Paard wordt chaggerijnig van achteruitlopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Paard wordt chaggerijnig van achteruitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:44

Beste Paardenliefhebbers,

Ik ben al 4 jaar trotse eigenaar van een 8-jaar oude Gelderse merrie.
Ik heb verder niet echt problemen met haar, maar heb me wel iets afgevraagd.
Met grondwerken doet ze het allemaal heel braaf, volgt ook braaf, maar als ik achteruit loop en zij moet dan dus ook, legt ze haar oren in de nek en doet een beetje chaggerijnig.
Ik heb nooit helemaal goed begrepen waarom.
Het is een vrij dominant paard, dus ik dacht dat dit misschien een hele onderdanige positie voor haar is?

Ook als ik er op zit, zie je dat ze het niet echt heel leuk vindt, ook al gebruik ik hier geen teugels (ook geen hoofdstel, ik rij uitsluitend met halster) of enige dwang voor dus er kan geen sprake zijn van pijn in d'r mond of iets.
Weet iemand het?

Groetjes Saskia

Alicia2u

Re: Paard wordt chaggerijnig van achteruitlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:09

Achteruit lopen en wendingen om de achetrhand zijn inderdaad onderdanige posities waar veel 'dominante' paarden moeite mee heben. De enige manier om dit op te lossen is gewoon veel doen; blijkbaar ben je toch nog niet volledig de leider en durfst ze je nog steeds uit te dagen bij dingen zoals achteruit lopen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:00

Wat ook een optie is dat ze last krijgt van der knieeen bij achterwaards, zie je veel bij of jonge paarden of paarden die heel hoog op hun benen staan en snel zijn gegroeid..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 11:44

Ze was brutaler bij iemand anders, dus denk dat het toch een beetje dominantie is.
En ze is niet supersnel gegroeid ofzo, dus denk niet dat het dat is.
Meer mogelijkheden toch welkom:)

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:56

misschien te slappen kniebanden dit komt vaak voor bij jongen paarden . of last van de rug dat kan ook heel goed ik zou der anders een x laten masseeren

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:59

Sassol schreef:
Ze was brutaler bij iemand anders, dus denk dat het toch een beetje dominantie is.
En ze is niet supersnel gegroeid ofzo, dus denk niet dat het dat is.
Meer mogelijkheden toch welkom:)

heb je er wel eens een DA naar laten kijken? Misschien als die een keer op stal is voor een enting of wat dan ook dat je kan vragen of die daar ook iets over kan zeggen.. Ik zou het echt niet uitsluiten omdat je het heeeeeel veel ziet!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:01

Dat is wel een goed idee:)
Verder heeft ze echt helemaal nergens last van, ook geen problemen met haar.
Buitenrijden gaat ze vanuit de galop in een slidingstop, en galoppeerd daarna vrolijk verder.
Wendingen en dergelijken doet ze ook niet moeilijk over, ene kant wel soepeler dan de andere kant.
Maar kzal idd eens even aan de SH vragen en de DA laten kijken als ie er weer is:)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:03

Wanneer ze last van hun kniebanden hebben, merk je dit alleen met achterwaards.. Ken een springpaard die moeiteloos 1.50 mtr sprong, maar geen stap naar achtere kon..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:09

Overigens als ze er zelf voor kiest om achteruit te lopen kan het wel ineens! En ook een stukje sneller. Zou het kunnen dat ze hier gewoon de mindere van 2 kwaden kiest?