Merrie met ruinentanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LovesMariska

Merrie met ruinentanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:59

Hallo,

Er is mij gevraagd of ik naar een welsh ponietje wil kijken, hij heeft een probleem waardoor er een meisje van 9 niet op kan rijden. Ik wil dit probleem graag proberen op te lossen.
Ik heb dit weekend voor het eerst op haar gereden. Voor mij is het al vrij duidelijk, maar de mensen blijven stug...
Wanneer ik iets van haar wil of haar laat aandraven begint ze naar het bit te happen, soort van 'afpakken' en met haar hoofd te schudden. Voor mij zijn dit typische tekenen van dat ze last heeft van haar mond of tanden door het bit.
Nu willen die mensen het welshje perse op wedstrijd uitbrengen, en anders word hij verkogt. Bitloos is dus geen optie.
Ze heeft ruinentanden gekregen, die zijn een tijd terug bijgeslepen geloof ik, maar ik weet er verder niet zoveel vanaf. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Weet iemand wat ik kan doen om haar pijn te kunnen verhelpen, want het is zeker weten geen verzet, want ze vind het heerlijk om te rijden en ze is perfect aan het been.
Ik zat te denken aan een leren bitje, maar ik weet niet of dat goed is.
A.s weekend ga ik haar met halstertje rijden, zo kan ik zien of ze nogsteeds hetzelfde verzet geeft.. als ze dat niet doet is alles voor mij wel duidelijk, maar ben ik bang dat ze verkogt moet worden. Het zou erg sonde zijn want het is een prachtbeestje dat heel goed wedstrijden zou kunnen lopen als ze met haar voorhand wat meer stuurbaarder was...

Ik ga even meer info zoeken over ruinentanden bij merries.

Ik hoop dat iemand mij raad kan geven!
Alvast bedankt :D

groetjes Marjolein

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:33

Tandarts er nog eens bij halen...kan zijn dat ze last heeft van die tanden.

Dagmar20

Re: Merrie met ruinentanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:39

Ze heeft inderdaad last van haar tanden, ik denk dat je wolfstandjes bedoelt, die zijn inderdaad heel erg gevoelig en moeten er gewoon uit. Niet ieder paard hoeft ze te krijgen maar zowel ruinen als merries kunnen ze krijgen. Als de tandjes getrokken zijn even niet met bit rijden, desnoods met een halster ofzo. Ik durf erop te wedden dat ze daarna veel relaxter is.