Mijn paard heeft nu 2 weken stil gestaan en ben net weer voor het eerst gaan rijden. Hij is altijd wel gespannen als hij alleen op pad moet, maar vandaag was het helemaal feest. Begon al op het terrein zelf, hij was op alles allert en liep om 'enge' dingen, zoals struiken met een grote boog omheen. Ik losgewerkt, lange teugel. Was hij redelijk ontspannen. Tot ik hem zachtjes oppakte en op tölt ging voorbereiden (is een IJslander). Vanaf toen vond hij alles weer eng, keek de hele tijd of er niks achter hem aankwam en ging er zo een keer of 3 in galop vandoor. Ik had hem elke keer wel weer binnen een meter of 20. Hij liet zich goed terugpakken. De laatste keer was een meter of 50, waarbij hij in een noodgang door een glibberige bocht ging. Het werd me te gevaarlijk en ik ben afgestapt en terug naar stal gegaan. Hij vertoont dit gedrag zo'n 1 a 2x in de maand. Nu had hij toevallig 2 weken niks gedaan, maar het gebeurt ook regelmatig zonder aanleiding, gewoon als ik al 6x per week met hem buiten (ook met dezelfde vertrouwde route) heb gereden. Herkent iemand dit en weet iemand wat ik het beste kan doen?
sandravra
Geplaatst: 14-01-09 17:27
Ik herken dit zeer! Mijn paard doet dit sinds een paar maanden. In eens buiten abrupt omdraaien en wegrennen. Inderdaad heb je hem dan wel weer na een paar meter, maar het kan best link zijn. Hij schrikt niet echt, maar het lijkt meer een manier om terug naar de wei te gaan. Ik volg even dit topic. Misschien dat iemand het heeft opgelost, mij is het in ieder geval nog niet geluk!
ik weet niet of het paard musli krijgt,maar krijgt hij musli,daar mee stoppen,verder moet je er niet te veel op ingaan als hij ergens met een boog omheen gaat,gewoon voorwaarts houden,ook helpt het als je ze aan het werk zet,zodat hij met jou bezig is en niet aan het kijken is of er nog een vriendjes volgt.
Tjaldur
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-09 17:46
Hij krijgt geen muesli, maar is daar dan iets fout aan?
paarden die wat spooky zijn(dus erg kijkerig)die voeren wij geen musli,musli bevat veel suiker waarvan ze energie krijgen,waardoor ze wat meer alert zijn,een paard wat al alert is,word dat alleen maar meer.ik weet niet of dit bewezen is,maar ik kreeg de tip vorig jaar,van een ruiter hier uit de buurt,ben er op gaan letten,en heb het bij verschillende paarden uitgeprobeert,en ik zag duidelijk verschil!