Paard slaat compleet om..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Paard slaat compleet om..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:38

Na lang twijfelen toch maar een topic openen..
Ik heb sinds 9 maanden een eigen paard, een 7 jarige nrps merrie. Zij wil zich vaak erg aanstellen en ik verwacht dat dit niet zal veranderen, hier heb ik echter vrede mee omdat het niet in grote mate voorkwam. Zij heeft in juni stilgestaan vanwege een beenwond, en daarvoor heb ik problemen gehad met het voorwaarts houden. Dat is echter compleet opgelost met de komst van mijn nieuwe instructrice. Ik heb elke week les van haar en in de kerstvakantie heb ik privelessen van haar gehad.
Zij was toen ik haar kreeg heel dominant aan de hand, maar na mijn stalwisseling is dat compleet veranderd en is ze zo mak als een lammetje aan de hand. Het rijden slaat echter elke keer om.
Ik ben hard aan het werken aan de ontspannen, spierontwikkeling en rechtrichting. In de vakantie ging het allemaal heel goed en was ze erg braaf. We hebben al meerdere malen kleine dieptepunten gehad na hoogtepunten maar zijn daar altijd weer uitgeklommen..
Op het moment is het echter zo erg dat ik vorige week alleen maar rot heb gereden. Ik heb 2 dagen moeten longeren door tijdgebrek en hier was ze al redelijk ontstuimig, maar dat komt wel vaker voor (enkele bokken in de galop, wegschieten en een groter rondje willen maken). Ze heeft dus gewoon elke dag beweging gehad en het heeft niets te maken met energie te veel. Ik ben donderdag met een vrindin van mij 'gekke' dingen gaan doen. Slalommen, door balkjes heen en hek die open kon nagemaakt. Dit allemaal in stap en aangezien zij nogal opvliegerig kan zijn had ik al mijn enkelgebroken bit erin en mijn martingaal eraan. In stap begon de elende al, meermaals omhoog komen en staken. Hierna wilde ik nog even gewoon rijden en dit was helemaal een ramp, ze schoot alle kanten uit en ik kon geen rondje rijden zonder gekke sprongen, mijn stalhouder schrok er zelfs redelijk van omdat zij in stal etc zo rustig is. Ze vlieg om het minste door de bak heen en de enige reden dat ik blijf zitten is dat ik het al zovaak heb meegemaakt.. Ik dacht dat het misschien aan gebrek van afwisseling kon liggen en heb besloten de dag daarna met een rustig paard een korte buitenrit te maken. Hier was ze ontzetten drammerig en begon te bokken uit protest dat ze niet harder mocht, als we stilstonden kwam ze omhoog en het was dus geen pretje. Daarna heb ik haar nog een tijdje laten galloperne in de bak om te kijken of het dan aan te weinig beweging lag. Die zaterdag opgetuigt voor springles en teleurgesteld weer terug kunnen rijden omdat het dressuurles was geworden en dat nou eenmaal niet werkt met ons. Ze was toen eigenlijk heel erg braaf en helemaal omdat we alleen waren buiten en ik heb zelfs nog een heel relaxt galopje gedaan.
Dus ik zondag vol goede moed weer op haar gestapt, wat een grote vergissing was. Wilde ik rechts ging ze links, wilde ik hard ging ze zacht en zo maar door. Ik ben na een tijd zo doorgaan redelijk geiriteerd afgestapt en was het helemaal zat. Nu is zij bijzonder gevoellig voor mijn buien (ze is al eens geflipt omdat ik verdrietig was waardoor we om 10 uur 's avonds nog naar stal konden..) en ik heb dus maandag en dinsdag alleen een beetje gespeeld en weer vertrouwen gekweekt.
Vandaag gelongeerd voordat ik er op gestapt ben en alleen rustig gedraaft.

Dit is dus allemaal na een periode waarin het super ging. En ik ben dus echt de kluts kwijt. Mijn vertrouwen in dat ik binnenkort weer lekker kan rijden is weg en ik heb dus ook weinig zin om te rijden.
Binnenkort wordt zij nagekeken door de dierenarts, maar ik heb niet het gevoel dat er echt iets mis is.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft..

onley

Re: Paard slaat compleet om..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:43

terug naar af en opnieuw jullie vertrouwen opbouwen
schijnbaar heb je er geen vertrouwen in dat het goed gaat komen
wat ze dan schijnbaar erg goed merkt

terug naar af naar de basis ga longeren en geef haar ook genoeg rust (krijgt ze dat eigenlijk wel?)

een dagje rust doet wonderen
negeer dat gedrag en dram er niet op door daar word het enkel erger van

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:45

De pony kan natuurlijk best dominant zijn
Het woord ''aanstellen'' word naar mijn mening vaak onterecht gebruikt.
Het kan heel goed zijn dat je pony pijn heeft , last heeft van het zadel etc.
Na laten kijken door de dierenarts om dingen uit te sluiten is altijd aan te raden
maar wil je weten of je pony spier en/ of wervel problemen heeft (wat erg vaak voorkomt)
kun je beter iemand laten kijken die je paard op spierproblemen kan checken
Dierenarsten kijken eigenlijk niet of nauwelijks naar spierproblemen
succes

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:47

Lastig zon gevoelig,sensibel paard. Ik heb er ook een, en als ik mijn dag niet heb ofzo, dan stap ik er gewoon niet op..

natuurlijk kan het ook ineens komen, misschien kan je dan beter lekker naar buiten gaan, als je merkt dat het zoch weer opbouwt?

jammes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:47

Vervelend zeg. Een oplossing heb ik helaas niet voor je, maar in ieder geval wil ik je wel even een hart onder de riem steken :(:) .
Wel goed dat de d.a. komt. Je weet 't maar nooit, misschien heeft ze wel ergens last van. Je zou 't bijna hopen, dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt en dat het verholpen kan worden.

Sterkte.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:42

Even doorzetten, ( |o zeggen ze ook tegen mij) het is waarschijnlijk ook een combinatie van het weer, niet op het land kunnen, je eigen (winter) gevoelens, en ga zo maar door. Zit je niet lekker in je vel, ga longeren of losgooien, voel je je beter ga ontspannen rijden idd buitenrit oid. Wel lekker voorwaarts houden en ga met iemand die in hetzelfde tempo meekan zodat je niet heel de tijd hoeft in te houden. Blijf wel consequent, nee is nee en links is links, rechts is rechts.
Hopelijk wordt het snel beter weer!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:47

Wat zijn de leefomstandigheden van je paard? Loopt ze in de wei of staat ze op stal? Passen het zadel en het bit wel? Wat en hoeveel voer krijgt ze?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 08:58

Dat wat JoviBan vraagt, wilde ik ook vragen. Heeft je paard gelegenheid om overdag op de wei of in de paddock rond te crossen en uit te bokken en hoeveel voer krijgt ze, en wat voor voer?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:04

Het lijkt mij wel op een energiek paard dat te veel energie heeft en dat eruit wil krijgen.
Wat gebeurt er als je haar losgooit?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 09:06

Sette schreef:
Even doorzetten, ( |o zeggen ze ook tegen mij) het is waarschijnlijk ook een combinatie van het weer, niet op het land kunnen, je eigen (winter) gevoelens, en ga zo maar door. Zit je niet lekker in je vel, ga longeren of losgooien, voel je je beter ga ontspannen rijden idd buitenrit oid. Wel lekker voorwaarts houden en ga met iemand die in hetzelfde tempo meekan zodat je niet heel de tijd hoeft in te houden. Blijf wel consequent, nee is nee en links is links, rechts is rechts.
Hopelijk wordt het snel beter weer!!!!!!!!

Ben het eens met Sette, blijf in alles wat je doet met je paard consequent. Ben je met haar aan de hand aan het lopen moet ze achter je blijven, staat ze vast om te poetsen moet ze braaf stil staan, dramt ze steeds naar voren net zo hard weer naar achteren. Het zijn de basisdingen die er goed in moeten zitten.

Zolang je alles uit kunt sluiten dat ze niets lichamelijks mankeert en je spullen voor haar passen goed zou ik er voor gaan. Ga afwisselend aan het werk met je paard, zo nu en dan een dag vrij, belonen als het goed gaat met je stem en een kroel/aai/schouderklopje, optijd afstraffen als ze niet braaf is en consequent zijn meer kan je niet doen. Tijdens het rijden als ze vervelend gaat doen doe je een stap terug en sluit je af met iets dat wel goed gaat om de volgende keer toch met een goed gevoel het werk weer op te kunnen pakken werkt beter dan persé dat ene wel gedaan te krijgen wat op dat moment niet wil.

Hou vol, heb het eerste jaar met mijn paard ook veel gedragsploblemen gehad en na dat jaar heb ik er nog steeds een heel leuk paard aan!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 10:14

Zij krijgt op het moment 's ochtends en 's avonds 1/2 kilo biks en kuil. Ik laat haar altijd eventjes los voordat ik erop stap en dan doet ze helemaal niets.. Ze rolt even en vind het dan wel weer best. Tot een maand geleden stonden ze een half uur in de bak met vriendjes en dan jaagt ze hun op, en staat zelf in het midden stil. Niet ideaal maar ik moet toch wat. In de zomer staat ze trouwens 24/7 buiten en komen deze buien ook voor. Aan de hand is ze zo mak als een lammetje en heb ik geen problemen met haar. Ik heb op het moment echt een hele stap terug genomen en longeer nu eerst voordat ik er eventjes opstap.. Maar dit is geen vaste oplossing natuurlijk.
Mijn spullen passen bijna 100%, zadel is enkele maanden geleden nagekeken en opgevult, en bit is nieuw en liep ze juist zo lekker op (voordat dit allemaal begon)

Citaat:
Het woord ''aanstellen'' word naar mijn mening vaak onterecht gebruikt.
Het kan heel goed zijn dat je pony pijn heeft , last heeft van het zadel etc.

Dit doet ze ook aan de hand en los in de bak.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:11

Een paard wat niet buiten staat, kan ondanks dat ze niet keihard gaat rennen buiten toch heel veel energie hebben.
Een half uurtje in de bak is echt niet genoeg!
Ze kan gewoon haar paardenkuren niet kwijt met de anderen.
Als mensen het een beetje kwijt zijn met hun paard raad ik ze meestal grondwerk aan. De communicatie tussen jullie is een beetje zoek en dit is naar mijn mening dé manier om die weer terug te vinden. Je kan kijken hoe ze reageerd op jouw dominante houding en of ze dit accepteerd of niet en of ze lekker ontspand bij jou in de buurt (vertrouwen heeft in jou).
Als dit allemaal goed gaat kun je het weer opbouwen met longeren en daarna weer rijden.
Als je het even kwijt bent: gewoon terug naar de basis en net doen alsof je je paard nog in moet rijden.
Zo word je niet geïrriteerd met het idee van dat ze zich aanstelt, en blijft elk stapje geweldig! Jouw humeur wordt beter, alles wordt weer even herhaald en is het weer helemaal duidelijk:)

Succes ermee!

(ervanuitgaande dat het niks lichamelijks is) Ik zou inderdaad ook even een osteopaat laten komen voor de spieren:)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:20

Mijn paard is er ook zo een. Hij heeft een tijdje op stal gestaan en mocht iedere dag in een grote groep een paar uur spelen in de binnenbak. Hij stond echter voornamelijk stil... door een blessure werd hij alleen gelongeerd. Hij ging dan volledig uit zijn plaat (lekker met een blessure...). Dit doet hij ook met een ruiter als hij niet genoeg kan bewegen. Ik heb hem nu weer thuis staan (24/7 buiten) en hij is weer heerlijk rustig.

Om je paard geestelijk wat afleiding te geven zou je ook kunnen denken aan bijv. parelli. Hierdoor heeft je paard weer iets nieuws te leren, wat misschien ook rust kan brengen. Sommige paarden worden gewoon een beetje "klierderig" als ze zich gaan vervelen. Bied ze dan ook regelmatig nieuwe dingen aan.

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:44

heel erg vervelend voor je. ik heb zelf ook een heel sensibel paard en als ik merk dat het even wat lastig wordt dan geef ik haar meestal een weekje vrij

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:15

Ik heb zo'n dier gehad, twee maanden mee geklooit, gevloekt, gehuild, razend geweest, moedeloos geweest... En weet je wat de uiteindelijke conclusie was?

Ik ging gewoon fout met haar om. Sta eens stil bij jezelf. Ik heb het vnl opgelost door rijden leuk te maken, minste wat ze goed deed gewoon afstappen en op weide laten of een snoepje. Dat "goede" steeds uitbreiden tot ik een uur kon rijden. Eerst dingen doen die enigszins lukken (al stap je een heel uur), dat uitbreiden. Stapje voor stapje dus...