Inrijden van pony met gecombineerde neusriem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Amy_

Inrijden van pony met gecombineerde neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:33

Haaii Iedereen,

Ik ben een pony aan het inrijden, dat gaat tot nu toe supergoed.
Ik heb m nu al een paar keer een hoofdstel opgehad, met een gecompineerde neusriem.
Nu zei laatst iemand dat je jonge pony's niet mag inrijden/berijden met twee neusriemen, dus dat de Sper-riem eraf moet..
Is dat zo?
Mijn pony doet daar namelijk helemaal niet moeilijk over, en ik heb zonder sper-riem het idee dat die sper-riem dus best nutteloos is..

En zoja, de sper-riem moet eraf:
Wanneer mag die er dan weer op?

Amy

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:40

Ik hoor steeds vreemdere dingen hier moet niet gekker worden.

Ik zou gewoon doen zoals je het al deed sperriem eromheen die verkomt dat hij zich aanwent de mond open te doen en houden. Je moet hem niet strak doen maar gewoon de vingers er tussen.

Vaak zie je dat ze met een lage neusriem worden ingereden dit is wel wat fijner voor het paard. Ook hier wordt verkomen dat ze zich aan leren de mond open te houden/doen.

Ikima

Re: Inrijden van pony met gecombineerde neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:44

Wat een onzin, heeft die persoon ook gezegd waarom je geen sperriem moet gebruiken bij een jonge pony? Als die pony de sperriem accepteerd moet je het gewoon gebruiken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:46

eigenlijk is het meer het model, de één heeft een engelse een ander heeft een duitse nog een ander de gecombineerde dan nog een mexicaanse, en in de western hebben ze er gewoon geen neusriem, als je maar oplet dat je het niet echt als een soort spanvijs, een soort klem gaat gebruiken maakt het eigenlijk niet zo heel erg veel uit.
Zeker bij een jong paardje niet te vast doen.
Zelf train ik paardjes eerst aan het bit wennen ( gewoon enkel gebroken watertrensje ) dan inrijden met hetzelfde, dan af en toe overschakelen naar een Bosal ( indian ) en nadien weer op trens of correction bit.
Ieder heeft een voorkeur, en het is zeker niet zo dat het éne echt beter is dan het andere.
Denk alleen dat de ruiterhand hier het meest moet opletten hoe het gebruikt word, altijd letten op respekt voor het paard.

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:46

Die kan je gewoon gebruiken... heb dat nog nooit gehoord!
Zelfde als wat Prisca zegt eigenlijk.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:54

Tja, vond het ook al raar klinken.
Dankjulliewel voor de reacties, ik blijf de sperriem gewoon gebruiken;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:08

sperriem inderdaad blijven gebruiken maar...
over het algemeen zegt men dat je ze beter in kan rijden met de lagen zgn engelse neusriem. Deze zou het bit beter op de plek kunnen houden dan de combi neusriem.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:03

Zeker bij jonge paarden/pony's een sperriempje gebruiken, of een lage neusriem.
Die jonge dieren zijn vaak nog een beetje friemelig in hun mond en tong, je moet voorkomen dat ze leren met hun mond open te lopen en/of tong optrekken/over het bit doen.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:24

volgens mij is dat echt onsin

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:25

Anoukk, waarom vind je het onzin en wat zijn jouw ervaringen dan?
Ik heb nl al meer dan 300 paarden zadelmak gemaakt cq ingereden en mijn ervaring is juist dat het beter is met een sperriem/lage neusriem.
Alleen maar neerkwakken dat het onsin is heeft niemand wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:57

Vaak worden paarden ingereden met een africhtings neusriem (onder het bit een lage neusriem dus). Die is bedoeld om het bit stil te houden in de mond. Jonge paarden zijn het niet gewent om een bit in hun mond te hebben vandaar een africhtings neusriem het bit blijft zo stil mogelijk.
De hoge neusriem bij een gecombineerde neusriem houd als het ware de kaken bij elkaar zodat hij de werking van het bit niet kan ontlopen. de sperriem zorgt ervoor dat het paard zijn mond niet kan openen. Doordat de hoge neusriem de kaken als het ware naar elkaar toe trekt gaat de mond van de pony open, maar dat 'staat lelijk' en daarom zit de sperriem eraan.

Bij jonge paarden is een africhtings neusriem het makkelijkst aangezien ze de druk om de kaken en het bit nog niet gewent zijn. Tuurlijk kan het ook met een gecombineerde neusriem maar vanuit het paard gezien is dat minder fijn.

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:56

Je hoort idd dat er vaak een lage (africhtingsneusriem) gebruikt wordt. Als je deze niet hebt kan ook gecombineerde ook hoor. Eventueel kun je de neusriem wat lager doen, maar de sperriem zou ik er echt niet aflaten!! Dan krijg je weer gedoe met mond open en tong over het bit. IK heb trouwens bijna al mijn paarden ingereden met gecombineerde neusriem, geen problemen, het is ook maar net wat je ze aanwend.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:29

Weet je wat je krijgt van een te lage neusriem ;) ? dit