Opnieuw berijden eigenaarspaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jlyyn

Opnieuw berijden eigenaarspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:05

Hoi ,
Ik ben 16 en rijdt reeds 8 jaar op verschillende manieren (jonge of oude paarden, dressuur of jumping, wedstrijd of losrijden,...)
Omdat ik echter opensta voor nieuwe dingen , ben ik op zoek gegaan naar een eigenaar om zyn/haar paard/pony te rijden.

Ik mag een 4 jaarse berijden. Maar ze staat byna een klein jaartje stil.
Ik heb het paard nog nooit gezien maar wil wel voor deze uitdaging gaan.

Ik ga alvast opzoek naar een trainer , maar hebben jullie tips ?
Ik heb namelijk geen ervaring met paarden die stil hebben gestaan.
Alles is welkom , kan tegen kritiek.
Alvast bedankt. ;)

Fem_daf

Re: Opnieuw berijden eigenaarspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:17

Ik denk dat je het beste toch eerst even kennis kan gaan maken met paard en eigenaar voor je op zoek gaat naar een trainer. Het moet uiteindelijk wel klikken tussen jullie alle 4, jij, paard, eigenaar en trainer.

4 jaar en een jaar stil gestaan. Ze is wel ingereden? Want waarschijnlijk is ze dan beleerd en daarna lekker een jaar de wei op. Gewoon weer rustig aan opbouwen, doen alsof ze nog niet beleerd is. Dus weer opnieuw beginnen, heerlijk!!

Je moet wel van jezelf weten dat je dit kan, t zou jammer zijn als het mis zou gaan met zo'n jonkie. Goede begeleiding is dus inderdaad heel verstandig!

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:25

Fem_daf schreef:
Ik denk dat je het beste toch eerst even kennis kan gaan maken met paard en eigenaar voor je op zoek gaat naar een trainer. Het moet uiteindelijk wel klikken tussen jullie alle 4, jij, paard, eigenaar en trainer.

4 jaar en een jaar stil gestaan. Ze is wel ingereden? Want waarschijnlijk is ze dan beleerd en daarna lekker een jaar de wei op. Gewoon weer rustig aan opbouwen, doen alsof ze nog niet beleerd is. Dus weer opnieuw beginnen, heerlijk!!

Je moet wel van jezelf weten dat je dit kan, t zou jammer zijn als het mis zou gaan met zo'n jonkie. Goede begeleiding is dus inderdaad heel verstandig!

ik ga zo gauw ik kan eens een kijkje nemen. Want het moet inderdaad klikken
Ze is ingereden , dus beleerd. ik denk dat ik ook wat ga afwachten wat de eigenaar precies van my verwacht.
Ik heb nooit eerder een paard beleerd , maar lees constant boeken en kyk voortdurend naar anderen die dit wel doen. ik kan er enkel van leren . en aangezien ik het echt zie zitten, zal ik zeer zeker m'n best doen. Dank voor de reactie !

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:37

Ik vind het in elk geval heel verstandig van je dat je van plan bent hulp te zoeken. Zo'n jong paard, dat is toch niet niks. Veel succes en plezier gewenst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:40

Ik zou gewoon rustig met de eigenaar gaan praten, en neem het niet te licht, je verpest er makkelijk dingen aan.

(en het leest nogal vervelend dat je steeds de 'ij' door n 'y' vervangt)

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 16:36

Ik zou je aanraden voorzichtig te zijn en je goed te laten begeleiden. Op die leeftijd kan je zoveel verkeerd doen bij een paard.
Het paard is dus zadelmak gemaakt en daarna weer een jaartje met rust gelaten als ik het zo begrijp. Dan moet je weer stap voor stap alles opbouwen en langzaamaan beginnen. Verwacht je dus NIET aan een paardje waar je meteen mee kan doen wat je wil en waar je bij wijze van spreken met een picobello proef uit je mouw schudt.
Ik zou je aanraden om nooit te overhaasten, rustig alles weer aan te leren, conditie op te bouwen en ook extra aandacht te hebben voor de zaken buiten het rijden. Omgang met andere paarden, op een wasplaats staan, hoe reageert ze op dingen buiten,...

Jlyyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 21:13

MdM schreef:
Ik zou je aanraden voorzichtig te zijn en je goed te laten begeleiden. Op die leeftijd kan je zoveel verkeerd doen bij een paard.
Het paard is dus zadelmak gemaakt en daarna weer een jaartje met rust gelaten als ik het zo begrijp. Dan moet je weer stap voor stap alles opbouwen en langzaamaan beginnen. Verwacht je dus NIET aan een paardje waar je meteen mee kan doen wat je wil en waar je bij wijze van spreken met een picobello proef uit je mouw schudt.
Ik zou je aanraden om nooit te overhaasten, rustig alles weer aan te leren, conditie op te bouwen en ook extra aandacht te hebben voor de zaken buiten het rijden. Omgang met andere paarden, op een wasplaats staan, hoe reageert ze op dingen buiten,...

Bedankt voor de tips .
ondertussen is beslist dat het paard verkocht wordt aan mensen die er veeeeel beter kunnen 'opleren' , als ik het zo mag zeggen.
Ben ondertussen naar die eigenaar geweest en moet nu een grote shetlander opleren. (gelukkig ben ik slecht 1m59)
Braaf beestje, groot verschil bij die 4jaarse. Lukt me wel , de eigenaar gaat me trouwens helpen en we nemen lessen.