Pony heeft 'lak' aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Pony heeft 'lak' aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:46

Heej,

ik had weer eens een vraagje :P mijn pony kan er zowizo wel slecht tegen als die in zn mond getrokken word, ik geef hem wel genoeg ruimte, trek ook helemaal niet veel ofzo ( als ik teveel meegeef gaat ie heel erg hangen aan de teugel :P ) maar als ik nou bijvoorbeeld van stap naar stilstaan wil gaan zet ie een soort van zn tanden op het bit, gaat heel moeilijk lopen doen, en staat na een pas of 10 pas een beetje stil.. toen heeft mijn instructeur hem eens goed terug getrokken zodat ie volgens hem meer respect zou krijgen voor de teugel, het resultaat was er als een bokkend paardje vandoor vliegen :P Ook vind menneer het geen leuke om op de volte in galop te moeten, of naar de overkant moeten gaan, hij loopt gewoon over zijn schouder weg. Nu had hij mij ook een soort van ander bit aangeraden met kleine ringetjes ofzoiets?
Mijn vraag dus: Heeft er hier iemands tips voor ? Weet iemand wat er bedoeld word met een bit met kleinere ringetjes aan? Vooral zodat ie niet het bit in zn macht kan nemen ? :P
Wil graag weten hoe ik mezelf ook kan verbeteren hierin, heb nog veel te leren :P

dankjewel!

Edit: sorry als hier al een topic over was! ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar nog niks hierover kunnen vinden! :P

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:53

Laat zijn gebit eens nakijken?
Past het bit wat je u hebt goed? Ik zou niet direct naar een strenger bit gaan grijpen, daar los je niks mee op.
Ga veel op stem en zit hulpen oefenen, elke overgang terug naar stap puur op zit, teugels los, en hoo zeggen. (kan je ook prima aan de hand oefenen of aan de longe)
Accepteert hij het bit in andere gangen wel, geeft je pony na? Het klinkt namelijk alsof daar ook aan gewerkt mag worden...
Ik denk dat je beter af bent als je dit rijtechnisch op gaat lossen (desnoods met andere instructeur) dan dat je naar hulpmiddelen grijpt, dan is het einde niet meer in zicht...

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Naranga op 15-01-09 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:54

hmmm niets medisch?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:55

Nou, als die stilstaat wel :P Aan de teugel enzo niet, bij vorige eigenaren wel dus weet ook niet waarom bij mij niet, zal wel aan mij liggen, maar bedankt voor de tips hé! :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:57

Trekken lost niks op, op het juiste moment loslaten werkt wel. Hoe harder en dus groffer je hulpen worden hoe minder reactie je pony zal geven, dus nog hardere je hulpen, enz. Denk dat je een andere instructeur moet zoeken.

Daarnaast kan je het beste je pony even laten nakijken door de tandarts en een fysio.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:02

Als je zegt dat hij gaat hangen zou ik dat allereerst gaan aanpakken door meteen alles los te gooien op het moment dat hij dat doet, ongeacht de situatie, in een bak kan hij toch niet weg. Als je vasthoud gaat hij juist eerder de 'steun van je hand' gaan opzoeken en dat mag hij dus net niét. Als het nog geen echt probleem is kan een rukje aan de teugel op zo'n moment wel helpen, maar als het al een gewoonte is is de vriendelijkste manier gewoon helemaal los.

Er bestaan inderdaad een soort van trensjes met een draaiend middenstukje dat paarden moeilijker vast kunnen pakken,, maar als ze echt willen doen ze het uiteindelijk toch ...

Verder inderdaad mond en bit eens goed laten controleren en eventueel bij de oude eigenaars even bevragen.

Rijtechnisch denk ik dat je ook minder op je teugels moet gaan rijden als je pony zo gevoelig is in de mond en/of zelf veel lichter in de hand worden. Verder kan je, als hij echt moeilijk stopt gewoon best een stemcommando eraan koppelen en heel streng zijn daarop. Stoppen is stoppen en als dat niet gaat door druk te geven in z'n mond en eventueel een snok als hij je helemaal negeert dan zet je 'm maar ergens tegen. (gezien hij flipt op een afstraffing in zijn mond (hierbij is de vraag of hij flipt omdat de afstraffing te hard was of omdat hij extreem gevoelig is in zijn mond en er dus een mondprobleem is maar in elk geval laat je de afstraffing maar even uit, als hij die niet accepteert ben je zijn leider niet op dat moment en dus heeft afstraffen ook geen zin) begin je best met te stoppen langs de bakrand en als hij niet meteen reageert 'm tegen de bakrand te zetten) En vooral: veel oefenen.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 15-01-09 22:16, in het totaal 6 keer bewerkt

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:05

Dan klinkt het gewoon alsof je een betere instructeur moet zoeken en aan je rijkunsten moet gaan werken zodat je aan de nageeflijkheid kunt werken en dan zul je zien dat de communicatie en het respect tussen jou en je pony een stuk beter wordt.
Dat zal wel even duren en hij zal ook wel stijf geworden zijn in z'n lijf, maar met goede begeleiding moet t kunnen lukken

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:09

Jasmijn159

Re: Pony heeft 'lak' aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:12

Ik zou een andere instructeur zoeken. Vind je het gek dat je paard gaat bokken als ie terug getrokken wordt? Dat doet zeer in zn mond..
Een overgang terug rijd je op je zit! Zo min mogelijk op je teugels. Daar zou ik mee aan de gang gaan. Gewoon diep gaan zitten, doorzitten en misschien het woord ho er bij. En dat steeds maar weer oefenen. Dan zul je zien dat jij straks je paard in elke gang met een kleine zithulp terug kan rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 08:53

Ja ik zou ook een andere instructrice nemen, want aan de teugel trekken mag nooit.
Misschien eens bitloos proberen en laat het paard zin gebit en zadel ook eens nakijken, een paard bokt niets voor niets, dan is er toch echt iets niet in orde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:21

het gedrag dat je paardje vertoont is vluchtgedrag. Aan jou de vraag, waarom?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:26

Ik heb met mijn huidige paard ook zo'n soortgelijke situatie gehad. Ik heb hem eerst 1 maand voor de vorrige eigenaar gereden samen met ander meisje dat z reed dus die zou er verstand van moeten hebben?!!! Valt vaak wel erg tegen. Zijn mond was erg stug en hard en hij had totaal voor niemand respect hij denderde overal doorheen, was niet op de trailer te krijgen. Zijn verleden?!!:
-Als hij hard ging lopen rende de vorrige verzorger mee
-harder gaan onder het zadel werd ie keihard in zn mond getroken(zelfde als jou instructeur)
-de trailer op en in de staak gaan, nou dan pakte ze een bezem en sloegen met harde stuk(waar de haren in zitten) keihard op zijn kruis.

Gevolg van dit alles:
Als haar instructeur aan het rijden was kon hij alleen maar schreeuwen en kon ik stoppen met rijden want het werd 1 brok paniek, Zijn mond was helemaal stuk en stug en zitten nog steeds littekens in zijn mond. Nou zal je denken dat was mijn vraag niet, maar wat zijn mond betreft heb ik gewoon heel overdreven gereageerd als hij iets zakte gooide ik meteen mn handen naar voren en beloonde hem door aaien en praten en meteen weer een stukje te stappen heb dit eers alleen tijdens stilstaan gedaan en ben zo verder gegaan met stap, draf en galop. En wat de rest betreft dat heb ik opgelost door vertrouwen en respect, als de pony het bij zijn vorrige eigenaar wel deed vertrouwt de pony jou misschien niet of heeft ie geen respect voor je maar dit mag je nooit oplossen door keiharde ruk in zijn mond te geven, dit zul je eerst moeten proberen op te lossen aan de hand. Ben het daarom ook eens met het feit dat je een andere instructeur/trice moet nemen, iemand die dit met jou pony/paard doet verdient jou geld niet evenmin als zijn instructerus diploma als hij die heeft!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:36

Au! klinkt pijnlijk.
Zoek Aub de reden bij jezelf en grijp niet naar een ander bit.
Zijn de tanden na gekeken en ligt het zadel goed?
Dan direct op zoek naar een betere instructreur

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:43

G_Forever schreef:
Heej,

ik had weer eens een vraagje :P mijn pony kan er zowizo wel slecht tegen als die in zn mond getrokken word, ik geef hem wel genoeg ruimte, trek ook helemaal niet veel ofzo ( als ik teveel meegeef gaat ie heel erg hangen aan de teugel :P ) maar als ik nou bijvoorbeeld van stap naar stilstaan wil gaan zet ie een soort van zn tanden op het bit, gaat heel moeilijk lopen doen, en staat na een pas of 10 pas een beetje stil.. toen heeft mijn instructeur hem eens goed terug getrokken zodat ie volgens hem meer respect zou krijgen voor de teugel, het resultaat was er als een bokkend paardje vandoor vliegen :P

Ik zou een andere instructeur zoeken als ik jou was. Zo zou je het nl helemaal niet moeten oplossen, Hoe houd je halt? (dus alle hulpen die je geeft)

Citaat:
Ook vind menneer het geen leuke om op de volte in galop te moeten, of naar de overkant moeten gaan, hij loopt gewoon over zijn schouder weg. Nu had hij mij ook een soort van ander bit aangeraden met kleine ringetjes ofzoiets?

Niet met andere bitten beginnen, het probleem oplossen, als die over de schouder weg loopt heb jij je buitenteugel en been er niet genoeg aan. :)

Citaat:
Mijn vraag dus: Heeft er hier iemands tips voor ? Weet iemand wat er bedoeld word met een bit met kleinere ringetjes aan? Vooral zodat ie niet het bit in zn macht kan nemen ? :P
Wil graag weten hoe ik mezelf ook kan verbeteren hierin, heb nog veel te leren :P

dankjewel!

Edit: sorry als hier al een topic over was! ik heb de zoekfunctie wel gebruikt maar nog niks hierover kunnen vinden! :P

Het enige bit met kleine ringetjes die ik ken zijn de pelhalm en het pessoa bit. Je kan ze op de bokt wiki of op google even op zoeken, maar ik zou daar niet mee beginnen. Je kan wel naar een scherper bit grijpen, maar een paard wend daar relatief snel aan en je raakt enkel verder van huis. Van zacht naar scherp gaan is geen probleem, maar als je op het scherpste zit en je komt tot je verstand, dan heb je een hele lange weg te gaan voor je terug aan een gewone gebroken trens zit

miesje890

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:43

@ daffie... wow.. wat een verhaal. Ben blij dat je paardje nu wel een lieve eigenaar heeft!

@G_forever: ik ga met de andere mee qua tips. Laat iemand kijken naar z'n mond en ga vooral niet over op een ander bit. Mocht het echt aan zijn (misschien wel) gevoelige mond liggen dan maak je het met een ander bit waarschijnlijk alleen maar erger! Als het blijkt dat hij inderdaad iets aan z'n mond heeft dan zou ik helemaal snel een andere instrecteur zoeken!

Veel succes ermee en ik hoor graag hoe het afgelopen is!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:52

helemaal mee eens!!
controleer eerst of het zadel en bit goed past bij je pony.
als dit goe is ga je pas verder,trekken is nooit een optie! :(
is hij gevoelig in zijn mond veregerd een strenger bit dit alleen maar.
rij wat meer op je zit :D ,en eveneens zoek een andere instrecteur!!
iemand die zomaar deze tecniek toepast zou ik niet eens in de buurt willen hebben!! :(