Hoe kan ik de middendraf en halsstrekken verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Hoe kan ik de middendraf en halsstrekken verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:01

Heej,
Ik had bij mijn vorige wedstrijd een zesje voor middendraf en halsstrekken, met als commentaar middendraf mag meer en bij halsstrekken hield mijn paard gewoon zijn hoofd omhoog (was nogal zenuwachtig) Ook stond er dat ik meer stelling moet krijgen.

Hoe kan ik dit verbeteren??? Ik heb namelijk binnenkort weer een wedstrijd (b-niveau)

En er is ook nog een L-proefje, doe ik niet aan mee is nog te moeilijk, maar moet je bij alle L-wedstrijden wijken????

Alle tips zijn welkom !!

_BLOEMPOTJE

Re: Hoe kan ik de middendraf en halsstrekken verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:41

Neem een instructeur/trise? :D

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:44

Ik geef je graag tips maar is beetje moeilijk om met zo weinig info tips te geven.
Maar probeer het toch :)
Vaak is het met nageven dat een paard niet voorwaarst genoeg gereden word, zorg dat je paard er meer onder komt, meer voorwaarts dus, gaat hij vaak vanzelf meer nageven en wanneer hij meer nageeft komt die middendraf er ook wel uit.
Als je merkt dat hij zijn hoofd opgooit terwijl je middendraf vraagt gaat het niet goed, terug naar de basis, lekker draven met losse teugel, zorg dat hij naar beneden gaat, het liefst stofzuigen en dan voorzichtig teugel oppakken en voorwaarts houden.
Nou hoop dat je er iets aan hebt, weet het ook niet hoor maar voor mijn knollie werkt het goed zo.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:54

Instructrice heb ik al, maar ik wil gewoon wat handige tips ;) , welke informatie mis je dan bezelbub??

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:02

Oke dan :D
Veel mensen vragen het, zonder dat ze les hebben :) Daarom was dat mijn eerste reactie.
Probeer vaak me losse teugel te rijden en dan ook tot ze echt stofzuigt. Probeer dan de teugels met beide handen te pakken en contact te maken :)

xLSNNE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:05

Met de stelling heeel veel afwisseling en achten maken, zorg dat je de buiten teugel erbij hebt en binnenteugel richting je knie. Anders grote volte rijden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:05

_BLOEMPOTJE schreef:
Probeer vaak me losse teugel te rijden en dan ook tot ze echt stofzuigt. Probeer dan de teugels met beide handen te pakken en contact te maken :)

Ik zou eerst je aanleuning verbeteren. Je paard voor het been van achter naar voren rijden. Als je dat beter voor elkaar hebt gaat je paard de hand makkelijker volgen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:28

Paarden die niet halststrekken worden meestal niet goed over de rug gereden. Dat los je niet zomaar op. Daar moet je samen met je instructrice aan werken.
Als je paard niet omlaag kwam heb je overigens nog een hele aardige jury gehad met die 6 :D

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:49

WD V -> RT P

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:59

als ik het zo lees is je paard inderdaad niet goed genoeg voor je been en heb je hem nog niet goed genoeg "voor elkaar". Middendraf is inderdaad iets dat vanzelf komt als de basis goed is. zorg dat hij goed voorwaarts is en dat je niet iedere pas hoeft aan te drijven. Hij moet op zichzelf lopen. Hou altijd contact met zijn mond en rij met je benen naar je hand toe. rij veel voltes, gebroken lijnen, s'jes, links/rechtsomkeert, hier wordt hij soepel van en kan eerder naar je hand toe gaan. let er ten alle tijden op dat hij voorwaarts blijft in de wendingen en doe veel met je zit, zit zelf ook in balans, belemmer hem niet in zijn beweging. Als je hem uiteindelijk goed genoeg voor je been hebt en hij is voorwaarts dan zal hij ook met halsstrekken je hand opzoeken. De middendraf is iets wat steeds beter wordt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:32

Als je paard niet wil halsstrekken in de proef, heb je hem óf niet goed over de rug lopen (klinkt het meest logisch bij jou) óf hij is zo gespannen in de ring dat ie niet wil zakken, wat automatisch ook betekent dat hij niet fijn over de rug is.
Dit is niet iets wat je vanaf een computer kunt helpen verbeteren. Dat moet echt een instructeur voor je doen.

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 15:39

Ik zag net dat de wedstrijd bij ons in de bak is, wel een voordeel dus :) daar is hij meestal ontspannen.
Het probleem met hem zit in zijn rechterkant, hij heeft heel veel moeite met inbuigen op zijn rechterkant. Dus vooral als hij rechtsom gaat is er erg moeilijk om stelling te vragen. Dit verbeteren we door veel oefeningen te doen met voltes en wijken. Ook zit hij beetje vast in zijn rug, maar dat komt door mij, ik ben soms iets te strak in mijn handen. Maarja we hebben nog even om daar aan te werken. Ik heb hem nu wel voor mijn been, hij loopt wel lekker. Maarja ik ga wel al jullie tips eens uitproberen! En veel lessen natuurlijk :D

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:17

Bij mijn pony heeft het geholpen eerst het halsstrekken in stap te oefenen.
Daar hals langzaam laten zakken, en ondertussen een beetje 'spelen' met je teugels waardoor je hem naar beneden vraagt.
Achter wel bijdrijven, anders lukt het niet ;)
Als dat eenmaal goed gaat, kun je hetzelfde proberen in een ontspannen draf.

Met middendraf: Veel overgangen rijden, zodat je paard goed
op de achterhand loopt. Vanuit daar kan je dan iets meer tegenhouden van voor,
als je bijdrijft, waardoor zijn passen gaan verruimen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.. :)