welke spieren en hoe trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knollboll

welke spieren en hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:19

Welke spieren trainen jullie bij jullie paarden en hoe doen jullie dat?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: welke spieren en hoe trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:24

Alle spieren in de bovenlijn t/m broekspier en buikspieren. Door het paard in veel verschillende houdingen te laten lopen, veel voltes en veel overgangen rijden met een actief aantredend achterbeen op een laag tempo.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:09

ik porbeer de achterhand wat sterker te maken door veel te schakelen,

loves_saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:01

Ik begin gewoon helemaal lang en laag te rijden zodat alles lekker los word, daarna pak ik het op en doe ik overdreven stelling op een volte, of soms nagevelijk rijden achter de loodlijn, gewoon afwisselend houden zodat ze er toch plezier in houden.
Als alles goed los is doe ik minder stelling en stel ik het hoofd wat hoger op. Zo worden ook de spieren onderin de hals goed getraind. En ik probeer de achterhand sterker te maken.. gewoon elke keer wat anders, de ene keer wat meer dan de andere keer.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:25

loves_saar schreef:
Ik begin gewoon helemaal lang en laag te rijden zodat alles lekker los word, daarna pak ik het op en doe ik overdreven stelling op een volte, of soms nagevelijk rijden achter de loodlijn, gewoon afwisselend houden zodat ze er toch plezier in houden.
Als alles goed los is doe ik minder stelling en stel ik het hoofd wat hoger op. Zo worden ook de spieren onderin de hals goed getraind. En ik probeer de achterhand sterker te maken.. gewoon elke keer wat anders, de ene keer wat meer dan de andere keer.

Nou, klaar. Zo doe je dat :D ;)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:50

De spieren onderin de hals?? Die train ik liever niet!

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:22

alles!! ook in de hals! wordt ie soepel van

_Dressuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:51

ik train mijn paardje ook zo veel mogelijk aan alle spieren.
Maar het meest nog de achterhand,want daar draait het meestal om,met de achterhand kom je vooruit en door een stevige achterhand heb je een mooier beeld en ziet het er bovendien mooier uit

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:00

Je traint alle spieren die je nodig hebt in de dressuur als je op de goede manier rijdt, dus gewoon netjes van achter naar voor rechtgericht en los.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:13

vooral veel achterhand en lengte buiging en de buiging van de hals ;) zolang ik de ondernek maar niet train en mn knolle beest niet op de voorhand valt.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 20:36

Train veel op de spieren van de achterhand. Als deze te slap worden heeft namelijk hij namelijk nogal eens last van patella fixatie.
Ik probeer in de bak veel (schijn)overgangen te rijden, tijdens buitenritjes bergjes opstappen, en aan de longe met de pessoa en caveletti's lopen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:31

loves_saar schreef:
Als alles goed los is doe ik minder stelling en stel ik het hoofd wat hoger op. Zo worden ook de spieren onderin de hals goed getraind.

Eh, dit snap ik niet helemaal ;) Om oprichting te bereiken hoeft je paard zijn onderhalsspieren niet aan te spannen hoor.. Ga maar na ter vergelijking, als jij recht vooruit blijft kijken en daarbij je hoofd naar achter trekt (= oprichting in je eigen nekwervels) span je nek- en rugspieren aan, de spieren bij je keel doen dan niks hoor..

Verder probeer ik zelf bijna alle spiergroepen te trainen tijdens het rijden, alle spieren van de bovenlijn en de buik- en achterhandspieren. Het op kracht trainen doe ik door middel van het rijden van veel (schijn)overgangen en het steeds afwisselen qua houding (laag/hoog) en het werken met cavaletti en heuveltjes e.d., en het verbeteren van de soepelheid van de spieren probeer ik te bereiken door veel af te wisselen in mate van lengtebuiging en stelling.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:59

ik longeer met een pessoa om de nek spieren extra te trainen..
zo voorkom je een ondernek en met een pessoa kun je ook de
achterhand versterken..