Net ingereden paard nu 4 weken stil hoe weer oppakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Net ingereden paard nu 4 weken stil hoe weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 11:44

Mischien is de titel een beetje onduidelijk.

Maar mijn vraag is, ik heb sinds augustus een 3 jarig paard gekocht. Heb dr ingereden, was veel aan het oefenen 3 x in de week prive les omdat me paard niet de makkelijkste is.

Toen het heel goed ging en ik echt alles net zelfstandig kon kreeg ze een wond onder dr buik precies waar de singel zit.

Ik kon dus niet meer rijden niet longeren met pessoa.
Dit is nu ong. bijna 4 weken geleden. De wond zit dicht en ik wil de draad weer oppakken.

Ik wou dus gisteren het hoofdstel bij dr in doen en dat liet ze absoluut niet toe. Hoofd omhoog en achteruitlopen.
Toch is het me wel gelukt maar vanmorgen weer het zelfde probleem. Dit moet ik dus nu wel laten zien dat het niet meer eng is.

Maar dat is eigenlijk niet mijn vraag...

Hoe moet ik de draad weer met dr oppakken? Eerst met zadel op longeren en dan paar dagen later er proberen weer op te gaan zitten?
Want ik ben bang dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnnen.

Wat vinden jullie een goede oplossing?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd :o

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:48

Ik zou inderdaad eerst weer een paar keer met zadel op longeren
En als ze weer wat energie kwijt is na een aantal dagen kun je er weer op gaan
Maar zorg wel dat er iemand bij is,je instructeur ofzo, omdat je toch al zegt dat het niet de makkelijkste is
Met het hoofdstel zou ik gewoon even doorzetten, je weet dat ze het kan, dus dat moet lukken

suc 6

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:50

dat verschilt echt van paard tot paard. Het ene paard kun je rustig weken stil zetten en daarna gewoon mee weg rijden. Maar je hebt zelfs paarden die al jaren rij ervaring hebben, en die heet en onwennig worden van een paar daagjes stil staan...
Als je paard al vanaf aug regelmatig en goed getraind is zonder problemen, dan is ie dat heus nog niet vergeten! Dan ligt het gewoon aan zijn "karakter" of je er nu zomaar op kan stappen, of dat je even een stapje terug moet doen.
"opnieuw"beginnen lijkt me dan wat veel gezegd. Maar het kan geen kwaad om eerst een paar keer te longeren met zadel enz en dan onder begeleiding er weer op stappen. Dan kom je er vanzelf achter, hoe je paard reageert! Gewoon even rustig aftasten hoe het gaat! Dan weet je dat voor de volgende keer! ;)
Misschien dat ie nu ook even doet alsof het allemaal vreemd is, om te kijken of de grenzen nog hetzelfde zijn... ;)

Anders_Amigo

Re: Net ingereden paard nu 4 weken stil hoe weer oppakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 12:45

Bedankt voor de info. Ja me instructise die zal me dr wel bij helpen als ik dr weer voor de eerste keer dr op ga.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:54

Ik zou gewoon eerst weer even longeren (misschien een paar keer) en dan als je denkt, nu is het wel vertrouwd, er op gaan.
en dat zoiezo doen als er iemand bij is, het liefst een instructrice ofzoiets.
je moet een beetje op je gevoel afgaan wanneer je weer denkt dat je er op kunt stappen. als het gewoon nog niet vertrouwd voelt, moet je er natuurlijk nooit op gaan!!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 08:12

Ik longeer dr wel gewoon elke dag met halster af en toe met hoofdstel.

Heb het gister weer opgepakt met de pessoa. Eerst ff wennen maar daarna pakte ze het goed op.

Denk dat ik de eerste 2 weken met pessoa om de 2 dagen ga oefenen.

Nee idd, als ik het niet vertrouw ga ik dr niet op :P Ze is nog al wel fel in het begin, als je wilt opstappen wil ze nog wel eens omhoog gaan en ff snel rennen.

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:51

Het is altijd lastig, bouw het gewoon weer rustig op. en zorg dat er goed vertrouwen is.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:11

Je gaf aan dat je paard een wond onder haar buik had misschien legt ze de link wel met het bit naar de pijn van haar buik(heb je misschien niks van gemerkt, ik weet niet wat voor wond t was maar asl het er ineens was ga ik er van uit dat t zeer heeft gedaan), wat je met het bit kunt proberen is eventueel een pot appelstroop halen en een beetje op je bit smeren en verder idd weer rustig aan beginnen misschien wel bij het begin, het kan heel goed mogelijk zijn dat ze ook zo op zadel reageert 4 weken is een lange tijd voor een paard dat net zadelmak is.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 12:28

daffie1986: Ja ze had een wond onder dr buik. Daar heeft ze veel pijn aan gehad! maar gelukkig is de wond nu over. Groeit alweer wat haar op. Ik ben zelf ook wel bang dat ze het zadel na 4 weken niet zo prettig zal vinden.

pennypony15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:35

ik zou inderdaad gewoon heel rustig opbouwen en zo er naar toe werken dat je er weer op kan gaan zitten.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:50

De 3jarige (C-pony) van ons oudste dochtertje was in november ook net ingereden, maar moest toen aan z'n hoef geopereerd worden. Hij heeft nu 9weken stilgestaan (wel in de wei).
Dus ik ga ervanuit dat we weer van voor af aan beginnen:
longeren met hoofdstel/zadel .. stemcommando's, rustig opstijgen (ook aan de longe.. m'n dochtertje is 9jr) in goed omheinde bak.

Verder neem ik 'm overal mee naartoe samen met de andere 2 pony's (club, binnenbak, lesgever). Zodat ie gewoon meedraait met onze ponyfamilie.

Ik verwacht wel dat hij het nu sneller oppakt als afgelopen najaar. Zodat we eerder zijn waar we eindigden (hij kon bijna een B-proefje lopen)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:52

hoe kwam het dat ze daar een wond kreeg dan?
al een andere singel geprobeerd?voordat ze het straks weer krijgt en het rijden gaat zien als een negatieve ervaring ;)
ook een singelbontje geprobeerd?of zo'n neophreen singel?

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 13:37

ellenAST schreef:
hoe kwam het dat ze daar een wond kreeg dan?
al een andere singel geprobeerd?voordat ze het straks weer krijgt en het rijden gaat zien als een negatieve ervaring ;)
ook een singelbontje geprobeerd?of zo'n neophreen singel?

Die dag voor de wond had ik nog gereden toen was dr nog niks. Maar toen kwam de volgende dag de DA voor een enting, en de DA was net weg.
Deed ik haar deken eraf en toen zag ik een grote wond helemaal opgezwolle. DA weer gebeld, kwam metteen weer terug heeft de wond goed gereinigd en ik moest gewoon elke dag de wond schoonmaken net zolang dat dat lapje wond weer dicht zat. We weten niet hoe het is gebeurd.. We hebben alles nagekeken samen met de DA.

Maar het zit echt precies waar de singel zit. Dus echt balen!! Ik had dr gister gelongeerd met een neopreen singel. Dat ging goed. Wondje is niet open gegaan ofzo. Heb net een bontje gekocht. Vind ik toch wel even wat fijner voor dr. Want je weet maar nooit als die wel ineens open gaat.

Baal schreef:
De 3jarige (C-pony) van ons oudste dochtertje was in november ook net ingereden, maar moest toen aan z'n hoef geopereerd worden. Hij heeft nu 9weken stilgestaan (wel in de wei).
Dus ik ga ervanuit dat we weer van voor af aan beginnen:
longeren met hoofdstel/zadel .. stemcommando's, rustig opstijgen (ook aan de longe.. m'n dochtertje is 9jr) in goed omheinde bak.

Verder neem ik 'm overal mee naartoe samen met de andere 2 pony's (club, binnenbak, lesgever). Zodat ie gewoon meedraait met onze ponyfamilie.

Ik verwacht wel dat hij het nu sneller oppakt als afgelopen najaar. Zodat we eerder zijn waar we eindigden (hij kon bijna een B-proefje lopen)

Je hebt idd zelfde probleem als mij. Dat is idd echt balen!! Hopen dat het voor ons beiden niet weer iets word waar je weer overnieuw moet beginnen!!

Misschien is die ook wel heel lief.. Ik weet het echt niet. Ben ook zeer benieuwd wat mijn paard over anderhalve week doet. Dan wil ik het rijden oppakken.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:58

nee inderdaad,wel raar dat ie er opeens zat!
met het andere kan ik je niet helpen ;(
suc6 verder :)

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 09:32

Zal nog ff me verslagje doen :D

Heb dus gisteren er weer voor het eerst opgezeten.

Je gelooft het nooit maar ze deed niks!! Ze was super braaf! Het leek netalsof dat ze niet eens had stil gestaan.

Ben daar heel blij mee. Ik weet in ieder geval dat ik niet meer over nieuw moet beginnen.

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:06

Begin in ieder geval weer rustig met longeren. Kijk hoe ze het oppakt dan kun je daarna weer een stapje verder. Ga erop en laat iemand de longeerlijn vast houden. Als je zelf merkt dat er spanning heerst moet je het misschien wel weer van voren af aan oppakken.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:10

toddy schreef:
Begin in ieder geval weer rustig met longeren. Kijk hoe ze het oppakt dan kun je daarna weer een stapje verder. Ga erop en laat iemand de longeerlijn vast houden. Als je zelf merkt dat er spanning heerst moet je het misschien wel weer van voren af aan oppakken.

Misschien handig om het topic even te lezen voor je reageert? Ze heeft er al weer op gezeten namelijk.

Fijn dat het goed ging TS!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:40

Bij ons precies hetzelfde: sinds 1 week weer begonnen (longeren, rustig erop aan de longeerlijn, laatste 10min los).
't Gaat heel erg goed, net alsof er helemaal geen tijd tussen gezeten heeft (nah ja.. de conditie is natuurlijk iets minder).
M'n dochtertje reed zaterdag direct los mee, was een binnenbak waar hij 1x eerder geweest was.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 14:02

Baal schreef:
Bij ons precies hetzelfde: sinds 1 week weer begonnen (longeren, rustig erop aan de longeerlijn, laatste 10min los).
't Gaat heel erg goed, net alsof er helemaal geen tijd tussen gezeten heeft (nah ja.. de conditie is natuurlijk iets minder).
M'n dochtertje reed zaterdag direct los mee, was een binnenbak waar hij 1x eerder geweest was.

Fijn is dat he ;) . Ben er ook echt trots op me paardje!

Ja, alleen de conditie nu een beetje opbouwen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 10:22

fijn joh dat je weer gewoon verder kan en niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen ik wens jullie allebij Anders_Amigo en Baal veel rijplezier toe

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:11

Dankje wel Daffie! ;)

DinaLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 09:39

Fijn dat je er zonder problemen op kon stappen!! Nu maar hopen op een wondvrij jaar :)

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:14

Haha ja, tot nu toe hebt ze niks meer opgelopen. Alleen wat schaaf wondjes

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:51

ik zou eerst 3x longeren met zadel op in de 1e week daarna rustig aan weer gaan rijden