nieuw paard, onwennig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babettekevin

nieuw paard, onwennig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:10

ik heb sinds een week of 2 me nieuwe paardje, maar alles is nog zo onwennig en vindt het moeilijk om dit op te lossen.
het is namelijk zo dat ie al super braaf is aan de hand, alleen met rijden niet!
telkens als ik erop ga gaat ie stijgeren en bokken en let ie niet op mij, maar alleen op wat er om hem heen gebeurd.
ik heb er nu 2 keer op gezeten en heb het proberen op te lossen door hem naar voren te rijden en dan weer te doen alsof er niks aan de hand is. maar ik kom simpel weg de bak gewoon niet door. zodra ik eindelijk begin te ontspannen springt ie weer de lucht in een andere kant op en geeft er soms ook nog een bok achteraan. hij heeft natuurlijk bijna een week stil gestaan omdat de bak bevroren was. naja hij is wel gelongeerd en los gegooit, maar daar was niet veel activiteit eigenlijk. hij is bij de vorige eigenaar ook helemaal kaal geschoren dus hij staat nu bijna op zijn velletje, dat speelt ook wel een rol natuurlijk.
de 2e keer dat ik erop ging had ie na een rondje galop er ook wel weer genoeg van toen bleef ie gewoon stil staan en weigeren, zodra ik hem naarvoren ging aansporen ging ie achteruit lopen en als ik me handen naar voren deed hielp het niets..
maarja iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
GRAAG!
alvast bedankt, babette ;)

Juniortje

Re: nieuw paard, onwennig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:52

Is altijd moeilijk, het vertrouwen tussen jou en je paard is altijd het belangerijkste, dus zorg goed dat , dat er is. succes

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:58

Vertoonde hij dit gedrag ook al bij zijn oude eigenaar? Ik neem aan dat je hem daar ook hebt gereden; ging dat wel goed?

Misschien heeft hij wat aanpassingsprobleempjes en aardt hij niet zo snel. Met mijn merrie duurde het erg lang voordat ze haar eigen plekje had op haar nieuwe stal, misschien de komende tijd nog even lekker rustig aan doen, eerst laten wennen aan zijn nieuwe omgeving, evt andere paarden, veranderingen in voerschema etc. Een paard kun je het beste aan zijn nieuwe omgeving laten wennen door hem de eerste week nog even helemaal niet te berijden, hem alleen de kans geven alle nieuwe indrukken in zich op te nemen. Pas daarna wat oppakken en gaan werken.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:12

Misschien kun je eerst wat grond werk gaan doen om wat vertrouwen te krijgen??
En lekker veel knuffelen en poetsen... zo begin ik met een nieuw paardje.
Succes en het gaat vast goed komen!

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:17

ben het met karina_1979 eens. grondwerk schep zeker een band tussen jullie!!
en meschien heeft hij ook wat meer tijd nodig om te wennen.
lekker rustig aan doen dus,geef hem eens een paar keer n super uitgebreide poetsbeurt of ga ns wandelen zo ziet/kan hij alle nieuwe dingen goed in zich opnemen.

sucses!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:21

Hoe reageert je paard als een andere ruiter er op rijdt (bijvoorbeeld je instructeur/trice)?? Het is denk ik wel belangrijk om uit te zoeken of niet met de ruiter te maken heeft. Ik ken je natuurlijk niet maar als je wat onzeker bent zou het kunnen dat dit paard daar misbruik van maakt.

babettekevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:43

hij heeft het in het begin ook bij de vorige eigenaar gedaan. het is niet zo dat ik bang ben ik ga er zo weer op. maar ik vindt het moeilijk om aan te pakken. ik ben nu ookal bezig met band opbouwen, gaat natuurlijk niet zo snel. maar ik merk wel dat hij er zeker wel voor openstaat. ookals ik hem opjaag blijft ie opgegeven moment stil staan, wil die niet meer en komt ie naar me toe gelopen om te knuffelen en dan loopt ie de hele tijd achter me aan de bak door. ieder geval bedankt allemaal!!

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:51

En misschien ook een communicatie probleem met het paardje.

Wij hebben dat gehad met een paardje die nh was opgevoed. Wij wilde haar de stal in, maar stonden ervoor en daardoor dacht zij dus dat ze de stal niet inmocht. Was echt sneu, maar gelukkig met wat NH opleiding voor ons zo opgelost.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:55

Véél begeleiding!
Laat hem desnoods eerst rijden door je instructeur en daarna les...
Zo leer je het snelst en wordt het niet snel erger. Zonder begeleiding is de kans dat het nog erger wordt heel groot!
Kost helaas veel geld, maar dat is nu eenmaal zo met paarden... (Zo weer verkopen zal wsl ook geld kosten en als het probleem nog erger wordt kost het nóg meer geld)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:03

Het is heel logisch dat je paard even wat van slag is door het verhuizen naar een nieuwe stal. Maar weigeren, bokken en de andere kant opgaan MAG NIET. Dit is gewoon een kwestie van 'aanhouder wint'. Waarschijnlijk ben je te afwachtend en/of heeft hij al een paar keer zijn zin gekregen. Linksaf is linksaf, al moet je dwars door de bakrand heen. Voorwaarts is voorwaarts. Been geven, geen reactie, dan een hele flinke tik. Gewoon consequent volhouden. Hem niet zijn zin geven. Dan is het na een paar dagen wel over.

babettekevin schreef:
zodra ik hem naarvoren ging aansporen ging ie achteruit lopen en als ik me handen naar voren deed hielp het niets..

Dan spoorde je niet hard en overtuigend genoeg aan...

babettekevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:17

bedankt, daar heb je wel gelijk in! maar ik zat meer met de gedachte dat ik hem te zenuwachtig zou maken als ik hem echt naar voren moet slaan..

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:36

Eerst lekker een band opbouwen met je paardje.. Knuffelen veel poesten en lekker wandelen.
Daarna erop, en gewoon ontspannen blijven. Hij is misschien inderdaad nog van slag door de verhuizing.
Je kunt eventueel een ander erop laten rijden om te kijken of hij daar ook hetzelfde doet. En misschien een lesje nemen.
Veel succes ermee!