Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:07

Hoi,

Ik rijd op dit moment een paard die teugelkreupel is. Vooral in stap en soms ook in draf en galop. In stap doet hij het sowieso en in draf en galop wanneer ik hem meer bij elkaar wil rijden. Het is een paard die best wat in zich heeft, maar ik merk dat de aanleuning niet optimaal is zo. Ik zit er aan de voorkant heel weinig aan, maar zodra je hem oppakt begint het eigenlijk.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt bij het rijden van een paard, dus mijn vraag aan jullie is wat ik eraan kan doen. Wat voor oefeningen kan ik rijden en hoe kan je dit oplossen??
Ben benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met teugelkreupel.

Groetjes Chantal
Laatst bijgewerkt door Oretha op 18-01-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabama

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:10

Sorry als het echt dom is om dit te vragen; maar wat bedoel je precies met teugelkreupel? Bedoel je dat het paard gewoon niet aan de teugel komt? In dat geval zijn er dan genoeg topic's over te vinden hoor (':

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:13

xMRGANx schreef:
Sorry als het echt dom is om dit te vragen; maar wat bedoel je precies met teugelkreupel? Bedoel je dat het paard gewoon niet aan de teugel komt? In dat geval zijn er dan genoeg topic's over te vinden hoor (':

Zodra ik het paard op pak en wat ronder rijdt, gaat hij onregelmatig lopen. Rijdt ik hem wat lager is het minder en wanneer ik hem oppak gaat hij weer onregelmatig lopen. Vaak is stap. Dan maakt hij weer een grote pas en dan weer een kleine, heel onregelmatig dus. En ik zit er aan de voorkant echt niet teveel aan. Hij loopt dus wel rond (aan de teugel) maar gaat onregelmatig lopen. Als ik hem iets naar voren rijdt is het minder. Als ik aan de voorkant mijn teugels los gooi, loopt hij wel goed.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:15

Ik weet wat je bedoeld, een vriendin van mij heeft ook zon paardje. Alleen net andersom :D Aan de losse lange teugen 'kreupel' en als ze hem oppakt was er niks meer aan de hand. Maar ik lees ff mee..

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:15

Hoe oud is het paard?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:17

Snovje schreef:
Hoe oud is het paard?

16 jaar. Heeft Z2 gelopen Young riders. Paar jaar geleden. Vorig jaar heeft hij nog op niveau gelopen thuis onder een andere ruiter.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:21

Heel veel schakelen en gymnastiseren. Maar heeft het paard ook een tijdje stil gestaan? Daar kan het namelijk ook door komen, en dan is het gewoon doorijden.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:24

GoGo schreef:
Heel veel schakelen en gymnastiseren. Maar heeft het paard ook een tijdje stil gestaan? Daar kan het namelijk ook door komen, en dan is het gewoon doorijden.

Hij heeft niet stil gestaan, maar wordt niet meer op hoog niveau getraint en er rijden best wat andere (beginners) ruiters op. Ik ga het schakelen en gymnastiseren eens meer proberen! Kan je het er wel uit rijden, of blijven ze vaak teugelkreupel?
Bedankt voor je reactie.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:27

Paard kan heel goed een lichamelijk probleem hebben
Lijkt me daarom verstandig om het eens goed na te laten kijken op wervels spieren en/gewrichten

Ook kan het zijn dat het paard niet op 2 teugels wordt gereden (dwz niet rechtgericht)
Oorzaak nr 1 van teugelkreupelheid!
probeer eens een les van iemand die verstand heeft van rechtrichten
Vaak is het dan na 1 of 2 lessen opgelost 8-)

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:29

Als het ECHT teugelkreupheid is kan je het eruit rijden, maar als het probleem ergens anders vandaag komt niet. Dat moet dus eigelijk eerst uitgesloten worden. Paarden kunnen ook teugelkreupel worden als ze erg in hun mond worden gezeten.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:31

Citaat:
Ook kan het zijn dat het paard niet op 2 teugels wordt gereden (dwz niet rechtgericht) oorzaak nr 1 voor teugelkreupelheid!
probeer eens een les van iemand die verstand heeft van rechtrichten
Vaak is het dan na 1 of 2 lessen opgelost

Ben ik het niet helemaal mee eens.. Een vriendin van mij heeft ook een 'teugelkreupel' paard. En zij heeft het paard van buiten en binnen helemaal na laten kijken ( was niks aan de hand ) en heeft ook les. Van meerdere mensen les gehad zelfs. En het paard heeft ze nu al drie jaar en al drie jaar doet hij het. Maarja, bij haar is wel het verschil dat hij het met losse teugel doet en zodra ze hem oppakt is er niks aan de hand ? Dus ik lees ook even mee, mss komen er handige tips..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:32

Ik zou 'm even laten checken door een osteopaat, goede kans dat je ergens een probleempje in een werveltje hebt zitten.

Als dat opgelost of uitgesloten is, dan mbhv een goede instructeur kritisch naar het rechtrichten kijken en aan de lijn werken (met bijzet) en kijken waar de oorzaak ligt; kijken of je de grenzen voorzichtig kunt verschuiven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:54

Zou het ook kunnen doordat hij Z-dressuur heeft gelopen?
Meestal krijg je een paard alleen zover als je alles heel goed beheerst, misschien geef je hem onbedoelt hulpen waardoor die in jouw beleving teugelkreupel is?
Zou het niet weten hoor, is maar een ideetje.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:57

Ja, maar hij verklaar je dat dan bij mijn verhaal? Dat paardje is 10 en heeft nooit echt wedstrijden gereden, en doet het net andersom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:58

Die's niet zo moeilijk, die loopt dus gewoon niet op eigen benen en heeft (te) veel ondersteuning nodig.
Kan overigens ook osteopatisch probleem in de lage onderrug zijn, dan zie je dat beeld ook wel.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:04

ja dat kan wel. Maar ik geloof dat ze er al een osteopaat naar heeft laten kijken. En daar was ook niks aan de hand? Mja, ik weet het ook niet...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:18

@ Google: Jouw paard is niet haar paard;) De oorzaak hoeft dus ook niet hetzelfde te zijn. Ik gaf een ideetje bij dit paard, bij jouw paard is het precies andersom.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:36

Ja, dat snap ik. Zei toch niks verkeerd? Ik reageerde op wat Sonja zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 09:15

@Google:
Als een osteopatisch probleem uitgesloten is heb je dus een grote kans dat het "gewoon" rijtechnisch is. Met andere woorden: veel meer leren op eigen benen te lopen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:28

Sonja schreef:
@Google:
Als een osteopatisch probleem uitgesloten is heb je dus een grote kans dat het "gewoon" rijtechnisch is. Met andere woorden: veel meer leren op eigen benen te lopen.

Paarden met spierproblemen (en dat zijn er echt heel veel) worden zo helemaal over het hoofd gezien
Een osteopaath (kan oa wervelproblemen verhelpen) doet nl niets aan de spieren zelf!
En laat nu net veel paarden daar last van hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:39

Je hebt gelijk. Ik ga even van m'n eigen situatie uit, mijn osteo is ook fysio... Sorry!
Veel spierproblemen kennen echter wel een rijtechnische oorzaak en kunnen niet verholpen worden als er ook rijtechnisch niet e.e.a. verandert.

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:41

Hoihoi,

Als een paard teugelkreupel is, is inderdaad in eerste instantie de aanleuning totaal verkeerd. Dit kan door meerdere dingen veroorzaakt worden maar meestal is de oorzaak verkeerd rijden door de ruiters. Je hebt gezegd dat er beginners op hebben gereden dus dit kan de oorzaak zijn. je moet inderdaad veel gymnastische oefeningen doen waaronder longeren. Bij longeren ondervindt het paard geen hinder van een ruiter, zo moet het paard uiteindelijk op eigen benen lopen. Bind hem niet meteen strak in de bijzet, laat hem eerst voorwaarts neerwaarts lopen zonder enige dwang of touwtjes, overgangen, verruimen, terug laten komen, balkjes, ook met rijden voorwaarts neerwaarts houden, dan zijn je teugels maar een kilometer lang, probeer een zo licht mogelijk contact te maken en blijf hem voorwaarts houden. je kan steeds een stukje verder gaan om weer op het oude niveau te komen. Bij een teugelkreupel paard moet je eigenlijk weer helemaal overnieuw beginnen. Dit vergt veel geduld want iets afleren is moeilijker dan iets aanleren.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:22

Mijn Tinkie heeft dit ook gehad toen ik na lange tijd weinig doen, begon met rijden en voorwaarts rijden.

Hij deed het zowel met lange en korte teugels. Ik heb het eruit kunnen rijden door hem zo veel mogelijk voorwaarts te rijden. (hij maakte af en toe een hupje, zodat je uit balans ging en dat hij weer lekker kon gaan stappen :P)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:35

_tarja_ schreef:
Ik rijd op dit moment een paard die teugelkreupel is. Vooral in stap en soms ook in draf en galop. In stap doet hij het sowieso en in draf en galop wanneer ik hem meer bij elkaar wil rijden. Het is een paard die best wat in zich heeft, maar ik merk dat de aanleuning niet optimaal is zo. Ik zit er aan de voorkant heel weinig aan, maar zodra je hem oppakt begint het eigenlijk.

Ik lees nog niks over een tandarts, is het paard onlangs nagekeken?