Een paard is en blijft (van nature) een Vluchtdier, hoe dan ook.
Het zal vluchten als het kan als er gevaar dreigt.
Rust Vertrouwen Kalm blijven is vaak de beste oplossing.
Als veulen al begint je met opvoeden wat wel en niet kan en mag, ( doet de moeder ook in de natuur ) en daar moet je heel consequent mee zijn tot in de puntjes.
Dit mag wel en dat niet klaar!
Stilstaan is het allerbelangrijkste wat een paard moet kennen kunnen ( ze kunnen allemaal lopen draven galopperen ) maar stil staan is vak moeilijk, neemt men vak niet genoeg de tijd voor om een paard dat te leren, maar is hoofzaak nr 1.
Onder het zadel geldt een paard moet super voor je benen zijn ( dat zijn er helaas te weinig )
Ook dat heeft te maken met aanleren, oefenen ( ieder dag het liefst dan leert hij/sei het snelst ) vanaf het begin, en oook hierbij geldt consequent zijn.
Overgangen rijden is ook heel belangrijk, dus langzaam iets sneller nog sneller maar ook terug rijden ( dus hij/ zei mag niet onder je vandaan lopen of zijn eigen tempo bepalen )
Dit moet eerst in stap totdat dat super gaat dan in draf etc etc en dan de overgangen van stap naar draf etc en weer terug ( soepel vloeien en als stromend water zo rij je figuren dus niet haaks om en trekken en scheuren maar met gevoel en beleid )
Paardrijden is comunisren met je paard en daarom 1 van de moeilijkste sporten die er is.
Daarom is goede instructie, de basis vooral zo belangrijk!!!!
Als je iets verkeert aan leerd, leer dat maar weer af, geldt ook voor je paard.
Een goede instructeur( trice ) zegt niet alleen wat je moet doen maar vooral hoe en waarom
Niks op kracht ( paard is toch sterker als jou ) maar op gevoel ( en evt met hulpmiddel onder goede begeleiding/instructie ) en techniek rij je paard.
En rij je langs de weg zorg dan dat je paard een klein beetje naar de weg kijkt dan kan hij moeilijker die kant op schieten ( gesteld naar binnen zeg maar ).
Mocht je vragen hebben of problemen met je paard wie weet kan ik je helpen en met plezier!!!!!
Ezter
Geplaatst: 21-01-09 11:42
Ok, even een tip voor jou,
Als je op deze manier mensen wilt helpen, lesklanten wilt werven oid, begin dan met correct nederlands te schrijven....dat komt wel zo serieus over.
Verder begrijp ik eerlijk gezegd het doel van dit topic niet, heb je zelf een probleem? Dan graag even wat meer uitleg.
Naast een slechte spelling komt dit heel betweterig over. Als de mensen bokt hebben kunnen vinden, zijn ze ook in staat een topic te openen op het moment dat ze problemen hebben. Daar zijn dit soort belerende topics echt niet voor nodig.
dit zijn inderdaad niet erg nuttige topics, iedereen op bokt probeert elkaar te helpen( tenminste dat is de bedoeling) als je echt van toegevoegde waarde wilt zijn moet je in andere topics proberen mensen serieus te helpen...
nee zeker geen meisje van 9, tis een manege die ook huifkartochten en ponykampen organiseerd!
jahh met deze tips kunnen we inderdaad allemaal anky verslaan, ondanks dat geen paard hetzelfde is
45u
Geplaatst: 21-01-09 12:32
.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-04-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
siskeh
Geplaatst: 21-01-09 12:34
tja het leven is hard he Japke_Z, kan wel zeggen dat inhoudelijk er ook hier en daar nog wat aan mankeerd IMO, maar als ik daar ook nog allemaal op in moet gaan zullen we het verder maar niet gaan opvolgen dan...?
45u
Geplaatst: 21-01-09 12:36
.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-04-22 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
sporter
Geplaatst: 21-01-09 12:38
Japke_Z schreef:
Al die jaren rijles is gewoon weggegooid geld geweest, ik had alleen maar dit topic hoeven lezen.
Maar als je nu stopt met al die rijlessen kun je als nog een hoop geld besparen
Sietsx3
Geplaatst: 21-01-09 12:39
Ik wil niet gemeen overkomen hoor, maar denk dat inderdaad dat als mensen zelf een probleem hebben die hier ook goed zelf kunnen plaatsen! En denk ook dat veel mensen al weten wat er in je topic staat. x]
Sietsx3, idd! maar de info klopt volgens mij nog niet eens.. maar ik weet ook niet uit welke hoek dit komt, in eerste instantie klinkt het heel erg natural, maar als je, je er verder in verdiept klopt er geen bal van...
MarcR
Geplaatst: 21-01-09 13:08
In grote lijnen kan ik instemmen met de inhoud van de begintekst. Dat er ruiters zijn die dit niet doen kan ik begrijpen na jaren ervaring in de paardenwereld. Als er gesproken wordt over : consequent zijn, opvoeden, wat, hoe, en waarom doen van iets, enz, horen veel ruiters het donderen in Keulen. Wat er gezegd wordt zijn geen concrete tips maar wel een filosofie die voor elke ruiter achter zijn paardrijden zou moeten zitten.