pony ontspant rug niet en bokt?! Help...!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

pony ontspant rug niet en bokt?! Help...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:00

hallo..

We hebben sinds kort (gister) een nieuwe pony waar mijn broertje voornamelijk op gaat rijden. Nu heeft hij eerst manegelessen gelopen (zo kwamen mijn broertje en de pony, filius, ook in contact), dat ging super goed.. die lessen in het begin, maar na een tijdje ging hij bokken. Je mocht geen vaste verbinding meer hebben met de teugels, anders ging hij bokken. Hoofd recht omhoog, absoluut niet ontspannen in de rug en dus vaak bokken. Als je niet zo goed kon rijden werd je er ook af gebokt, je kunt je benen niet vast klemmen dan bokt hij ook. Je moet ook een hele stille zit hebben. Nu hebben wij hem gekocht, want mijn broertje kan er erg goed mee overweg. Heeft bij hem nooit gebokt of iets, maar hij zit heel stil en er zitten wel steeds kleine boogjes in de teugels. Je moet dus ook niets doen met je handen. Nu willen wij graag dat hij stopt met bokken en dat hij gaat ontspannen in de rug... Ook vind hij het absoluut niet fijn als je iets drukt op de rug of borstelt op de rug.. hij heft sowieso neit veel vertrouwen in mensen en is bijna 6 jaartjes jong. Nu komt dat vertrouwen nog wel en ze hebben gister een influenza prik gehad dus vandaag evengewandeld en gepoetst. Ook laten wennen aan een 0gr. regendeken.. ging wel aardig en na een half uur wandelen ontspande hij zich een beetje en zakte het hoofdje wat.

Maar nu het volgende, hoe kan ik hem laten ontspannen in de rug en laten stoppen met bokken? Ik dank dat doordat hij veel verschillende ruiters op zich had en doordat hij vast zit in de rug, gaat bokken, maar hoe kan ik hem in ieder geval laten ontspannen? Les hebben we gewoon, 2 tot 3x per week dus aan goed les ontbreekt het niet... maar ik dacht er aan om hem de eerste tijd vooral te longeren en hem zo te ttrainen.. met mischien een bijzetteugel na een tijdje of elastiek of dubbele longeerlijn of passoa of gogue... Of misschien hebben andere nog betere ideeën dus... als iemand een idee heeft, laat het weten, al het advies is welkom!

FriesWytske

Re: pony ontspant rug niet en bokt?! Help...!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:03

Laat hem eens nakijken. Vooral zijn rug en zijn tanden. Past het zadel wel goed?

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:10

Idd even nalaten kijken door een osteopaat en tandarts kan al wonderen doen.
Longeren met bijzet of pessoa kan je natuurlijk altijd proberen, zet hem dan niet strak maar heel langzaam opbouwen en eraan laten wennen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:13

nee.. het zadel paste in ieder geval niet goed.. op de manege wordt wel gekeken welk zadel het beste past,
maar om voor elke pony een gepast zadel te kopen wordt te duur voor de manege. Er zat wel een bondje onder..
maar dat is in ieder geval een probleem. De tandarts komt ook nog (in ieder geval in april,.. maar gaan misschien
nog een andere afspraak maken) had er niet aan gedacht dat het ook aan de tanden kon liggen.. maar heb je wel
gelijk in! En met longeren.. welke hulpteugel is dan het beste?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:17

Na het lezen van je tekstje heb ik het idee dat die pony helemaal vast zit in de rug. Als je hem nog niet eens goed kan borstelen zonder dat hij negatief reageerd duidt er op dat hij waarschijnlijk ook pijn heeft eraan. Kortom DA erbij! En als deze geweest is/of op advies van de DA een osteopaat en tandarts inschakelen, zoals Sette al zegt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:19

Dan eerst zorgen voor een goed zadel. En inderdaad een fysiotherapeut erbij halen.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:24

ja... dat is wel een goed idee denk ik! De zadelmaker komt komende week...
verder nog maar een beetje losmaken aan de longe.. Nou ja,
in ieder geval bedankt voor de reacties.. zal even zien hoe en wat
inderdaad iemand erbij halen is een goed idee...

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:07

Voor je je geld verspild, ga alstublieft eerst naar een kliniek en handel van daaruit verder.

Dan weet je tenminste iets en hoef je niet meer te gissen.

Je kan wel eerst je zadel na laten kijken, of tanden of fysio ed., maar je moet eerst weten of de pony in orde is.

Iedereen gist en bedenkt wel iets wat het zou kunnen zijn, maar de enige manier om er echt achter te komen is de kliniek, uiteindelijk scheelt dat een hoop geld, tijd en getob.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:16

Of gelijk naar een kliniek gaan een goed idee is weet ik niet? Ik zou de da laten komen, die kan vertellen wat er aan de hand is of je doorverwijzen. Inderdaad helpt longeren met touwtjes ofzowh ook erg goed. Maar daar los je het probleem niet echt mee op. Klinkt echt of die pony vergaat van de pijn in zijn rug.. Arme ziel.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:23

Een DA op stal laten komen heeft dus echt totaal geen zin!
Die moet ook gissen, foto's heb je nodig!
Ben je dus dubbel geld kwijt, je kan het beter in 1 keer goed doen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:38

Zadel maker laten komen zou ik nog even mee wachten
Ws heeft je pony door een foutzadel flinke (rug) spierproblemen
Als je eerst de pony eens na laat kijken door iemand van www.happy-athlete.nl
kun je meteen het zadel laten checken
anders zit je soms met een zadel dat niet past,aangezien 90 procent van de zadelmakers geen verstand van zaken heeft

Is deze pony (klinisch) gekeurd voor de aankoop ?

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:44

Op de foto is vaak ook niet alles te zien. Veel paarden hebben harstikke last van hun rug en zijn op de foto 100% goed!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:50

gewoon helemaal na laten kijken en alles uitsluiten
tuig nakijken
tandarts laten komen (erg belangrijk)
laat hem een x masseren

met longeren kun je op verschillende manieren bijzetten
ik zelf gebruik het bijzet touwtje van haamstra (koste 10 euro in de ruitershop) daar zit een handleiding bij

in het begin eerst los longeren daarna bijzetten met die touwtjes
begin met circa 10 min op iedere kant en bouw dat op

vooral bij het longeren het paardje goed actief voorwaarts laten lopen

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:04

Ben ik het mee eens!!!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 08:38

ja.. longeren is ook wat ik het eerste ga/kan doen nu.... verder nog even een afspraak maken met DA enz..
In ieder geval krijgt hij goed tuig.. lekker losmaken in de rug met longeren.. Want als hij ook bij vorige eigenaren
nare ervaring heeft met de rug/zadel die niet past.. kan hij nu negatief reageren omdat hij er aan denkt...
dus eventjes kijken (een paar dagen..) ga dan alleen longeren en heel rustig alles vanaf het begin opbouwen..
even zien hou hij reageerd.. Na gister dus gewandelt te hebben ging hij zich ook ontspannen dus
heel lang loswerken van de spieren helpt ook al goed... en verder gewoon even geen zadeltje op alleen een longeersingel,
een hoofdstelletje en heb van haamstra zo'n dubbele longeerlijn dus kan ook daarmee loswerken..