Momenteel wordt mijn bijna 4 jarige Welsh zadelmak gemaakt, cq ingereden. Tot op 3,5 jarige leeftijd heeft hij met leeftijdgenoten in de opfok gestaan (paarden). Daarna is hij naar het adres gegaan waar ze nu met hem bezig zijn. Hij heeft het steigeren ontdekt en gebruikt dat om macht te pakken (misschien omdat dat tijdens de opfok bij grotere dieren de enigste manier was om zich te laten gelden??) Consequent zijn is denk ik daarom heel belangrijk. Ongetwijfeld heeft iemand op bokt ook wel eens zoiets bij de hand gehad, hoe hebben jullie dat opgelost? Is het een "fase"? En misschien hoort het er wel gewoon bij, even laten zien dat hij geen "watje" is? Hij is vrij laat gecastreerd, nl. 1,5 week voordat hij verhuisde, dat speelt misschien ook nog wel een rol, als ik me niet vergis duurt het toch gauw een maand of 3 voor zijn hormonen uitgegierd zijn.
stijgeren is vaak een vechtreactie van een paard op teveel druk of niet snappen wat hier waarschijnlijk het geval zal zijn. ze zullen op de trainingstal misschien niet genoeg tijd nemen om je paard alles duidelijk uit te leggen en daardoor verzet.
rustig weer een paar stappen terug nemen in de opleiding en weer helemaal opnieuw beginnen bij de allereerste basis
Splash_
Geplaatst: 17-01-09 21:57
Die van mij heeft ook altijd in een groep gestaan tot afgelopen oktober. Toen was hij 3 jaar en 3 maanden, en hij is pas vlak voor zijn 3e verjaardag gecastreerd. Stijgeren onderling deed hij vaak, nu nog steeds.
Hij heeft bij mij 2x gestijgerd, 1x toen ik op vreemd terrein was en zijn paardenvriendinnetje wegging met haar baasje, en ik alleen met hem achterbleef. Hij was zo bang op het vreemde terrein, maar dat liet hij mij pas zien toen zij wegging. Toen ze terugkwam was er niks meer aan de hand.
De 2e keer was in de inrijperiode, het is niet helemaal goed afgelopen (hij landde vol met zijn hoef in mijn gezicht). Maar het heeft mijn ogen geopend, er stond zoveel druk op hem, er zat zoveel onbegrip in hem dat ik het inrijden heb gestopt, nu bijna 2 maanden geleden. En mijn paard is inmiddels veer relaxter in zijn omgang, en heeft tot op heden niet meer op 2 benen gestaan.
In beiden gevallen was ik niet in staat om het hem af te straffen, maar wat ik wil zeggen... weet zeker dat het voor hem geen manier is om iets duidelijk te maken, want dat is het in meeste gevallen wél !
Son_ja
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-09 13:01
Dank jullie wel! Toen ik hoorde dat Bliksem aan het steigeren was geslagen was mijn eerste gedachte ook dat hij het deed omdat hij er nog niet klaar voor was en dat er te vlug iets van hem werd verwacht. Jullie antwoorden bevestigen mijn gevoel. Back to basics dus en de tijd nemen Dit is Bliksem trouwens:
ik denk dat het heel goed temaken kan hebben met dat hij tot voor kort nog hengst was. . ik heb een shet van bijna 4 en is paar maanden na zijn 3e gecastreerd.. hij had nog een aardige tijd last van hengsten kuren.. en nu nog zie ik soms nog wel de hengsten kuren..
ik denk dat het verstandig is om hem heel consequent te behandelen maar wel rustig aan alles beleren..
Ha Ess_Ramona, Dank je wel. Consequent is denk ik wel het sleutelwoord, niet alleen nu maar ook later in de verdere training.
risky
Geplaatst: 18-01-09 20:27
consequent zijn is bij alle opvoeding van belang, paard/hond/kat/kind
Kendra
Geplaatst: 18-01-09 20:45
Ik weet niet of hij steigert aan de hand of onder het zadel, met een pas zadelmak paard dat gaat steigeren onder de man moet je even rustig aan doen. Te veel risico, paard is nog niet goed in balans dus kans op achterover vallen is groot. Daarnaast moet je vechten en dat moet je niet als basis in je rijderij willen, vertrouwen is dan het sleutelwoord - en dat is er in zo'n situatie per definitie niet. Eerst dus terug naar grondwerk, zorgen dat je paard daar gehoorzaam is en weer vriendjes worden. Verder zeker weten dat er geen lichamelijke oorzaak is (pijn). Als dat allemaal op orde is kun je er - onder deskundige begeleiding - weer op.
Son_ja
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-09 21:17
Ha Kendra, Bliksem is bij een deskundig iemand momenteel dus als het goed is weet zij wat ze doet. Vechten is voor mij niet aan de orde, dat weet ze. Het moet een samenwerkingsverband worden tussen paard en ruiter, anders vraag je volgens mij om problemen.
Anoniem
Geplaatst: 18-01-09 22:14
Ik heb al geTEMd, gewoon even niet reageren in dit topic tot de foto hierboven verwijderd is door een mod.
Vaak toch even een teken dat er teveel druk op een jong paard staat, of dat er te weinig basis is geweest voor het daadwerkelijke inrijden. Ik zou even een stap terug doen, en het grondwerken even goed terug oppakken. Rollen bevestigen, werkjes doen die hij snapt en makkelijk aankan, even rust en bevestiging, en dan pas weer verder.