Paard schopt naar andere paarden tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Petra83

Paard schopt naar andere paarden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:53

Ik heb een KWPN merrie en sta daarmee op een pensionstal. Natuurlijk komt het dan wel eens voor dat we met een aantal mensen en paarden tegelijk in de bak zijn. Dan heb ik vaak een probleem!

Mijn paard wordt namelijk heel erg boos op andere passerende paarden. Ze maakt zich 10 cm groter, kropt zich helemaal op en neemt dat het liefst een spurt om ze aan te vallen of te schoppen. In bepaalde situaties doet ze het erger als in de andere. Als het andere paard stapt zal ze het niet zo snel doen, maar wel bv als ze in draf en galop langskomen. Ook loopt ze liever niet tussen het paard en het schot. Daarnaast doet ze het bij bepaalde paarden erger bv. bij grote imposante ruinen en niet bij lieve slome merries.

Wanneer ik het paard gepaseerd ben, en een bak rondje voor me zelf heb is er niets aan de hand, al bouwt ze dan wel veel spanning op. Ook is het erger als ik bv met 4 andere combinaties rijd ipv bv.1.

Als ik alleen aan het rijden ben is er niets aan de hand.

Op stal is ze ook heel boos als er een ander paard passeert. Ze hapt dan soms in de haar staldeur.

Naar mensen is ze hartstikke lief.

Op dit moment geeft ik haar veel been en rijd voorwaarts tijdens het passeren. Wanneer ze heel boos doet drijf ik haar extra naar voren. Als ze alleen boos kijkt negeer ik het gedrag. Wie heeft er een oplossing: straffen tijdens het rijden, negeren?

Laura0303

Re: Paard schopt naar andere paarden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:58

Ik heb geen idee wat de juiste oplossing is. Mijn vorige pony deed dat ook. Hij heeft wel eens een meisje in het been gehapt, terwijl dat voor die andere pony bedoelt was. Ook sloeg hij altijd naar andere paarden. Ik denk dat je dit best mag straffen. Neem een zweep bij de hand en als hij zo boos wordt tijdens het passeren, tik je hem op de hals en zeg je boos Ehh of pas op.
Succes!!

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:04

Het moet gewoon afgestraft worden :)
In de wei mogen ze het zelf uitzoeken, maar als jij erop zit mag het níét.
Gewoon een tik + stem en weer doorrijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:44

Mijn paard is hengtig en moet dan niks van vreemde paarden in de bak hebben. Ze kijkt dan gigantisch lelijk en loopt te dreigen. Als ze te dicht op haar kont gaan lopen mept ze ook.
Ik negeer het lelijk doen. Maar rijdt der wel flink voorwaarts en soms gebruik ik mijn stem daar ook bij.
Ik waarschuw ook altijd de mensen die in de bak rijden.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:51

oeps.. ik heb ook zo'n tru*t staan :o :D
ja sorry kan het niet anders zeggen..
ik merk aan der oren en der super boze houding altijd al als er een paard binnen de afstand van ..uh 3 meter ofzo aankomt rijden :o ..
laat staaaaan als ze vlak langs haar komen.. oeiii
soms dreigt ze alleen, soms zwaaien haar achterbenen ook een tikkeltje uit helaas :o .
ben er niet blij mee maar der een flinke tik ofzo geven helpt geen zier..
ze doet wel van 'oeps baas' maar blijft dit gewoon doen..

ik vind het meest vreemde eraan dat ik geen idee heb waarom ze dit (ineens) doet? er is echt geen enkele reden voor. ze is gewoon een draak denk ik dan maar?!

gelukkig rij ik altijd bij mij op stal met mn vriendinnen in de bak dus die zijn eraan gewend..maar zit wel eens te geinen (terwijl het natuurlijk verre van grappig is) dat ik niet alleen een rode strip om der staart moet doen als ik ooit ergens anders ga rijden, maar ook een rode strip om der achterbenen, om mijn rug en aan der zadel ;zo'n chagerijn is het soms :o

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:34

Als je zo de antwoorden leest, vind bijna iedereen het een bij een paard horende zaak, dat is het dus eigenlijk niet dit is negatief gedrag , dat eigenlijk in hoofdzaak ontstaat door onze manier van paarden houden; afgeschermt op stal, alleen even in de paddock of longeerbak, bijna alleen rijden in de rijhal of met een heel beperkt aantal mensen, wanneer ze dan toch eens op de weide mogen, worden ze ook daar alleen gezet, ......... Paarden zijn in wezen dieren die in groep leven, heel sociaal, en met een heel duidelijke rangorde, ..... dit is dus het resultaat van een ......gebrek in de opvoeding van het paard.
Persoonlijk vind ik wel da je de anderen mag/moet informeren dat jouw paard stampt, maar je mag er niet van uitgaan ik heb het gezegt ze moeten maar weg blijven, nee jouw paard is fout niet de anderen, het is dus aan jou achteraan te rijden of er voor te zorgen dat zoiets zo veel mogelijk vermeden wordt.

Gebeurt het toch , dan onmiddelijk reageren, eventueel een tikje extra aan het werk zetten, kleine voltes ( mag gerust 2 a 3 maal rond) zoveel mogelijk de aandacht van het paard bij jou en het werk trachten te houden, als dit je zou lukken ok dan is het moment aangebroken da je dus net die gevaarlijke situaties zou moeten gaan opzoeken, een beetje uitdagen eigenlijk, goed voorwaarts, en met alle aandacht naar het werk toe, bij het minste negatief teken van je paard dadelijk reageren, maar ook als het goed lijkt te gaan niet krampachtig de teugels vasthouden, je moet hem als het goed lijkt te gaan toch belonen, en belonen is teugeldruk zo minimaal mogelijk houden.
Uiteraard als je die gevaarlijke situaties zou gaan opzoeken , alleen in afspraak met de anderen natuurlijk.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 14:50

dat vind ik ook een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd..
snap dat het niet wenselijk is dat een paard dat doet maar oplossen met kleine voltes te gaan rijden?
ik nodig je echt van harte uit om dat met mijn pony te komen proberen maar ik denk niet dat dat de oplossing is..
mijn pony dreigt niet altijd (tis eerlijk gezegd maar net hoe der pet staat of ze het kreng uit gaat hangen :o ) maar ik kan haar nog zo aan het werk zetten of een klap geven op het moment dat het gebeurt maar daardoor denkt ze echt niet..oh ok, dan doe ik het maar niet.

En ik vind het ook niet echt een eerlijke manier om haar op het moment dat ze dreigt naar een ander, een harde mep te verkopen (een tikJE haalt namelijk zoiezo niets uit )> die gebruik ik als ik iets wil verduidelijken met rijden)..
en waar werkt volgens jou het beste; schouder? kont? of tussen der oren misschien :o ?

nou stel ik het heel plat maar ik snap heus wel dat het dus niet wenselijk is dat een paard/pony niet doet, maar lijkt me dat de ruiters die erop zetten echt wel proberen om het te laten ophouden (ofwel door mep ofwel stemverheffing ofwel flink doorrijden)..

ik merk dat dat in theorie goed klinkt maar in de praktijk echt niet altijd werkt.

ALs een hond niet zo aardig is naar andere honden toe (om het maar even netjes te zeggen) houd de baas daar toch ook rekening mee.. lijkt me dat het dan ook niet helpt als je ineens een balletje gaat gooien om hem af te leiden?

maar ik kan er naast zitten hoor..vind het alleen een beetje kort door de bocht om te zeggen dat het simpelweg aan de opvoeding ligt ;) . er zullen gevallen bijzitten waarvan het bijv een gewoonte is geworden en op het moment dat de ruiter streng optreed dat het klaar is met de pret, maar toch niet in alle gevallen..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:06

Toch denk ik inderdaat wel dat het zo is hoor, dit is duidelijk verkeerde opvoeding, en getolereerd verkeerd gedrag.
Ik wijs niet met een boze vinger naar jou, nee echt niet, maar het is wel nu jouw taak, er iets aan te gaan doen, dat wel.
Je haalde daar dat voorbeeld aan van die hond, tja idd , das net hetzelfde toch, er zijn er zo velen ik weet het maar ook bij die honden is dit , verkeerd aangeleerd gedrag, verkeerde opvoeding dus, als je bij een professionele stal voor hondentraining gaat kijken , ga je dit gedrag ook niet tegenkomen, het is daar gewoon ondenkbaar dat de dieren daar zo zouden gaan doen.
Maar ik weet het natuurlijk ook wel , nu zit je wel met deze situatie en het is er wel, dus hoe het aanpakken, das een andere zaak.
Je mag me verder privé contacteren, als je niet te ver af woont wil ik zeker de uitdaging aangaan hoor, je kan hem ook in opleiding bij me plaatsen voor een maandje, leert hij nks dan betaal je ook niks, enkel stalgeld. dan heb ik een maand voor niks gewerkt.
Ik versta ook wel dat je je aangevallen voelde , dat was zeker niet de bedoeling, maar dat wil niet zeggen dat ik fout ben.

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 16:25

Mijn paard gaat zomers met alle merries (10 merries) van de pensionstal de wei in van smorgens 7:30 - 14:00. En dan doet ze het ook gewoon.

Ik begrijp zeker dat het mijn probleem is en niet die van anderen die bij mij in de bak rijden. Moet wel eerlijk zeggen dat ze nog nooit echt geschopt heeft maar alleen maar dreigt.

Ik rijd nooit met een zweepje, maar zou dat inderdaad eens proberen om een tikje op der hals te geven. Nu verhef ik altijd duidelijk mijn stem.

AmAndA1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:28

In iedergeval even een rood lintje in de staart zodat iedereen er rekening mee kan houden en bij haar achterkant uit de buurt blijft (of werkt dat niet meer zo, ben tenslotte ook al bijna 30)

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 16:32

Op stal kennen ze mijn merrie allemaal, dus daar hoeft het niet. Ben ik op andere terrein heb ik altijd een lintje in de staart. Daarnaast heb ik altijd reservelintjes in poetsdoes e.d.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:36

Het paard wat ik rij doet het ook af en toe, bij sommige paarden. Ookal staat dit paard ook met meerdere paarden in de wei in de zomer, en staat het in een stalgang met veel paarden om zich heen. Als ik hem straf voor zijn gedrag heb ik het gevoel dat ie dan expres naar achter gaat trappen, hoewel hij het anders misschien niet doet. Dus daarom tik ik hem maar niet bij. Ik ga wel ff tegen hem kletsen als ik zie dat er iemand langs komt.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:19

Ken heel veel merries die dit doen en geen flauw idee of je het überhaupt op kunt lossen..

Wat ik zou proberen (GEEN idee of het werkt) is ervoor zorgen dat ze 300% op jou let. Niet alleen als iemand langs je rijdt, maar de hele tijd. Probeer ervoor te zorgen dat ze zo veel moet doen, denken, concentreren dat ze geen seconde de tijd heeft om naar een ander paard te kijken. Allerlei oefeningen achter elkaar, overgangen etc. Geen 5 meter niks doen, maar de hele tijd achter elkaar aan het werk houden.

Ik denk wel dat je dit op moet bouwen en niet in één keer een uur van haar kunt vragen.

Laat je t even weten als je een oplossing het gevonden? Ik denk dat heel veel mensen met dit probleem kampen.

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:40

Het lijkt me niet zo vanzelfsprekend om dit probleem zomaar af te bouwen of op te lossen. Je zegt zelf dat het beter is als er maar 1 paard ipv 4. Dus mss kan je dan proberen om eerst altijd met 1 paard erbij te rijden en dan alles weer op te bouwen. Maar dat is natuurlijk makkelijk gezegd want op een pensionstal rijdt iedereen wanneer het hem/haar uitkomt. Toch ga je ervoor moeten zorgen dat je kordaat bent en je paard goed doorrijdt als je voelt dat hij wil aanvallen of dreigen.
Als je iemand op stal kent die een braaf paard heeft, tracht daar dan eens mee af te spreken en laat die bij jou in de buurt rijden. Dus niet er bijvoorbeeld pal naast maar met wat afstand tussen jullie in.
Alle, het zijn maar enkele ideetjes want het zal waarschijnlijk even duren eer het betert.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:56

aeolusnr1 schreef:
Als je zo de antwoorden leest, vind bijna iedereen het een bij een paard horende zaak, dat is het dus eigenlijk niet dit is negatief gedrag , dat eigenlijk in hoofdzaak ontstaat door onze manier van paarden houden; afgeschermt op stal, alleen even in de paddock of longeerbak, bijna alleen rijden in de rijhal of met een heel beperkt aantal mensen, wanneer ze dan toch eens op de weide mogen, worden ze ook daar alleen gezet, ......... Paarden zijn in wezen dieren die in groep leven, heel sociaal, en met een heel duidelijke rangorde, ..... dit is dus het resultaat van een ......gebrek in de opvoeding van het paard.
Persoonlijk vind ik wel da je de anderen mag/moet informeren dat jouw paard stampt, maar je mag er niet van uitgaan ik heb het gezegt ze moeten maar weg blijven, nee jouw paard is fout niet de anderen, het is dus aan jou achteraan te rijden of er voor te zorgen dat zoiets zo veel mogelijk vermeden wordt.

Gebeurt het toch , dan onmiddelijk reageren, eventueel een tikje extra aan het werk zetten, kleine voltes ( mag gerust 2 a 3 maal rond) zoveel mogelijk de aandacht van het paard bij jou en het werk trachten te houden, als dit je zou lukken ok dan is het moment aangebroken da je dus net die gevaarlijke situaties zou moeten gaan opzoeken, een beetje uitdagen eigenlijk, goed voorwaarts, en met alle aandacht naar het werk toe, bij het minste negatief teken van je paard dadelijk reageren, maar ook als het goed lijkt te gaan niet krampachtig de teugels vasthouden, je moet hem als het goed lijkt te gaan toch belonen, en belonen is teugeldruk zo minimaal mogelijk houden.
Uiteraard als je die gevaarlijke situaties zou gaan opzoeken , alleen in afspraak met de anderen natuurlijk.

pffffffffffffffff krijgen we dit weer 8)7
mijn pony komt gewoon buiten, in de zomer 24/7 op het land en en in de winter zolang het licht is.
en mijn pony is ook zuur naar andere paarden.
volgens mij is het gewoon dominant (vooral merrie gedrag :+ )
afstraven lijkt mij niet echt een goeie reactie omdat ze dat dan mischien weer negatief in verband brengen met dat andere paard.
hoe je het wel moet oplossen weet ik ook niet, zou inderdaad gewoon gas geven.
maarja of dat dan weer de oplossing is.
ik hou het hier in iedergeval even in de gaten :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:06

Ik had zelf zo'n merrie, (heb haar nog steeds maar nou is ze niet meer zo^^) die deed het ook naar de spiegels in de binnenbak:p
Met buitenrijden was het nog erger en dan trapte ze echt bij te dicht naast haar inhalen!
Te dicht achter op d'r kont vindt ze nog steeds niet leuk, maar dit mag vind ik.

Overigens is dit heel normaal paardengedrag!! Paard komt ongevraagd in haar ruimte! Afstraffen vind ik dus niet van toepassing (al helemaal niet dmv zweepje)!

Ik heb elke keer gewoon met een duidelijke (niet boze, maar neutraal ferm eigenlijk:P) stem elke keer als ze lelijk keek/deed: "Nee" gezegd. En meer niet. Verder gewoon goed voorwaarts rijden (als ze hard gaan kunnen ze niet trappen) :)

Verder zou ik ook niet de drukste tijden uitzoeken, want zo lok je het natuurlijk wel uit!

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:35

Mijn ex-draver had hier ook erg veel last van, Ik ben Carroussel-lessen gaan doen. In het begin heel voorzichtig naast een grote rustige Fries (die kon de trappen wel opvangen i.p.v. andere heethoofden) en rustig aan steeds meer paarden eromheen, 1 ervoor 1 erachter enz.
Nu heeft hij nog steeds wel eens acties maar het is steeds minder geworden.
Dus mijn tip is om gewoon eerst je paard goed aan het werk te zetten en dan rustigaan een paard er naast te laten lopen op 2m afstand en steeds iets dichterbij laten komen en heel veel belonen, bij mij heeft het geholpen.

Succes!!!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:11

Merrie tik? Ik herken het wel. Die van mij moppert ook, ik voel en zie het aankomen. Meestal waarschuw ik haar en dan blijven de benen aan de grond :+

Ze mopperen omdat er een paard in hun ruimte komt of dreigt te komen. Mopperen mag wat mij betreft wel, als het te erg word wend ik af en zoek de rust even op. Een beetje mopperen negeer ik. Op het ene paard reageert ze meer dan op andere. Dit gaan oefenen met andere zou voor mijn paard niet werken (kost neuzen vrees ik). Ze stelt prijs op haar eigen ruimte. In de wei moppert ze niet. Wat logisch is want dan kan ze zelf kiezen om weg te lopen.

Mijn ervaring is dat sommige mensen ook wel erg dichtbij langs rijden. Dat doen de meeste maar 1x omdat ik dan iets te hard zeg zeg 'wel lief doen!' Voor de mensen die blijven volhouden steek ik mn zweep uit. Natuurlijk, mijn paard, ik moet er voor zorgen dat ze zich gedraagt maar heel dichtbij passeren is ook niet echt handig. En als je een beetje verstand hebt hou je ook een gezonde afstand. met autorijden plak je toch ook niet! Ook de veel gehoorde opmerking als je vraagt om ruimte (bv met aan de hand passeren) 'die van mij doe niks' antwoord ik standaard 'nee, maar die van mij wel'

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 11:01

Zweep erbij,
een duidelijk laten merken dat wie de baas is.
Laten merken dat ie het niet moet doen.

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:32

Idd, zou ik ook doen.

Je moet echt laten weten wie de baas is!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:00

Heb al eens een tijdje los en grondwerk gedaan?
Probeer wat meer leiderschap en vertrouwen van en over het paard te krijgen, in principe hoeft ze dan niet in de verdediging te gaan met andere paarden erbij.
Het kan zomaar zijn dat dit een heel dominante merrie is en jij geen juiste leiding geeft, of het is een angstig dier dat gewoon heel erg in de verdediging gaat, maar dan is het ook jou fout dat ze het doet, als het dier je vertrouwt zal ze het ook niet doen met andere paarden erbij, wees heel geconcentreerd als je met haar rij, want denk dat je nu bezig ben als er andere in de bak zijn om ze te ontwijken, maar dan ben je de concentratie naar je paard toe kwijt, laat het dier zien dat jij leid en dat ze jou kan vertrouwen , dat vertrouwen geef je niet als je steeds op andere let en bang bent dat ze trapt.
Doe voor het rijden eens wat serieus los en grondwerk en spreek eens af met de mede ruiters dat zij een keer met rijden heel erg op jou letten en jou ontwijken zodat jij heel geconcenteerd met het paard bezig kan zijn en wat ze dan doet.
Zal niet in 1 x lukken, maar als je dit een paar keer herhaalt en gewoon lekker samen met het paard in een cocon gaat rijden, echt 1 met je paard worden , dat het dan echt minder zal worden, heb vertrouwen en respect , dan zal ze jou ook vertrouwen en minder boos gaan reageren.
Probeer het zeker niet met zweep op te lossen, denk juist zeker als het een dominant dier is je het daar erger mee maakt.

xTezza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:15

Probeer haar op een rustige en duidelijke manier te zeggen dat je dat niet wilt. Misschien kun je er wat mee oefenen, door bijvoorbeeld eens met dr gaan rond te lopen met halster en touw. Zodra er een ander paard langskomt stop je en probeert haar in bedwang te houden dat ze niet gaat schoppen o.i.d. naar het andere paard. Als ze dan rustig blijft beloon je dr. Ik weet niet of het zal helpen, ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee. Maar dat is wat ik zou doen. Succes ermee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:59

Ik apprecieer niet dat mijn paarden bijten of slaan, niet naar mij, niet naar andere mensen en niet naar andere paarden als ze bij mij onder het zadel of aan de hand zijn. Doen ze het wel, dan krijgen ze een hele beste knal. Zuur kijken, oren plat, mag allemaal, maar daadwerkelijk uithalen vindt de baas niet ok :n

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:12

Ik heb een ruin die er ook wat van kan.
Als hij in zijn stal staat en iemand loopt met zijn paard langs zijn stal, dan vliegt hij met open mond de tralies in.
Staat hij met andere paarden in de wei dan wordt het een slagveld, hij staat nu voor de veiligheid van anderen en zichzelf alleen, er staan wel paarden naast hem, maar ook dat is niet zo'n sucses.
Onder het zadel is hij vreselijk zuur naar andere paarden die ons passeren, tot nu toe is het alleen bij dreigen en gillen ( ja hij gilt als een merrie) gebleven.
IK heb hem bijna een jaar en moet eerlijk zeggen dat zijn gedrag nu wel iets beter is naar andere paarden toe, maar hem vertrouwen met andere paarden nee dat kan ik niet.

Als hij dreigt te meppen ( ohz) dan verhef ik mijn stem dit werkt 9 van de 10 keer voldoende, werkt het niet dan maakt hij kennis met mijn hakken.
Hoe hard ik hem ook aan het werk zet en hem probeer af te leiden hij blijft dreigen en zuur reageren op paarden in zijn nabije omgeving.

Ik weet dat een paard een kuddedier is, maar die van mij komt in maart aan huis te staan en zal alleen blijven staan,
in eerste instantie wilde ik er een maatje bij voor hem maar op aanraden van de da doe ik dit niet.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:14

aeolusnr1 schreef:

Dit vond ik best grappig , aangezien mijn paard al heel haar leven dag in dag uit met maatjes op de wei staat en gewoon is aan andere dieren in de piste, en ook zo n trut is in de bak ( op de wei trouwens ook)