3 jarige,geestelijk er klaar voor zijn om beleerd te worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

criollolover

3 jarige,geestelijk er klaar voor zijn om beleerd te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:21

ik lees heel vaak: mijn paard is er nog niet geestelijk aan toe om beleerd te worden...... komt bij mij een vraag naar boven, hoe weet je dat je paard er wel of niet geestelijk aan toe is?? zijn daar kenmerken voor of zo??

criollolover

Re: 3 jarige,geestelijk er klaar voor zijn om beleerd te worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:18

niemand?????

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:20

Ja hoor, als je eigen geduld op is. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:21

Dat merk je gewoon in de omgang.Zoiets is moeilijk uit te leggen.Ik denk ook niet dat je dit leert als je weinig paarden hebt ingereden.Die dingen ga je zien en herkennen door meer ervaring.
Kenmerken (moeilijk hoor);te snel afgeleid, het langzaam begrijpen, zelfs zenuwachting worden door het onbegrip. Je ziet het gewoon. Ik hoop dat een ander het beter kan uitleggen, misschien dat ik daar weer wat op kan aanvullen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:25

hippologic, weet niet wat ik met je antwoord moet
kazary, vind dit al een vorm van antwoord op mijn vraag, hier kan ik wat mee

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:35

kazary schreef:
Dat merk je gewoon in de omgang.Zoiets is moeilijk uit te leggen.Ik denk ook niet dat je dit leert als je weinig paarden hebt ingereden.Die dingen ga je zien en herkennen door meer ervaring.
Kenmerken (moeilijk hoor);te snel afgeleid, het langzaam begrijpen, zelfs zenuwachting worden door het onbegrip. Je ziet het gewoon. Ik hoop dat een ander het beter kan uitleggen, misschien dat ik daar weer wat op kan aanvullen.

ik ga met dit antwoord mee..

ik denk dat je wel kan merken ook aan het gedrag in de wei naar andere paarden toe of het dier al volwassener is geworden ja of nee..

allereerst begin je toch vaak het het leren longeren.. als het paard dat goed oppakt .. en je daarna een zadel er op legt .. en dat ook goed oppakt .. kan je altijd weer een stapje hoger gaan..

ik denk dat als het met longeren al goed gaat dat ze rest ook wel zal lukken.. (als het paard er met de gedachte bij is en het snel oppakt)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:11

het gaat met longeren heel erg goed, het verbaast mij eigenlijk hoe goed ze alles begrijpt. heb al een zadel op gehad, (ff goed gebokt) maar ze snapt het allemaal heel erg goed. dus dan zal je de conclusie kunnen trekken dat ze het geestelijk goed aan kan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:15

Juist bij makkelijke paarden kun je te snel gaan waardoor ze het geestelijk niet meer kunnen bolwerken, pas daar wel voor op! Die van mij is er ook zo'n 1, bijna 3jaar, wandelt zo weg met een zadel op en ze vindt het allemaal leuk en interessant! Juist door dat ze het zo makkelijk aanpakt ga je telkens een stapje hoger..hou er wel rekening mee dat ie nog maar 3 is..en dan komt het vast goed :))

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:15

heb je een criollo of niet?die zijn nl al ingereden als ze hier komen?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 17:26

jeanine 84, daar heb ik ook al aan zitten te denken. ik hou daar absoluut rekening mee, ben zo wijs met dit dier.....
connie 1964, nee heb zelf geen criollo, zou je missch wel zeggen, heb een fantastische vakantie gehad met criollo paarden, vandaar mijn schuilnaam. mijn paardje is een appaloosa x kwpn( vader sturdy fellow, zoon van gribaldi)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:42

Jeanine84 schreef:
Juist bij makkelijke paarden kun je te snel gaan waardoor ze het geestelijk niet meer kunnen bolwerken, pas daar wel voor op! Die van mij is er ook zo'n 1, bijna 3jaar, wandelt zo weg met een zadel op en ze vindt het allemaal leuk en interessant! Juist door dat ze het zo makkelijk aanpakt ga je telkens een stapje hoger..hou er wel rekening mee dat ie nog maar 3 is..en dan komt het vast goed :))

ik ben het hier helemaal mee eens ookal gaat het goed... je moet altijd rustig aan doen .. en niet te veel vragen van je paardje :) ..

criollo.. ik ben blij dat het longeren al goed gaat ... ik hoop voor je dat de rest ook goed zal verlopen :) ..

toen mijn shet voor het eerst een zadel op zn rug had deed hij echt helemaal niks.. ik ging hem toen met het zadel op longeren.. hij deed echt helemaal niks.. echt grappig ..

maar laatst deed ik een fleace dekentje op zn rug .. en daar op ging hij dus helemaal flippen ..

en nu vraag ik mij dus af waarom hij op een zadel niet reageer maar wel op een dekentje :S ..
(ik had het dekentje niet groter als het formaat van een shetland dekje)

maar ja .. ik blijf maar gewoon oefenen .. :)