Galop (aan longeerlijn) (draver)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Galop (aan longeerlijn) (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 19:32

Hallo,

Ik ben sinds vorig jaar mei bezig mijn draver galop te laten doen. Gaat opzich goed. Alleen onder het zadel krijg ik het niet goed voor elkaar. Nu moet ik zeggen dat ik ook niet in de bak er mee oefen, maar daar ben ik mee bezig om een bak te huren. In het bos schiet hij heel soms in galop. Ik snap werkelijk niet hoe ik hem in zijn galop moet krijgen. Ik geef hem flinke complimentjes als hij het wel doet! En het is nu al zo ver dat als hij eenmaal in galop gaat dat hij niet meer stopt met galoperen (tenzij ik hem afrem uiteraard). Alleen de paden zijn te kort dus kan hem niet goed door laten galoperen. En bij omdraaien gaat hij weer niet meer in galop.
Nu wil ik hem dus meer laten galoperen aan de longe, hierbij heb ik nog de praktische vraag hoeveel lengte hij nodig heeft. Hij heeft een hele flinke galop en ik merk dat de cirkels voor hem te klein zijn. Heeft iemand een idee hoeveel ruimte hij dan wel nodig heeft?
En voor onder het zadel galop beter voor elkaar te krijgen, heeft iemand daar nog tips voor?
Ik wil het eerst zelf proberen voordat ik er hulp bij haal. Als je ziet hoeveel hij nu al geleerd heeft in een half jaar heb ik het gevoel dat ik het hem zelf verder kan aanleren als ik maar weet hoe!

Thanks alvast!

risky

Re: Galop (aan longeerlijn) (draver)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:43

als je cirkels te klein zijn zoals je zelf zegt moet je de cirkel gewoon zo groot maken als je paard nu nodig heeft,al is het de hele lengte van je lijn en moet je nog meelopen.

gebruik aan de longe duidelijk je galop-stemhulp totdat hij dat goed snapt en daarna ga je onder de man pas oefenen met je stemhulp erbij.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:06

zorg ervoor dat je dravertje niet eerst keihard, renbaarniveau gaat draven (Waar die vast heel goed in is..) voordat die aanspringt.. Dat maakt het er niet gemakkelijker op.. Ik zou idd eerst aan de longe de stemhulp erop zetten en het dan heeel veel oefenen, oefnenen, oefenen en oefenenen.. Hij wordt sterker door veel aan te springen en dat is wat die nodig heeft.

succes

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:39

Ben het met Romyv eens!! vanuit een langzame draf elke keer opnieuw proberen en super belonen als ie het goed doet zodat duidelijk is voor hem dat ie het dan super doet en er (hopelijk) plezier in krijgt!!
aan de longe gewoon heel veel lengte geven, zolang als nodig is maar je kan het ook zonder lijn doen in een halve bak of iets minder groot (maar dus niet op meen kleinere volte) dan zit je niet met het probleem dat ie je evt mee trekt in een hoek o.i.d.
en aan de longe ook veel overgangen, dus ook met aangalopperen (dan niet meteen erg lang doen maar goed belonen en trug laten gaan en weer opnieuw proberen)
succes

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:13

Ik heb er nog zo een :). In het bos galoppeert hij overigens wel :).

In de bak gaat het lastiger, maar ook daar zit nu vooruitgang in. Aan de longeerlijn helpt het om bij Gil 'mee te galopperen', daarna weer terug naar een ontspannen draf, en dan nog eens proberen. Ook onder het zadel in de bak gaat het nu beter!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:51

Ik sluit me bij bovenstaande dames aan. Voordat je onder het zadel aan de galop begint zorg dan dat hij dit aan de longeerlijn redelijk onder de knie heeft. Geef duidelijke stemhulpen; ga-lop en laat hem van te voren rustig draven maar laat hem niet inkakken, hij moet oplettend blijven. geef hem in het begin zoveel ruimte als nodig is, in het begin mag je ook meelopen maar zorg dat je altijd contact houdt met zijn mond, net als met rijden, de lijn is een extra ondersteuning voor hem omdat hij het moeilijk vind. laat hem zo snel mogelijk weer terugkomen naar draf omdat hij waarschijnlijk keihard gaat racen. hij moet hierin balans vinden en bouw dit steeds verder uit, maak de galop langer en de cirkels kleiner. wees hier met buitenrijden heel consequent in en ga voorlopig niet in de bak galopperen als je rijdt. met jou erop kan hij waarschijnlijk niet goed zijn evenwicht bewaren.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:26

Hallo,

ik heb sinds een paar maanden ook een draver. hij is dus eigenlijk net pas onder het zadel.
ik longeer hem veel (4 a 5 keer in de week) om hem de juiste bespiering te geven EN hem recht te richten. Galop in de longeersingel gaat steeds beter. eerst heel snel en plat door de bochten, maar nu leert ie zijn evenwicht al beter te bewaren.

let er dus op tijdens het longeren dat hij in elke gang met zn hoofd licht naar binnen is gedraaid en al zeker niet naar buiten. hierdoor kan je hem recht gaan richten. dravers hebben geleerd om niet te mogen galopperen, het is dus idd heel goed om hem heel erg te belonen als hij wel gaat galopperen. zo gaat hij er plezier in krijgen.

onder het zadel is het natuurlijk nog lastiger voor een draver, omdat hij nu ook jouw gewicht moet dragen. hij moet leren zn evenwicht te vinden en relaxed met zn hoofd omlaag te lopen.

Vraagje; hoe reageert jouw draver op je been? accepteerd hij deze?
Ik ga momenteel namelijk een hele strijd met mijn draver aan, omdat hij mn been niet wil accepteren. in stilstand kan ik met mn benen tegen hem aanbumpen (dat is al heel wat haha) maar tijdens stap en draf heeft ie nu het bokken uitgevonden haha. maar ik heb prof. begeleiding dus dat gaat wel goed komen

succes met je draver!! ben benieuwd hoe het gaat!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:20

Ik heb mijn draver ook de galop zelf aangeleerd. Aan de longe, vanuit een rustige draf op het stemcommando GAA-LOP! laten aanspringen. Ik zei wel altijd tegen haar: 'Bella, LET OP! en dan dat GAAA-LOP! erachteraan. Op het moment dat ik Gaalop riep, ging ik zelf mee galopperen, richting achterhand. Als ze aansprong, uitebreid belonen! :)
Later ook onder het zadel met dezelfde stemcommando's.
Het 'Bella let op!' gebruik ik nog steeds, als we wat speciaals gaan doen, bv aanspringen in galop vanuit stap.
Werkt prima bij ons! :D :D