paard actiever aan je been krijgen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard actiever aan je been krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 07:46

hoi,

Sinds een aantal maanden heb ik weer dressuur les en in de les zijn we erg bezig om Noble scherper aan mijn been te krijgen. En dat wil niet echt lukken.
weet er iemand goede oefeneningen die ik kan doen ?
Er is trouwens niets medisch want in de bossen is hij nl wel lekker vlot.
Zijn zadel pas ook goed, is nl 4 weken geleden gecontroleerd.

groetjes Nina

knockout1

Re: paard actiever aan je been krijgen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 07:55

Heel veel overgangen rijden met zo weinig mogelijk been, maar hij moet wel reageren. Gebeurd dit niet, dan eerst nog een keer duidelijker been en als hij dan nog niet reageert een echte schop of tik met de zweep. Als je dit een poos consequent blijft doen, word hij echt wel sneller. Wel zelf goed opletten dat je tussendoor niet blijft helpen met je been, dan maak je het onduidelijk voor hem.
Heel veel succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:52

Als jou instructrice je in de les al niet kan helpen, zou ik een andere nemen.
Met een zweep of schoppen zou ik zeker niet doen, dat is niet de bedoeling.
Kan het paard het tempo al wel aan met een ruiter op de rug ?
Hoe is jou zit, misschien eblememr je hem wel.
Is er al goed aan het voorwaarts gewerkt?
Eerst aan het voorwaartse werken, dan zal het tempo ook beter gaan , het paard moet het tenslotte uit de achterhand halen en als daar niet goed op getraint is is dat best lastig.
De oplossing ligt bij je eigen rijkunst niet in de zweep of de sporen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:02

knockout1 schreef:
Heel veel overgangen rijden met zo weinig mogelijk been, maar hij moet wel reageren. Gebeurd dit niet, dan eerst nog een keer duidelijker been en als hij dan nog niet reageert een echte schop of tik met de zweep. Als je dit een poos consequent blijft doen, word hij echt wel sneller. Wel zelf goed opletten dat je tussendoor niet blijft helpen met je been, dan maak je het onduidelijk voor hem.
Heel veel succes

je vergeet 1 belangrijk ding. Als je die tik of schop hebt moeten geven, rijd je dezelfde overgang nog een keer maar weer op die kleine hulp. Anders leren ze nooit dat het de bedoeling is dat ze al op die kleine hulp reageren.

@midgie, aan het voorwaarts werken is natuurlijk prima maar hoe zie je dat concreet voor je als ze niet voorwaarts zijn en niet reageren op je been?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:31

@ leile voorwaarts en tempo zijn 2 verschillende dingen.
Dus denk dat je eerst moet weten hoe je een motor start en dan pas aan het gas gaan werken, tenminste als je het technisch goed wil doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:23

Maar ik heb nog steeds geen concreet antwoord op hoe je dat dan gaat doen, Ik snap heel goed wat het verschil is tussen die twee (hoe wil je anders voorwaarts zijn in het halthouden :) ) maar voorlopig roep je alleen maar wat kreten zonder daadwerkelijk met tips te komen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:31

Eis reactie. Je geeft een lichte hulp en vul die aan met je stem als daar geen reactie op komt. Doet hij het goed, uiteraard belonen.
Doet hij het niet, vraag je weer met je kuit die hulp, regeert hij niet, dan geef je een tikje met de zweep.
Doet hij het dan nog niet, dan doe je weer de kuit, maar eens een ferme tik. Uiteraard wel belonen als hij het goed doet. Paarden zijn niet dom en snappen heel snel dat als ze bij alleen kuit reageren er geen tik komt maar juist beloning.
Ben ook zelf consequent, niet als er iemand naast je komt stappen even alles vergeten en elke pas gaan zitten drijven zonder reactie. Dan is alle werk weer voor niets geweest.

In de paard en sport staat er nu een leuk stuk over, als fluisteren niet helpt, naar het gelijknamige boek.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:30

kazary schreef:
Eis reactie. Je geeft een lichte hulp en vul die aan met je stem als daar geen reactie op komt. Doet hij het goed, uiteraard belonen.
Doet hij het niet, vraag je weer met je kuit die hulp, regeert hij niet, dan geef je een tikje met de zweep.
Doet hij het dan nog niet, dan doe je weer de kuit, maar eens een ferme tik. Uiteraard wel belonen als hij het goed doet. Paarden zijn niet dom en snappen heel snel dat als ze bij alleen kuit reageren er geen tik komt maar juist beloning.
Ben ook zelf consequent, niet als er iemand naast je komt stappen even alles vergeten en elke pas gaan zitten drijven zonder reactie. Dan is alle werk weer voor niets geweest.

In de paard en sport staat er nu een leuk stuk over, als fluisteren niet helpt, naar het gelijknamige boek.

klopt, zo heb ik het ook geleerd met mijn paard. die was ook erg lui aant been.
nu met veel oefenen en streng blijven gaat het super!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:51

Ook kazary vergeet de laatste belangrijke stap, nl pas iets anders gaan als je de gewenste reactie hebt gekregen op een kleine hulp, en niet al tevreden zijn met reactie op een grote hulp.

Kell_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:07

Ik heb zelf ook een erg flegmatiek paard. maar om even op lielle te reageren. Als je begint met een jong en flegmatiek paard mag je in het begin best belonen als hij reageert op een grote hulp. Het paard begint immers net en je kan niet verwacht dat alles gelijk perfect is. Het is echter wel noodzaak dat je het paard steeds minder snel gaat belonen waardoor hij uiteindelijk reageert op hele kleine hulpjes.

Zelf moet je natuurlijk opletten dat je niet in de mond gaat tegenhouden. veel succes ermee Nina!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:14

Maar je paard gaat "vanzelf" luisteren naar die ene zachte kuitdruk waar je mee begint, omdat hij weet dat er anders dit tik na komt.
Maar daarom wel het belang dat je altijd op je eigen hulpen let, dat niet laat versloffen als je even met je gedachte elders bent.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:16

Kell, ik ging even uit van een paard dat al wel de beenhulp kent maar er gevoeliger op moet worden. Wb een jong paard ben ik het helemaal met je eens.

Kazary, mijn ervaring is dat je het een heel stuk sneller aanleert door ook die laatste stap consequent toe te passen.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:22

Ik doe precies hetzelfde als wat kazary zegt, en inderdaad niet verder gaan met andere dingen voordat hij voorwaarts en aan het been is. Dan is het daarna ook constant opletten dat je niet teveel hulpen gaat geven en dat hij blijft reageren, zo niet, begin ik rustig weer overnieuw.
Pffft, het is wat, zo'n flegmatiek paard. Soms echt een verademing als ik dan op de andere stap, die met de lichtste kuitaanspanning al weg is.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:22

Maar de tip veel overgangen rijden was al gegeven (van over de hoefslag blijven kachelen leert geen 1 paard wat) Snel genoeg heeft het paard het dan wel door.
Ik neem zelf een paard niet snel terug meteen na die overgang. Ik wil dat hij juist leert dat hij voorwaarts moet zijn en dat dan ook even mag blijven als beloning. Dan concentreer ik me weer op en nette overgang terug (waarvan ik anders vind dat ik die afraffel) en vraag uiteraard weer reactie op een overgang naar voren. Maar iedereen zijn manier natuurlijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:25

maar veel overgangen rijden is niet wat ik bedoel, en ik bedoel dus ook niet dat je hem meteen op de rem trekt. maar als je die grote hulp hebt gegeven (en als het goed is schiet hij dan echt naar voren) zorg je eerst dat je je voorwaarden goed hebt, en dan begin je weer gewoon opnieuw. Maar daar zitten geen 10 rondjes tussen, wsl zoiets als een lange zijde.

Het paard dat ik nu rijd is op deze manier behoorlijk vlug aan het been geworden, hoewel ik nog altijd een hemelsbreed verschil merk met onze merrie die watervlug en enorm sensibel is. Die overgangen gaan op minimale aanspanning van mijn kuit, dat is iedere keer weer een aangename verrassing.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:31

Dan bedoelen we waarschijnlijk wel het zelfde. Ongeveer een lange zijde of een grote volte als voorbereiding terug. En dan begin je weer met de riedel ik geschreven heb, de zachte kuit druk, geen reactie stem erbij, geen reactie de tik. Dus wel altijd met het kleine beginnen.
Dat is toch wat jij bedoeld of ben ik nu erg blond?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:33

In grote lijnen wel denk ik, maar voor mij is de overgang dus pas geslaagd als die op een kleine hulp is uitgevoerd. Ik zie de riedel dus in 4 stappen:
- kleine hulp
- sterkere beenhulp (stem kan, hangt van het paard af)
- grote hulp (tik, spoor, schop)
- kleine hulp

en die kleine hulp moet altijd de laatste stap zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:36

Maar dan heb je je paard toch alweer terug genomen? Tenminste ik ga er vanuit dat je paard bij de grote(re) hulp wel voorwaarts is gegaan. Dan is dat voor mij weer het begin van de riedel, stap 1, kleine hulp. Waarop elk paard wel zo slim gaat zijn dat hij al weg is voordat stap 2 komt.
Daarom denk ik dat we hetzelfde bedoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:53

Dankje ! het paard is nu 1 jaar onder het zadel dus kent de hulpen wel:) maar ik zal er eens aangaan werken wanthet is wel erg verveelend. Ik rijd overgends al wel veel overgangenen en schijnovergangen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:59

Ik lees hier wel hoe je het paard naar jullie idee moet laten reageren. Maar wat doe je tussendoor?

Naar mijn mening doe je tussendoor helemaal niets met je been bij een paard dat zo 'lui' voor het been is. Dus geen ritmisch drijven, geen aangesloten onderbeen. Gewoon je onderbeen laten hangen. Als je een duidelijke reactie wilt gebruik je het been kort en duidelijk. Dan laat je direct weer los. Bereid je paard ook voor op een overgang en verwacht geen directe overgang. Maak je paard wakker door wendingen, eventueel een stemhulp als 'let op' (voor elke overgang zeggen wil wel helpen om je paard te laten focussen op jou) te gebruiken en vraag voor extra contact, werk naar een lichte verzameling en wek zo energie op bij je paard. Je zult voelen dat het paard wakker wordt. Geef iets vrij naar voren en gebruik een korte beenhulp. Eigenlijk elk paard (ook het meest lui) reageerd hier op als je maar consequent bezig blijft.
In he begin zijn je overgangen plotseling en zien ze er niet uit. Maar dat komt wel als je met lichte druk op je benen gaat werken in plaats van los - kort vast - los. In het begin ook vooral de voorwaartse drag in de overgang gebruike door het paard vlot in die gang te latenlopen. danvalt hij maar eventjes wat op de voorhand. Die verfijning komt vanzelf wel. Je wilt eerst reactie op dat been en dat krijg je tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:02

tussen door blijf ik als maar drijven. Ik ben bezig om dat af teleren maar dat wil nog niet zo want doe ik dat niet. Ben ik direct zijn aanleuning kwijt en begint hij te sloffen.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:12

Maar daar ga je dus de fout in Nini...
Zo leert je paard nooit op 1 kuithulp aan te draven!
Is heel moeilijk ik heb ook een tijdje op zo'n luie huib gereden maar je moet echt consequent zijn met je been en na 1 les merkte ik al verschil!!!
Je moet je paard gaan leren dat ie op 1 kuithulp weg gaat en in 1 tempo blijft lopen en dat leer je dan volgens mij weer door veel overgangen te rijden en heel veel belonen...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:12

Maar dan is het logisch dat het paard bij een overgang extremere hulpen nodig heeft.

Heb je wel eens geprobeerd om alleen de overgang van halt naar stap te oefenen? Dan heb je namelijk nog niet te maken met het drijven dat je moet doen om hem aan de gang te houden. Het klinkt heel erg saai en misschien zelfs niet nuttig. Maar hier begint het natuurlijk wel.

Je paard staat stil. Je maakt hem wakker door zowel naar links als naar rechts in te buigen, enkele passen achterwaarts te doen etc. Op die manier bereid je het paard voor op de overgang naar stap. Ook nu kun je alvast dat signaalwoord in gaan bouwen; 'let op'. De meeste paarden draaien dan hun oren naar je toe en zijn dus op je gefocust. Nu geef jij de korte hulp naar stap. Reactie? "Braaf paard!" en weer halt houden.
Je bereid het paard weer voor, vraagt aandacht, hulp voor stap --> reactie?; "braaf paard!" --> halt. Gaat dit goed? Dan blijf je langer stappen. Houd je paardje wakker door met stelling te spelen en te wenden. Valt hij weer weg? Halt houden en opnieuw! Het paard zal het ook niet leuk vinden om stil te staan en dan allemaal oefeningen te moeten doen. Op den duur wil het echt wel voorwaarts.

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:27

Je moet je paard leren, been is reactie.
in dit geval wil je de reactie, sneller, dus geen reactie: schop.
Net zolang tot je op je eerste hulp de gewenste reactie krijgt, als je maar blijft drijven mag hij zelf kiezen vanuit welke hulp hij een keer reactie wil geven en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Succes ermee

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:45

Ik heb ook zo'n pony :)
In het bos reageert ze goed, en in de bak ook wel, na heel wat oefenen/consequent zijn :)
bij mij was het been en dan een harde mep. Dan schiet ze vooruit maar ze reageert wel :)
De volgende keer reageerde ze gelijk op mijn hulpen en hoefde ik bijna geen harde mep meer te geven :)
EDIT; Eerst je paard goed aan de hulpen krijgen, als je paard goed reageert pas aan de nageefelijkheid gaan werken :)