Fieke @ work L2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek_

Fieke @ work L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 21:47

Vandaag heeft mijn zusje weer eens foto's gemaakt van fieke en mij.
We hebben een tijdje niet zo intensief kunnen rijden met de vorst omdat
er een dikke ijslaag op de bak lag. Sinds vorige week rijd ik in de paddock
omdat die al goed was. De bak lag toen echter nog vol met water wat niet weg
kon. Vandaag was weer de eerste dag dat ik in de bak kon :D
Eerst hebben we nog even in de paddock gereden.

In de paddock:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de bak:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aanspringen in galop vind ze nooit zo leuk:
Afbeelding

We rijden nu L2 en zondag hebben we weer een wedstrijd. Er zijn nog erg
veel punten waar we aan moeten werken, maar ik ben benieuwd wat jullie
er van vinden!!

knockout1

Re: Fieke @ work L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:51

Ten eerste, wauw..........wat een manen heeft jouw paard! Zal wel helemaal geweldig staan als ze ze los heeft.
Ik vind dat je paard nog een beetje te recht blijft in haar lijf. Probeer of je haar net wat ronder in kan stellen en ook in de wendingen lekker proberen te laten buigen.
Voor de rest ziet het er prima uit, komt helemaal goed met jullie!
Succes met trainen

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:54

ik zag ook meteen die manen! :~
vind het er ook best netjes uit zien :) , alleen
soms zijn je handen op verschillende hoogte's.
Probeer daar op te letten ;)
Succes met je wedstrijd

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:22

Inderdaad erg mooie manen!
Ziet er netjes uit, probeer haar wel iets ronder te rijden (zoals op de 2e foto vind ik het er mooier uit zien )
Op sommige foto's valt mij op dat je je onderbenen iets verder naar achtermag leggen.
Verder vind ik jullie een leuke combi.
Heel veel succes met je wedstrijd!

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:24

Erg leuk paard heb je zeg. Ik zou proberen je hakken wat meer uit te drukken en je onderbeen iets verder naar achteren leggen. Verder ziet het er goed uit.
Succes met de wedstrijden!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:25

Wat een mooi paard!
Op de eerste foto's vind 'r te diep lopen, met haar kin teveel naar de borst.
Bij het aanspringen in galop kijkt ze echt niet blij. Misschien zinnig om te proberen er achter te komen waardoor dat komt.

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 08:12

Bedankt voor de reacties :)

Op wedstrijd krijg ik de laatste paar keren ook vaak te horen dat ze meer moet sluiten. Ze moet net nog dat knikje maken zeg maar.
En wat mn benen betreft dat zie ik ook terug op de foto's! Daar zal ik ook eens op gaan letten.

@ JolandaS: Zo doet ze ook bij nieuwe oefeningen die ze niet leuk vind. Dat was bijvoorbeeld ook zo bij wijken in het begin. Ook begint ze dan te 'rennen'. Nu doet ze dat echter niet meer.
Met aanspringen doet ze nu alleen nog d'r hoofd wat omhoog en die chagrijnige oortjes ;) Als je een filmpje ziet, ziet het er veel minder erg uit, dit is een moment opname.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:08

m'n complimenten over je tenen op de draffoto's :) die wijzen mooi naar voren ipv opzij :)

alleen in de galop zijn het nog kapstokjes... alsof je dan teveel klemt waardoor ze naar buiten gaan wijzen... en waardoor je paard het aanspringen dus ook niet zo leuk vindt...
probeer heel relaxed te zitten in draf en dan pas je meest eenvoudige galopshulp te geven, geef haar van voor de ruimte om weg te komen... zodat ze meer naar voren gaat ipv met haar hoofd omhoog.

verder mag ze idd wat ronder worden in haar bovenlijn, de hals meer laten zakken/vallen vanuit de schoft en de kaak loslaten, zodat ze ook echt kan nageven... om dat te bereiken is voor elk paard verschillend, dus dat kun je het beste even met je instructie bespreken.

Slangevoltes zijn wel een handig hulpmiddel om meer buiging in haar hele lijf te krijgen, probeer haar in de bogen dan ook echt om je binnen been te zetten en stelling te vragen, zonder dat haar bips uitzwaait naar buiten. dus wel de buitenkant begrenzen... eerst in stap oefenen en als ze dan prettig aanvoelt, ook in draf...

en lekker veel overgangen rijden, van achter naar voor... ook dat helpt om haar nageeflijker te krijgen.

Succes!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:13

Waauw wat een leeuk paardje zeg :D! die manen zijn echt super mooi _/-\o_ ,
je moet alleen wat je benen naar achter leggen onder het rijden of je beugels
zijn iets aan de lange kant.
Voor de rest ziet het er netjes uit :D!

Succes met je wedstrijden :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:17

is dit de stermerrie uit je profiel? Ik vind der op de foto's in je profiel er veel beter uit zien dan hier!! Ze is gigantisch schraal, heeft geen spier op der nek of kont zitten.. Is ze ziek geweest ofzo?

Rijtechnische tips: Rij het achterbeen activer erbij, ze lootp gigantisch op der voorhand waardoor het eruit ziet als een graafmachine ;) het is een mooi opwaards gebouwd paard met een prachtig lang voorbeen erin waar je optimaal gebruik van kunt maken! Rij veel overgangen en der nooit over der tempo (daardoor valt ze uit elkaar en rij je dsu technisch gezien van het achterbeen af..) en zorg dat ze optimaal aan je been is, daar moet ze echt voor vliegen.. Wanneer je hiermee ana de gang gaat en het combineerd met veel figuren en wendingen in verschillende soorten stelling zal ze je hand gaan zoeken en kan je veel beter schakelen in de hoofd/hals verbindingen..

Succes

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:24

Hmm ik ben het met bovenstaande eens eigenlijk, om eerlijk te zijn vind ik dit er niet L2 uitzien, in de L2 zal je toch een normale overgang moeten kunnen rijden van draf naar galop zonder dat hij zo gigantisch tegen de hand komt.
Ik vind eigenlijk dat hij op al die foto's niet rond genoeg loopt. Ik rijd een halve fries en die heeft juist eerder de neiging om te diep te lopen dus ik vind het dan een beetje gek om te zien dat dat bij deze dus niet zo is :P.
Ik zou als ik jou was in het begin laag diep en rond rijden zodat ze dr rug gaat loslaten, daardoor kan je haar beter inbuigen want ik vind haar behoorlijk recht en ik vind haar hals ook een stuk dunner dan die foto's in je profiel??
Wanneer ze je hand wilt volgen naar beneden (eerst voorwaarts en echt goed van achter naar voren rijden maar niet over haar tempo) kan je haar daarna iets oppakken.

Succes ermee!

wendy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:50

Hoi,

Ja jeetje wat een manen zeg!! ben ik jaloers op.
Je paard mag idd wat meer geslotener,
longeer je em wel eens?? Een pessoa of lichtjes bijzetten met touwtjes (richting laag en rond)wil heel goed helpen.
Worden ze lekker los van.

succes!!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:16

@ IngLio: bedankt voor de tips! In de les zijn we ook al veel bezig met haar wat ronder te krijgen, maar de ene keer lukt dat beter dan de andere keer.

@ Romyv: Ja, dit is die stermerrie. Ik vind het nog wel meevallen hoor, zo gigantisch schraal is ze nou ook weer niet. Sinds dat ze een veulen heeft gehad heeft ze wel weer veel tijd nodig gehad om wat spieren te kweken, en op haar hals zit inderdaad nog lang niet genoeg. Haar kont vind ik echter al veel verbeterd. Ik zal anders nog eens foto's zoeken van een tijd terug.

@ DebbieY: Zo zie je maar weer, lang niet alle friezen zijn hetzelfde ;) Bedankt voor je tips!

@ Wendy007: Longeren zou ik misschien vaker moeten doen, maar als ik nu longeer wordt ze erg heet en is het erg moeilijk om haar ontspannen te krijgen. Misschien als ik het vaker doe dat dit verbeterd!

Edit: Hier een topic van februari van vorig jaar. Daar is ze nog veel smaller en volgens mij is ze al erg verbeterd qua spier :)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=898361

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:41

Leuke fries met zeer leuke manen :D Maar ik heb ook even in je profiel gespiekt :o , en wat mij eigenlijk meteen opviel was jou rechterhand, op bijna iedere foto heb je die een stuk hoger dan de linkerhand. En verder letten op je benen, maar dat is al wel vaker genoemd. Succes met je wedstrijd! :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:50

in vergelijking met die foto's ziet ze er idd een stuk beter uit.. MAar blijf der veelste iel vinden.. is ze gust dit jaar?

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 10:27

Ja, voorlopig willen we geen veulen meer bij haar fokken.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:42

Leuk paard heb je!

Waar ik me aan 'stoor' is dat jou paard totaal niet los is, in haar hele lijf. Probeer haar eerst vw nw te rijden, dus eerst de achterhand actiever krijgen en dr bij houden, dan zal zij vanzelf los laten in haar lijf zodra jij haar ook met je houding en handen je los laat. Je zal dan in de loop der tijd merken dat ze juiste spieren krijgt ook de juiste plekken en meer 'paard' wordt. Het ziet er imo nu erg gespannen uit.

Succes iig in de L2!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 15:53

Mariek_ schreef:
@ JolandaS: Zo doet ze ook bij nieuwe oefeningen die ze niet leuk vind. Dat was bijvoorbeeld ook zo bij wijken in het begin. Ook begint ze dan te 'rennen'. Nu doet ze dat echter niet meer.
Met aanspringen doet ze nu alleen nog d'r hoofd wat omhoog en die chagrijnige oortjes ;) Als je een filmpje ziet, ziet het er veel minder erg uit, dit is een moment opname.

Ik denk altijd dat paarden niet zomaar iets 'niet leuk' vinden. Met een nieuwe oefening kan het zijn dat ze het niet snappen of moeilijk vinden of lichamelijk iets (nog) niet kunnen. Het zou zomaar kunnen dat je zelf (onbewust) met je hand/teugel of been of zit je paard tegenhoudt of blokkeert. 'Rennen' is ook zo'n reactie die vaak uit tegenstrijdige of onduidelijke hulpen voortkomt.
Vraag eens iemand mee te kijken wat er gebeurt op die momenten dat ze chagrijnig kijkt of wegrent o.i.d.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 16:04

Alleer eerst, Wat heeft ze (?) mooie manen :D

Alleen misschien kan je haar in de hals nog ietsjes ronder rijden! En ik vind haar ook een beetje te recht! Mag ook wel wat voller worden in de spieren :D Dan krijgt ze van die mooie appel billen :D

Misschien banketstaaf, maar als je al L2 rijd, waarom springt ie dan nog zo aan in galop!

Succes zondag ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 17:08

mooi paardje , ze mag nog wat nageveeflijker worden, probeer haar hals wat rechter te krijgen, dus zakken ;)
veel succes :D

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 19:19

JolandaS schreef:
Ik denk altijd dat paarden niet zomaar iets 'niet leuk' vinden. Met een nieuwe oefening kan het zijn dat ze het niet snappen of moeilijk vinden of lichamelijk iets (nog) niet kunnen. Het zou zomaar kunnen dat je zelf (onbewust) met je hand/teugel of been of zit je paard tegenhoudt of blokkeert. 'Rennen' is ook zo'n reactie die vaak uit tegenstrijdige of onduidelijke hulpen voortkomt.
Vraag eens iemand mee te kijken wat er gebeurt op die momenten dat ze chagrijnig kijkt of wegrent o.i.d.

Ze vind het ook niet zomaar niet leuk, ze vind het dan nog (te) zwaar of moeilijk, net wat je zegt. Het is bij haar alleen wat moeilijk om haar erover heen te krijgen. En natuurlijk heb ik daarbij ook nog zelf mijn foutjes waarbij ik haar in de weg zit, waardoor het voor haar nog wat moeilijker wordt ;) Maar hier hebben we les voor :) Ik weet zelf dat ik met het aanspringen haar iets meer ruimte moet geven van voren en aan dit punt werken we dan ook.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:41

voor een fries heeft hij niet erg veel rndign in de nek zeg!
maar wat een prachtige galop ;)
die nare aansprong kan een reden hebben ;)
misschien rugpijn,zadel licht niet lekker,teveel been ineen keer.
was bij mij jonge beest ook ,daarbij wa shet het zadel ;)

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 22:54

IngLio schreef:
m'n complimenten over je tenen op de draffoto's :) die wijzen mooi naar voren ipv opzij :)

alleen in de galop zijn het nog kapstokjes... alsof je dan teveel klemt waardoor ze naar buiten gaan wijzen... en waardoor je paard het aanspringen dus ook niet zo leuk vindt...
probeer heel relaxed te zitten in draf en dan pas je meest eenvoudige galopshulp te geven, geef haar van voor de ruimte om weg te komen... zodat ze meer naar voren gaat ipv met haar hoofd omhoog.

Slangevoltes zijn wel een handig hulpmiddel om meer buiging in haar hele lijf te krijgen, probeer haar in de bogen dan ook echt om je binnen been te zetten en stelling te vragen, zonder dat haar bips uitzwaait naar buiten. dus wel de buitenkant begrenzen... eerst in stap oefenen en als ze dan prettig aanvoelt, ook in draf...

en lekker veel overgangen rijden, van achter naar voor... ook dat helpt om haar nageeflijker te krijgen.

Succes!

Hier sluit ik me volledig bij aan. Let verder ook op je handen, ze lijken soms op verschillende hoogtes te zitten.

Verder heb je een prachtige fries zeg! WAT EEN MANEN!!!! :o
Geweldig!

Succes met je wedstrijden, en veel plezier met het trainen!

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:42

Nou, vandaag had ik dus de wedstrijd en het ging goed :)
Ze liep lekker wat ronder als hier op de foto's en ik heb deze keer dan ook niet de opmerking gekregen dat ze geslotener moet zijn. We hebben 182 en 189 punten gehaald en waren twee keer eerste :) Een geslaagde wedstrijd dus.

Over het aanspringen: ik merk dat ze rustiger aanspringt als ik haar wat meer ruimte geef van voren. Hier ga ik dus mee door. Over een tijdje zien jullie wel weer foto's!
Bedankt voor alle tips.

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:03

Over die laatste foto (het aanspringen in galop) - zie hoe ze haar hele lijf daar omhoog brengt terwijl ze draagt op haar ene achterbeen! Vraagt dat niet écht ruggebruik? Best zwaar (kost veel kracht) dus ik vind het niet gek dat ze dit nog niet ontspannen kan doen. Het wordt moeilijker wanneer de hand niet toestaat dat ze dit doet, dus altijd vooruit met die hand zodat ze met vertrouwen die poweroefening kan doen. Ik zie dit echt als een foto @work, dus op weg naar krachtiger worden en meer dragen.
Gefeliciteerd met je wedstrijd! *D