Talitha en Bodyguard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Talitha en Bodyguard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 23:07

Hoi!
hier een filmpje van het rijden in het najaar, ik kreeg het steeds niet op youtube maar ben blij dat het er eindelijk op staat

Body is een 8 jarige ruin die ik nu al ruim driekwart jaar als mijn eigen bodyguard heb!
het gaat tot nu toe met ups en downs en ik heb door veel gedoe een tijd niet kunnen rijden maar imiddels zijn we weer aan het werk.
Er zijn wel wat dingen waarvan ik vind dat ze verbeterd moeten worden en ik zou graag commentaar willen op mijn filmpje.
we rijden geen wedstrijden maar ik kan wel zeggen dat we nu bezig zijn met wijken en schouderbinnenwaards om dat hij graag dingen wil leren.
Zelf ben ik een aantal maanden geleden voor de derde keer aan mijn rug geopereerd en dit zie je in mijn rijden helaas duidelijk terug.

http://www.youtube.com/watch?v=tw08oH-rFqI

mijn eigen punten zijn vooral ontspannen
en mijn handen moeten anders maar ik weet nog niet hoe!?
tips en suggesties zijn meer dan welkom!
ik hoop zo snel mogelijk een filmpje met nieuw beeld materiaal te kunnen plaatsen voor de vergelijking.
groetjes talitha

sharon_quiz

Re: Talitha en Bodyguard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:11

Heey!

Ik heb het filmpje gezien en je hebt een leuk paard! In draf en galop vind ik dat hij kort loopt. De achterhand mag wat actiever en er meer onder. Zijn halshouding is wel netjes, maar ziet er een beetje "standaard" uit. Kun je tijdens het rijden hem af en toe wat lager, dieper, ronder of een keer hoger instellen? Het lijkt namelijk een beetje zijn houding en niet de jouwe.

Jouw houding vind ik netjes, mag inderdaad iets meer ontspannen en je handen moeten hoger en dichter bij elkaar, dat zal het plaatje mooier afmaken.

Veel plezier verder met je paardje!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:19

Ik vind idd ook dat hij in draf wat kort loopt achter, en ben benieuwd hoe hij loopt als hij wat meer bij elkaar gereden wordt. Ik vind namelijk dat je nu je teugels vrij lang hebt, en dat hij idd zelf zijn houding kiest. Daardoor ziet het er een beetje uit alsof hij alles op zijn gemakje doet en jij weinig hebt in te brengen. Ik denk ook dat het goed is om veel meer te schakelen en overgangen te rijden zodat hij meer op jou gaat letten en omdat zo ook zijn achterhand meer geactiveerd wordt. Wel fijn dat je eindelijk weer kunt rijden!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:25

Ik vind het er erg fijn en ontspannen uit ziet, maar je mag hem best wat meer aan het werk zetten! Hij doet dit zo te zien met 2 vingers in zijn neus om het zo maar even te zeggen ;) :+ Dus lekker oppakken, wat zijgangen erbij pakken, verzamelen, verruimen. Verder veel schijnovergangen maken en tempowisselingen om hem wat ruimer te laten lopen. Balkes lopen is ook een goed idee. Ik vind je handen niet storend omdat ze heel rustig zijn, maar ik heb wel het idee dat hij hetzelfde blijft lopen als je je handen wat meer zou dragen. Veel succes nog met hem!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:31

haa 'mijn' filmpje!!! ziet er goed uit hoor maar dat heb ik toen wrss ook al vaak genoeg gezegd hij loopt lekker en over jouw handen vind ik denk ik ook niet enorm storend hoor... maar bo is gwn lekker stuk :P en hopen dat het na een paar ongelukjes wel weer goed komt en dat je nog enorm veel van hem mag genieten zolang je rug het natuurlijk toelaat...! want helaas is ook dat belangrijk ...

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 08:46

Ja mooi paard zeg :9 !

Ehm als eerste even een beroemde bokker opmerking: Waar is je cap ??! Je hebt wel een bodyprotector aan maar geen cap... Moet je zelf weten hoor, maaar...

Qua tip: tenen meer naar binnen ;)

Succes en sterkte met je rug!

loves_saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:34

Honeys schreef:
Ja mooi paard zeg :9 !

Ehm als eerste even een beroemde bokker opmerking: Waar is je cap ??! Je hebt wel een bodyprotector aan maar geen cap... Moet je zelf weten hoor, maaar...

Kijk, daar dacht ik nou ook al over na.. :o :P
Ik vind ook dat je hem wel wat meer aan het werk kan zetten. Het ziet er super leuk uit, maar allemaal een beetje te makkelijk.
Probeer zelf ook wat rustiger te zitten, het leek in de draf net of hij heel snel aan het draven was qua jou zit. Dat komt omdat hij wat kort loopt. Als je hem iets meer bij elkaar rijd, gaat hij vanzelf ruimer lopen, hiermee bedoel ik met name de achterhand.
Super leuke combinatie en ik vind het echt tof dat je nog zo doorzet terwijl je al 3x aan je rug bent geoperreerd!! :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:57

dankje wel dat vind ik heel fijn om te horen ik denk namelijk altijd dat ik hem te veel aan het werk zet maar ook nu blijkt weer dat hij niet van suiker is gemaakt dus ik moet hem inderdaad gewoon laten werken!
de reden dat ik daar nog zonder cap reed is omdat als ik val er hoe dan ook iets met mijn rug gebeurd dat het niet meer goed komt dus ik daar op dat moment nog al Poep aan had . inmiddels rijd ik al de hele winter weer met cap!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 20:49

Hij is rechtsachter in de pas een heel stuk korter dan linksachter. Ik had dit probleem met mijn paard ook, en dit kwam voort uit scheefheid. Probeer je paard recht te richten en zo de draagkracht in beide achterbenen gelijk te krijgen. Ik kan je nu al zeggen dat dat een tijdrovend process gaat worden: het verschil is namelijk erg groot.
Dus nee: niet meer gaan verzamelen: recht maken!

Verder valt het me op dat je een stoelzit hebt, dat je klemt met je knieën, dat je achteroverhangt en dat je je hakken optrekt.

Laat je knieën los: iemand die er naast loopt moet in draf en galop makkelijk een hand tussen je knie enhet zadel kunnen steken zonder dat er vingers worden geplet. Daarvoor zullen je beugels een eind langer moeten (2 gaatjes gok ik zo).

Het optrekken van je hak komt deels door het knijpen van je knie, maar ook deels door het feit dat je paard niet goed aan de hulpen staat.
Wat ik op het filmpje zag was dan ook een beetje saai. Rij je altijd zo? Zo ja: doe meer! Overgangen, figuren, zijgangen! Probeer elk bordje van de bak iets anders te doen met je paard: maak hem sensibeler aan de hulpen en durf iets te vragen! Volgens mij kan hij dat namelijk best; hij vind het zo te zien wel prima zo, lekker ontspannen z'n rondjes doen. Maar hoe lang blijft dat leuk? Probeer dus wat meer te varieren in het werk.

Klink allemaal weer negatief, maar jullie zijn een leuke combinatie samen. Ik weet zeker dat jullie, als je aan deze paar puntjes wat aandacht besteedt, nog een stuk verder kunnen komen samen.

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 09:11

Ik vind het er goed uit zien :)

Alleen vind ik dat je je handen veel meer mag gaan dragen.. wel ongeveer 10cm hoger dan dat je ze nu hebt. Daardoor gaat je paard zich meer dragen en kan je de achterhand er ook makkelijker onderrijden ( Dat deed ik eerst ook niet op mijn bijrijd fries, maar sinds ik met haar les en me handen mee ga dragen maakt het voor mij veel makkelijker om die achterhand eronder te rijden.. En geloof me dat is me een werk :+ )

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:58

Het ziet er mooi uit,
alleen in draf vind ik idd dat ie kort loopt.
met galop vind ik het nog wel mee vallen.
maar het kan ook gewoon liggen aan 'die ene keer'