lvdv schreef:* de laatste tijd wil ze haar neusje proberen scheef te doen
Ik wil hier graag even op reageren.
Dat ze haar neus scheef doet (kantelen) is niet omdat ze dat 'wil proberen' oid. Dat doet je/een pony als reactie op je hulpen. En als dat niet jouw bedoeling was, heb je de verkeerde hulpen gegeven.

Kantelen komt meestal door ongelijke druk op de teugels. (Onbewust) heb je dus waarschijnlijk meer druk op de ene teugel dan op de andere als ze dat doet.

Dat komt dus echt niet omdat je pony lastig wil zijn oid

Bij het wijken zie je dat ze niet echt aan je been is. Ze loopt over haar buitenschouder weg en ze neemt haar achterhand niet mee.
Dus buitenteugel eraan, binnenhand los. En consequent gaan trainen op been = reactie. Als jij je binnenbeen aanlegt, en haar buitenschouder begrenst met je buitenteugel moet ze opzij gaan. Als ze niet zijwaarts reageert, maar bijv. harder gaat, zwaarder gaan zitten en haar op je zit terugnemen. Niet je handen eraan doen, want dan krijg je alleen maar meer spanning
Dus met je buitenteugel(en buitenbeen) goed begrenzen en als ze niet (zijwaarts) reageert mag je best een tikje op de plek van je been geven, zodat ze wel reageerd.

En dat ze omhoog komt tijdens het halthouden, ik kan het niet goed zien, maar volgens mij neem je teveel terug met je hand. Probeer haar zover te krijgen dat ze alleen op je zit halthoud, veel makkelijker, minder spanning, en als je dan ook nog goed je been eraanhoudt blijft ze ook nageeflijker.
Verder ziet het er netjes uit hoor. Mag idd nog wel wat verzamelder. Niet sneller, maar actiever.

En je past er nog prima op hoor! 155 is trouwens wel erg laag.
Als je wat meer stellingen buiging in de hoeken rijdt, en voltes echt rond met voldoende stelling en buiging, kun je ook al wat mee punten scoren

Succes!
Welk commentaar had je op je coupon staan?