flikka @ wedstrijd eerste keer L1 (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

flikka @ wedstrijd eerste keer L1 (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:55

Hallo!

Flikka en ik zijn gisteren voor de eerste keer in de L1 gestart. Het ging niet slecht voor een eerste keer en aangezien ik de laatste weken (door het slechte weer) amper heb kunnen oefenen was ik best tevreden :)
We zaten in een ring van 9 en wij zijn 4de geworden met 179 punten.

Even wat meer informatie over flikka:
Flikka is een merrie van 7 jaar die nu 2 jaar onder het zadel is.
Ik heb vorig jaar met haar in Belgie B1 gereden en ik rijd sinds oktober in Nederland.
We hebben 4 wedstrijden in de B1 gereden en nu zijn we dus overgegaan naar de L1

Het opvallendste commentaar dat ik had op de coupon:
- een 5 voor het nekstrekken want ik zat op het verkeerde been (was even niet aan het opletten denk ik :o )
- een 5 voor mijn middendraf want er was te weinig verruiming (ben ik het eerlijk gezegd niet helemaal mee eens)
- een 4 voor de 2de keer wijken want er was tactverlies
Deze dingen ga ik dus proberen zo snel mogelijk weg te werken ;)

nu mijn eigen commentaar nog:
- binnenhand minder streng
- handen netter houden
- rechter zitten
- een vlotter tempo in draf
- tenen naar binnen draaien
- mijn overgangen waren vaak te weinig voorbereid

Met reacties + commentaar ben ik altijd heel blij :D

De proef staat in 4 filmpjes

http://au.youtube.com/watch?v=fgLljf19WuQ
http://au.youtube.com/watch?v=YchVPC9oabo
http://au.youtube.com/watch?v=NGvT8SM6sKs
http://au.youtube.com/watch?v=FCngHl_zlt0

Judie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:36

Netjes hoor :)!
Probeer inderdaad wat je al zei wat meer door te rijden in draf en goed trainen op het wijken!
Veel succes nog met je leuke pony :)

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:20

Leuke pony!! Ik vind het er netjes uitzien, zeker voor de eerste keer L1. Probeer op je houding te letten (tenen naar binnen) en dingen zoals op het goede been lichtrijden (volte C-X-C wat je zelf ook al aangaf). En inderdaad er iets meer aan rijden in de draf, dat zal de verruiming - die ik overigens wél zie - vermakkelijken. Ik vond de overgang(en) draf-galop erg netjes! Succes nog verder.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:22

Hoi,
ik zag in het eerste filmpje dat de draf inderdaad wat te braaf is, je mag wel iets vlotter draven (maar dat zeg je zelf ook al ;) )
Ook heb je je handen te laag en je lijkt ze wat vast te zetten. Je handen horen meer naar voren en iets hoger.
succes verder!

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:01

Hallo,

wat me het meest ´stoort´ zijn je benen en je handen. Probeer je handen voor je uit te houden en zelf te dragen. Je zet je armen vast op je zadel, zo krijg je nooit een ontspannen aanleunig wat in elke oefening terug te zien zal zijn. Probeer je been lang te houden en je voet niet zo ver in de beugel te doen. Houdt je paard verder is voorwaartser en aan je been. Dat ze net iets meer gaat ´lopen´. Zorg dat je paard over het allegemeen wat nageeflijker is dan gaan de rest van de oefeningen en overgangen ook een stuk beter. Met het wijken loopt ze te veel over haar buitenschouder weg en reargeert ze te weinig op je zijnwaartse been hulp.

Zie dit niet als negatief commentaar, ik hoop je te helpen.

Verder ziet het er voor de eerste keer L1 echt niet slecht uit.

Succes met de rest van je wedstrijden

LinsxDot

Re: flikka @ wedstrijd eerste keer L1 (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:41

tip voor het wijken. je binnen been meer naar achteren leggen en buiten begrenzen zo neemtie zijn achterkant ook mee met wijken nu doetie alleen pas opzij maar neemt zij kont niet mee

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:26

je binnenbeen hoeft toch helemaal niet naar achteren met het wijken? het paard moet op de kuit wijken toch?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:37

yup maar heb het voor training om ff door te krijgen om die achterhand erbij te doen he.zodat het verschil voelt.
dan wijkt die wat sneller kan je ff het verschil voelen. en dan kan je verder met je kuit om het echt heel ze lichaam opzij te krijge.
kaja ik bedoelde het ook niet echt echt echt letterlijk he :)
want drijven bestaat ook uit kuit drijven en niet schoppen. is zelfde

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:59

haha, ja sorry!
mr ik snap het nu wel idd.
Ik dacht al doe ik het nu echt fout?
haha!
maar voor de l1 hoeft het paard toch niet helemaal recht in ze lichaam te wijken hij moet ze voorhand iets voor ze achterhand houden toch?
want die van mij zet uitzichzelf ze achterhand der heel netjes naast enzo..

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:42

nouja je scoort er wel meer punten mee en het staat wat netter he. en zo hoort het wijken eigenlijk he met achterhand erbij

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:13

Was je na 4 wedstrijden door de B heen of ben je versneld naar de L1 gegaan? Gewoon even, uit interesse.

Teugels 10 cm korter pakken en je handen daar laten. Ik weet hoe moeilijk het is om jezelf aan te wennen met kortere teugels te rijden en je handen dus verder naar voren te steken, maar het toont 10x netter. En je hebt meteen meer ruimte en mogelijkheden om in te werken, nu zit je al snel tegen je been aan, waardoor je zijn hoofd niet goed kan volgen. Ik deed het zelf eerst ook altijd hoor en het is ook moeilijk om die overstap te maken, want voor je gevoel steek je ze echt bijna in zijn oren ;)

Verder ben ik het eens met je eigen commentaar. Je paard moet eigenlijk gewoon beter aan de hulpen komen te staan. Dan kan je hem actiever laten lopen, dan worden zijn overgangen sterker, wordt hij stiller in de aanleuning, gaat je wijken beter. Overgang draf-galop vereist nog wat aandacht, ik dacht even; ohjee wat gebeurd er nu en toen viel hij in galop. Overgang terug zal inderdaad beter worden als je hem beter voorbereid en minder op je handen rijdt, maar meer op je gewicht.
Het stukje draf-halt-draf, vond ik erg netjes! Ook je gebroken lijnen reed je, voor zover ik kon zien, goed door tot X.

Over het wijken, dat hoeft voor L1 niet perfect te zijn. Maar wijken is een zijwaartse gang en de achterhand hoort achter de voorhand te blijven. Dus hoe meer jij dat kan laten zien, hoe beter je cijfer zal zijn. In de L1 zijn ze alleen nog niet zo streng dat je meteen een onvoldoende krijgt als dit niet zo is. De achterhand voorbij de voorhand wordt wel weer als grote fout aangemerkt, dus dan liever de voorhand wat meer vooruit.

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:18

oh ja oké dan klopt het wel met de uitleg van mij instructeur. :D
mr die van mij loopt uizichzelf wel recht zijwaarts, alleen moet ze wat meer voorwaarts zijwaarts, ze gaat te snel zijwaarts is dat erg in de L1?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:47

Het is heeeeeel erg belangrijk dat je wel voorwaartse drang houd, dat je paard niet terugvalt in tempo en een regelmatige manier van bewegen behoudt. Je kunt dus beter wat minder zijwaarts gaan, maar wel in dezelfde manier van lopen. Dan dat je scherp zijwaarts gaat, maar je paard gaat bijv. korter lopen, verliest impuls, of wat dan ook.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:56

Het ziet er netjes uit.
Ik zou idd de teugels wat korter nemen en je handen wat meer gaan dragen. Nu zit je met je handen over je zadel heen. Beugels mogen misschien wel een gaatje langer en probeer haar wat actiever te rijden.
Voor de rest heel veel succes :D

coooockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:05

Ja idd want, als ik die van mij dan iets tegen hou met me buitenteugel gaat ze juist meer zijwaarts? beetje raar.
Ze gaat zegmaar verzamelen, in plaats van voorwaarts.
Ze is iets TE fanatiek.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:04

Hallo! Bedankt voor alle reacties :D Ik ga zeker werken aan het actiever houden in draf en aan de andere punten zoals overgangen, wijken en mijn handen.

@ Sjonniej: ik was in 4 wedstrijden door de B heen en ik vond het stom om langer in de B te blijven hangen ;)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:27

Mag ik vragen waar deze wedstrijd was? Het lijkt namelijk wel erg verdacht veel op manege Tielen in Hulten, waar ik een paar jaar gereden heb.. Ben zomaar nieuwsgierig..

Verder ben ik het met het commentaar van de rest eens, vooral je handen vielen mij ook op, en heb je het netjes gereden.