantwoordelijk voor hoe een veulen wordt. Daarbij zit trouwens ook nog menselijke inbreng. Ik vind het een beetje vreemd om uitsluitend naar vaderpaarden te kijken.
Verder daat er nergens dat het paard verder niet braaf is, het heeft alleen een probleem van steigeren na het aangalopperen. Bokken verzin je er even zelf bij.

Ik heb geen idee waarom zo aanvallend gereageerd wordt.
Er lezen meer mensen mee die wellicht iets hebben aan tips, maar niks hebben aan aanvallen op de TS...
Dat verpest alleen maar een topic.
Het minste wat je kunt doen als je post in een topic op praktijkproblemen rijkunstig, is met een advies te komen.
Het onderwerp is steigeren na aangalopperen.