rugproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karen&passie

rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 15:30

Wie heeft er goede tips/ervaringen met onderstaand probleem???

Sinds een paar maanden heeft mijn paard (liep M2) last van haar rug (volgens de acupunturiste/dierenarts). Met rijden blijkt dit uit niet voorwaarts gaan, niet op de rechterhand willen lopen, boos worden bij teveel stelling naar links. Ze begint dan te kreunen, met haar staart te zwiepen en oren in de nek. Als ik verder doorvraag zou ze gaan bokken. Het doet haar dus pijn.

Ik ben nu inmiddels 2 x naar een acupunturiste geweest (kliniek in Roosendaal). De eerste keer heeft ze mijn paard gekraakt want ze was scheef en met naalden behandeld. De tweede keer, vorige week dinsdag, heeft ze alleen acupunctuur gedaan. De scheefheid was nl volgens haar weg, op links reageerde ze niet meer op de druk van de acupuncturiste maar rechts nog wel. Voornamelijk vanaf het punt achter het zadel naar haar rechterachterbeen. Aan die kant zit ze duidelijk vast.
Als je achter haar gaat staan zie je ook duidelijk minder bespiering op haar rechterkant.

Na de 2 behandelingen is ze wel iets meer voorwaarts, maar er is naar mijn mening nog veel te weinig verbetering. Heeft iemand misschien hetzelfde meegemaakt of weet een goede tip? Ik hoor het graag!

Hoipiepeloii

Re: rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:34

Ik denk dat je gewoon een goede fysio nodig hebt die je hele paard nog eens bekijkt. Ik denk niet dat het dan een rijtechnisch probleem is. Misschien moeten er zelfs wel foto's gemaakt worden, want er kan van alles aan de hand zijn.
Persoonlijk vind ik acupunctuur geinig, maar dat verhelpt vaak niet de oorzaak.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:38

Toen mijn paard last had van haar rug heb ik er een osteopaat bijgehaald, die heeft haar twee keer behandeld, intussen kreeg ze een paar weken weiderust en daarna langzaam weer opbouwen kwa rijden, goed op eigen benen laten lopen enzo!
Voor de rest ook zien naar wat de oorzaak zou kunnen zijn van haar rugpijn, misschien is er wel iets mis met je zadel ofzo... Ook ongelijke hoeven kunnen voor problemen zorgen, of teveel spanning tijdens het rijden.

Ik hoop dat je hieraan wat hebt en dat jij en je paard snel van het probleem verholpen zijn! Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:06

Bij mijn paard was het een spierprobleem. Om ons uit het dal te helpen (want rijden was geen lolletje meerl; dezelfde problemen die jij omschrijft). Dat hielp erg goed, maar we zijn de weken daarna ook vooral buiten in het bos geweest, waar we langzaam op de rechte lijnen weer wat recht konden richten, in combinatie met rechtigtende arbeid aan de hand.

Oorzaak van deze problemen was een slecht passend zadel en teveel scheefheid bij een te zware belasting. Als je uit dit dal komt, zou ik dus sowiesow de basis en dan met name de aanleuning, impuls en rechtgerichtheid onder de loep nemen.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:48

Als goede kennis van degene die dit topic heeft geplaatst wil ik er even bij vermelden dat de oorzaak niet rijtechnisch is. Het paard had al last van het probleem toen ze het kocht, en het is waarschijnlijk veroorzaakt door een val, vastliggen, uitglijden etc.

Problemen zijn er ook niet alleen bij het rijden, ook bij longeren, laten lopen etc.! Paard geeft op alle fronten aan dat het niet lekker gaat, alleen de oplossing is erg moeilijk, en je hoort zoveel meningen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:50

Als het een merrie is even laten opvoelen. Wellicht zit er een oud ei.

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:12

Ook mijn beestje heeft rugproblemen. Ik heb er 2 keer een ostheopaat bij gehaald, hiermee is het wel verbeterd maar nog niet opgelost. Ik zou adviseren: een goede dierenarts.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:20

Slotje wegens dubbelpost.