Unika de la Fazenda @ dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandervd

Unika de la Fazenda @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:32

Hallo bokkers,

Ik heb Unika nu ongeveer 4 maanden. ik zelf rij 1.5 jaar.
ik ben met Unika een beetje aan het trainen voor de B.
we zijn nu vooral bezig met het nagevelijk rijden.
ik heb helaas geen instapfoto's.
foto's

1. Unika en ik.
Afbeelding

2. helaas een beetje vaag.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. raar moment
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. teugels op maat maken.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding
Bedankt voor het kijken. laat je ook een reactie acher? :)
ik weet dat het nog lang niet perfect is, dus ik ontvang graag bruikbare tips.
Laatst bijgewerkt door sandervd op 18-01-09 19:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Robbertcv

Re: Unika de la fazenda @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:35

Daar is uniekaasje

Ziet er goed uit sander, je benen zijn al een stuk beter dan eerst. alleen op foto 3 staat je voet een beetje naar binnen. Voor de rest netjes ga zo door.

Appelflapje

Re: Unika de la Fazenda @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:42

Ze maakt een beetje een vreemde knik met haar hals, ze laat nog niet goed los. :n Op foto 7 is die spanning nog goed te zien. Ben niet teveel met de voorkant bezig, ga haar lekker actief rijden en als ze goed draagt met dr achterhand, en jij je teugels goed op maat houdt, dan komt de voorkant vanzelf goed. :) Je zit verder op zich wel netjes, maar ik zou je handen soms nog wel eventjes iets hoger houden. Zet ze niet zo laag bij het zadel, want dan krijg je snel de neiging om ze vast te zetten. :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:21

Ik zou het neusje er meer uit rijden. Voor de rest ben ik het helemaal met Appelflapje eens. Ziet er op sommige foto's nog wat gespannen uit. Zou eerst goed voorwaarts rijden, en veel gaan schakelen. Nagevelijke komt van zelf wel.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:27

Leuk om foto's van jullie te zien, je kunt nog zien dat jullie nog een vrije groene combinatie zien. Jullie passen leuk bij elkaar, maar probeer aan de ontspanning te werken, momenteel geeft ze namelijk niet mooi na en lijkt ze heel stug in haar hals. Zo van wat ik kan zien op de foto's lijkt je houding wel vrij netjes. Succes ermee.

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:31

Leuk paard!! Op de foto's is goed te zien dat jullie nog een jonge combinatie zijn, probeer wat meer ontspanning te zoeken, zowel in bij jezelf als bij het paard!!
Veel succes en plezier nog samen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:34

laat de voorkant nog wat meer los, ga van achteruit rijden en daarna met stelling de voorhand goed maken. De achterhand staat er nog niet genoeg onder om de voorhand zo te belasten! daardoor komt de valse knik in de hals ;)!

heb je les? zo niet zou ik een goede instructeur erbij zoeken ;)!

je heb wel een erg mooie houding, en een knap paardje!

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:35

ja ik krijg les.
maar door omstandigheden heb ik al een maand geen les meer gehad.
maar als het goed is krijg ik morgen weer les

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:37

Zou ik mogen weten waarom je sporen gebruikt?

Het ziet er nog niet zo ontspannen uit. Het paard is nog gespannen, werk van achter naar voor.
Niet te veel met het 'hoofd naar beneden lopen' bezig zijn, eerst zorgen voor ontspanning en de achterhand.

Veel succes ermee! :)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:37

Ik schrok eerlijk gezegd een beetje van de foto's. Dat is niet negatief bedoeld hoor, maar ik zie een paard die met een zeer gespannen hoofd-halshouding loopt en dus een rare knik maakt. Je kunt idd goed zien dat jullie nog niet bepaald aan elkaar gewend zijn :n Ik zie geen ontspanning.

Die eerste foto vind ik heel fout! Jij zet je handen vast weg, je paard knikt een beetje met dat hoofd naar beneden, maar de hals blijft hoog en de neus gaat richting 'borst' (weet dat de borst daar niet zit, maar even om aan te geven). Probeer zo in het halthouden die hals ook te laten dalen, jij moet ontspannen zijn in je hand/arm. Druk op de teugel kan natuurlijk nooit kwaad, mits met goede kuithulp erbij.

De overige foto's heb je diezelfde houding als bij dat halthouden. Probeer echt naar die ontspanning te werken. Ik weet niet of je al les hebt? Zo niet, ga dat echt doen! Werk dan samen aan ontspanning, lekker voorwaarts neerwaarts, zonder één of andere gespannenheid.

Op sommige foto's zit je iets in elkaar, blijf mooi rechtop zitten, druk je hakken uit, tenen naar binnen.....

Jullie zijn wel een erg leuke combi, alleen moet er nog aardig aan gewerkt worden. Succes! ;)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:08

.. Ze heeft een hele vreemde knik in haar hals.. De nageeflijkheid hoor je vanuit de ontspanning te rijden.. dat het paard zijn hals knikt wil niet zeggen dat er nageeflijkheid is.. probeer lekker lang en laag te beginnen zodat je paard zich kan ontspannen en vanuit daar je nageeflijkheid op te bouwen.. zoals Ashley__ al zei.. probeer echt naar die ontspanning toe! en zeker goede instructeur/trice vinden die je kan helpen daarbij.. want die ziet dingen die je zelf niet ziet! succes ermee!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:10

het ziet er niet echt heel erg losjes en ontspannen uit,dat is jammer.
probeer haar wat voorwaarts neerwaarts te rijden,zo komt ze lekker los en ik weet zeker dat je dan een top paard onde rje kont hebt!

al vind ik het een super mooi dier

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:18

Appelflapje schreef:
maar ik zou je handen soms nog wel eventjes iets hoger houden. Zet ze niet zo laag bij het zadel, want dan krijg je snel de neiging om ze vast te zetten. :)

zo hoog als op foto 2 ongeveer?

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:28

Sander454 schreef:
Appelflapje schreef:
maar ik zou je handen soms nog wel eventjes iets hoger houden. Zet ze niet zo laag bij het zadel, want dan krijg je snel de neiging om ze vast te zetten. :)

zo hoog als op foto 2 ongeveer?

Foto 2 is niet te zien. probeer ze ongeveer ehm, 10/20 centimeter boven je zadel te houden :)
Dat je je handen niet naar beneden drukt, maar je ze draagt :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:06

ik vind het er niet zo ontspannen uit zien eerlijk gezegd. verder lees ik ook dat je momenteel geen les hebt, hoop voor je dat je gauw weer lessen kan gaan volgen. verder mag je wat meer voor je uit kijken.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:41

zoals al eerder gezegt, probeer je niet zo te focussen op het 'aan de teugel' rijden. Dit komt vanzelf als je paard lekker reageert op je been en kan ontspannen. Dan volgt ze vanzelf die weg naar beneden en zal het geheel er alweer heel anders uitzien.
Vind wel knap wat je doet voor de tijd dat je rijd hoor, maar probeer niet teveel te willen. Probeer ook aan je eigen balans te werken, anders kan je paard nooit in balans gaan lopen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:21

Sander454 schreef:
ja ik krijg les.
maar door omstandigheden heb ik al een maand geen les meer gehad.
maar als het goed is krijg ik morgen weer les

wil degene die les geeft dat je zo rijd en is die hierop aan het trainen? zo ja: ander zoeken ;)!

van achter naar vore met behulp van ontspanning.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:51

Voordat je dan zegt meteen andere zoeken zou ik gaan overleggen. Wat wil zij dan berijken? als je het er niet mee eens bent kun je iemand anders zoeken.

Voor de rest ben ik het met de andere eens :)
Eerst van achter naar voor. en dan pas wat aan die hals gaan doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:04

mag ik vragen wat je instructeur zegt van het nagevelijk rijden/vreemde knik?

Verder vind ik het een leuk paard en dat ik 1,5 jaar reed kon ik redelijk bokken uitzitten, wat sturen gasgeven en remmen (en heel hard slaan) dus vind dit best knap hoor

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 09:13

K vind dat er door sommige behoorlijk commentaar ipv tips gegeven worden aan iemand die nog maar 1,5 jaar rijd... :o

Wat mij t belangrijkste lijkt is dat je ten eerste beter even de sporen af kan laten, die komen wel als je wat langer en verder rijd ;) .

Een tweede is dat je je paard beter eerst even lang en laag gaat rijden, je instructeur kan je vast wel uitleggen hoe je dat moet doen. Kan natuurlijk wel een heel verhaal op hangen, maar dat is toch iets wat je in de praktijk moet leren en verteld worden. Anders leer je misschien jezelf t verkeerde aan.

Voor de rest is je houding nog niet optimaal ( je zit wat tever naar voren met je bovenlijf ) en je handen mogen idd wat meer omhoog. Maaar... voor die 1,5 jaar dat je rijd doe je t wel netjes hoor! Ga lekker door met je lessen, we zien later graag weer wat meer foto's van je als je verder bent.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:35

Volgens mij ken ik dit paard. Komt het van stal La Fazenda in Essen (België)? Zo ja, dan heb ik haar deels ingereden een aantal jaar terug. Was toen al een paard met veel spanning in de bovenlijn wat het erg moeilijk vond aanleuning te zoeken en over de rug te gaan.

Nu even terug naar jou: ik zou de sporen afdoen: je knijpt nog teveel met je knieën, waardoor je een onrustige beenligging krijgt. Bovendien hou je ook nog eens je balans aan de teugels: je hebt veel te veel druk aan de voorkant. Zoek eerst even lekker de ontspanning op: op de volte in stap aan een lichte aanleuning (niet meer dan 400 g per teugel!) en lekker om dat binnenbeen buigen om eerst de lengtebuiging weer op orde te krijgen en het paard weer een beetje recht te maken en de ontspanning te vinden. Veel van handveranderen en veel tempowisselingen en overgangen rijden.

Ik herinner me Unika als een paard wat veel tijd nodig had om te ontspannen. Het was zeker niet opstappen en wegrijden, maar vooral veel lengtebuiging in een voorwaarts-neerwaartse tendens. Wat meer oppakken kon meestal pas na 25 minuten, wanneer ze echt fijn nagefelijk en ontspannen was. Maar zelfs dan kostte het haar niet veel om weer spanning op te bouwen in d'r lijf.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:50

Ik zie ook erg veel spanning.

Waarom rijdt je met sporen?
Ik zou die iig nog af doen. Dat is in de B nog helemaal niet nodig en als het paardje niet op je been reageerd pak er dan een zweepje bij en geef dan als hij niet op je been reageerd een tikje om hem wat actiever te maken.
Sporen kunnen altijd nog!

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:21

Sander, het ziet er al aardig uit!

je komt er zeker wel, ook zou ik de sporen even afdoen en echt minder met je handen.

het is natuurlijk wel wat wennen zo'n paard maar het ziet er al goed uit!

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:30

Vandaag geprobeerd de spanning eruit te halen.

met dit resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:34

Ziet er goed uit sander