Paard op drie benen bij stilstaan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WiskyBokjes

Paard op drie benen bij stilstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 14:10

Hallo

Tijdens het rijden (dus ook op wedstrijden) zet ik mijn paard wel eens halt. Alleen nu gaat hij steeds op rust staan.. Dat doet hij ook bij het afgroeten.
Waarom doet hij dit en wat kan ik er aan doen?
Mijn vorige pony deed dit ook heel vaak.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:48

Hou je benen aangesloten tijdens het halthouden, laat hem actief stilstaan. Als hij op rust gaan staan even doordrijven en opnieuw halthouden, let erop dat je je benen niet afsteekt. De meeste paarden lopen meteen weg op een lichte beendruk, maar je moet hem leren dat een kuitdruk ook zijn 4 benen aansluiten betekend, hier is wel wat tijd voor nodig. Leer je paard dus dat halthouden niet zomaar een beetje rommelig stilstaan is, maar dat hij ook tijdens het halthouden actief en oplettend moet blijven.
Het komt vrij veel voor hoor, en meestal heeft een jong dier hier meer last van dan een wat sterker en meer doorgereden paard.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:53

Mijn jonge paard gaat ook altijd meteen in rust staan. Zelf als hij heel geïnteresseerd is in andere dingen.

Ikzelf trek me er niet zoveel van aan. Het is dan ook niet de bedoeling om wedstrijden te gaan rijden.

siskeh

Re: Paard op drie benen bij stilstaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:55

het kan zijn dat je paard beenlengte verschil heeft, scheefstand in zijn rug oid.

heeft hij het overigens ook in de wei?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:56

Storm76 schreef:
Hou je benen aangesloten tijdens het halthouden, laat hem actief stilstaan. Als hij op rust gaan staan even doordrijven en opnieuw halthouden, let erop dat je je benen niet afsteekt. De meeste paarden lopen meteen weg op een lichte beendruk, maar je moet hem leren dat een kuitdruk ook zijn 4 benen aansluiten betekend, hier is wel wat tijd voor nodig. Leer je paard dus dat halthouden niet zomaar een beetje rommelig stilstaan is, maar dat hij ook tijdens het halthouden actief en oplettend moet blijven.
Het komt vrij veel voor hoor, en meestal heeft een jong dier hier meer last van dan een wat sterker en meer doorgereden paard.

Klopt, en goeie tips ook. Waarschijnlijk ben jij (TS) in je hoofd meer bezig met stilstaan, maar je zou juist voorwaarts moeten blijven denken. Dus eerst actief in stap, mis je hier activiteit, dan zal het stilstaan ook weer resulteren in een voetje op rust. Probeer de overgang ook zo snel mogelijk op je hulpen te laten komen, dus niet eerst je pony een paar passen door laten stappen als jij je hulpen hebt gegeven, nee: ho = ho. Succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:59

Mijn instructrice zegt altijd: Je moet halthouden alsof je daarna een galopje gaat doen. Actief dus

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:15

siskeh schreef:
het kan zijn dat je paard beenlengte verschil heeft, scheefstand in zijn rug oid.

heeft hij het overigens ook in de wei?

Nee ;)
Het is ook niet altijd maar eigenlijk wel op wedstrijd ofzo.

Ik ga het eens proberen :j
Ik ben inderdaad vaker bezig met stilstaan, want hij heeft daar nogal moeite mee want hij gaat draaien etc. :=

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:18

Goed voorwaarts rijden en pas halthouden als hij actief voorwaarts is.
Dan vlot halthouden en dan moet ie op alle vier de benen staan, succes! ;)
Enne, niet alleen op de middenlijn gaan halthouden, maar overal, zo hou je z'n aandacht bij jou.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:26

Loizy schreef:
Goed voorwaarts rijden en pas halthouden als hij actief voorwaarts is.
Dan vlot halthouden en dan moet ie op alle vier de benen staan, succes! ;)
Enne, niet alleen op de middenlijn gaan halthouden, maar overal, zo hou je z'n aandacht bij jou.

Òke dankjewel!