Bonte Drumhorse Dipsy: onze 1e wedstrijd film + foto`s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_Komen

Bonte Drumhorse Dipsy: onze 1e wedstrijd film + foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:27

Afgelopen zaterdag 17 Januari had ik met mijn paard Dipsy onze eerste eerste wedstrijd. Het telde niet mee voor eventuele punten, maar er was wel een officiele jury. Er waren 7 combinaties die meededen bij de "B recreanten" en ik ben eerste geworden!!
Dipsy is nu bijna 5 jaar oud, en zo`n 1.62 m. hoog.

Mijn nivo met Dips is dus net B, en ik heb net een startkaart aangevraagd. Ik werk momenteel vooral aan ontspanning, en dat ik zelf mijn handen dichter bij elkaar moet houden (restant van mijn western-tijdperk), en minder voorover moet gaan zitten (vooral met aanspringen in galop doe ik dat). Mijn doel is dat Dipsy lekker los door het lijf gaat lopen, waardoor ik hopelijk ook makkelijker door kan zitten.

Hier het filmpje van het eerste proefje:

En een paar foto`s die na de proefjes gemaakt zijn in de buitenbak:

Stappen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop:
Een foto, de rest was te onscherp.

Afbeelding

Stephanie

Re: Bonte Drumhorse Dipsy: onze 1e wedstrijd film + foto`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:03

Paardje is leuk getekend.
Ik vind eerlijk gezegd wel dat je, je handen wat stiller mag houden.
ondanks dat je ze te ver uit elkaar hebt is je paard veel aan het nee-schudden. Misschien een puntje om aan te werken?

ook mag je wel iets stiller zitten tijdens het doorzitten, dat ziet er nogal onrustig uit.

Toch een leuke proef voor de eerste keer :j
succes met je startkaart :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 09:16

Dank je!
Doorzitten is echt een minpunt bij mij! Moet ik echt beter gaan doen, maar mijn instructrice zegt dat ik daar beter mee kan wachten tot dipsy nog wat beter door haar lijf loopt.
Handen moeten dichterbij elkaar, en constantere aanleuning. Ben ik inderdaad helemaal met je eens!
Bedankt voor de reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:28

Ten eerste: Wat een geweldig paard! En wat een goede combinatie. Inderdaad zoals je zelf al zegt, handen wat stiller en dichterbij elkaar houden en je tenen naar binnen draaien, maar verder is er helemaal niks op aan te merken.
Je hebt een mooie houding in alle gangen, ook de galop.
Mooi verzameld.. ik kan wel uren doorgaan haha, ik vind het echt een heel leuk dier!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:08

Allereerst vind ik dat je een leuk aansprekend paard hebt wat mooi kan bewegen. Voor een eerste proefje samen ziet het er heel goed uit. Ik heb wel wat tips voor je. Jij geeft zelf aan te willen werken aan ontspanning zodat jij beter kan zitten, maar een paard kan pas ontspannen door zijn lijf gaan lopen als jij als ruiter er goed (en ook ontspannen/los) op zit. Je moet dus andersom te werk gaan, en eerst zelf werken aan je eigen houding. Met name je handhouding, je hebt ze zoals je zelf aangeeft erg breed staan, maar daarnaast zet je ze ook vast. Dat is met name te zien in de overgangen (vooral overgang draf/galop) waarin je paard erg tegen de hand komt. Op de foto's loopt hij te diep en lijkt hij te hangen. Dat kan alleen doordat hij onvoldoende naar voren wordt gereden en/of doordat de ruiter onvoldoende meegeeft. Als je paard nageeft moet je zelf ook nageven en iets ontspannen in je hand, en bij een overgang naar voren moet je er goed om denken om zelf iets ruimte te geven als je been geeft.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:53

ik vind ook dat je paard erg mooi kan bewegen! Ik rijd zelf een bonte en weet dat ze van voren best sterk kunnen worden, maar blijf toch zelf lekker echtop zitten, want anders word je naar voren getrokken.
Verder denk ik dat je op je handen moet letten en dat je niet overal stelling vraagt, want dat lijkt zo.
verder ga zo door! en lekker doen hoor met dit mooie paardje officiele wedstrijden gaan rijden!

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:07

Commentaar is al gegeven.
Met doorzitten kan je voor je gevoel iets verder achterover zitten zodat je echt op je kont zit en verder zelf ontspannen!!
Denk aan je ademhaling met doorzitten. Houd m niet in !! = tip die ik heb gekregen van mn instr.
Misschien heb jij er ook iets aan.
Verder vindt ik t super goed eruit zien voor een 1ste proef en wat een leuke aftekening heeft je paard...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:19

Ziet er keurig uit.
Mooi tinkje heb je daar.
Paardje pas 5 jaar,loopt een keurig tempo.
Idd je handen,die zijn echt onrustig.
Hou ze naast elkaar en je armen langs je lijf.
Als je even wat wil vragen van je paardje als hij wat afgeleid is doe dan 2 teugeltjes zachte druk en beenerbij.
Loopt hij weer nagevenlijk,ontspan jij je hand weer.
Maar ze niet naar voren steken je armen.
Zo word de aanleuning een stuk rustiger,en je paardje weet wat je van hem verlangd.

Doorzitten is heel goed van je juf,gewoon niet te lang doen op zo,n jong dier.
Buiten dat ze er van terug komen in tempo ;)

Waar je ook aan moet werken is tempo wisselingen op de zit gaan rijden.
Waar jij dus op de rem trekt,komt je paardje omhoog tegen de hand in das zonde en hoeft niet.(kost ook puntjes)
Maar met veel oefenen komt dat helemaal goed.
Verder vind ik het keurig dat je je paardje nog lekker de ruimte geeft van voren.
Is dan wat makkelijker om zijn ruggetje te bollen.
Nadeel is dan weer dat ze op de voorhand gaan lopen.
Maar om zo te beginnen helemaal goed!
de rest is voor later ;)

Stelling vragen doe je je paard om je binnen been te rijden,niet aan de teugels plukken.
Buiging in de ribben = stelling dan heb je die mooie banaan vorm en niet alleen buiging in de hals.

Vooralsnog gewoon wat tipjes ;)
Ziet er goed uit en je paardje is lekker aan het sjouwen.

Gefeliciteerd met je 1e prijs,knap hoor zo,n eerste wedstrijd.

Succes verder.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:11

Wat een super leuk paardje heb je :D!. Je houding is opzich wel netjes, alleen je moet niet zoveel naar beneden kijken want doordat je dat doe gaat jelichaam ook wat naar voren zitten.
Voor de rest ziet het er leuk en onstapannen uit :j

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:52

Nou er staan al een boel nuttige tips hierboven. Ik kan mij er alleen maar bij aansluiten, en dan vooral de handentip. En het voor je uitkijken natuurlijk!

En zie je nou wel dat je de sokken er niet af hoeft te scheren! Jaja mensen, daar was Wendy echt over na aan het denken geweest! :D Ik ben blij dat je dat niet gedaan hebt hoor!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:05

Ik vind het er netjes uitzien. Zéker voor een eerste wedstrijd!
In de buitenbak loopt ze ook echt heeel netjes!
Geen geld zoeken, dat komt je houding ook ten goede!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:17

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien zeg ik nu iets dubbel.

Ik vind dat je een beetje achter de beweging zit met lichtrijden. Je bonkt nogal op het zadel, wat elke keer een klap geeft op haar rug.
Probeer snel omhoog te komen en zachtjes te gaan zitten, vang het op met je knieën, enkels maar voornamelijk met je bekken. Kantel deze een beetje naar voren en ga zo met de beweging mee. Dipsy mag nog iets meer power in dr draf krijgen, maar dat komt. Wat ik nog meer aan je mee wil geven als tip:
probeer je benen stiller te houden en haar niet bij elke pas aan te drijven, ga zelf netjes rechtop zitten, word soepel in je bekken en word bewust van je beenhulpen. Drijf - reactie
Nu kan ze wel eens dood worden aan je been en dat zou zonde zijn.

Edit: ik lees dat handen al gezegd zijn, dus daar hou ik mn mond over :)

Keep up the good work! :D

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:52

Mooie fotoos. Ziet er top uit.
Op naar je eerste echte wedstrijd !!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:03

Mooie Dipsy :+:

Het valt me op dat ze heel onrustig in de aanleuning is, en jij met je hand. Wat gevolg is en wat oorzaak dat weet alleen jij, maar probeer hierop te letten.

Ook valt het me op dat ze op enkele foto's (http://www.iersetinkers.com/bokt7/dipsy18.jpg) het hoofd kanteld. Probeer hieraan te werken

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:48

naar miijn idee heb je erg veelgewicht in je handen,het lijkt alsif je paardje veel op d ehand steunt en daardoor ook wat te diep loopt.

wel een errug stoer beest!