Ik moet men verzorgpaard opleren,
een Arabische hengst van nu twee jaar.
Ik begin natuurlijk nog niet met rijden, maar ben met longeren begonnen.
Hij, Ganesh, is op zich niet stout, maar hangt het wel soms uit, niet verwonderlijk natuurlijk.
Op dit moment kan ik hem longeren, hij begrijpt het concept,
maar hij trekt zich soms los of doet helemaal zin eigen zin. Maar soms doet hij het dan ook weer fantastisch, alsof hij het al jaren doet.
Maar, hét probleem, hij wil maar niet beginnen luisteren naar commando's. Trager, sneller, stap, draf,..
Ik weet het, iemand moet me helpen en hem dan aan het halster vasthouden, maar ik ben alleen.
Heeft er iemand een trucje, waardoor hij deze commando's wel zal leren, en ook zich niet meer zal lostrekken?
Als ik hem aan het halster vasthoud doet hij het 90% van de tijd goed. (stoppen als ik stop etc.) maar als ik hem vastzet daarentegen, begint hij te flippen

Hij heeft ook de irritante gewoonte op alles te bijten, ik straf hem iedere keer, maar hij leert het niet af. Iemand suggesties?
En, hierover twijfelde ik, als een paard me bijt of duwt of weet ik veel, heb ik meestal meteen de reactie van terug te pitsen ofzo, te domineren. Is dat bij een (jonge) hengst verstandig? Zou het kunnen dat hij opeens eens terug 'aanvalt'.
Bedankt!
Edit: Het echte rijden ga ik pas doen als hij bijna 4 is, tot dan wil ik grondwerk, longe, lange leidsels,...

Het is denk ik maar hoe belangrijk je het vindt....
Zijn skelet is nog niet volgroeid, en longeren is een hele zware belasting. Daar kan een paard gewoon "kapot" aan gaan. Dat merk je mischien niet, maar later wel, omdat hij slijtage aan het skelet heeft opgelopen.
Ik ben blond dus het kan aan mij liggen
Maar hoe bedoel je knabbelen? En hoezo tijdens het 'werken'?