Voor het eerst met een hackamore rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dominica

Voor het eerst met een hackamore rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:51

Hallo,

Ik zou me willen inschrijven voor een ruitervakantie. Bij de beschrijving lees ik echter dat er met een hackamore gereden wordt. Is dit iets waar je ervaring mee moet hebben vooraleer je buitenritten maakt, of is de manier van rijden hetzelfde als met een halster met bit waar ik tot nu toe gewend ben mee te rijden.

Alvast bedankt,

Domi

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:25

Wel mssn ja en mssn nee, kan dat uit jouw gegevens hier niet afleiden.
Ik zal het even een beetje proberen uit te leggen, het betreft hier al zeker een manier van rijden zonder bit, das al iets dat zeker is.
Deze vorm van rijden moeten we gaan zoeken bij de indianen - mexicanen - .... die hadden een soort hoofdstel met een soort harde lus die over de neus werd gehouden met onderaan teugels eraan vast geknoopt het betreft hier de " Bosal " ( indian Bosal ) maar daaruit is eigenlijk een heel ander soort van neus besturingsbit ontworpen de " mechanische Hackamore " dit is een soort halster met aan beide zijden een metalen stuk waar een soort neusbrug op staat, en onderaan de teugels, het ziet er een beetje westernachtig uit maar dan zonder bit.
Maar die 2 namen worden in Amerika een beetje door elkaar gebruikt ( de Bosal - Hackamore ) het werkt allebei op de neus , is ook allebei zonder bit , maar de werking is toch totaal anders, met die mechanische variant " de Hackemore " kan je ook echt veel meer kracht zetten, hier moet je toch wel een beetje mee opletten toch , maar das natuurlijk met een bit ook zo.
Het is een beetje een ander gevoel, om met die dingen te rijden, maar als de paarden het een beetje gewend zijn zal dit zeker niet echt een probleem opleveren hoor, het is een beetje anders, maar dat zal natuurlijk daar ook net het opzet zijn, proberen dus hé.
Voor sommige paarden die een beetje een probleem hebben met het bit te accepteren kunnen die dingen een oplossing bieden.
Ikzelf train een jong paard eerst op een gebroken trensje, dan een indian-Bosal, dan weer terug het trensje, en dan naar het westernbit toe.
Is het beter ????? Neeeee het is gewoon anders, komt ook uit vroeger tijden, en ander land.
das met de zadels ook zo he, Engels zadel, een amerikaans westernzadel, een braziliaans westernzadel, een australisch stockzadel, een spaans zadel, zet ze maar eens allemaal naast elkaar , de verschillen zijn heel groot, ze worden allemaal nog steeds gebruikt , das wat jij leuk vind hé.
Proberen dus , veel plezier .

troi

Re: Voor het eerst met een hackamore rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 07:03

En ongetwijfeld zullen ze je goed voorlichten over wat wel en niet te doen. Je bent vast niet de eerste die nog nooit met een hackamore heeft gereden.

Dominica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:39

Bedankt voor jullie antwoord !!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:32

Je moet gewoon met zachte handen rijden, beseffen dat de inwerking feller is dan als je gewoon aan eeen halster met teugels rijdt.
Want in tegenstelling tot het halster dat alleen op de neus drukt, knijpt een hackamore feitelijk de kaken op elkaar EN drukt achter de oren bij inwerking.
Dus niet iets om constant stevig contact mee te hebben en ook niet iets om erg aan te gaan trekken.
Ik zeg altijd "rijden alsof je teugels van wol zijn".
Er kan iets spanning op, en altijd geleidelijk, nooit bruusk. Overigens maakt de lengte van de scharen, en de breedte van de neusriem, en hoe strak hij zit, en hoe hoog, erg uit hoe scherp de inwerking is, maar het principe is voor alle mechanische hackamores hetzelfde, knijpen op de kaken en druk achter de oren.

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:56

Als je met zachte hand rijd, is het rijden met hackamore geen probleem!