tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lvdv

tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:58

Hoi allemaal,
Toch maar een keer iets erop zetten dacht ik,
Ik ben nu in Bathmen voor de 3e x L2 gestart, nog geen winstpunten behaald.
De vorige keer had ik 168, dus ik ging voor de 170 :P.
Voor mijn gevoel ging het al wel beter dan de vorige keer,dus ik dacht dat het wel rond de 170 zou zitten ;)

Zelf vind ik mezelf op mijn pony geen mooi plaatje, omdat ik zulke lange bovenbenen heb ;( .
Punten die niet goed gaan:
* wijken. Het lukt echt niet, net of ze haar hele gewicht in de strijd gooit?!
* de laatste tijd wil ze haar neusje proberen scheef te doen
* rechtop zitten
* met achterwaarts komt ze omhoog

*
nu aan jullie de vraag wat voor een punten je hiervoor zou geven?

1e gedeelte van de proef, tot slangevolte:
http://www.youtube.com/watch?v=PoBiFW_0VKk&feature=channel_page
2e gedeelte, tot begin rechtergalop:
http://www.youtube.com/watch?v=wmehRqemNkE&feature=channel

tips, reacties, alles is welkom! :D

liefs,
Lindi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:00

Waarom start je L2 als het wijken nog niet eens goed gaat? Je beseft toch wel dat het steeds moeilijker word :) ?
Persoonlijk vind ik dat je dan toch wat overhaast en meer denkt van 'zo hoog mogelijk op wedstrijd rijden' dan góed op wedstrijden rijden ;) . Ik zou zelf wachten tot het wijken wat beter gaat en dan zelfs pas de overstap van B naar L1 maken. Want ik zie dat je je pony eerder gewoon over haar buitenschouder laat weglopen dat je écht wijkt. Heel jammer, want dan mis je een hoop belangrijke punten, omdat de zijgangen toch wel moeilijk zijn en ook erg belangrijk voor de verdere africhting :) .

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:05

Bizzybijtje schreef:
Waarom start je L2 als het wijken nog niet eens goed gaat? Je beseft toch wel dat het steeds moeilijker word :) ?

In de zomer was het elke keer dikke winst in het L1, dus ik wil ook een keer verder zegmaar :o .
en met buitenconcoursen is gaat het wijken toch wat beter op een of andere manier, of in ieder geval in de L1 kreeeg ik er wel voldoendes voor ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:08

Ik vind het begin er heel aardig uitzien hoor :) Tot aan het wijken is je proef heel mooi rustig, aanleuning is in orde. Na het wijken lijkt er bij jullie allebei spanning in te komen en wordt de aanleuning onrustiger. In de L2 hoort dat in principe voor elkaar te zijn. Je ziet goed in wat jullie verbeterpuntjes zijn. Als ik jou was zou ik thuis even goed trainen op het wijken , stelling, buiging, achterwaarts en de middengangen.In de B en L kan het ermee door, maar in de M kom je in de problemen als dat niet voor elkaar is.
Zie dit als tips, niks negatiefs naar jou kant toe. Ook zou je je beugels een gaatje langer kunnen doen :)

mistral830

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:13

Ik vind jou in combinatie met je pony geen raar gezicht hoor. Ziet er wel goed uit.
Het wijken gaat inderdaad zoals je zelf al zegt niet zo goed. Wonderlijk vind ik wel dat hij wel achterwaarts loopt.
Bij het achterwaarts lopen zag het er niet echt leuk en ontspannen uit omdat hij zijn hoofd nogal omhoog gooide.
Ik denk dat het een kwestie van oefening is en dat het wel goed gaat komen. jullie zijn naar mijn idee wel een leuk stel.
Als tip geef ik je nog wel even mee dat je eerst nog maar lekker veel winstpuntjes moet gaan verzamelen in het L2 en dan bedoel ik ook het maximale. Op die manier heb je wel oefeningen op niveau en genoeg tijd om te werken aan de verbeterpuntjes.

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:16

Olympus_ schreef:
Ik vind het begin er heel aardig uitzien hoor :) Tot aan het wijken is je proef heel mooi rustig, aanleuning is in orde. Na het wijken lijkt er bij jullie allebei spanning in te komen en wordt de aanleuning onrustiger. In de L2 hoort dat in principe voor elkaar te zijn. Je ziet goed in wat jullie verbeterpuntjes zijn. Als ik jou was zou ik thuis even goed trainen op het wijken , stelling, buiging, achterwaarts en de middengangen.In de B en L kan het ermee door, maar in de M kom je in de problemen als dat niet voor elkaar is.
Zie dit als tips, niks negatiefs naar jou kant toe. Ook zou je je beugels een gaatje langer kunnen doen :)

hmm ja dat vind ik zelf ook wel dat het na het wijken er onrustiger uitziet ;)
volgende x met gaatje langer ;)
dankjewel

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:19

mistral830 schreef:
Ik vind jou in combinatie met je pony geen raar gezicht hoor. Ziet er wel goed uit.
Het wijken gaat inderdaad zoals je zelf al zegt niet zo goed. Wonderlijk vind ik wel dat hij wel achterwaarts loopt.
Bij het achterwaarts lopen zag het er niet echt leuk en ontspannen uit omdat hij zijn hoofd nogal omhoog gooide.
Ik denk dat het een kwestie van oefening is en dat het wel goed gaat komen. jullie zijn naar mijn idee wel een leuk stel.
Als tip geef ik je nog wel even mee dat je eerst nog maar lekker veel winstpuntjes moet gaan verzamelen in het L2 en dan bedoel ik ook het maximale. Op die manier heb je wel oefeningen op niveau en genoeg tijd om te werken aan de verbeterpuntjes.

haha ja wonderlijk dat ze achterwaarts loopt :D
Ik was zo blij toen ze het eindelijk begreep :P
daar heb ik zoooo lang over gedaan omdat erin te krijgen.
Alleen de laatste tijd snapt ze mijn hulp van achterwaarts, alleen dan gooit ze idd haar hoofd omhoog.
dus ga het even thuis met slof doen denkik ;)
dankjewel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:20

lvdv schreef:
mistral830 schreef:

haha ja wonderlijk dat ze achterwaarts loopt :D
Ik was zo blij toen ze het eindelijk begreep :P
daar heb ik zoooo lang over gedaan omdat erin te krijgen.
Alleen de laatste tijd snapt ze mijn hulp van achterwaarts, alleen dan gooit ze idd haar hoofd omhoog.
dus ga het even thuis met slof doen denkik ;)
dankjewel ;)

Dat.....is een hélé foute opmerking om te maken op bokt >;) .
Dus ook namens mij: hang er aub geen slof aan! Nergens voor nodig, zorgt volgens mij ook alleen maar voor nog meer spanning en dan ben je nog verder van huis .

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:25

Geen slof eraan doen hoor! Nergens voor nodig en op wedstrijd moet ie er toch af ;) Bovendien kun je er meer kwaad mee doen dan goed. Gewoon eventjes geduld hebben en samen met je instructeur een oplossing zoeken :)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:39

Ik vind jullie combinatie niet slecht hoor! :D Misschien je beugels 1 gaatje langer doen?

Over het rijden: het algemene plaatje is netjes maar er zijn nog wel flink wat verbeterpunten voor de m(moet je toch al op trainen als je L2 start). Wijken, tsja, wijken is het niet :+ . Ik zou daar thuis eerst op verder trainen voordat je een L wedstrijd gaat rijden waarin het nieuwe element wijken is :o . Voor de rest ziet het er netjes uit, maar de aanleuning kan veel constanter. Gewoon in de gangen loopt hij/zij goed maar zodra er halsstrekken of halthouden komt trekt hij/zij zich helemaal weg. In het halsstrekken komt er een boogje in je buitenteugel waardoor het logisch is dat ie daarop omhoog komt. Als je dat wijken en een constantere aanleuning krijgt ben je al erg ver!

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:40

haha,
okeokeoke :P
slof word 'm dus niet :D
bedankt!

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 19:42

12sterre34 schreef:
Ik vind jullie combinatie niet slecht hoor! :D Misschien je beugels 1 gaatje langer doen?

Over het rijden: het algemene plaatje is netjes maar er zijn nog wel flink wat verbeterpunten voor de m(moet je toch al op trainen als je L2 start). Wijken, tsja, wijken is het niet :+ . Ik zou daar thuis eerst op verder trainen voordat je een L wedstrijd gaat rijden waarin het nieuwe element wijken is :o . Voor de rest ziet het er netjes uit, maar de aanleuning kan veel constanter. Gewoon in de gangen loopt hij/zij goed maar zodra er halsstrekken of halthouden komt trekt hij/zij zich helemaal weg. In het halsstrekken komt er een boogje in je buitenteugel waardoor het logisch is dat ie daarop omhoog komt. Als je dat wijken en een constantere aanleuning krijgt ben je al erg ver!

beugels gaan een gaatje langer ;) .
Ik moet hard aan het werk met het wijken ja... :o
ik ga aan de constante aanleuning werken ;)
dankjewel,

Orchidee21Jarig

Re: tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:50

Leer eerst nagevelijk halthouden.
Vanuit die nagevelijkheid geef je druk om zodoende achterwaarts te gaan. En zorg dan ook dat wanneer je weer voorwaarts gaat zij dan ook nagevelijk is en blijft. voor het wijken, rij veel wendingen en voltes en druk haar dan met je been naar buiten. Zo leert ze wijken voor de kuit. Als ze die druk begrijpt dan zal ze met wijken ook mee reactie geven. Verder ziet het er niet heel verkeerd uit maar ik heb dan ook maar 1,5 minuut van 6 minuten gezien.
schat je proeven zo ongeveer op 1ste 175 en 2 op 170... zat ik goed???

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:53

je moet je handen rechtop en stil houden! en je hakken naa beneden houden! ik ben lid van bathmen en heb jou zien rijden!;)

Groetjes

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:14

Susy_Q schreef:
Leer eerst nagevelijk halthouden.
Vanuit die nagevelijkheid geef je druk om zodoende achterwaarts te gaan. En zorg dan ook dat wanneer je weer voorwaarts gaat zij dan ook nagevelijk is en blijft. voor het wijken, rij veel wendingen en voltes en druk haar dan met je been naar buiten. Zo leert ze wijken voor de kuit. Als ze die druk begrijpt dan zal ze met wijken ook mee reactie geven. Verder ziet het er niet heel verkeerd uit maar ik heb dan ook maar 1,5 minuut van 6 minuten gezien.
schat je proeven zo ongeveer op 1ste 175 en 2 op 170... zat ik goed???

bedankt! ga het toepassen!

hmmmmm in de buurt, nee :D.

155....... ;(
voor mijn gevoel was het wel rond de 170, maar neee dacht de jury.

Dimra schreef:
je moet je handen rechtop en stil houden! en je hakken naa beneden houden! ik ben lid van bathmen en heb jou zien rijden!;)

Groetjes

oké, ga het proberen! ;)

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:19

lvdv schreef:

Ik wil hier graag even op reageren.
Dat ze haar neus scheef doet (kantelen) is niet omdat ze dat 'wil proberen' oid. Dat doet je/een pony als reactie op je hulpen. En als dat niet jouw bedoeling was, heb je de verkeerde hulpen gegeven. ;)
Kantelen komt meestal door ongelijke druk op de teugels. (Onbewust) heb je dus waarschijnlijk meer druk op de ene teugel dan op de andere als ze dat doet. ;) Dat komt dus echt niet omdat je pony lastig wil zijn oid :+

Bij het wijken zie je dat ze niet echt aan je been is. Ze loopt over haar buitenschouder weg en ze neemt haar achterhand niet mee.
Dus buitenteugel eraan, binnenhand los. En consequent gaan trainen op been = reactie. Als jij je binnenbeen aanlegt, en haar buitenschouder begrenst met je buitenteugel moet ze opzij gaan. Als ze niet zijwaarts reageert, maar bijv. harder gaat, zwaarder gaan zitten en haar op je zit terugnemen. Niet je handen eraan doen, want dan krijg je alleen maar meer spanning ;)
Dus met je buitenteugel(en buitenbeen) goed begrenzen en als ze niet (zijwaarts) reageert mag je best een tikje op de plek van je been geven, zodat ze wel reageerd. :)

En dat ze omhoog komt tijdens het halthouden, ik kan het niet goed zien, maar volgens mij neem je teveel terug met je hand. Probeer haar zover te krijgen dat ze alleen op je zit halthoud, veel makkelijker, minder spanning, en als je dan ook nog goed je been eraanhoudt blijft ze ook nageeflijker.

Verder ziet het er netjes uit hoor. Mag idd nog wel wat verzamelder. Niet sneller, maar actiever. :)
En je past er nog prima op hoor! 155 is trouwens wel erg laag.
Als je wat meer stellingen buiging in de hoeken rijdt, en voltes echt rond met voldoende stelling en buiging, kun je ook al wat mee punten scoren :) Succes!
Welk commentaar had je op je coupon staan?

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:44

xSiep schreef:
lvdv schreef:

Ik wil hier graag even op reageren.
Dat ze haar neus scheef doet (kantelen) is niet omdat ze dat 'wil proberen' oid. Dat doet je/een pony als reactie op je hulpen. En als dat niet jouw bedoeling was, heb je de verkeerde hulpen gegeven. ;)
Kantelen komt meestal door ongelijke druk op de teugels. (Onbewust) heb je dus waarschijnlijk meer druk op de ene teugel dan op de andere als ze dat doet. ;) Dat komt dus echt niet omdat je pony lastig wil zijn oid :+

Bij het wijken zie je dat ze niet echt aan je been is. Ze loopt over haar buitenschouder weg en ze neemt haar achterhand niet mee.
Dus buitenteugel eraan, binnenhand los. En consequent gaan trainen op been = reactie. Als jij je binnenbeen aanlegt, en haar buitenschouder begrenst met je buitenteugel moet ze opzij gaan. Als ze niet zijwaarts reageert, maar bijv. harder gaat, zwaarder gaan zitten en haar op je zit terugnemen. Niet je handen eraan doen, want dan krijg je alleen maar meer spanning ;)
Dus met je buitenteugel(en buitenbeen) goed begrenzen en als ze niet (zijwaarts) reageert mag je best een tikje op de plek van je been geven, zodat ze wel reageerd. :)

En dat ze omhoog komt tijdens het halthouden, ik kan het niet goed zien, maar volgens mij neem je teveel terug met je hand. Probeer haar zover te krijgen dat ze alleen op je zit halthoud, veel makkelijker, minder spanning, en als je dan ook nog goed je been eraanhoudt blijft ze ook nageeflijker.

Verder ziet het er netjes uit hoor. Mag idd nog wel wat verzamelder. Niet sneller, maar actiever. :)
En je past er nog prima op hoor! 155 is trouwens wel erg laag.
Als je wat meer stellingen buiging in de hoeken rijdt, en voltes echt rond met voldoende stelling en buiging, kun je ook al wat mee punten scoren :) Succes!
Welk commentaar had je op je coupon staan?

Heel erg bedankt, fijne tips. kan ik veel mee :D .
nou mijn coupon..
ik zag de punten en heb hem vervrommeld.
mn vader vroeg hoeveel had je? 'geen commentaar' zei ik. en ik lachen
door het aandringen van mn vader toch maar de coupon gelezen :P .
wat er op de coupon staat, waar ik niet alles meer van kan lezen:
* overgangen duidelijker niet de juiste stelling rijden
* tegen de hand
* tegen de hand
* niet diagonaal (kan het niet lezen...
* (kan het niet lezen....)meer over de bovenlijn
* controle houden, gaat scheef
* tegen de hand, scheef
* tegen de hand, duidelijk halthouden

;)

algemeen: werk toe naar een nagevelijke pony, werk aan stelling en buiging

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:02

Als eerste wil ik even zeggen dat de combi helemaal niet verkeerd is hoor! zoals al eerder is gezegd, even beugels gaatje langer. Paar tips:

- probeer te werken aan het onderzetten van de achterhand, hierdoor zal haar nageeflijkheid, achterwaarts en de overgangen ook wat verbeteren.
- ik vind de galop heel stram lijken, maar dat kan ook komen door de video, lekker ontspanning opzoeken!
- tja.. het wijken... ken het probleem.. :( Veel oefenen in stap, alert maken op je been, overgangen etc.
- in galop pak je je binnenhand vast waardoor ze over de buitenschouder valt

Ga thuis lekker bezig met voorwaarts neerwaarts, even keertje oppakken, lekker actief op je been maken en de achterhand er goed onderzetten.

Ik vind het trouwens wel erg laag gejureerd... geen winstpunt snap ik maar 155.... Wel goed commentaar, heb wel eens anders gezien..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:11

Ik vind het er netjes uitzien!
Alleen ik stoor me wat aan je benen.
Je beugels mogen een stuk langer en je steekt je voeten af.
En misschien zou je eens naar wijken voor de druk moeten kijken.
Dus leren wijken vanaf de grond en daarna erop oefenen.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 07:00

Ik vind het er ook helemaal niet slecht uit zien.
in de L2 heb ik ook altijd problemen gehad met het wijken maar ik reed altijd dikke winst.
als je je goed op de rest concentreerd.. dan geeft het niet als je een 4 hebt voor het wijken als je het kan compenseren met een ander cijfer haal je zowiso wel winst.
en als je vaker L2 start en meer oefent met het wijken wordt het vanzelf stukken beter.
Heel veel succes!

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 08:10

de beugels gaan langer ;)
bedankt voor de reacties en tips.
zelf vond ik 155 ook wel een beetje te laag... :P

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:18

ziet er niet slecht uit hoor! thuis goed oefenen op he wijken en achterwaarts. Ook thuis heel consequent rijden, ook voor jezelf ;) Niet dat je jezelf een tik met de zweep moet geven, maar gewoon goed door de hoeken en precies rijden. :)
Ik vind dat je een prachtige pony hebt en dat je er heel mooi op past! omt allemaal ;)

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 08:26

dankjee, :o
ik ga er aan werken.
altijd als ik binnen rij met spiegels vind ik mijn bovenbenen veeeelste lang in verhouding met mijn onderbenen :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:30

Kun je niet beter even een wedstrijdstop inlassen, goed trainen en dan vol goede moed er weer tegenaan?
iedere keer lage punten motiveert niet echt en zorgt ms onbewust voor nog meer spanning ;)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:34

allereerst leuke pony en je staat helemaal niet raar op der, ik zou alleen je beugels wat langer doen en je been lang houden, want die trek je op, ze heeft 3 leuke basisgangen :j

verder is het algehele beeld wat rommelig en gehaast, ze komt vaak tegen de hand, en loopt nogal scheef. ik zou even geen wedstrijden rijden en concentreren op het van achter naar voren rijden en rechtrichten, als je dat voor mekaar hebt zullen de punten binnenstromen!

veel succes